معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۷/۰۷- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۸۲

برنامه ساخت نیروگاه ذغال سوز در بندر گوادر

نیروگاه 300 مگاواتی زغال سنگ در شهر گوادر که قرار است توسط نهادهای دولتی چین تأمین مالی و احداث شود، برای اولین بار در سال 2016 با هزینه تخمینی 542.32 میلیون دلار طراحی شد. شرکت چینی CIHC Pak Power یکی از شرکت‌های تابعه گروه ارتباطات و ساخت‌وساز دولتی چین مسئولیت ساخت و بانک صنعتی و تجاری چین وظیفه تامین مالی ساخت این نیروگاه را بر عهده دارند. قرار است این نیروگاه پس از تکمیل براساس اولویت، برق صنایع در حال راه اندازی منطقه آزاد گوادر را تامین نماید.

آقای شاه جهان میرزا رئیس هیئت تولید برق و زیرساخت دولت پاکستان تاخیر آغاز این پروژه را به مشکلات تخصیص زمین و تاییدیه­ های زیست محیطی توسط دولت بلوچستان و وام دهندگان و شرکت بیمه Sinosure چین ربط داد و گفت: تعرفه (نرخ فروش برق توسط شرکت چینی) در سال 2019 تعیین شده بود، اما تخصیص زمین برای نیروگاه تا سال 2020 صورت نگرفته و قرارداد خرید برق بین شرکت چینی و مدیریت منطقه آزاد گوادر در اوایل سال 2021 امضا شد. وی افزود: کمبود برق بزرگترین مانع توسعه گوادر است و ما از چین خواسته ایم تا بودجه این پروژه را تا 31 دسامبر 2023 تامین و ساخت‌وساز را در اسرع وقت آغاز کند تا پروژه در سال 2025 تکمیل شود.

دولت پاکستان همچنین تلاش نموده تا شرکای چینی را متقاعد کند این پروژه را به منطقه "تهر" واقع در ایالت سند که سرشار از ذخایر زغال سنگ چوب نما (lignite coal) است، انتقال دهند تا از زغال سنگ داخلی استفاده شده و در هزینه ارز صرفه جویی شود. اما بائو ژونگ رایزن سیاسی سفارت چین در اسلام آباد گفت: کارخانه زغال سنگ گوادر پروژه جدیدی نیست و از سال 2016 در چارچوب سی‌پیک قرار گرفته و تمهیدات لازم برای ساخت نیروگاه صورت گرفته است. انتقال نیروگاه به منطقه تهر به معنای آغاز یک پروژه جدید بوده و در حال حاضر سیاست سرمایه گذاری چین این است که پروژه­ های جدید زغال سنگ را قبول نکند. وی افزود: چین به خوبی از مسائل زیست محیطی آگاه است. زغال سنگ تنها یک سوخت در دسترس است. ما می­خواهیم به پاکستان در توسعه گوادر کمک کنیم و سرمایه گذاری را در منطقه توسعه بدهیم. تنها راه برای جذب سرمایه گذار داشتن منابع ثابت انرژی است.

هرچند شاه جهان میرزا رئیس هیات تولید برق و زیرساخت‌های پاکستان تاکید نموده در نیروگاه گوادر از زغال سنگ وارداتی با کیفیت بالا و نه زغال سنگ چوب نمای تولیدی معادن زغال سنگ ایالت سند پاکستان استفاده خواهد شد، ولی اگر از زغال سنگ تهر در نیروگاه گوادر استفاده بشود نه تنها تعرفه برق برای مشتریان کاهش می­یابد بلکه قبض واردات نیز کاهش پیدا می­کرد. اما بدون خط راه آهن امکان انتقال زغال سنگ تهر از نظر لجستیکی در حال حاضر وجود ندارد. از سوی دیگر کارشناسان بخش انرژی پاکستان بر این باورند که پروژه نیروگاه زغال سنگ در گوادر زمانی که زغال سنگ ارزان بود و پروژه‌های دیگری در زمینه زغال سنگ وارداتی در کشور راه اندازی می‌شد، طراحی شده و اکنون که قیمت‌ زغال‌سنگ خیلی افزایش یافته است و پاکستان با بحران شدید ارزی دست و پنجه نرم می‌کند، مقرون به صرفه نیست.

منبع:  رسانه‌ها و مطبوعات ایالت بلوچستان

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما