معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۶/۰۷- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۷۹

اخبار اقتصادی اتریش

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی اتریش در هفته اول شهریور 1402 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

افزایش ذخائر گازی اتریش

بنابر اعلام وزارت محیط‌زیست اتریش، ذخیره‌سازی گاز در اتریش به میزان سطح مصرف سال گذشته هم‌اکنون انجام شده است. بر این اساس تا میانه ماه آگوست، 90 درصد از تاسیسات ذخیره‌سازی گاز اتریش پر شده است. این میزان ذخیره معادل 87 تراوات ساعت گاز طبیعی است که تقریبا برابر با کل گاز مصرفی سال گذشته است. اتریش سال گذشته تا پایان اکتبر هم به این میزان ذخیره نرسیده بود. البته بنا بر اعلام این وزارت تلاش‌ها برای کاهش مصرف گاز نیز نتیجه داده است. لئونره گوسلر، وزیر محیط‌زیست گفت:‌ ما تا ماه مارس امسال دو سوم از مخازن را پر کرده بودیم، در حالی که سال گذشته، تنها 14 درصد از مخازن پر شده بودند.

https://www.diepresse.com/14400173/60-prozent-der-betriebe-sind-ein-personen-unternehmen?from=rss

سهم منابع انرژی مختلف در اتریش

بازار انرژی در اتریش به شدت به واردات وابسته است. در سال 2022 در اتریش 510 پتاژول انرژی تولید شد،1180 پتاژول انرژی وارد شد و 170 پتاژول انرژی نیز صادر شد. سهم انرژی‌های تجدیدپذیر از منابع تامین انرژی اتریش، همچون سال 2022، در سال جاری نیز رو به افزایش است، اما سوخت‌های فسیلی همچنان غالب هستند. نفت 34.5 درصد و گاز 16.8 درصد از سهم انرژی مصرفی را در اتریش دارند. سهم انرژی الکتریکی 21.5 درصد و بیوانرژی‌ها نیز 14.3 درصد است.

در سال گذشته، سهم انرژی خورشیدی 3.6 درصد و سهم انرژی بادی 7.5 درصد افزایش یافت. سهم تولید انرژی از طریق پمپ‌های حرارتی نیز 6.6 درصد افزایش داشت. در مقابل سهم گاز 5.8 درصد و نفت 8.2 درصد کاهش یافت. سهم انرژی از منابع آبی 10.4 درصد کاهش داشت و همچنین مصرف بیوانرژی‌ها مانند بیو گاز در مجموع 3.5 درصد کاهش یافت.

https://www.sn.at/wirtschaft/oesterreich/erneuerbarer-energien-in-der-erzeugung-2022-bedeutender-143505190

افزایش 20 برابری برق تولیدی از طریق پنل‌های خورشیدی در اتریش تا سال 2030

هم‌اکنون در اتریش تنها 18 درصد از ظرفیت پنل‌های خورشیدی مورد نیاز، نصب شده است. اتریش در سال 2022 در زمینه تولید برق با انرژی خورشیدی به رکورد 1009 مگاوات‌ در پیک دست یافت. اما با این وجود راه طولانی‌ای باقی مانده است. وزارت فدرال محیط‌زیست، پیش‌نویس برنامه لازم در خصوص انرژی‌های تجدیدپذیر تا سال 2030 و 2040 را ارائه کرده است. بر اساس برنامه ارائه شده، نیاز رو به رشد به برق باید از طریق انرژی‌های تجدیدپذیر تامین شود و لذا باید تا سال 2030 به سطحی رسید که 21000 مگاوات‌پیک برق از پنل‌های خورشیدی تولید شود. تاکنون تنها 18 درصد از پنل‌های لازم برای رسیدن به این هدف نصب شده است. در این برنامه پیش‌بینی شده که 40 درصد از این پنل‌ها در سطوح و همچنین نمای ساختمان‌ها نصب شود و مابقی در فضاهای باز نصب شوند.

https://kurier.at/wirtschaft/immo/aufholbedarf-bei-pv-anlagen-in-oesterreich/402553235

میزان تورم در ساخت و ساز در اتریش

بر اساس اعلام اداره فدرال آمار اتریش، در سه ماهه دوم امسال قیمت‌ها در هزینه ساخت و ساز نسبت به مدت مشابه سال گذشته، رشد 5.9 درصدی را نشان می‌دهد و با این اوصاف، هزینه ساخت همچنان در حال افزایش است. این افزایش به خصوص مربوط به ساخت و سازهای ارتفاع دار است که 8.8 درصد رشد را نشان می‌دهد. در حوزه معماری شهری و سازه‌های جاده‌ای و زیرزمینی افزایش در سه ماهه دوم امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته تنها 1.2 درصد بوده است که در جاده‌سازی 1.5 درصد، در پل‌سازی 1.4 درصد و در سازه‌های زیرزمینی 0.8 درصد می‌باشد.

https://www.diepresse.com/14383556/baupreise-steigen-weiterhin-kraeftig-an

آمار بالای شرکت‌های یک نفره در اتریش

براساس گزارش سازمان آمار اتریش تا پایان سال 2021 بیش از 700 هزار شرکت در اتریش ثبت شده است که شامل 4 میلیون و 700 هزار نفر شاغل در این شرکت‌ها می‌باشد. 78 درصد این شرکت‌ها در بخش اقتصادی فعالیت مستمر دارند. همچنین 60 درصد از این شرکت‌ها، یک نفره با مسئولیت محدود هستند که این شرکت‌های تک‌نفره، به خصوص در بخش خدمات بهداشتی و اجتماعی فعال هستند. براساس گزارش سازمان آمار اتریش، 53 درصد فعالانی که بیمه خویش فرما پرداخت می‌کنند در شرکت‌هایی فعالیت دارند که دارای کارمندانی بیش از دو نفر است. این مورد حدود 5 درصد کل اقتصاد اتریش را شامل می‌شود.

 همچنین طبق این گزارش، تعداد افرادی که از کشورهای دیگر برای کار در اتریش در تردد هستند، طی ده سال اخیر دو برابر شده و به حدود 250 هزار نفر رسیده است. برای نمونه، از هر ده نفر فعال در بخش جهانگردی (شامل رستوران‌ها، هتل‌ها و ...)، یک نفر آنها ساکن اتریش نیست و از کشورهای همسایه برای اشتغال به اتریش تردد می‌کنند.

https://www.diepresse.com/14400173/60-prozent-der-betriebe-sind-ein-personen-unternehmen

تدابیری برای حمایت از استارت‌آپ‌ها

یافتن و حفظ کردن نیروی کار توسط استارت‌آپ‌ها برای بلندمدت بسیار سخت است. استارت‌آپ‌ها بعد از راه‌اندازی برای مدتی توان پرداخت حقوق‌های بالا را ندارند، لذا سهیم شدن در شرکت با چشم‌انداز افزایش ارزش سهم می‌تواند گزینه جذابی برای آنها باشد. تاکنون برای این مساله موانع مالیاتی وجود داشت و در صورت انتقال سهام،‌ بلافاصله مالیات بر درآمد محاسبه می‌شد، اما از ابتدای سال 2024 در چهارچوب برنامه حمایت از استارت‌آپ‌ها در اتریش، محاسبه مالیات تا زمانی که پول به جریان نیفتد، انجام نخواهد شد. بر این اساس تا 25 درصد از سرمایه استارت‌آپ می‌تواند به همکاران آن استارت‌آپ انتقال داده شود و البته سهم هر کارمند می‌تواند نهایتا تا ده درصد باشد. البته سابقه آن استارت‌آپ نباید بیش از ده سال بوده، تعداد همکاران آن نباید بیش از 100 نفر باشد و گردش مالی آن نیز نباید به بیش از 40 میلیون یورو برسد. در این صورت انتقال سهام به کارمندان و معافیت تا زمان بهره‌وری و سود‌دهی می‌تواند محقق شود.

https://kurier.at/wirtschaft/start-ups-beteiligung-von-mitarbeitern-wird-ab-2024-attraktiver-unternehmen-mitbestimmung/402556151

چالش عدم پذیرش پول نقد در کشورهای عضو اتحادیه

روبرت هولتسمن، رئیس بانک مرکزی اتریش از تضمین پذیرش پول نقد در سطح ملی دفاع کرد. در راستای تشدید مباحث در مورد پرداخت نقدی در اروپا، کارل نهامر، صدراعظم اتریش در پی گنجاندن تعهد به دریافت پول نقد در قانون اساسی اتریش است. در واکنش به این مساله مارتین زلمایر، نماینده اتحادیه اروپا در وین، در مقاله‌ای نوشت، کشورهای عضو اتحادیه اروپا هیچ حاکمیت ارزی ندارند، ولی در اتحادیه پرداخت با پول نقد تضمین شده است و بر این اساس مباحث مطرح شده غیرضروری است. اما در واکنش رئیس بانک مرکزی اتریش گفت در کشورهای دیگر این مساله تاحدودی اتفاق افتاده است؛ مثلا در هلند 12 درصد از داروخانه‌ها و 22 درصد از سینماها دیگر پول نقد نمی‌گیرند. وی ضمن تایید ضمنی نظر نماینده اتحادیه اروپا در وین که کشورهای عضو حاکمیت ارزی ندارند،‌ گفت می‌توان تضمین پرداخت پول نقد را در قالب کارگروه ویژه ملی انجام داد. در اتحادیه اروپا نوع ارز یورو (برای کشورهای عضو حوزه) تعیین شده،‌ اما نحوه پرداخت ارز تعیین نشده است.

https://www.krone.at/3085871

تایید کمک 750 میلیون یورویی مرتبط با کرونا به اتریش

ماگنوس برونر وزیر دارایی اتریش اعلام کرد که کمیسیون اتحادیه اروپا کمک هزینه 750 میلیون یورویی به اتریش از محل صندوق همه‌گیری کرونا را تایید کرد. این بدان معناست که اتریش هزینه‌های مصرفی بیش از حد مجاز را نباید به اتحادیه اروپا بازگرداند. موضوع اصلی بر سر 4 هزار درخواست کمک شرکت‌های حقیقی و حقوقی در اتریش برای کمک‌های اقتصادی مرتبط با کرونا بود که دولت اتریش آنها را پرداخت کرده، ولی اتحادیه اروپا آنها را بیش از حد مجاز دانسته و تایید نمی‌کرد. حل و فصل این موضوع نزدیک به پنج ماه به طول انجامید.

https://www.diepresse.com/14398685/eu-kommission-genehmigt-coronahilfen-in-hoehe-von-750-millionen-euro

افزایش حجم اینترنت مصرفی در اتریش

با رشد فزاینده دیجیتال‌سازی در اتریش، میزان مصرف داده‌ها در سال 2022 نسبت به سال قبل از آن، 10 درصد افزایش یافته و 9414 پتابایت (هر پتابایت برابر 1.05 میلیون گیگابایت) رسید که 5753 پتابایت به مصرف اینترنت‌های ثابت اختصاص داشته و مابقی یعنی 3661 پتابایت از طریق تلفن‌های هوشمند مصرف شده است.

اتریش در سال 2022 تنها 900 میلیون یورو برای گسترش شبکه اینترنت با پنهای باند وسیع سرمایه‌گذاری کرده است و هم‌اکنون 62 درصداز اتریشی‌ها در منازل خود اینترنت با پهنای باند وسیع دارند. پهنای باند وسیع به اینترنتی اطلاق می‌شوند که پهنای آن حداثل 100 مگابایت بر ثانیه و سرعت آن 1 گیگابایت بر ثانیه است. در پایان سه ماهه چهارم سال 2022 در اتریش بیش از یک میلیون اتصال ثابت اینترنتی وجود داشت که از پهنای باند بیش از 100 مگابیت استفاده می‌کردند. رشد اتصال به اینترنت با پهنای باند وسیع (بیش از 100 مگابایت بر ثانیه) در سال 2022 در مجموع 28.4 درصد بوده است. نرخ رشد اتصال به شبکه اینترنت ثابت در اتریش در مجموع با پهنای باند وسیع و غیروسیع (زیر 100 مگابایت بر ثانیه) نیز 39.2 درصد بوده است.

همچنین در اتریش در سه ماهه چهارم سال 2022 در مجموع 293 میلیون ایمیل ارسال شده است. علاوه براین 23.2 میلیارد پیام از طریق اینترنت و شبکه‌های اجتماعی ارسال شده است. تعداد پیام‌های کوتاه از طریق خط تلفن،‌ در مقایسه با شبکه‌های اینترنتی تنها یک درصد بوده است. در همین سه ماهه چهارم 6.4 میلیارد دقیقه مکالمه تلفنی با تلفن‌های معمول و 6.7 میلیارد دقیقه مکالمه اینترنتی انجام شده است.

https://www.sn.at/wirtschaft/oesterreich/oesterreicher-verbrauchten-2022-um-ueber-10-percent-mehr-daten-143498401

افزایش 45 درصدی درآمد فرودگاه وین در نیمه نخست امسال

در نیمه نخست سال 2023 فرودگاه وین با 13.3 میلیون مسافر، نسبت به مدت مشابه سال قبل 45.3 درصد رشد در درآمد خود داشته است. این فرودگاه از حیث تعداد مسافر به 91 درصد تعداد مسافر در سال 2019، یعنی سال پیش از پاندمی رسیده است. درآمد فرودگاه در نیمه نخست امسال 428.1 میلیون یورو بوده ا و سود فرودگاه در این دوره با 58 درصد رشد،‌ به 82.7 میلیون یورو رسیده است. تعداد مسافران در ماه جولای حدود 15 درصد افزایش یافته و به 4.1 میلیون مسافر رسیده که از این حیث رشد 44.3 درصدی را نشان می‌دهد. البته در بخش باربری شرایط خوب نبوده و از این نظر حمل بار در فرودگاه نسبت به نیمه نخست سال گذشته 1.8 درصد کاهش داشته است. میزان حمل بار در فرودگاه وین در نیمه نخست امسال نسبت به نیمه نخست سال 2019، در حدود 10 درصد کمتر بوده است.

https://www.derstandard.at/story/3000000183184/flughafen-wien-schliesst-erstes-halbjahr-mit-plus-von-58-prozent

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما