معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۶/۰۷- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۴۴

اخبار اقتصادی تاجیکستان

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی تاجیکستان در هفته اول شهریورماه 1402مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

افزایش درآمد دولت تاجیکستان

براساس گزارش وزارت مالیه (دارایی) جمهوری تاجیکستان، بخش درآمد بودجه دولت جمهوری تاجیکستان در نیمه اول سال جاری به بیش از 19.8 میلیارد سامانی (بیش از 1.8 میلیارد دلار) رسید. این رقم به اندازه 5.2 درصد و یا حدود 1 میلیارد سامانی (92 میلیون دلار) بیشتر از برنامه تایید شده می‌باشد. سهم درآمد مالیاتی به خزانه 63 درصد-12،6 میلیارد سامانی بوده است. میزان مالیات های داخلی و سایر پرداخت ها که مقامات مالیاتی مشغول جمع آوری آن هستند، بیش از 8.5 میلیارد سامانی برآورد شده که 594 میلیون سامانی بیشتر از برنامه تایید شده می‌باشد.

درآمد حاصله از تعرفه‌های گمرکی در این دوره 4.1 میلیارد سامانی بوده است که 450 میلیون سامانی و یا 12.1 درصد بیشتر از میزان تایید شده می‌باشد. کارشناسان انتظار داشتند که فعالیت قانون مالیات در سال 2022 در مرحله اول موجب کاهش سهم مالیات در درآمد بودجه خواهد شد، زیرا برخی از بهره‌ها کاهش یافته بودند.

اقتصاددانان بانک جهانی در گزارس اخیر خود اعلام کرده بودند که کمبود بودجه تاجیکستان در سال 2022 بیشتر از طریق سرمایه گذاری خارجی تامین شد که مرحله به مرحله از طریق کمک های بلاعوض شرکای توسعه و درآمدهای زیاد مالیاتی جبران شد. کارشناسان بانک جهانی و صندوق بین المللی پول به دولت تاجیکستان توصیه نمودند که امتیازهای مالیاتی مرحله به مرحله کاهش یابد.  

در گزارش هزینه‌های دولتی در تاجیکستان گفته می‌شود، این امر به افزایش پایه مالیاتی و کاهش بی تناسبی می انجامد. براساس گزارش کمیته مالیات تاجیکستان، بودجه دولت در نیمه اول سال به علت ارائه امتیازات مالیاتی به بخش های دارای اولویت اقتصادی کشور، حدود 2.7 میلیارد سامانی (248 میلیون دلار) کاهش یافت.

خبرگزاری آسیا پلوس، مورخ27 مرداد

  https://old.asiaplustj.info/ru/news/tajikistan/economic/20230818/dolya-nalogov-v-gosbyudzhete-tadzhikistana-v-pervoi-polovine-etogo-goda-sostavila-63

 

اختصاص بودجه به بخش های مختلف اقتصادی تاجیکستان

به اطلاع وزارت دارایی جمهوری تاجیکستان، این کشور طی شش ماه سال جاری بیش از 18.6 میلیارد سامانی بودجه برای بخش های اقتصادی تاجیکستان اختصاص داده است.

هزینه‌های بودجه دولت در این دوره در چارچوب برنامه پیش بینی شده صورت گرفته و درآمدهای واقعی بودجه، به وزارتخانه‌ها و سازمانهای دولتی  913 میلیون سامانی، آموزش و پرورش 3.1 میلیارد سامانی، بهداشت 1.4 میلیارد سامانی، بیمه اجتماعی و حفظ اجتماعی 2.1 میلیارد سامانی، خدمات منزل 964.3 میلیون سامانی، فرهنگ و ورزش 585.9 میلیون سامانی، مواد سوختی و انرژی 3.1 میلیارد سامانی، کشاورزی 883.8 میلیون سامانی، ساخت و ساز و صنایع 128.8 میلیون سامانی، حمل و نقل و ارتباطات 1.7 میلیارد سامانی برآورده شده است.

خبرگزاری خاور، مورخ 29 مرداد

https://khovar.tj/rus/2023/08/v-ekonomicheskie-sfery-tadzhikistana-napravleno-bolee-18-6-mlrd-somoni/

پیش بینی بانک توسعه اورآسیا در خصوص افزایش نرخ تورم در تاجیکستان

کارشناسان بانک توسعه اورآسیا، گزارشی تحلیلی از وضعیت اقتصادی کشورهای عضو این بانک از جمله تاجیکستان منتشر کردند. بانک توسعه اورآسیا افزایش تورم و قیمت ها در تاجیکستان را تا پایان سال 2023 پیش بینی کرده است. بر اساس برآورد کارشناسان این بانک، تورم در جمهوری تاجیکستان به دلیل افزایش قیمت محصولات مصرفی روسی افزایش خواهد یافت. همچنین کارشناسان بانک توسعه اورآسیا انتظار دارند که ارزش پول ملی تاجیکستان کاهش یابد.

این در حالی است که بر اساس گزارش بانک ملی تاجیکستان، تا ماه ژوئیه نرخ تورم در تاجیکستان به 2.3 درصد رسید که 0.1 درصد کمتر از ماه‌های می و ژوئن است. یکی از دلایل کاهش قیمت ها در بازار تاجیکستان همچنان ثبات ارزش پول ملی (سامانی) در برابر دلار است. انتشار این تحلیل در حالی است که خدمات ضد انحصار تاجیکستان از افزایش قیمت سوخت تا اول سپتامبر سال جاری خبر داده بود. تامین کننده اصلی سوخت در تاجیکستان روسیه است. گاز مایع نیز عمدتاً از قزاقستان به تاجیکستان وارد می‌شود.

کاهش صادرات کالا در تاجیکستان

به اطلاع آژانس آمار وابسته به ریاست جمهوری تاجیکستان، صادرات کالاهای تاجیکستان طی هفت ماه سال جاری نسبت به دوره مشابه سال گذشته به اندازه 43.6 درصد کاهش یافته است. تاجیکستان طی ماه‌های ژانویه الی جولای سال جاری به مبلغ 767 میلیون دلار محصولات صادر نموده است که 592 میلیون دلار کمتر از دوره مشابه سال گذشته می‌باشد. کاهش صادرات بدلیل کاهش فروش سنگ و فلزات قیمتی و نیمه قیمتی می‌باشد. فروش محصولات مذکور از 415 میلیون دلار ماه‌های ژانویه الی جولای سال گذشته تا 649 هزار دلار در سال جاری کاهش یافته است.

همچنین کاهش فروش فلزات غیر قیمتی و محصولات آماده از آن (آلومینیوم اولیه و محصولات آماده از آن) از 205 میلیون دلار تا 172 میلیون، تاثیر چشمگیری بر کاهش صادرات کشور داشته است. در این دوره میزان فروش الیاف پنبه بطور قابل توجهی از 133 میلیون دلار تا 80 میلیون دلار کاهش یافته است که یکی از دو کالای مهم صادراتی کشور می‌باشد. همچنین صادرات مواد معدنی (نیروی برق، سیمان، آنتیموان و کنسانتره، زغال سنگ و ...) به اندازه 138 میلیون دلار، میوه جات، سبزیجات، پالزی و ... به اندازه 7 میلیون دلار کاهش یافته اند.

شرکای اصلی صادراتی تاجیکستان طی هفت ماه سال جاری، کشورهای قزاقستان با  22.6 درصد از میزان کل کالاهای صادراتی، چین با 20.9 درصد، ترکیه با 12.4 درصد، روسیه با 11.7 درصد و ازبکستان با 11.2 درصد بوده‌اند. واردات کالا بالعکس توسعه 16 درصدی از 2.8 میلیارد دلار تا 3.2 میلیارد دلار داشته است.

گروه‌های اصلی کالایی در ساختار وارداتی کشور مواد معدنی (فراورده‌های نفتی، گاز مایع، زغال سنگ و ..) 17.1 درصد، ماشین و تجهیزات 13.7 درصد، فلزات غیر قیمتی و محصولات آماده از آن 10 درصد بوده اند.

تامین کننده اصلی اقلام مورد نیاز تاجیکستان با محصولات کشور روسیه 28.2 درصد، چین 20،6 درصد و قزاقستان 14.7 درصد بوده است. در مجموع گردش تجارت خارجی تاجیکستان طی هفت ماه سال جاری حدود 4 میلیارد دلار ارزیابی شده است که 3.5 درصد (146 میلیون دلار) کمتر از دوره مشابه سال 2022 می‌باشد. کشور در این دوره با 111 کشور جهان روابط تجاری داشته است.

خبرگزاری آسیا پلوس، مورخ 3 شهریور

          https://old.asiaplustj.info/ru/news/tajikistan/economic/20230825/tadzhikistan-iz-za-sokratsheniya-eksporta-tovarov-poteryal-600-millionov-dollarov

 

کاهش تولید نفت در تاجیکستان  

براساس گزارش وزارت انرژی و ذخایر آب جمهوری تاجیکستان، استخراج نفت در این کشور در نیمه اول سال جاری به 9.1 هزار تن رسید که 3.4 هزار تن کمتر از دوره مشابه سال 2022 می‌باشد. استخراج نفت از سوی شرکت «پترولیوم سغد» نیز معادل 2.6 هزار تن، شرکت نفت و گاز (130 تن)، شرکت حسن و ک (80 تن) و شرکت «سِتاس» (65 تن) کاهش یافته است.

براساس گزارش آژانس آمار وابسته به ریاست جمهوری تاجیکستان، طی شش ماه سال جاری کارخانه‌‎ های تبدیل (پالایشگاههای کوچک )فراورده‌های نفتی کشور 675 تن بنزین، 676 تن گازوئیل، 1.7 هزار تن نفت کوره و 1.6 هزار تن قیر تولید نموده اند.

در تاجیکستان در این دوره زمانی طبق اطلاعات خدمات ضد انحصاری کشور، حدود 442 هزار تن فراورده‌ نفتی به کشور وارد شده است. فراورده‌های نفتی بیشتر از کشورهای نظیر روسیه که سهم آن 85.4 درصد از میزان کل می‌باشد، قزاقستان 5.1 درصد، ترکمنستان 4.4 درصد، ازبکستان 2.6 درصد، بلاروس 1.4 درصد و سایر کشورها 1.1 درصد به کشور وارد شده اند.

طبق اطلاعات رسمی، در میدان‌های نفتی تاجیکستان ذخایر بزرگ هیدروکربن: بیش از 1 میلیارد  تن نفت و 7-6 تریلیون متر مربع گاز که وزن مخصوص آن بیشتر از کشورهای مجاور می‌باشد، موجود می‌باشد.

در زمان‌های شوروی سابق در تاجیکستان 23 میدان هیدروکربنی کشف و مورد بهره برداری قرار گرفت که میزان سالانه استخراج نفت در آن زمان تا 400 هزار تن رسید.   

خبرگزاری آسیا پلوس، مورخ 2 شهریور

https://old.asiaplustj.info/ru/news/tajikistan/economic/20230824/minenergo-tadzhikistana-nazvalo-prichini-sokratsheniya-dobichi-mestnoi-nefti

 

ساخت  خط لوله گاز«D»  گاز ترکمنستان-ازبکستان-تاجیکستان-قرقیزستان-چین

خبرگزاری خاور به نقل از شهرداری دوشنبه، در دیدار رستم امامعلی رئیس مجلس ملی مجلس عالی جمهوری تاجیکستان و شهردار دوشنبه با خه لیفِن، معاون رئیس شورای دولتی جمهوری مردمی چین که در تاریخ 22 اوت سال جاری انجام شد، موضوع روند ساخت و ساز خط «D» لوله گاز ترکمنستان-ازبکستان-تاجیکستان-قرقیزستان-چین مورد بررسی قرار گرفت. طرف ها در این دیدار به اولویت توسعه همکاری‌های علمی و فنی، نوآوری و فناوری‌های نوین، مسائل تقویت همکاری‌ها به منظور تاسیس مراکز تولیدی بر مبنای فناوری‌های «سبز»، از جمله برقراری تولید خودروهای برقی، پانل های خورشیدی و شبکه‌های انرژی «هوشمند» در تاجیکستان تاکید کردند. طرف ها همچنین در این دیدار مسائل توسعه همکاری‌های اقتصادی و اجتماعی تاجیکستان و چین، افزایش میزان گردش کالا، تجارت، جلب سرمایه گذاری بخش کارآفرینی چین به اقتصاد تاجیکستان، اجرای طرح های مشترک در بخش های حمل و نقل، انرژی، صنایع، تبدیل مواد معدنی، کشاورزی، مواد دارویی را مورد بررسی قرار دادند.

رستم امامعلی و خه لیفِن بر جلب سرمایه و فناوری‌های مدرن چینی به توسعه بخش انرژی در تاجیکستان، برگزاری تحقیقات علمی مشترک در حوزه کشاورزی و تاسیس شرکت های مشترک پرورش میوه‌های تازه و سبزیجات، پنبه، ذرت و گندم، همچنین همکاری‌ها در بخش تجارت الکترونیک تاکید نمودند.

در چارچوب توسعه ابتکار «یک کمربند، یک جاده» طرف ها بر اهمیت تقویت همکاری‌ها در بخش حمل و نقل، توسعه ظرفیت کریدورهای ترانزیتی و تماس با گذرگاه‌های کولمه-کاراسو، اجرای مرحله دوم جاده «دوشنبه-کولمه»، افزایش تعداد پروازها میان دو کشور تاکید نمودند.

خبرگزاری اوستا، مورخ 1 شهریور

https://avesta.tj/2023/08/23/stroitelstvo-linii-d-gazoprovoda-turkmenistan-uzbekistan-tadzhikistan-kyrgyzstan-kitaj-budet-aktivizirovano/

 

بررسی موضوع احداث مترو در دوشنبه

خبرگزاری خاور به نقل از مقامات شهرداری دوشنبه، در شهر دوشنبه طرح احتمالی احداث مترو را مورد بررسی قرار دادند. طرح احتمالی احداث راه آهن شهری و برقراری سیستم متروی سبک در دیدار فردوس سعیدزاده، معاون شهردار دوشنبه با نمایندگان ارشد شرکت ملی راه آهن و بانک واردات و صادرات کره جنوبی بررسی شد.

در چارچوب این دیدار همچنین مسائل مهم همکاری‌های مقامات شهرداری دوشنبه با شرکت ملی راه آهن و بانک واردات و صادرات کره جنوبی مورد بررسی قرار گرفتند.

خبرگزاری اوستا، مورخ 3 شهریور

https://avesta.tj/2023/08/25/v-dushanbe-obsudili-proekt-stroitelstva-metro/

افزایش مراکز صنعتی ناحیه رشت تاسال 2026

بنابر اعلام مسئولان ناحیه رشت، احداث ۲۱ کارخانه و بنگاه صنعتی تا سال ۲۰۲۶ برنامه ریزی شده است. این اقدام در راستای اجرای دستور رئیس جمهور تاجیکستان در چارچوب برنامه توسعه صنعتی طی سال‌های  2026-2022 می‌باشد.

به گفته مسئولان منطقه، بر اساس این طرح، با مشارکت سرمایه‌گذاری کارآفرینان و شرکای توسعه در سال‌های 2026-2022، با توجه به در دسترس بودن مواد اولیه، احداث مراکز صنعتی اغاز شده است. همچنین بنگاه‌های تولیدی ناحیه رشت نسبت به مدت مشابه سال گذشته 10واحد افزایش یافت. در6 ماه امسال ارزش  محصولات صنعتی ناحیه رشت 17.8 میلیون سامانی بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل 319.3 هزار سامانی معادل 1.8 درصد افزایش داشته است.

اختصاص 51 میلیون سامانی برای ساخت ساختمان‌های ادارات دولتی در تاجیکستان

آسیا پلوس: دولت تاجیکستان به وزارت دارایی دستور داد تا 61 میلیون سامانی (5.6 میلیون دلار) برای ساخت تعدادی از ادارات و موسسات دولتی اختصاص دهد. این اقدام براساس مصوبه دوم اگوست دولت اجرا می‌شود. قرار است 5 میلیون سامانی برای ساخت ساختمان دیوان عالی کشور، 5 میلیون سامانی برای وزارت دادگستری، 15 میلیون سامانی برای وزارت بهداشت، درمان و رفاه اجتماعی، 30 میلیون سامانی برای دانشگاه پزشکی دولتی ختلان در سال جاری هزینه شود.

 در یک دهه گذشته، ساخت ساختمان‌های جدید وزارتخانه‌ها، ادارات و نهادها در تاجیکستان درحال اجرا بوده است. بسیاری از این ساختمان‌ها تکمیل شده و در حال استفاده هستند. 

تأسیس انجمن شیلات ماهیگیران در ولایت بدخشان تاجیکستان

دولت تاجیکستان با تصویب برنامه توسعه بخش شیلات برای پنج سال آینده در نظر دارد کشاورزان و کارآفرینان بیشتری را به این بخش جذب کند. ریاست منطقه مختار کوهستان بدخشان از ایجاد انجمن صیادان در این منطقه خبر داد.  بیش از 40 هزار ماهی از  منطقه سغد در حال پرورش هستند. پرورش ماهی عمدتاً در استخرهای نواحی روشان و راشت قلعه انجام می‌شود.

ولایت بدخشان سرچشمه آبهای آسیای مرکزی می‌باشد و ظرفیت زیادی جهت پرورش و صید در این منطقه وجود دارد. پیش از این وزارت کشاورزی تاجیکستان از تولید 1640 تن ماهی در این کشور طی 6 ماهه نخست امسال خبر داده بود که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 495 تن معادل 43 درصد افزایش داشته است.این وزارتخانه افزایش تولید ماهی را نتیجه اجرای معافیت های مالیاتی و گمرکی دانست که به افزایش تعداد مزارع پرورش ماهی کمک کرد. وزارت کشاورزی تاجیکستان افزود: در حال حاضر 381 مزرعه پرورش ماهی با مساحت بیش از 2.7 هزار هکتار در تاجیکستان وجود دارد.

شرکت هیئت تاجیکستان در هفتمین مجمع صندوق جهانی محیط زیست در کانادا

خبرگزاری خاور:  هفتمین اجلاس مجمع و نشست های مربوط به صندوق جهانی محیط زیست در شهر ونکوور کانادا برگزار شد که هیئت تاجیکستان به ریاست بهادر شیرعلی زاده، رئیس کمیته حفظ محیط زیست وابسته به دولت تاجیکستان در آن شرکت کرد. بنا به اعلام کمیته حفظ محیط زیست وابسته به دولت تاجیکستان، مجمع صندوق جهانی محیط زیست هر چهار سال یک بار برگزار می‌شود و یکی از موضوعات اصلی در دستور کار این مجمع، آغاز به کار صندوق جهانی تنوع زیستی (GBFF) می‌باشد که به سرمایه گذاری در زمینه محیط زیست در کشورهای در حال توسعه کمک می‌کند. در چارچوب هفتمین مجمع صندوق جهانی محیط زیست، دیدار و گفتگو های رئیس کمیته حفظ محیط زیست وابسته به دولت تاجیکستان با رهبران سازمان‌های بین‌المللی و وزرای حفظ محیط زیست کشورها انجام شد.

تأکید مقامات تاجیکستان و سازمان ملل بر توسعه همکاری‌ها

وزیر امور خارجه تاجیکستان و نماینده سازمان ملل متحد در اروپا و آسیای مرکزی، در نشستی درباره راهکارهای گسترش همکاری‌ها رایزنی کردند. در دیدار «سراج‌الدین مهرالدین» وزیر امور خارجه تاجیکستان و «گوی یوپ سون» مدیر منطقه‌ای دفتر هماهنگی توسعه سازمان ملل متحد در امور اروپا و آسیای مرکزی، درباره وضعیت کنونی و چشم‌انداز گسترش همکاری‌ها در زمینه‌های مختلف گفت‌وگو شد. دو طرف همچنین درباره پروژه‌های در حال اجرا در تاجیکستان و برنامه‌های آتی تبادل نظر کردند.

اخیراً در مراسمی‌به مناسبت ۳۰ امین سالگرد عضویت تاجیکستان در سازمان ملل، مقامات دو طرف توافقی را امضا کردند که بر اساس آن، تا سال ۲۰۲۶ بیش از ۳۷۰ میلیون دلار از سوی نهادهای زیرمجموعه این سازمان برای توسعه تاجیکستان اختصاص داده می‌شود. تاجیکستان در سال ۱۹۹۲ پس از تجزیه شوروی (سابق)، به عضویت سازمان ملل متحد درآمد.

دیدار رئیس بانک ملی تاجیکستان و رئیس بانک بین دولتی کشورهای مستقل مشترک المنافع

رئیس بانک ملی تاجیکستان و رئیس بانک بین دولتی کشورهای مستقل مشترک المنافع، روند تبادل کالا به صورت تهاتری را مورد بحث و بررسی قرار دادند. در این دیدار، طرفین در خصوص تقویت همکاری‌های دوجانبه و همچنین گسترش مبادلات و تسویه با پول ملی بحث و تبادل نظر کردند. خالق زاده و لیپین همچنین در مورد روند انجام یک معامله "سوآپ"که شامل انعقاد توافقنامه مبادله دارایی‌ها با بازگشت متعاقب شرایط از پیش تعیین شده است، گفتگو کردند.

شایان ذکر است تاجیکستان به طور فعال از پول ملی در تسویه حساب های متقابل با شرکای تجاری اصلی خود استفاده می‌کند. حدود 50 درصد از حجم روابط تجاری با روسیه به روبل است. بانک بین دولتی تاجیکستان به طور مستقیم به سیستم پرداخت ملی 6 کشور روسیه، تاجیکستان، قزاقستان، بلاروس، ارمنستان و قرقیزستان دسترسی دارد.

 

تصمیم کمیته گردشگری تاجیکستان برای ارتقاء ساختار ارائه خدمات

بنابر اعلام کمیته رشد گردشگری تاجیکستان، این کمیته در نظر دارد با برگزاری مسابقات سطح و کیفیت خدمات را ارتقا دهد. در این راستا مسابقه در بخش‌های «بهترین شرکت مسافرتی»، «بهترین هتل»، «بهترین رستوران»، «بهترین سایت گردشگری» و «بهترین راهنما» برگزار می‌شود.

هدف از این مسابقه تشویق خدمات گردشگری به افزایش کیفیت خدمات، جذب کارشناسان مستقل و کاربران شبکه‌های اجتماعی برای ترویج طیف گسترده ای از فرصت های گردشگری است. مقامات تاجیکستان در تلاش هستند تا هر چه بیشتر گردشگران را برای سفر به این کشور جذب کنند.

به گفته رئیس کمیته رشد گردشگری تاجیکستان، در 6 ماه نخست سال 2023 تعداد گردشگران خارجی در این کشور نسبت به مدت مشابه سال گذشته 34 درصد افزایش یافته است. در نیمه اول سال جاری 628 هزارخارجی از تاجیکستان دیدن کرده اند که بیش از 487 هزار نفر از آنها به منظور گردشگری به این کشور آمده اند.

 

توافق ۲۵ میلیون دلاری بخش خصوصی چین و تاجیکستان برای تولید خودروی برقی

خبرگزاری خاور: در حاشیه سفر رسمی رئیس پارلمان تاجیکستان به چین، شرکتهای خصوصی دو کشور اسنادی جهت همکاری با یکدیگر به ارزش ۴۰۰ میلیون دلار به امضا رساندند.

توافقنامه ۵۰ میلیون دلاری بین شرکت «ازات» تاجیکستان و «رانجونگ هلدینگ گروپ» چین برای نوسازی و افزایش تولید اوره در این شرکت به ۱۸۰ هزار تن در سال، توافقنامه ۳۰۰ میلیون دلاری بین شرکت «آسیا کمیکال» و «رانجونگ هلدینگ گروپ» در زمینه ساخت کارخانه جدید تولید اوره در تاجیکستان با ظرفیت ۳۰۰ هزار تن در سال، تفاهمنامه ۲۵ میلیون دلاری بین هلدینگ اوستا گروپ(Avesto Group) و شرکت «جینچوین(Jinchuen) چین در زمینه سازماندهی، ایجاد و مدیریت کارخانه‌های مشترک تولید خودروهای برقی در تاجیکستان با ظرفیت تولیدی ۱۵۰۰ خودرو در سال و یک تفاهمنامه دیگر ۲۶ میلیون دلاری بین شرکت‌های «مرمری» تاجیکستان و «توجانگ اینترپرایس» چین در مورد ایجاد یک شرکت مشترک برای ساخت و راه‌اندازی یک مرکز لجستیکی در تاجیکستان از جمله این اسناد است.

کمک 14 میلیون یورویی آلمان به تاجیکستان برای ساخت مدرسه

خبرگزاری: وزارت توسعه اقتصادی و تجارت تاجیکستان و بانک توسعه آلمان قراردادی را امضاء کردند که بر اساس آن قرار است در مناطق مختلف تاجیکستان چندین مؤسسه آموزشی احداث و مورد‌ بهره‌برداری قرار گیرند. این سند توسط «ذوقی ذوقی‌زاده» وزیر توسعه اقتصادی و تجارت تاجیکستان و «آندریاس اشنایدر» مدیر منطقه‌ای بانک توسعه آلمان در آسیای مرکزی در شهر دوشنبه به امضا رسید.

بر اساس این قرداد، آلمان در قالب یک کمک بلاعوض برای اجرای پروژه «حمایت از توسعه آموزش متوسطه عمومی و دسترسی به تاسیسات آبرسانی، بهداشتی در مناطق دوردست» برای ساخت و ساز موسسات آموزشی در استان‌های ختلان و سغد و همچنین شهر دوشنبه تاجیکستان، 13.97 میلیون یورو به این کشور اختصاص می‌دهد. بنابر گزارش وزارت توسعه اقتصادی و تجارت تاجیکستان از آغاز اجرای این پروژه توسط اتحادیه اروپا و آلمان در مجموع 44.1 میلیون یورو در قالب کمک مالی جذب شده است.

کمک قزاقستان در امر توسعه دولت الکترونیک و اقتصاد دیجیتال

دیدار وزرای تاجیکستان با هیأت جمهوری قزاقستان به ریاست موسین باگدات، وزیر توسعه دیجیتال، نوآوری و صنایع هوا و فضا در محل بانک ملی تاجیکستان برگزار شد. در جریان این دیدار طرف ها مسائل دیجیتال سازی ارائه خدمات دولتی را مورد بررسی قرار دادند. حاکم خالق زاده، رئیس بانک ملی تاجیکستان گفت، سفر رسمی هیأت قزاقستان به تاجیکستان به منظور اجرای پروژه دولت الکترونیک و تسویه حساب های غیر نقدی، بستر مناسبی را جهت توسعه همکاریهای فیمابین ایجاد خواهد کرد.

روابط تاجیکستان و قزاقستان در تمامی‌بخش ها خوب می‌باشد. همکاری در بخش توسعه ارائه خدمات مالی دیجیتال، بطور قابل توجهی توسعه یافته است.  

موسین باگدات، وزیر توسعه دیجیتال، نوآوری، هوا و فضای جمهوری قزاقستان اظهار داشت که مراسم امروز به اجرای دولت الکترونیک مساعدت خواهد کرد.

نامبرده افزود، کشور قزاقستان در مقیاس جهان از دید ارائه خدمات که از طریق آنلاین صورت می‌گیرند، در مقام هشتم قرار داشته و بر اساس اجرای دولت الکترونیک در مقام دهم و از دید امنیت اطلاعاتی در مقام سوم قرار دارد که این سطح عالی توسعه فناوری این دولت می‌باشد. بمنظور اجرای مستندات جهت خرید و ثبت جدید ملک، از جمله عملی سازی خرید و فروش ملک منقول، وسایل نقلیه، نظام آموزش و پرورش و بهداشت، دریافت مجوز برای افراد حقیقی و حقوقی، پرداخت مالیات، ثبت اسناد حالت شهروندی، دریافت وام مسکن و سایر، مدارک لازم را به صورت دیجیتال ثبت می‌شوند. در این دیدار همزمان مسائل امنیت پایگاه اطلاعاتی، تبدیل و دسترسی به آن‌ها بررسی شدند.طرف قزاقستان تاکید نموده است که تجربه بالای خود را به متخصصان حوزه دولت الکترونیک تاجیک از طریق تشکیل برگزاری دوره‌های آموزشی در تاجیکستان و هم در قزاقستان منتقل می نماید. در پایان دیدار مذکور رؤسا و نمایندگان وزارتخانه‌های کشور در رابطه به توسعه دیجیتال سازی و به صورت الکترونیک ابراز نظر نمودند.

خبرگزاری خاور، مورخ 3 شهریور

https://khovar.tj/2023/08/azo-iston-ba-to-ikiston-dar-rushdi-ukumati-elektron-va-i-tisodi-ra-am-kumak-menamoyad/

 

اختصاص 2 میلیون دلار از سوی کشور چین جهت احداث تالار برگزاری کنفرانس در مجتمع دولت جمهوری تاجیکستان

به اطلاع شهرداری دوشنبه، در سفر رسمی رستم امامعلی، رئیس مجلس ملی مجلس عالی جمهوری تاجیکستان به کشور چین، اسناد پیش بینی شده برای توسعه همکاری‌های متقابل میان دو کشور به امضاء رسیدند. ذوقی ذوقی زاده، وزیر توسعه اقتصاد و بازرگانی جمهوری تاجیکستان و دِن با تسین، معاون رئیس آژانس توسعه همکاری‌های بین امللی چین سند اختصاص 2 میلیون دلار از سوی کشور چین جهت احداث تالار برگزاری کنفرانس در مجتمع دولت جمهوری تاجیکستان را به امضاء رساندند. همچنین اسناد زیر به امضاء رسیدند:

- سند همکاری مربوط به تحقیقات فنی قبلی طرح «شهر هوشمند (Smart city) شهر دوشنبه؛

- سند همکاری مربوط به احداث و برقراری جاده‌ها و 4 پل جدید در پایتخت؛

- سند همکاری مربوط به تعمیر و بازسازی گذرگاه مرزی تاجیکستان و چین «کولمه-کاراسو»؛

- بازسازی و احداث قسمت جاده روستای وَرشنار ناحیه شوغنان ولایت بدخشان تا پاسگاه مرزی «کولمه-کاراسو»؛

علاوه بر این، ظاهر سعیدزاده، سفیر جمهوری تاجیکستان در چین و لین تسزی، معاون وزیر تجارت چین سند تحویل ماشین آلات خدماتی شهری و ساختمانی ارائه شده به صورت رایگان به عنوان کمک به دوشنبه از طرف چین را ارائه نمودند. رستم امامعلی مورخ 21 اوت سال جاری با فعالیت مرکز نمایشگاهی و آزمایشی «شهر هوشمند» در ناحیه‌هایدِن شهر پکن آشنایی پیدا نمود.

همچنین نامبرده و این یون، شهردار پکن یادداشت تفاهم دوستی و همکاری میان شهرداری دوشنبه و پکن را به امضاء رساندند.

خبرگزاری آسیا پلوس، مورخ 31 مرداد

https://old.asiaplustj.info/ru/news/tajikistan/power/20230822/tadzhikistan-i-kitai-popisani-novie-dokumenti-o-sotrudnichestve

 

واردات فراورده‌های نفتی از روسیه به تاجیکستان

متوسط قیمت هر تن سوخت وارداتی به تاجیکستان در نیمه اول سال جاری معادل 710 دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 94 دلار یا تقریباً 12 درصد کاهش داشته است. مسئولین خدمات ضد انحصار تاجیکستان طی یک کنفرانس مطبوعاتی در دوشنبه در این باره اعلام کردند و افزودند : روسیه تامین کننده اصلی بازار سوخت این کشور است.

به نوشته این منبع ، بیش از 85 درصد محصولات نفتی از روسیه، 5 درصد از قزاقستان، بیش از 4 درصد از ترکمنستان، تقریبا 3 درصد از ازبکستان و بیش از  یک درصد از بلاروس به تاجیکستان وارد می‌شود. در مجموع 452 هزار تن فرآورده‌های نفتی به ارزش بیش از 320 میلیون دلار به جمهوری تاجیکستان  وارد شده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته نزدیک به 100 هزار تن افزایش داشته است.

https://ittiloot.com/tj/all/asos/50603-rusija-besh-az-85-i-bozori-szishvorii-toikistonro-tamin-mekunad.html

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما