معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۶/۳۱- ۱۸:۳۶

اخبار اقتصادی پاکستان – اسلام آباد

اهم اخبار و تحولات اقتصادی پاکستان در هفته چهارم شهریور ماه 1402 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر می‌باشد:

اتحادیه اروپا تسهیلات سیستم تعمیم ترجیحات را برای چهار سال دیگر تمدید خواهد کرد

اتحادیه اروپا احتمالاً وضعیت GSP پاکستان را به مدت چهار سال دیگر تا سال 2027 تمدید خواهد کرد تا در انتظار تأیید کمیته تجارت بین المللی باشد. پایبندی پاکستان به 27 کنوانسیون بین المللی برای حفظ این وضعیت بسیار مهم است. در سال 2022، تجارت دوجانبه بین پاکستان و اتحادیه اروپا به 14.857 میلیارد دلار رسید و پاکستان 9.865 میلیارد دلار کالا که عمدتاً منسوجات بوده است را صادر کرد.

https://www.brecorder.com/news/40263760/eu-likely-to-extend-gsp-facility-for-another-four-years

شرکت بیمه صادرات و اعتبار چین (Sinosure) از دولت می خواهد صورتحساب های خود را پرداخت کنند

 شرکت بیمه صادرات و اعتبار چین (Sinosure) نگرانی‌هایی را در مورد پرداخت‌های معوق پاکستان به نیروگاه‌های CPEC، به‌ویژه نیروگاه بندر قاسم، ابراز کرده است. آنها خواستار حل مشکلات ظرفیت و پرداخت به موقع صورتحساب ها برای تداوم پروژه هستند. شرکت بیمه صادرات و اعتبار چین (Sinosure) پوشش پروژه‌های پاکستان را از 95 درصد به 70 درصد کاهش داده است که به دلیل کمبود زغال سنگ، منجر به تعطیلی نیروگاه‌ها شد.

https://www.brecorder.com/news/40263761/cpec-power-plants-sinosure-demands-govt-make-payments

خطوط هوایی بین المللی پاکستان برای جلوگیری از تعلیق پروازها،  وام 18 میلیارد روپیه ای را دریافت کرده است

خطوط هوایی بین المللی پاکستان (PIA) برای جلوگیری از تعلیق پروازها، 18 میلیارد روپیه (105 میلیون دلار) وام بانکی دریافت کرده است. این وجوه برای تسویه بدهی‌های ضروری از جمله حقوق کارکنان و پرداخت به طلبکاران استفاده شد. خطوط هوایی بین المللی پاکستان با مشکلات شدید جریان نقدینگی مواجه بود و قبلاً برخی از هواپیماهای اجاره ای خود را به دلیل تنگنای مالی زمین گیر کرده بود. این شرکت هواپیمایی درخواست کمک مالی اضطراری به مبلغ 22.9 میلیارد روپیه کرده بود که توسط کمیته هماهنگی اقتصادی رد شد. خطوط هوایی بین المللی پاکستان هشدار داد که بدون کمک مالی، بوئینگ و ایرباس ممکن است عرضه قطعات یدکی را متوقف کنند.

https://www.thenews.com.pk/latest/1110212-pia-secures-rs18bn-loan-to-avert-suspension-of-flight-operations

پاکستان یکی از چهار کشور آسیایی است که 65 میلیارد دلار درآمد صادراتی منسوجات را در بحبوحه بحران آب و هوایی از دست داده است

بر اساس تحقیقات دانشگاه کورنل و شرودرز، پیش بینی می‌شود گرمای شدید و سیل تا سال 2030 منجر به ضرر 65 میلیارد دلاری درآمد صادرات پوشاک از چهار کشور آسیایی شود. این مطالعه بر بنگلادش، کامبوج، پاکستان و ویتنام تمرکز کرده است و 32 مرکز تولید پوشاک را برای شش برند بین‌المللی شناسایی و آسیب‌پذیری آنها را در برابر تغییرات آب و هوایی ترسیم کرد. این یافته‌ها حاکی از کاهش 22 درصدی درآمدهای صادراتی، همراه با یک میلیون شغل کمتر است. انتظار می رود تا سال 2050، این ضررها به کاهش 69 درصدی درآمدهای صادراتی و کاهش  8.64 میلیون شغل منجر گردد.

https://www.thenews.com.pk/latest/1109544-pakistan-among-four-asian-countries-to-lose-65bn-textile-export-earnings-amid-climate-crisis

پاکستان ممکن است قرارداد شیلات را تصویب نکند

نگوزی اوکونجو، رئیس سازمان تجارت جهانی (WTO)، از کشورهای عضو، از جمله پاکستان، خواسته است تا پیش از سیزدهمین کنفرانس وزیران در امارات متحده عربی در ماه فوریه، توافقنامه یارانه‌های شیلات را تصویب کنند. با این حال، پاکستان ممکن است با محدودیت های قانون اساسی مواجه شود، زیرا دولت موقت این کشور اختیاری برای انعقاد معاهدات بلندمدت ندارد. هدف از این توافق، مبارزه با صید بی رویه و کاهش آب اقیانوس ها از طریق ممنوع کردن یارانه برای ماهیگیری و صید بی رویه غیرقانونی است.

https://tribune.com.pk/story/2435886/pakistan-may-not-ratify-fisheries-deal

پاکستان و دانمارک درباره انرژی سبز گفتگو کردند

محمد علی وزیر موقت انرژی فدرال و جاکوب لینولف سفیر دانمارک در پاکستان در مورد همکاری‌های بالقوه در زمینه انرژی سبز و حفظ انرژی بحث کردند. آنها پروژه‌های تحت ابتکار انتقال انرژی دانمارکی (DETI) و صندوق سرمایه گذاری برای کشورهای در حال توسعه در دانمارک (IFU) را بررسی کردند. در این نشست همچنین بر فرصت های انرژی بادی در پاکستان تاکید شد.

https://tribune.com.pk/story/2435900/pakistan-denmark-discuss-green-energy

صادرات برنج احتمالاً در سال مالی جاری به 3 میلیارد دلار خواهد رسید

قرار است صادرات برنج پاکستان تا پایان سال مالی 2024 به رکورد 3 میلیارد دلار برسد که دلیل آن افزایش محصول و ممنوعیت صادرات برنج توسط هند است. تقاضا برای برنج پاکستانی در بازارهای جهانی افزایش یافته است. مکزیک و روسیه نیز درهای خود را به روی برنج پاکستانی باز کرده اند و اندونزی تقاضای خود را افزایش داده است. حداقل قیمت صادراتی (MEP) برای برنج ثابت شده است و بخش تحقیق و توسعه (R&D) برای ایجاد انواع جدید برنج ایجاد خواهد شد.

https://www.brecorder.com/news/40263754/rice-exports-likely-to-touch-3bn-mark-this-fiscal-year

افزایش نرخ تورم از 15 درصد به 25 درصد

بانک توسعه آسیایی (ADB) پیش بینی رشد تولید ناخالص داخلی پاکستان برای سال مالی 2024 را به 1.9٪ (از 2٪ در آوریل) کاهش داده است و انتظار می رود تورم 25٪ (بیشتر از پیش بینی 15٪) باشد. بی ثباتی سیاسی موجود پاکستان خطری کلیدی است لذا این کشور را به حمایت های خارجی وابسته کرده است. انقباضات مالی و پولی تقاضای مصرف کننده را محدود می‌کند، در حالی که تورم بالا باقی می ماند. اقتصاد این کشور احتمالاً در سال 2024 بهبود می یابد، اما عدم اطمینان همچنان ادامه دارد. با وجود چالش های موجود، ذخایر بین المللی به دلیل توافق با صندوق بین المللی پول و سایر کشورها بهبود یافته است.

https://www.brecorder.com/news/40264339/adb-revises-growth-downward-to-19pc-inflation-revised-upward-to-25pc-from-15pc

نخست وزیر پاکستان، جهان را به یافتن راه حل پایدار ترغیب می‌کند

انوار الحق کاکار، نخست وزیر موقت پاکستان، در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل متحد خواستار راه حلی پایدار برای مشکلات بدهی 59 کشور شد. وی بر همکاری جهانی تاکید کرد و از تایید دبیرکل سازمان ملل متحد برای تولید بیش از 500 میلیارد دلار برای کمک به کشورهای درگیر بحران نقدینگی استقبال کرد. کاکار بر اهمیت تامین منابع برای اهداف توسعه پایدار، حمایت از ابتکار توسعه جهانی (GDI) تاکید کرد و اهمیت طرح کمربند و جاده چین (BRI) و کریدور اقتصادی چین و پاکستان (CPEC) را در دستیابی به این اهداف برشمرد. وی همچنین با ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران دیدار و درباره روابط دوجانبه و گسترش روابط با ایران نیز گفتگو کرد.

https://www.brecorder.com/news/40264331/debt-challenges-facing-59-countries-pm-urges-world-to-find-durable-solution

رئیس FPCCI: حجم تجارت پاکستان و بحرین در سال مالی 2022 ،  400 درصد افزایش یافته است

در سال مالی 2022، تجارت دوجانبه بین پاکستان و بحرین تقریباً 400 درصد افزایش یافت و از 119.95 میلیون دلار در سال مالی 2020 به 595.12 میلیون دلار رسید، اما تراز تجاری به نفع بحرین است. ثاقب رئوف، سفیر پاکستان در بحرین، به دنبال تقویت روابط تجاری و کشف دسته بندی محصولات جدید است. جامعه تجاری بر ایجاد شغل و رسیدگی به مسائل تجاری تاکید می‌کند. آنها پیشنهاد کردند که بر 20 کالای اصلی وارداتی بحرین  تمرکز و روابط بین FPCCI و اتاق بحرین را تقویت کنند.

https://www.brecorder.com/news/40264274/pak-bahrain-trade-volume-surges-by-400pc-in-fy22-fpcci-chief

امارات،  واردات گوشت از پاکستان از طریق دریا را ممنوع کرد

امارات متحده عربی واردات گوشت منجمد از پاکستان از طریق مسیرهای دریایی را به دلیل آلودگی قارچی یک محموله به طور موقت ممنوع کرده است. این ممنوعیت تا 10 اکتبر ادامه دارد، اما صادرات گوشت از طریق هوا از پاکستان بدون وقفه ادامه خواهد داشت.

https://www.dawn.com/news/1777025/uae-bans-meat-imports-from-pakistan-via-sea

ابراز نگرانی صندوق بین المللی پول از قاچاق فرآورده‌های نفتی

صندوق بین المللی پول (IMF) نگرانی خود را از قاچاق فرآورده‌های نفتی ابراز کرده و از وزارت دارایی و هیئت فدرال درآمد (FBR) توضیح خواسته است. به گفته این منبع، صندوق بین المللی پول خواستار جزئیات اقدامات انجام شده برای جلوگیری از قاچاق 143 میلیون لیتر فرآورده‌های نفتی در ماه شده است. به گفته این منابع، خزانه داری کشور بیش از 10 میلیارد روپیه در قالب گمرک و عوارض ناشی از قاچاق فرآورده‌های نفتی ضرر می‌کند. لازم به ذکر است که در تاریخ 10 سپتامبر گزارشی مبنی بر قاچاق از سوی مراجع ذیربط به نخست وزیر ارائه شد که در آن جزئیات تجارت نفت و صنعت مرجع ایران ارائه شده است. این گزارش حاکی از آن است که سالانه بیش از 2 میلیارد و 81 میلیون لیتر نفت از ایران به پاکستان قاچاق می‌شود که سالانه بیش از 60 میلیارد روپیه زیان به خزانه کشور وارد می‌کند. بر اساس این گزارش، 76 دلال در مناطق مجاور مرز به قاچاق نفت مشغول هستند، 995 پمپ در سراسر کشور نیز به فروش نفت ایران می‌پردازند.

https://urdu.samaa.tv/20873778-

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما