معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۵/۳۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۱۰

اخبار اقتصادی ترکمنستان (استان‌های ماری و لباب)

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی ترکمنستان (استان‌های ماری به مرکزیت مرو و لباب) در هفته چهارم مرداد ماه 1402 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

ترکمنستان عملکرد چغندر قند را افزایش خواهد داد(26 مرداد)

خبرگزاری اورینت: نمایندگان شرکت های کشاورزی، اتحادیه‌های کشاورزان و مزارع ترکمنستان در نظر دارند امسال از 17.9 هزار هکتار 224 هزار تن چغندرقند برداشت کنند. به گزارش روزنامه ترکمنستان، سال گذشته برنامه ریزی شده بود که در 18000 هکتار 4000 تن محصول کمتر کشت شود.

محصول شیرین عمدتاً در قلمرو بخش های استان ماری قره قوم، ساکار چگه، ماری و بایرامعلی رشد می‌کند. تشدید و بهره وری کشت با استفاده از وسایل مدرن کشاورزی حاصل می‌شود.  شکر تولید شده از چغندر برای تامین امنیت غذایی وارد بازار داخلی می‌شود.

این محصول صنعتی حدود 20 درصد شکر دارد و با اقلیم ترکمنستان سازگاری خوبی دارد. در اینجا شایان ذکر است که تعداد زیادی از روزهای آفتابی در سال، منجر به افزایش محتوای قند در چغندرقند می‌شود.

در ترکمنستان از ضایعات حاصل از برداشت چغندرقند به عنوان پایه خوراک دام استفاده می‌شود. با توجه به اینکه علاوه بر استان ماری، چغندرقند در استان ّالکان نیز کشت می‌شود، جایی که صنعت دامداری اساس بخش کشاورزی است، تولید کاملاً بسته از این محصول در آنجا گردش می‌کند.

منبع: https://orient.tm/ru/post/58594/v-turkmenistane-uvelichat-urozhajnost-saharnoj-svekly

 

کشاورزان ترکمن استفاده از دانه‌های گونه ای ایالات متحده آمریکا، رژیم صهیونیستی و هلند استقبال کردند(26 مرداد)

خبرگزاری اورینت: به گزارش روزنامه "ترکمن گوندوگاری"، کشاورز ترکمنستان از استان لباب استفاده از بذرهای واریته ای توزیع کننده رسمی هیبریدهای گیاهی از هم.کلاوس (ایالات متحده آمریکا)، هازیرا (رژیم صهیونیستی) و بکر برازرس (هلند) را در مجتمع های گلخانه ای خود آغاز کرده اند.

به گفته نمایندگان این شرکت، شرکت "حاصل" در حال حاضر در استان شرقی کشور فعالیت می‌کند که بذر شرکت های معروف غربی را در بازار ترکمنستان به فروش می رساند و به طور فعال کشت محصولات پرمحصول و پایدار را در آسیای مرکزی ترویج می‌کند.

اتحادیه‌های کشاورزی بخش های چارجو و دنو استان لباب از ترکیب غنی، مقاومت در برابر آب و هوا و میوه دهی گوجه فرنگی، بادمجان، کدو تنبل، کلم، فلفل، جعفری، شوید، تربچه، خربزه، هندوانه و حتی علف چمن بسیار قدردانی کردند.

علاوه بر این، سبزیجات رشد یافته به ویژه  در برابر بیماری‌ها مقاوم و مفید هستند. به طور مثال، هیبرید گل کلم "سئول ف1" حاوی عناصری است که به محافظت از سیستم قلبی عروقی، بهبود عملکرد مغز و کاهش وزن اضافی کمک می‌کند.

منبع: https://orient.tm/ru/post/58596/turkmenskie-agrarii-ocenili-ispolzovanie-sortovyh-semyan-iz-ssha-izrailya-i-niderlandov

 

تعداد قالیبافان در بخش خوجامباز استان لباب رو به افزایش است(28 مرداد)

خبرگزاری جیهون نیوز: در روستاهای بخش خوجامباز استان لباب هنر کهن قالی بافی نسل به نسل منتقل می‌شود و در سطح شایسته ای ادامه می یابد.

ضمناً در ماه مه سال جاری پیشنهاد شد هنر قالی بافی در فهرست معتبر یونسکو قرار گیرد. این پیشنهاد برای اولین بار در استان لباب، یعنی در موزه تاریخ محلی به نام «ترکمنستان-یونسکو: مسیرها از زمین کشیده می‌شوند» مطرح شد.

امروزه بر تعداد جوانان قالیبافی در استان روز به روز افزوده می‌شود.

منبع: https://jeyhun.news/v-xodzhambaz-rastet-chislo-zanimayushhixsya-tkachestvom-kovrov/

 

نمایشگاه‌های کار در دو بخش استان لباب برگزار می‌شود(29 مرداد)

خبرگزاری ترکمن پورتال: در روز 23 ماه اوت، نمایشگاه‌های کار در بخش های خوجامباز و کویتندق استان لباب برگزار می‌شود.

به گزارش جیهون نیوز، به نقل از مطبوعات محلی، این مراسم در ادارات کار و اشتغال بخشهای استان برگزار می‌شود.

در بخش خوجامباز این مراسم در خانه فرهنگ "یولباشچی" از ساعت 9:00 برگزار می‌شود. در بخش کویتندق نمایشگاه کار به آدرس - خیابان ترکمن باشی 44 از ساعت 10 صبح شروع می‌شود.

هر دو مراسم تا ساعت 12:00 ادامه خواهند داشت.

منبع: https://turkmenportal.com/blog/65981/v-dvuh-etrapah--lebapa-proidut-yarmarki-vakansii

 

نمایشگاه نقاشی هنرمندان ترکمن در ترکمن آباد افتتاح شد(30 مرداد)

خبرگزاری اورینت: نمایشگاهی از آثار هنرمندان با استعداد ترکمن روز دوشنبه در سالن نمایشگاه اتحادیه هنرمندان ترکمنستان شعبه استان لباب افتتاح شد. این نمایشگاه با آثار جدیدی از استادان قلم مو که در همایش خلاقیت که از 15 تا ۲۱ اوت در شهر ترکمن آباد برگزار شد، تزیین شد.

بهترین نقاشان از تمام استان‌های کشور در این نقطه جمع شدند. در طول هفته، هر کدام از آنها چهار نقاشی در ژانرهای پرتره و طبیعت بی جان کشیدند. هنرمندان در آثار خود سعی کردند ارزش های ملی، حاصلخیزی و زیبایی سرزمین ترکمنستان، دنیای درونی غنی و اسرارآمیز مردم را منعکس کنند.

سالن نمایشگاه به سکوی خلاقانه انجمن تبدیل شد. 15 هنرمند از مناطق عشق آباد، آخال، ماری و لباب در اینجا کار کردند. آنها نقاشی‌های منحصر به فرد خود را در نمایشگاه افتتاح شده در ترکمن آباد ارائه کردند.

منبع: https://orient.tm/ru/post/58777/v-turkmenabade-otkrylas-vystavka-kartin-turkmenskih-hudozhnikov

 

25 قرن است که قلعه در هالاجی توجه مورخان را به خود جلب می‌کند(30 مرداد)

خبرگزاری جیهون نیوز: قلعه‌هالاجی واقع در بخش هلاچ استان لباب، توجه باستان شناسان و گردشگران بازدید کننده از این مکان‌ها را به خود جلب می‌کند.

امروزه مساحت بنای تاریخی 1.7 هکتار و ارتفاع آن 12 متر است. با نگاهی به قلعه می‌توان گفت که زمانی دارای دیوارهای دفاعی بلند و قدرتمندی بوده است. این بنا یکی از بزرگ ترین و باستانی ترین قلعه‌های استان لباب به شمار می رود. این بنای تاریخی یکی از قلعه‌هایی است که در قرن دوم تا ششم قبل از میلاد برای محافظت در برابر دشمنان خارجی ساخته شده است.

کشف تکه‌هایی از کتاب‌هایی با کتیبه‌های عربی در جریان تعمیر و بهسازی بنا نیز گویای توجه بالای مردم محلی به علم و آموزش است. به عنوان مثال، مدرسه "هالاجی بابا" که تا به امروز باقی مانده است، در کنار قلعه ساخته شده است. زندگی در قلعه تا قرن نوزدهم ادامه داشت.

در سال 1996 قلعه حلاجی به منطقه حفاظت شده تاریخی و فرهنگی "کرکی" منتقل شد.

منبع: https://jeyhun.news/zamok-25-veka-v-xalaxe-privlekaet-vnimanie-istorikov/

 

600 خانوار دیگر شروع به استفاده از گاز طبیعی شدند(31 مرداد)

خبرگزاری جیهون نیوز: در سال گذشته حدود 22.3 کیلومتر خط لوله گاز در استان لباب به عنوان بخشی از برنامه ملی روستایی کشیده شد. 11.4 میلیون منات سرمایه گذاری دولتی برای این منظور اختصاص یافت. این کارهای مهم با هدف گازرسانی شهرک های نوظهور انجام شد.

در نتیجه چنین تلاش هایی،  تقریباً 600 خانوار  در سراسر استان لباب شروع به سوزاندن گاز طبیعی کردند.

در حال حاضر 211731 خانواده از گاز طبیعی در سراسر استان لباب استفاده می‌کنند.

منبع: https://jeyhun.news/eshhe-600-domoxozyajstv-nachali-szhigat-prirodnyj-gaz/

اتحادیه کشاورزان بخش دانو استان لباب قصد دارد بیش از 4.2 هزار تن پنبه عرضه کند(31 مرداد)

خبرگزاری جیهون نیوز: پیش بینی می‌شود که بیش از 4290 تن پنبه از 1279 هکتار پنبه کاشته شده در اتحادیه کشاورزی "مکان" بخش دانو استان لباب برداشت شود.

در حال حاضر 11 گروه از مستأجران زیر مزرعه آماده برداشت سازمان یافته پنبه هستند. امسال، گروه هشتم مستأجران به سرپرستی خانگلدی کوربندوردیف، محصول غنی پنبه را در 354 هکتار زمین کشت کردند.

منبع: https://jeyhun.news/soyuz-fermerov-v-danevskom-etrape-planiruet-postavit-bolee-42-tys-tonn-xlopka/

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما