معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۷/۰۷- ۰۷:۵۹ - مشاهده: ۲۰۸

لایحه بودجه سال 2024 دولت فدرال؛ بودجه ریاضت اقتصادی

در لایحه 2024 از سهم بسیاری از خدمات عمومی و اجتماعی از جمله بودجه مراکز حمایت از پناهجویان کاسته می‌شود؛ این در حالی است که براساس آمار منتشر شده توسط دولت، بیش از 3 میلیون پناهجو از کشورهای مختلف در آلمان زندگی‌ می‌کنند.

کریستین لیندنر، وزیر دارایی جمهوری فدرال آلمان، لایحه بودجه 445 میلیارد یورویی سال 2024 این کشور را تسلیم مجلس فدرال (بوندس تاگ) نمود. این لایحه بودجه، حدود 30 میلیارد یورو کمتر از سال 2023 و دارای حدود 17 میلیارد یورو بدهی جدید می‌باشد. طبق این لایحه، تقریبا همه بخش‌های آلمان باید صرفه‌جویی نمایند. در لایحه 2024 از سهم بسیاری از خدمات عمومی و اجتماعی از جمله بودجه مراکز حمایت از پناهجویان کاسته می‌شود؛ این در حالی است که براساس آمار منتشر شده توسط دولت، بیش از 3 میلیون پناهجو از کشورهای افغانستان، سوریه، عراق، اوکراین و ترکیه در آلمان زندگی‌ می‌کنند. دولت آلمان در سال‌های 2020 تا 2022 به خاطر شیوع کرونا و جنگ ‌اوکراین، بر مجموع بدهی‌های خود افزود و آنرا به حدود 2 هزار و 600 میلیارد یورو رساند. اما وزیر دارایی آلمان تصمیم گرفته برای جلوگیری از افزایش شدید بدهی‌ها، در بسیاری از ردیف‌های بودجه صرفه‌جویی نماید .

بخش مهمی از صرفه‌جویی‌ها شامل بیمه بازنشستگی و بیمه از کار افتادگی و خدمات مربوط به سالمندان معلول و نیازمند به مراقبت می‌شود. البته دولت همزمان اعلام نموده با قطع سهمی‌که خود تا امروز در تامین هزینه‌های این خدمات داشته، منابع دیگری را برای تامین بودجه آنها در نظر گرفته که در نهایت به افزایش پرداخت نیازمندان و مصرف‌کنندگان و جبران کاهش قدرت خرید آن‌ها می‌انجامد. این کاهش بودجه مورد انتقاد نهادهای مدافع حقوق بشر آلمانی و مراکز حمایت از پناهجویان و مهاجران قرار گرفته و می‌گویند به خاطر کاهش بودجه سال 2024 احتمالا بسیاری از این مراکز تعطیل خواهند شد. شایان ذکر است اداره فدرال پناهندگی و مهاجرت آلمان از حدود 1400 مرکز مشاوره و حمایت از مهاجران و ‌پناهجویان بالای 27 سال پشتیبانی می‌کند. این مراکز وظیفه دارند مهاجران تازه وارد را به مدت 3 سال برای آموزش زبان، گذراندن دوره‌های تخصصی و کاریابی مورد پشتیبانی قرار دهند. علاوه بر این، هزاران مرکز مشاوره برای جوانان، زنان، کودکان و خانواده‌ها، بیماران جسمی و روحی و معتادان در آلمان وجود دارند که در صورت کاهش بودجه، ناگزیر خواهند شد خدمات خود را محدود کنند و به فعالیت ده‌ها هزار کارمند خود پایان دهند.

کارشناسان اقتصادی آلمان، بودجه 2024 این کشور را «سیاست ریاضت اقتصادی» نامیده و می‌گویند بدون صرفه‌جویی‌های درنظر گرفته شده در لایحه بودجه 2024 نیز، تورم 6 تا 8 درصدی، گرانی افسارگسیخته حامل‌های انرژی، مسکن و مواد غذایی از قدرت خرید مردم به شدت کاسته است. 

متن انگلیسی این لایحه به پیوست ارائه می‌شود.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما