معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۷/۰۷- ۰۸:۳۱ - مشاهده: ۶۳

اخبار اقتصادی کشورهای حوزه کارائیب

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی روزنامه‌ها و رسانه‌های کشورهای واقع در حوزه کارائیب در هفته اول مهرماه 1402 به شرح ذیل ارائه می‌ گردد:

جمهوری دومینیکن : 

جمهوری دومینیکن می خواهد در سال جاری بیش از 16 میلیارد دلار صادرات داشته باشد

فعالیت تجاری دومینیکن در سال 2023 به دلیل عوامل خارجی و داخلی کاهش یافته اما مقامات سخت تلاش می‌کنند تا به اهداف پیشنهادی دست یابند. در مورد صادرات، هدف برای سال جاری افزایش صادرات تا  16 میلیارد و 795 میلیون دلار آمریکا است (حدود 2 میلیارد و 562 میلیون دلار بیشتر از آنچه برای سال 2022 پیشنهاد شده بود). مجموع صادرات در دوره ژانویه تا آگوست سال جاری بالغ بر 8 میلیارد و 138 میلیون میلیون دلار آمریکا بوده است. 

https://listindiario.com/economia/20230924/meta-exportacion-pais-ano-us-16-795-millones_774380.html

 جمهوری دومینیکن در سال جاری بیش از 7.6 میلیون گردشگر پذیرفته است

آقای داوید کولادو، وزیر جهانگردی جمهوری دومینیکن  اعلام کرد که دومینیکن از ماه ژانویه تا ماه سپتامبر سال جاری بیش از 7.6 میلیون گردشگر خارجی را پذیرفته است که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته خیلی بیشتر می‌باشد. همچنین هزینه دلاری هر گردشگر در جمهوری دومینیکن به طور میانگین به ۱۵۵ دلار در روز می رسد . آقای وزیر گفت که چالش اصلی بخش جهانگردی جمهوری دومینیکن "افزایش حضور شرکت های هتل های زنجیره ای در کشور است و برای جذب آنها تلاش می‌کنیم." هدف این کشور رسیدن به 10 میلیون گردشگر در سال 2023 است. 

https://listindiario.com/economia/sector-turistico/20230927/republica-dominicana-recibido-mas-7-6-millones-turistas-ano_774944.html

https://listindiario.com/economia/20230926/turistas-visitan-republica-dominicana

جامائیکا :

جامائیکا میزبان نشست منطقه ای کشاورزی بود

آقای فلوید گرین، وزیر کشاورزی، شیلات و معدن جامائیکا میزبان وزرای کشاورزی کارائیب و سازمان غذا و کشاورزی سازمان ملل متحد (فائو) طی یک نشست عالی رتبه بود که در هتل ماریوت در کینگستون جهت گفت و گو در مورد فرصت ها برای همکاری منطقه ای و توافق بر روی پروژه‌های استراتژیک منطقه ای برگزار شد. پنج کشور منطقه کارائیب، از جمله وزرای کشاورزی سنت وینسنت و گرنادین؛ باهاما و گرانادا در این نشست شرکت کردند. نشست وزیران این فرصت را برای وزرای کشاورزی منطقه فراهم کرد تا فائو را در بحث مربوط به برنامه‌ها، پروژه‌ها و ابتکارات اولویت دار برای منطقه کارائیب مشارکت دهند. 

https://listindiario.com/economia/20230919/arroz-maiz-platano-tres-productos-mas-sembrados-pais-2022_773764.html

 وزیر گردشگری جامائیکا از عربستان سعودی دیدار کرد

آقای ادموند بارتلت، وزیر گردشگری جامائیکا در هفته جهانگردی که از 25 تا 30 سپتامبر در عربستان سعودی برگزار شد برنامه  فشرده ای از فعالیت ها را انجام داده و با رهبران دیگر بخش های گردشگری جهان دیدار کرد تا تعداد بیشتری از  بازدیدکنندگان از خاورمیانه را به بازدید از جامائیکا تشویق نماید. انتظار می رود که در بازه زمانی ژانویه تا مارس 2023، یک میلیون و 18 هزار بازدیدکننده خارجی از جامائیکا بازدید نمایند .

https://www.jamaicaobserver.com/news/bartlett-expects-a-busy-tourism-week-awareness-in-saudi-arabia/

دولت جامائیکا از تولید سیب زمینی ایرلندی و پیاز حمایت می‌کند

 دولت جامائیکا 150 میلیون دلار برای افزایش تولید سیب زمینی ایرلندی و 80 میلیون دلار برای کمک به تولیدکنندگان پیاز، به عنوان بخشی از استراتژی خود برای افزایش تولید محصولات خاص جهت تضمین امنیت غذایی، هزینه خواهد کرد. آقای فلوید گرین، وزیر کشاورزی، شیلات و معدن گفت که یکی از اهداف افزایش تولید سیب زمینی ایرلندی به میزان 20 تن در هکتار در دوره 2024-2023 است. وزیر کشاورزی در خصوص آغاز برنامه ملی تشویقی برای تولید و بهره وری سیب زمینی ایرلندی و پیاز 2024-2023 گفت که در مرحله اول از 150 میلیون دلار برای تقویت آموزش کشاورزان استفاده خواهد شد. 

https://www.jamaicaobserver.com/news/big-boost-for-irish-potato-onion-production/

جامائیکا شیوع دنگی را اعلام کرد

مقامات بهداشتی جامائیکا اعلام کردند که این جزیره از آستانه اپیدمی دنگی در ماه‌های ژوئیه و آگوست فراتر رفته است و این امر در ماه سپتامبر نیز ادامه داشت. در بیانیه وزارت بهداشت و سلامت آمده است که این بدان معناست که کشور در مقایسه با آنچه به طور معمول در این ماه‌های سال مشاهده می‌شود، شاهد افزایش تعداد مبتلایان بوده است. با این حال، در حال حاضر هیچ مورد مرگ و میر مرتبط با تب دنگی اعلام نشده است. دنگی یک بیماری منتقله از پشه است و جامائیکا 565 مورد مشکوک، احتمالی و تایید شده دنگی را طی روزهای اخیر ثبت کرده است که 78 مورد از آن تایید شده است. جامائیکا آخرین بار در سال 2019 شیوع دنگی را تجربه کرده بود.

https://caribbean.loopnews.com/content/jamaica-declares-dengue-outbreak

دولت کوبا قصد دارد به کنترل اپیدمی دنگی در جامائیکا کمک کند

دولت کوبا تمایل خود را برای کمک به کنترل پشه Aedes aegypti عامل انتقال بیماری دنگی به جامائیکا ابراز کرد. مقامات بهداشتی جامائیکا به دلیل افزایش قابل توجه موارد این بیماری، مرحله همه گیری را اعلام کرده اند. فرمین کوینوس سانچز، سفیر کوبا در جامائیکا، گفت کمک به جامائیکا برای کنترل پشه Aedes aegypti که باعث دنگی می‌شود، همان کاری است که کوبا دوست دارد انجام دهد. وی گفت اول از همه لازم است که تب دنگی را به عنوان یک پروژه آموزش اجتماعی و فرهنگی در نظر بگیریم.

https://www.cibercuba.com/noticias/2023-09-24-u1-e199854-s27061-gobierno-cuba-pretende-ayudar-controlar-epidemia-dengue

هائیتی :

کانال رودخانه «ماساکره»: فراتر از یک کانال

سربلندی و حاکمیت ملی... این احساساتی است که کشاورزان‌هائیتی را در تاریخ 30 آگوست 2023 تهییج کرد تا حفاری کانالی را در رودخانه «ماساکره» که‌هائیتی از جمهوری دومینیکن را در شمال شرقی کشور جدا می‌کند به پایان برسانند. از زمان تصمیم آقای لوئیس ابینادر، رئیس جمهور دومینیکن به بستن مرزهای کشورش با هائیتی موضوع ساخت کانل به یک موضوع با اهمیت ملی و حتی بین المللی تبدیل شده است. در این راستا آقای روشنل پاولیموس، یکی از مروجین ساخت کانال در فراز رودخانه مساکره گفت: «ما ترجیح می دهیم در رویارویی با دومینیکنی‌ها بمیریم تا از گرسنگی». این مساله در سال 2013 شروع شد زمانی که کشاورزان‌هائیتی از خشکسالی که محصولاتشان را از بین می‌برد خسته شدند و تصمیم گرفتند کانالی در رودخانه مزبور بسازند تا جریان آبی را که مزارع آنها را آبیاری می‌کرد افزایش دهند. مسئولین ساخت کانال چندین بار پروژه را متوقف کردند تا اینکه اخیراً کشاورزان منطقه تصمیم گرفتند کار را بطور مستقل و بدون کمک دولت یا شرکت‌ها به پایان برسانند.

https://lenouvelliste.com/article/244591/canal-sur-la-riviere-massacre-beaucoup-plus-quun-canal

گرانادا:

میلیون‌ها دلار در پروژه بهبود خدمات آب در گرانادا سرمایه گذاری شده است

سازمان ملی آب و فاضلاب گرانادا (NAWASA) می‌گوید سرمایه گذاری 125 میلیون دلاری در بخش بهبود خدمات آب نشان دهنده رویکردی جامع برای کاهش خطرات دسترسی به آب شیرین و آمادگی در برابر بلایا است. این سازمان می افزاید این ابتکار اولین سرمایه‌گذاری قابل توجهی است که با هدف کاهش یکی از مهم‌ترین ضعف‌های سازمان، یعنی کمبود ذخیره ‌سازی آب، انجام می‌شود که شامل نصب خط لوله و قرار دادن مخازن ذخیره آب در سه منطقه کلی می‌باشد.

https://caribbean.loopnews.com/content/millions-invested-project-improve-water-service-grenada

معمای وضعیت نفت و گاز در گرانادا

دولت گرانادا یک گروه کاری فنی برای بررسی و ابهام زدایی از وضعیت نفت و گاز در این جزیره ایجاد کرده است. دولت یک کارگروه فنی به ریاست یکی از وزیران دارایی قبلی، ناظم برک و متشکل از گراناداییان برجسته از جمله رادنی جورج، ریچارد دانکن و ریموند نرس تشکیل داده است تا تحقیقات در این زمینه انجام شود. مأموریت کارگروه فنی ارزیابی کامل پتانسیل هیدروکربنی گرانادا است تا در صورتی که از نظر تجاری قابل دوام باشد، استراتژی و برنامه عملی برای کشف، توسعه و کسب درآمد از آن به نفع شهروندان و میراث ملت طراحی شود.

https://caribbean.loopnews.com/content/grenada-solve-mystery-its-oil-and-gas-status

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما