معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۵/۳۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۳۱۳

اخبار اقتصادی استرالیا

گزیده اخبار اقتصادی استرالیا در مرداد ماه 1402 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

انتخاب نخستین زن بعنوان رییس کل بانک مرکزی استرالیا؛

بنا بر تصمیم دولت استرالیا دوره 7 ساله آقای فیلیپ لو در 17 سپتامبر 2023 بدون تمدید به پایان می رسد و تا حدود دو ماه دیگر رییس کل بانک مرکزی (RBA) این کشور تغییر می‌کند. در این راستا خانم میشله بولاک که از دوره تاسیس بانک مرکزی استرالیا نخستین زنی خواهد بود که مدیریت بانک مرکزی را برعهده می‌گیرد، جایگزین آقای فلیپ لو می‌شود؛ بنابر اعلام منابع رسانه ای روند جایگزینی فردای این تاریخ انجام می‌گردد. در 14 ماه گذشته با هدف مهار تورم و تنظیم اقتصاد و بازار مالی این کشور، 12 بار طی ماه‌های مختلف نرخ بهره بانکی افزایش یافت که موجبات انتقاد شدید از بانک مرکزی و فلیپ لو را در پی داشت. نرخ تورم استرالیا متاثر از شرایط اقتصاد جهانی پس از همه گیری کوید 19 و نیز جنگ اوکراین طی ماه‌های گذشته به بالای 7% افزایش یافت و برای مهار این وضعیت نرخ بهره بانکی نیز به فراتر از 4% ارتقاء پیدا کرد. آنتونی آلبانیزی نخست وزیر استرالیا ضمن تشکر از خدمات فیلیپ لو، خانم بولاک را بعنوان فردی شایسته جهت هدایت بانک مرکزی مورد تاکید قرار داد. خانم بولاک از سال 1985 فعالیت در بانک مرکزی استرالیا را شروع کرده و از آوریل 2022 نیز معاونت بانک مرکزی این کشور را عهده دار شده است.

ABC و NineNews

 سخنرانی رئیس کل بانک مرکزی استرالیا در کمیته اقتصادی مجلس نمایندگان؛

آقای فلیپ لو در آخرین حضورش در کمیته دائمی اقتصاد مجلس نمایندگان در رابطه با آخرین وضعیت کشور مطالبی بدین شرح مورد تاکید قرار داشت: پیرامون تورم و چشم انداز آتی تمرکز اصلی بانک مرکزی استرالیا طی یک سال های گذشته، موضوع افزایش نرخ تورم به بالاترین سطح در بیش از 30 سال گذشته بوده است...  تورم بالا برای عملکرد سالم اقتصادی مخرب است و زندگی را برای همه به ویژه افراد کم درآمد دشوارتر می‌کند، نابرابری درآمدی را افزایش می دهد و پس انداز مردم را که به سختی به دست می آورند از بین می‌برد... تورم بالا موجب افزایش نرخ بهره بالا با هدف کاهش تورم و نتیجتا موجب بیکاری بیشتر خواهد بود. به همین دلایل هیات مدیره بانک مرکزی بازگرداندن تورم به سطح دو سه درصد بعنوان محدوده هدف و در یک بازه زمانی معقول را مدنظر دارد و آنچه که برای دستیابی آن لازم را است انجام خواهد داد. تورم استرالیا در اواخر سال 2022 به 7.8 درصد رسید و اکنون به محدوده 6 درصد کاهش یافته است و ما انتظار کاهش بیشتر در سه ماهه آینده را داریم. پیش‌بینی اینست که میزان تورم کالا و خدمات مصرفی (CPI) تا پایان سال آینده به حدود 2.25 درصد برسد و تورم به سطح دو سه درصد بعنوان هدف تا اواخر سال 2025 کاهش پیدا کند... اقتصاد استرالیا در حال حاضر دوره‌ای از رشد پایین‌تر را تجربه می‌کند و انتظار می‌رود روند فعلی برای مدتی ادامه یابد. بسیاری از خانوارها با فشار سخت مواجه هستند و تقاضای مصرف کننده به میزان قابل توجهی کاهش یافته است، به دلیل اینکه تورم بالا درآمد واقعی مردم را کاهش می دهد. افزایش نرخ بهره هم بر درآمد برای بسیاری از خانوارها تأثیر می‌گذارد.

https://www.rba.gov.au/speeches/2023/sp-gov-2023-08-11.html

 پیش بینی تولید ناخالص داخلی حدود 1 تریلیون و 700 میلیارد دلاری برای اقتصاد استرالیا؛

بر اساس برآوردهای صندوق بین المللی پول و بانک جهانی در سال 2023 میزان تولید ناخالص داخلی (GDP) استرالیا به حدود 1 تریلیون و 700 میلیارد دلار آمریکا خواهد رسید که در صورت تحقق، اقتصاد استرالیا در میان کشورهای جهان در ردیف 13 قرار می‌گیرد. این در حالیست که در سال مالی 22-2021 سازمان ملی آمار استرالیا ارزش تولید ناخالص داخلی این کشور را رقمی حدود 2 تریلیون و 157 میلیارد دلار استرالیا (1 تریلیون و 541 میلیارد دلار آمریکا) گزارش کرده بود. در این چهارچوب طبق گزارشات دو نهاد اقتصادی معتبر جهانی مذکور، درآمد سرانه در استرالیا با کمی تفاوت بیش از 60  هزار دلار آمریکا (رده 10 تا 12 میان کشورهای جهان) می‌باشد. در سال مالی 22-2021 از حیث تجارت خارجی مجموع مبادلات این کشور 1 تریلیون و 55 میلیون دلار استرالیا بوده است؛ رقم صادرات 595 میلیارد دلار استرالیا و میزان واردات این کشور 460 میلیارد دلار استرالیا می‌باشد. ضمن اینکه حجم مبادلات این کشور با چین 284 میلیارد دلار استرالیا (با سهمی حدود 27%) بوده است و پکن بزرگترین شریک تجاری این کشور محسوب می‌شود. کشورهای ژاپن با 117 میلیارد دلار استرالیا (با سهمی حدود 11%)، آمریکا با 77 میلیارد دلار استرالیا (با سهمی حدود 7%)، کره جنوبی با 69 میلیارد دلار استرالیا (با سهمی حدود 6%)، سنگاپور و هند با حدود 47 میلیارد دلار استرالیا (با سهمی تقریبا 4%) شش کشور بزرگ شرکای تجاری این کشور هستند. تایوان، مالزی، آلمان، نیوزیلند، تایلند، ویتنام، انگلیس، اندونزی و هنگ کنگ با سهمی تقریبب 3 تا 1% دیگر شرکای تجاری عمده این کشور می‌باشند.

تارنمای سازمان ملی آمار استرالیا /www.abs.gov.au و وزارت امور خارجه و تجارت استرالیا www.dfat.gov.au/

کاهش ارزش دلار استرالیا؛

به نظر می رسد که بیشترین کاهش را از ماه مارس 2023 تاکنون دلار استرالیا شاهد بوده است. پس از آنکه بانک مرکزی استرالیا نرخ بهره برای را دومین ماه در رقم 4.1 درصد حفظ کرد نه تنها برخی از اقتصاددانان بلکه معامله گران ارز را نیز در ارزیابی‌های شان به اشتباه انداخت. ارز ملی استرالیا بواسطه تصمیمRBA  حدود 1.5 درصد از ارزش خود را از دست داد و به پایین ترین سطح یعنی به 66.02 سنت آمریکا رسید. بواسطه اجماع اخیر هیات مدیره بانک مرکزی استرالیا در حالی موضوع عدم تغییر نرخ بهره حاصل شد که 20 اقتصاددان از 36 اقتصاددان در نظرسنجی Refinitiv (رفنیتیو یک نهاد تحلیلی و داده پردازی اقتصادی آمریکایی بریتانیایی و دارای حدود 100 دفتر نمایندگی در کشورهای  مختلف از جمله خاورمیانه است) پیش‌بینی کرده بودند که بانک مرکزی استرالیا برای سیزدهمین بار نرخ‌ بهره‌ها را افزایش می دهد. رئیس راهبرد معاملات آتی فارکس(FX) در بانک ملی استرالیا (NAB) می‌گوید: نرخ ارز واکنش تندی (به موضوع ثابت ماندن نرخ بهره) نشان داد در حالیکه بخشی از معامله گران ارز خارجی در ارتباط با تصمیم گیری نرخ بهره از بانک مرکزی استرالیا (RBA) چنین پیش بینی و ارزیابی نداشتند. این تحلیگر بازارهای آتی  NAB بعنوان یکی از بزرگترین بانک های استرالیا به رسانه اقتصادی The Australian Financial Review گفت: بازارهای ارز هنوز حساسیت زیادی نسبت به نوسانات پیرامون اقدامات کوتاه مدت بانک مرکزی نشان می دهند و این فقط شامل استرالیا نیست بلکه در سایر نقاط جهان نیز این وضعیت حاکم است.

https://www.afr.com/markets/currencies/rba-sinks-a-as-traders-caught-off-guard-20230802-p5dt6m

استقبال وزیر امور خارجه و تجارت استرالیا از کاهش 80 درصدی تعرفه‌های چین بر جو؛

پنی وانگ وزیر امور خارجه و دان فارل وزیر تجارت و توسعه از کاهش 80 درصدی تعرفه‌های چین بر جو استرالیای استقبال کردند. سناتور وونگ می‌گوید: این پیامد خوبی برای تولیدکنندگان استرالیایی و مشتریان چینی خواهد داشت.  سناتور فارل می‌گوید از ماه می 2020 عوارض چین بر جو استرالیا عملاً صادرات به ارزش حدود 1 میلیارد دلار را متوقف کرد. او گفت: تولیدکنندگان و صادرکنندگان ما به سختی می‌توانند بدون تعرفه وارد بازار چین شوند، این یک گام بسیار مثبت دیگری جهت از سرگیری کامل تجارت عادی بین استرالیا و چین است. وزیر تجارت استرالیا هم می‌گوید امیدوار است این گامی مثبت در جهت حل و فصل همه نابسامانی‌های تجاری با چین باشد. این تصمیم از 5 آگوست اعمال می‌گردد. ABC News

موافقت چین با کاهش 80 درصدی تعرفه بر جو استرالیا؛

چین با کاهش 80 درصدی تعرفه بر جو استرالیا موافقت کرده است، این تعرفه‌ها بخشی از جنگ تجاری طولانی مدت و پرمخاطب بین دو کشور بود. بیانیه وزارت بازرگانی چین تصریح می دارد: با توجه به تغییرات در وضعیت بازار جو در چین دیگر نیازی به اعمال عوارض ضد دامپینگ و تعرفه‌های جبرانی بر واردات جو با منشأ استرالیا نیست و این تصمیم از 5 آگوست لازم الاجرا است. پیشتر تعرفه ضد دامپینگ 73.6 درصد و تعرفه ضد یارانه 6.9 درصد بود. این تعرفه‌ها از ماه می 2020 پس از اینکه پکن استرالیا را به فروش غلات زیر قیمت تولید و یارانه دادن به کشاورزان متهم کرد، وضع گردید. وضع تعرفه‌های مذکور جنگ تجاری بین دو کشور را به راه انداخت و به نوعی تلافی درخواست استرالیا برای تحقیق در مورد منشاء کووید 19 را تلقی کرد. استرالیا در دسامبر 2020 طی دادخواستی چین را به دلیل تعرفه‌ها به سازمان تجارت جهانی ارجاع داد، اما اوایل سالجاری با موافقت پکن برای بازنگری تعرفه‌ها، درخواست خود را به حالت تعلیق درآورد. ارزش صدور جو استرالیا به چین سالیانه حدود 1 میلیارد دلار در اوج تجارت بود که پس از اعمال تعرفه‌ها متوقف شد. در بیانیه دولت استرالیا آمده است که استرالیا درخواست خود از سازمان تجارت جهانی را متوقف خواهد کرد. در این بیانیه آمده است: ما از این نتیجه استقبال می‌کنیم که مسیر را برای صادرکنندگان جو برای ورود مجدد به بازار چین هموار می‌کند و به نفع تولیدکنندگان استرالیایی و مصرف‌کنندگان چینی است. در درخواستی مشابه در 2021 استرالیا چین را به دلیل تصمیم پکن مبنی بر اعمال تعرفه‌های سنگین بر شراب قرمز استرالیا به سازمان تجارت جهانی ارجاع داد. پیش‌بینی می‌شود در اواخر سالجاری حکمی درباره آن پرونده صادر شود، اما این بیانیه عنوان می‌کند که این اقدام نیز می‌تواند متوقف شود. بیانیه دولت استرالیا می افزاید: ما که آشکارا انتظار داریم روند مشابهی برای حذف عوارض شراب نیز دنبال شود، در عین حال همچنان به پیگیری مناقشه شراب در سازمان تجارت جهانی ادامه می دهیم و به نتیجه مثبت آن اطمینان داریم. ABC News

بورس اوراق بهادر استرالیا و چهار بانک بزرگ این کشور در وضعیت قرمز؛

بازار سهام استرالیا 1.3 درصد و 96 واحد کاهش یافت و به 7354.7 واحد کل تنزل پیدا کرد. تمامی سهام بخش صنعت در وضعیت قرمز قرار داشتند و شرکت های آب، برق و املاک بدترین عملکرد را داشتند. سهام بخش آب و برق مربوط به شرکت نیرو موسوم به  AGL همراه با زیان زیاد روند رو به نزولی یافت. بانک های بزرگ نیز قرمز بودند؛ بانک کامنولث (Commonwealth Bank) 2.3 درصد، بانک Westpac حدود 2 درصد، بانک ملی استرالیا (National Australia Bank) 1.6 درصد و بانک  ANZحدود 2.1 درصد کاهش داشت. سهام شرکت West gold  سرمایه گذار در معادن طلا پس از ارائه گزارش ارزیابی تولید و هزینه سال 2024 تقریبا 8.8 درصد سقوط کرد.

https://www.afr.com/markets/equity-markets/asx-to-fall-s-and-p-500-slips-to-start-august-20230802-p5dt5g

 کاهش ارزش بورس اوراق بهادر استرالیا و ارزش پولی ملی این کشور؛

ارزش سهام بورس اوراق بهادر استرالیا موسوم به ASX در بحبوحه نگرانی‌های جدید در مورد چشم انداز اقتصاد جهانی در شرایط کاهشی قرار گرفته است. معاملات آتی بورس اوراق بهادر این کشور در حدود ساعت 7 صبح چهارشنبه 18 مرداد 1402 با روند کاهشی به 7246 واحد کل تنزل پیدا کرد. دلار استرالیا (AUD) نیز به 65.30 سنت آمریکا کاهش یافت؛ دلار استرالیا از اوایل فوریه 2023 تاکنون بیش از 8 درصد از ارزش خود را در برابر دلار آمریکا کاهش داده است.

https://www.afr.com/markets/equity-markets/asx-to-fall-us-banks-hit-by-moody-s-warning-20230809-p5duza

افزایش نرخ بیکاری استرالیا در ماه جولای به 3.7 درصد؛

بر اساس اطلاعات منتشر شده توسط سازمان آمار استرالیا (ABS) نرخ بیکاری در ماه جولای با 0.2 درصد افزایش به 3.7 درصد رسید. سازمان آمار استرالیا می‌گوید: تعداد بیکاران 36000 نفر در این ماه افزایش داشت و نرخ بیکاری به 3.7 درصد افزایش یافت. در حالیکه بیکاری در این ماه 36000 نفر افزایش یافت و به 541000 نفر رسید ولی هنوز حدود 172000 نفر کمتر از دوره همه گیری کووید 19 است. گفته می‌شود که بخشی از ماه جولای شامل تعطیلات مدارس نیز می‌شود و زمانی که افراد مربوط به این بخش مرخصی می‌گیرند و کاری شروع یا ترک می‌کنند، همچنان شاهد تغییراتی در حوزه اشتغال هستیم.

https://www.nationaltribune.com.au/unemployment-rate-rises-to-37-per-cent-in-july/

کمک 329 میلیون دلاری دولت برای خرید 40 هزار خانه به استرالیایی‌ها؛

آنتونی آلبانیزی نخست وزیر در بریزبن و در جریان کنفرانس ملی حزب کارگر استرالیا (ALP) گفت که دهها هزار نفر از افراد کم درآمد و با درآمد متوسط از سال آینده کمک های قابل توجهی از دولت برای خرید خانه دریافت خواهند کرد. این سیاست نخستین بار در طول مبارزات انتخاباتی سال گذشته اعلام و قرار شد از امسال اجرایی شود. دولتهای مرکزی، ایالتی و محلی موافقت کردند که سالجاری قانونی را برای اجرای طرح کمک به خرید مسکن تصویب کنند تا بر اساس آن دولت فدرال به خریداران واجد شرایط با اعطای وام کمک کند. در این زمینه دولت برای خریداران مسکن با درآمد کم و متوسط برای خرید خانه‌های غیرنوساز تا 30 درصد و برای املاک نوساز تا 40 درصد مساعدت می‌کند. در این چارچوب برای افراد واجد شرایط مجرد حداکثر با درآمد 90000 دلاری و برای زوج ها نیز با درآمد مشترک حداکثر تا 120000 دلاری تعیین شده است.

https://www.9news.com.au/national/housing-crisis-australia-help-to-buy-plan-federal-government-national-cabinet-anthony-albanese/f0839c46-5e1a-457a-a635-3e28afd1985c

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما