معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۶/۲۲- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۹۵

اخبار اقتصادی دانمارک

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی دانمارک در هفته سوم شهریور 1402 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

ادامه ثبات نرخ بیکاری و کمبود نیروی انسانی در دانمارک

تعداد بیکاران در دانمارک در ماه آگوست نسبتا ثابت بوده و در سطح 83500 نفر قرار گرفت که نسبت به ماه قبل، 0.07 درصد (600 نفر) افزایش داشت. نرخ کلی بیکاری 2.8 درصد گزارش شده و نرخ بیکاری جوانان، که تعداد افراد جویای کار بین 16 تا 24 سال را اندازه‌گیری می‌کند، همانند 9 ماه گذشته، در سطح 1.2 درصد باقی مانده است. آنه‌ هالسبو یورگنسن، وزیر کار، در بیانیه‌‌ای مطبوعاتی گفت: بیکاری تقریبا بدون تغییر بوده و از ابتدای سال در سطح پایینی قرار داشته که به نفع همه است. اما کمبود نیروی انسانی همچنان یک نگرانی است و کارفرمایان در بخش‌های دولتی و خصوصی، به ویژه بخش هتل‌ها و رستوران‌ها خواستار نیروهای بیشتری هستند. دولت برای بخشی از جامعه مهاجر که باید به بازار کار بپیوندند و با جامعه همگرا شوند، یک تعهد کاری را تحمیل خواهد کرد.

منبع: via.ritz

پیروزی اداره مالیات در نبرد قانونی با مرسک

ادارۀ مالیات در نبرد حقوقی مهمی علیه غول کشتیرانی A.P. Møller Maersk پیروز شده است. دادگاه عالی دانمارک، تصمیم دادگاه بدوی را نقض نمود و مرسک را به پرداخت مالیاتی 1.3 میلیارد کرونی (190 میلیون دلاری) بر درآمد حاصل از تاسیسات نفت و گاز در الجزایر و قطر بین سال‌های 2006 تا 2008 محکوم کرد. شرکت مرسک از آن زمان این تاسیسات را به شرکت توتال انرژی واگذار کرده است. مقامات مالیاتی مدعی شدند که مرسک از قیمت‌گذاری انتقالی (قیمت کالاها و خدمات فروخته شده بین شرکت‌های تابعه) برای تغییر درآمد مشمول مالیات خود در دانمارک استفاده کرده است. مرسک ادعا کرد که این مبلغ را در حساب‌های مالیاتی قبلی لحاظ کرده است تا از پرداخت‌های احتمالی بهره جلوگیری کند. مرسک در بیانیه‌ای نوشت: اگرچه ما از این حکم شگفت‌زده شده‌ایم، اما هیچ پیامد مالی برای شرکت در پی نخواهد داشت. سال گذشته دادگاه بدوی به نفع مرسک و توتال انرژی رای داد که این تصمیم مقامات مالیاتی را بر آن داشت تا به دادگاه عالی شکایت کنند.

منبع: BT

وزیر اقتصاد: ترس از مهاجرت سد راه قوانین بسیار مورد نیاز

یاکوب المن ینسن، وزیر اقتصاد دانمارک، در سخنرانی خود در کنفرانس سالانه اتاق بازرگانی دانمارک (DCC) گفت: ترس از برچسب انعطاف در برابر مهاجرت، قانون‌گذاران را بر آن داشته تا از تصویب قانون تسهیل‌کننده جذب متخصصان خارجی برای جبران کمبود نیروی کار طفره روند. معاون نخست‌‌وزیر گفت: از آغاز قرن، دولت‌های متوالی قوانین را چنان سخت کرده‌اند که احزاب سیاسی از ترس اینکه مهاجر دوست خوانده شوند، از اتخاذ تصمیم‌های عاقلانه و ضروری می‌ترسند. لارس لوکه راسموسن، وزیر امور خارجه، پس از سفر به کنیا در اوایل ماه جاری، پیشنهاد کرد که واردات نیروی انسانی از کشورهای شریک منتخب در آفریقا می‌تواند به حل کمبود نیروی کار در دانمارک کمک کند. این ایده مورد حمایت برایان میکلسن، رئیس اتاق بازرگانی و همچنین وزیر سابق دادگستری و تجارت قرار گرفت که گفت به 50 هزار نیروی کار جدید نیاز است که بسیاری از آنها را می‌توان از آفریقا جذب کرد.

منبع: BT

نوونوردیسک با ارزش ترین شرکت اروپا

ارزش سهام نوونوردیسک، غول دارویی دانمارکی پس از موفقیت جهانی با داروهای دیابت و کاهش وزن، به بیش از 3000 میلیارد کرون (441 میلیارد دلار) رسیده است. طبق گزارش‌ها، ارزش این شرکت بیشتر از ارزش مجموع سهام 25 شرکت بزرگ دانمارک در بورس کپنهاگ است که شاخص C25 را تنظیم می‌کند. این شرکت داروسازی دانمارکی اکنون به طور رسمی‌، باارزش‌ترین شرکت اروپا شناخته می‌شود و انتظار می‌رود که بازار داروهای کاهش وزن طی یک دهه به 100 میلیارد دلار فروش سالانه برسد. طبق گزارش Barclays، در حال حاضر فروش حدود 6 میلیارد دلار است.

منبع: BT و DR

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما