معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۶/۲۱- ۱۱:۴۲ - مشاهده: ۱۳۳

اخبار اقتصادی قرقیزستان

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی قرقیزستان در هفته سوم شهریورماه 1402مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

رشد 9 درصدی تولید ناخالص داخلی در قرقیزستان

کمیته ملی آمار قرقیزستان گزارش می دهد: تولید ناخالص داخلی در این کشور از ژانویه تا جولای 2023 به حدود 563 میلیارد صوم رسیده که 2.9 ٪ نسبت به همین دوره در سال گذشته افزایش یافته است. حجم تولیدات صنعتی از ژانویه تا جولای 2023 بیش از 245.9 میلیارد صوم بوده و نسبت به مدت مشابه سال قبل 1.8 ٪ کاهش داشته است. کاهش حجم تولیدات صنعتی نسبت به ژانویه تا جولای سال گذشته عمدتاً ناشی از کاهش تولید فلزات اساسی (6/12 ٪) و فرآورده‌های نفتی پالایش شده (2/3 ٪) است.با این حال، در تولیدات شیمیایی (41 ٪)، تولید نساجی، تولید پوشاک و کفش، چرم و محصولات چرمی (40.2 ٪)، تولید دارو (23.6 درصد)، محصولات چوبی و کاغذی، فعالیت های چاپی (با 19.6٪)، لاستیک، محصولات پلاستیکی و مصالح ساختمانی (14.1 ٪)، محصولات غذایی (شامل نوشیدنی‌ها) و محصولات تنباکو (با 4.4٪)، و همچنین در استخراج مواد معدنی (در 5.8٪) افزایش داشته است. در حوزه کشاورزی کاهش 1.7 در صدی مشاهده شد. کاهش حجم تولید ناخالص محصولات کشاورزی ناشی از کاهش تولید محصولات گیاهی به میزان 8.7 ٪ به دلیل کاهش آسیاب کردن دانه گندم (6/30 ٪) و جو (6/42 ٪) بوده است.

https://kabar.kg/news/v-kyrgyzstane-rost-vvp-s-nachala-goda-sostavil-2-6/

منبع: خبرگزاری خبر

 

ممنوعیت موقت برای صادرات برخی محصولات کشاورزی

وزارت کشاورزی قرقیزستان وضع ممنوعیت موقت برای صادرات برخی محصولات کشاورزی از قرقیزستان را پیشنهاد کرده است. اشاره شده که به منظور جلوگیری از عواقب منفی در بازار داخلی وضع ممنوعیت برخی از محصولات کشاورزی تا اواخر سال 2023 میلادی برنامه ریزی می‌شود.

به ویژه ممنوعیت محصولات ذیل پیشنهاد شد:

خوراک دام

جو

گندم

برنج

جودوسر

زمستان کم برفی و بهار دیرهنگام به دلیل هوای بسیار گرم و بارندگی کم، فرآیندهای تکنولوژیکی خاصی از کار مزرعه بهاره را مختل کرد و حجم محصولات را کاهش داد. بنا بر تحقیقات اداره توسعه کارورزی مناطق، خوراک دام در مقایسه با سال گذشته کمتر است. با وضع ممنوعیت صادرات برخی از محصولات کشاورزی، وضعیت در بازار داخلی تا حدی پایدارتر خواهد شد و بر فعالیت کشاورزان تاثیر مثبتی خواهد داشت.

منبع: خبر کی جی

https://kabar.kg/news/v-kyrgyzstane-predlagaiut-vvesti-vremennyi-zapret-na-vyvoz-otdel-nykh-sel-khoztovarov-spisok/

 

تا سال ۲۰۳۵ قرقیزستان ۷ میلیارد کیلووات برق خواهد فروخت

 تالایبک ایبرایف وزیر انرژی قرقیزستان در مورد برنامه‌های صادرات برق گزارش داد: در آینده نزدیک ساخت نیروگاه برق آبی کامباراتا - ۲ انجام خواهد شد. بانک توسعه اوراسیا ۱۱۰ میلیون دلار اختصاص داده است. مناقصه ای برگزار شد، شرکت مجری در حال انتخاب است. این پروژه ۱۵۰ مگاوات ظرفیت اضافی را فراهم می‌کند. علاوه بر این نیروگاه برق آبی توکتوگل در حال بازسازی است. پس از بازسازی دو واحد ظرفیت اضافی ۱۲۰ مگاوات خواهد داشت.

در مرحله بعدی ما قصد داریم در سال جاری نیروگاه‌های آبی کوچکی با ظرفیت حدود ۹۰ تا ۱۰۰ مگاوات بسازیم. این امر با در نظر گرفتن نیروگاه "بالا-سارو" در مخزن کیروف خواهد بود. امسال تا زمستان باید ۱۷۳ مگاوات اضافی تامین کنیم. در مجموع طبق برنامه ما تا سال ۲۰۲۶ مصرف و تولید ما باید برابر باشد. ما باید ۱۸ میلیارد و ۲۳۵ میلیون کیلووات ساعت تولید کنیم در حالی که ۱۸.۰۹ میلیارد کیلووات ساعت مصرف کنیم. بنابراین وضعیت اضطراری اعلام شده است و پس از سال ۲۰۲۶ باید به سمت صادرات برویم.

برنامه‌های ما اینگونه است. تقریباً تا سال ۲۰۳۰ تولید ۲۷ میلیارد کیلووات ساعتی و مصرف حدود ۲۰ میلیارد خواهیم داشت. یعنی ۷ میلیارد کیلووات ساعت می فروشیم. تا سال ۲۰۳۵  باید تولید ۴۰ میلیارد کیلووات ساعت با مصرف ۲۵ میلیارد کیلووات داشته باشیم. این زمانی خواهد بود که نیروگاه‌های برق آبی بزرگ ما - کامبر-آتا-۱، کازرمان، ساری - جاز، مجمع نیروگاه‌های رود خانه نارین بالا  شروع به کار خواهند کرد.

همزمان قرقیزستان هم اکنون از ترکمنستان، قزاقستان، روسیه و ازبکستان برق وارد می‌کند.

منبع: خبرگزاری ۲۴ کی جی                        

https://24.kg/ekonomika/272272_k2035_godu_kyirgyizstan_budet_prodavat_7milliardov_kilovatt-chasov_elektrichestva/

 

افزایش خرید گاز از روسیه

وزیر انرژی در مصاحبه با ریا نووستی اظهار داشت:  قرقیزستان در نظر دارد بیشکک و مناطق اطراف را به طور کامل گازدهی کنند و همچنین نیروگاه حرارتی بیشکک را نیز گازی کنند. به گفته وزیر انرژی افزایش خرید برنامه ریزی شده است و رشد خوبی در مصرف گاز انتظار می رود. همچنین موضوع ساخت نیروگاه گازی در چالدوار با ظرفیت 500 مگاوات در حال تهیه است. عرضه گاز از روسیه به قرقیزستان از سال گذشته آغاز شده است.

منبع: اسپوتنیک – 10 آگوست 2023

https://ru.sputnik.kg/20230810/kyrgyzstan-zakupki-rossiya-gaz-1077730510.html

 

تصمیم قرقیزستان برای احداث کارخانه تولید دارو

عاقلبیک جاپاروف، رئیس کابینه وزیران قرقیزستان در چارچوب سفر اخیر خود به منطقه خودمختار اویغور سین کیانگ با ژانگ کیولانگ، رئیس شرکت داروسازی SSPC LLC دیدار کرد. به گزارش سرویس مطبوعاتی کابینه، طرفین در مورد همکاری‌های دوجانبه در زمینه‌های پزشکی و دارویی گفتگو کردند. طرفین امکان ساخت کارخانه ای در قرقیزستان برای تولید پرمصرف ترین داروها را بررسی کردند.

https://24.kg/vlast/272949_vkyirgyizstane_hotyat_postroit_zavod_poproizvodstvu_lekarstv/

 

کاهش تورم سالانه در قرقیزستان مشاهده می‌شود

آینوره مامبتقول قیزی رئیس بخش مدیریت اقتصای بانک ملی اعلام کرد که در قرقیزستان کاهش شاخص تورم سالانه مشاهده می‌شود.

به گفته او، اگر در ماه دسامبر سال 2022 میلادی تورم سالانه 14،7 درصد را تشکیل می داد تا در ماه اوت سال 2023 میلادی تورم سالانه 9،6 درصد را تشکیل داد.

او گفت: ضمن آن افزایش قیمت محصولات غذایی از جمله نان، آرد، شکر، میوه جات و سبزیجات و غیره در مقایسه با سال گذشته  چندان زیاد نبوده است.

به عنوان مثال از اوایل سال جاری قیمت محصولات غذایی به 3،1 درصد افزایش کرده است ولی در سال گذشته افزایش قیمت   محصولات غذایی 16 درصد را تشکیل داده بود.

او گفت: سال گذشته به خاطر عوامل مختلف که در جهان رخ داد بی ثبات بوده است. علاوه بر آن در سال جاری قیمت محصولات غذایی در جهان به اوج خود رسیده است. به صورت کل وضعیت اقتصاد خارجی ناپایدار بوده که قیمت همه انواع محصولات در همه جهان رشد کرد.

منبع: خبر کی جی

https://kabar.kg/news/v-kyrgyzstane-nabliudaetsia-snizhenie-godovoi-infliatcii-natcbank/

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما