معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۶/۳۱- ۰۸:۰۵ - مشاهده: ۱۱۸

اخبار اقتصادی غرب افغانستان – هرات

اهم اخبار و تحولات اقتصادی غرب افغانستان در نیمه دوم شهریور ماه 1402 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر می‌باشد:

سرپرست وزارت آب و انرژی بر ساخت سد بخش آباد فراه تاکید کرد

به گزارش خبرگزاری وطن 24 (19شهریور)، نشست مشترک میان سرپرست وزارت آب و انرژی با حضور مقامات استان  فراه و شرکت سازنده سد بخش آباد فراه برگزار شد. برگزاری این نشست به منظور هماهنگی، بررسی و تسریع روند کاری ساخت این سد بوده است.

این سد به هزینه ۴۳۰ میلیون دلار ساخته خواهد شد که بخش بزرگی از کار آن در دوره حکومت قبلی انجام شده بود. با ساخت این سد ۱۳۶۰ میلیون متر مکعب آب ذخیره سازی می‌شود و ۲۷ مگاوات برق نیز تولید خواهد شد. همچنین از طریق این سد ۱۰۰ هزار هکتار زمین کشاورزی قابل آبیاری خواهد شد.

استاندار هرات در دیدار با سرکنسول ج.ا.ایران در هرات: باید استاندارد مشترکی در خصوص سوخت در نظر بگیریم

به گزارش خبرگزاری وطن 24 (30شهریور)، دفتر استاندار هرات از دیدار استاندار با سرکنسول جمهوری اسلامی ایران خبر داده است. در این دیدار بر تفاهم دو کشور برای درنظر گرفتن یک استاندارد مشترک در واردات سوخت به افغانستان گفتگو شده است. اداره استاندارد هرات بارها بر عدم ورود فرآورده‌های نفتی بی‌کیفیت تاکید کرده است.

استخراج دو معدن در هرات آغاز شد

به گزارش خبرگزاری وطن24 (28شهریور)، استخراج معدن سرب و روی زردآلوگک شهرستان ادرسکن هرات افتتاح شد. شرکت داخلی «افغان یونیورسل» مسئولیت اکتشاف این معادن را بر عهده دارد. ارزش نقدی معدن سرب و روی زردآلوگک به‌ صورت دقیق مشخص نشده است. مسئولان هرات بر به کار گیری افراد بومی‌برای استخراج معدن تاکید دارند. طبق آمار اداره معادن و پطرولیم هرات، حدود ۱۳ نوع معدن مختلف در هرات کشف شده که نیاز به عملیات استخراج دارد.

گذرگاه ترانزیتی جدید در استان بادغیس میان افغانستان و ترکمنستان ایجاد می‌شود

به گزارش خبرگزاری طلوع نیوز (31شهریور)، ذبیح الله مجاهد گفت: یک گذرگاه ترانزیتی جدید میان افغانستان و ترکمنستان در شهرستان بالامرغاب استان بادغیس ایجاد می‌شود.

 هم اکنون دو گمرک فعال دیگر در آقینه‌ی فاریاب و تورغندی هرات با ترکمنستان فعال هستند. گمرک های حیرتان با ازبکستان، شیرخان قندوز  و آی خانم تخار با تاجیکستان، اسلام‌قلعه هرات و نیمروز با ایران، سپین بولدک، تورخم و غلام خان خوست با پاکستان به عنوان گمرکات تجاری کشور نقش مهمی را در داد و ستد بازرگانی بازی می‌کنند.

 ذبیح الله مجاهد: به دنبال استفاده از ظرفیت چابهار هستیم

به گزارش طلوع نیوز (26شهریور)، ذبیح الله مجاهد سخنگوی حکومت افغانستان اظهار نمود: با هدف متضرر نشدن بازرگانان کشور و متکی نبودن به یک مسیر ترانزیتی، برای توسعه فعالیت بندر چابهار ایران تلاش خود را افزایش داده ایم. با افزایش ظرفیت بندر چابهار و فعال شدن راه‌آهن خواف - روزنک مشکلات تجار تا حد زیادی حل خواهد شد.

 آخندزاده عبدالسلام جواد، سخنگوی وزارت صنعت و تجارت گفت: برنامه‌های تجاری امارت اسلامی افغانستان تنوع بخشی است. وزارت صنعت و تجارت برنامه‌ها را بصورت موازی پیش می‌برد. نیت ما روابط نیک، دوستانه و متکی به منافع اقتصادی و حُسن همجواری با همسایگان است.

افغانستان علاقمند به پیوستن به پروژه یک کمربند یک راه است

به گزارش آژانس اطلاعاتی باختر (30شهریور)، مولوی عبدالسلام حنفی معاون اداری ریاست الوزرا عصر امروز با جاو شینگ سفیر چین درکابل دیدار کرد. مولوی حنفی افزود: ما از چین واحد حمایت می‌کنیم، پروژه یک کمربند -یک راه چین را تایید می‌نمائیم و افغانستان تلاش می‌کند که از طریق مسیرهای مختلف به این پروژه متصل گردد. وی اضافه نمود: خاک افغانستان علیه امنیت هیچ کسی استفاده نمی‌شود و با اشاره به شرایط مناسب فراهم شده، بر ایجاد تسهیلات هرچه بیشتر برای فعالیت تجار چینی و افغان تاکید کرد.

آقای جاو شینگ از آغاز مأموریت خویش در افغانستان ابراز خرسندی کرد و گفت: روابط تاریخی و خوب ما ادامه خواهد داشت و پس از حاکمیت امارت اسلامی، افغانستان در همه زمینه‌ها به سوی بهبودی در حرکت است.
سفیر چین از امنیت سراسری در افغانستان تقدیر کرد و افزود: بر اساس سیاست احترام متقابل و عدم مداخله، با امارت اسلامی در زمینه‌های مختلف به پیش می رویم.

عشق آباد به تداوم و گسترش همکاری‌ها با افغانستان متعهد است

به گزارش صدای افغان (آوا) (28شهریور)، عبداللطیف منصور، سرپرست وزارت انرژی و آب روز با مراد ارتیکوف، رئیس پروژه‌های بین المللی انرژی ترکمنستان دیدار کرده و طرفین در مورد پروژه منطقه ای تاپ، پروژه خطوط انتقال برق و پروژه ایستگاه تقویتی برق نورالجهاد بحث و تبادل نظرکردند. در این دیدار سرپرست وزارت انرژی و آب ضمن یادآوری اهمیت پروژه‌های یاد شده به همکاری در راستای اجرای آنها تاکید کرد.

رئیس پروژه‌های بین المللی انرژی ترکمنستان در مورد پروژه منطقه ای تاپ، به سرپرست وزارت آب و انرژی اعلام کرد که کشور ترکمنستان به تداوم و گسترش همکاری‌های مشترک با کشور افغانستان متعهد می‌باشد. آقای مراد گفت: انتظار می رود تا کار پروژه‌های ایستگاه تقویتی برق نورالجهاد و خط انتقال برق ۱۱۰ کیلوولتی هرات تا زمستان آینده تکمیل شود.

 ارزش قراردادهای بهره برداری از معادن در دو سال گذشته حدود 7 میلیارد دلار است

به گزارش شفقنا (25شهریور)، همایون افغان سخنگوی وزارت معادن و پترولیم طالبان گفت: شرکت‌های ایرانی، چینی، ترکی و بریتانیایی سرمایه‌گذاران معادن افغانستان هستند و حجم سرمایه‌گذاری در این هفت قرارداد تقریبا در حدود ۶ میلیارد و ۵۵۷ میلیون دلار می‌باشد.

 سخنگوی وزارت معادن طالبان ‌افزود: در این مدت قرارداد استخراج ۲۰۰ معدن کوچک را نیز به شرکت‌های داخلی واگذار کرده ایم و در حال حاضر شماری از معدن‌ها به ویژه معدن سرب و جست غور، میدان نفتی و معدن سنگ آهن پنجشیر آماده استخراج هستند و سرمایه‌گذاران می‌توانند سرمایه‌گذاری کنند.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما