معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۵/۳۰- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۶۹

احتمال افزایش قیمت حامل های انرژی در زمستان

مطلب پیش رو به عوامل اصلی تاثیرگذار بر تحولات زمستان آتی و میزان قیمت ها در حوزه حامل های انرژی یونان اشاره دارد.

 زمستان پیش رو ابهاماتی را در مورد قیمت برق، گاز، گازوئیل، تداوم افزایش قیمت مواد غذایی، ادامه افزایش نرخ بهره یورو و... ایجاد می‌کند. زمستان ملایم سال گذشته میزان مصرف انرژی را پایین نگه داشت. از سوی دیگر دولت ابزارهای مالی و بودجه کافی برای پرداخت یارانه و حمایت های مالی از شهروندان به ویژه بازنشستگان و شهروندان کم درآمد را در اختیار داشت.  اما شواهد نشان می دهد که زمستان آتی بنا به دلایل زیر با زمستان سال گذشته فرق می‌کند: 

  1-قیمت تمامی‌کالاها بیشتر از سال گذشته است. با افزایش بهره‌های بانکی، هزینه وام نیز افزایش یافته است. صرف نظر از روند تورم تا پایان سال جاری، تردیدی نیست که قیمت تمامی‌کالا و خدمات بالاتر از سال گذشته است.

2-دولت ظرفیت و ابزارهای مالی سال گذشته را ندارد. بودجه سال جاری و بودجه 2024 ظرفیت چندانی برای پشتیبانی از شهروندان باقی نگذاشته است و نهادهای اتحادیه اروپا جهت تحقق تعهدات تعیین شده در مورد مازاد اولیه بودجه، بر یونان نظارت دارند.

3-رویکرد اروپا نیز نسبت به سال گذشته تغییر کرده است. اتحادیه اروپا از کشورهای عضو این اتحادیه خواسته تا یارانه‌ها و تدابیر حمایتی خود را حداکثر تا پایان سال جاری متوقف کنند.

عوامل اصلی موثر بر تحولات زمستان آتی و میزان قیمت ها:

 1- انرژی: افزایش چشم گیر هفته‌های اخیر نشان داده است که نمی‌توان بر روی حفظ قیمت های پایین برای مدت طولانی حساب کرد. قیمت بین المللی نفت ظرف چند هفته از بشکه ای 72 دلار به 87 دلار رسید. عملا اگر فصل زمستان امروز شروع می‌شد، قیمت گازوئیل خانگی 1.40 تا 1.45 یورو بود. یعنی 20 سنت بیشتر از سال گذشته. همچنین قیمت گاز طبیعی طی روزهای اخیر 40 درصد افزایش یافت (اکنون بالای 36 تا 37 یورو در هر مگاوات ساعت است) در حالی که افزایش بیشتری برای ماه‌های آینده پیش بینی می‌شود. قیمت برق نیز طی چند هفته اخیر بین 100 تا 120 یورو در هر مگاوات ساعت بوده است، اما هزینه نهایی برای مصرف کننده به عوامل دیگری مانند سیاست سوبسیدی دولت نیز بستگی دارد. با توجه به لغو تدریجی سوبسید دولت بر قبوض برق بر اساس دستور العمل اتحادیه اروپا، در بهترین حالت پیش ‌بینی می‌شود که قیمت برق حداقل 30 درصد گران ‌تر از قبل از بحران انرژی خواهد بود.

 2- مواد غذایی: اکثر اقلام غذایی اولیه حداقل به میزان 30 درصد گرانتر از دو سال پیش است. شکر با 62.46 درصد، روغن زیتون با 51.39 درصد، سیب زمینی با 46.55 درصد، آرد و غلات با 39.08 درصد ، نان با 32 درصد بیشترین افزایش قیمت در میان محصولات غذایی را داشته اند. در حال حاضر هیچ نشانه ای از تثبیت قیمت ها دیده نمی‌شود. برعکس تورم مواد غذایی، همچنان دو رقمی است.

 3- هزینه پول: در زمستان سال جاری یونان و کل حوزه یورو با بالاترین هزینه پول در دهه‌های اخیر مواجه است. افزایش پی در پی نرخ بهره یورو موجب افزایش ارزش اقساط پرداختی وام های مسکن در یونان شده است. بر اساس داده‌های بانک مرکزی میانگین نرخ بهره تمامی وام ها در حال حاضر به 6.14 درصد می رسد در حالی که در دسامبر گذشته 5.01 درصد بود. از سوی دیگر افزایش بهره سپرده‌های بانکی به وضوح کمتر است:0.37 درصد در ژوئن از 0.90 درصد در دسامبر 2022.

 

4- شرایط آب و هوایی: این فاکتور کاملا غیر قابل پیش بینی است. همانطور که در تابستان امسال مشاهده شد، چند روز گرمای شدید کافی بود تا بر تولید ناخالص داخلی چه از نظر افزایش هزینه‌های انرژی و چه از نظر کاهش ساعات کاری تاثیر بگذارد. زمستان 2023-2022 یونان دارای شرایط آب و هوایی معتدلی بود. باید دید آیا زمستان امسال نیز همین اتفاق خواهد افتاد یا خیر. در صورت سرد بودن زمستان امسال، هزینه انرژی نه تنها از نظر قیمت، که از نظر مصرف نیز افزایش خواهد یافت.

در زمستان امسال و سال آینده ظرفیت دولت جهت مداخله در قیمت ها و اجرای تدابیر حمایتی محدود خواهد بود. بر اساس تعهدات تعریف شده یونان، بودجه سال جاری باید دارای 2.5 میلیارد یورو مازاد اولیه باشد. بر اساس این تعهدات مازاد اولیه بودجه 2024 نیز 4.5 میلیارد یورو تعیین شده است.      

 

https://www.kathimerini.gr/economy/562565404/erchetai-varys-cheimonas-gia-ta-noikokyria/

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما