معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۵/۲۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۷۹۲

صادرات و واردات ایران و قزاقستان در 6 ماه نخست 2023

اخیرا آمار تجارت خارجی قزاقستان در 6 ماه نخست سال 2023 از سوی کمیته درآمدهای دولتی این کشور منتشر شده است. مطابق با این آمار ارزش تجارت جمهوری اسلامی ایران و قزاقستان در نیم سال اول سالجاری میلادی حدود 173 میلیون دلار بوده است که از این مقدار 110 میلیون دلار صادرات جمهوری اسلامی ایران به قزاقستان و حدود 63 میلیون دلار واردات جمهوری اسلامی ایران از این کشور بوده است.

مقایسه آمار منتشره با آمار مدت مشابه سال گذشته بیانگر این است که ارزش مجموع مبادلات دو کشور به میزان 43 درصد کاهش یافته است. در 6 ماه نخست سال 2022 ارزش مبادلات دو کشور بیش از 303 میلیون دلار بود. در مدت یادشده ارزش صادرات جمهوری اسلامی ایران به قزاقستان 104 میلیون دلار و ارزش واردات جمهوری اسلامی ایران از این کشور 199 میلیون دلار بود.

همچنین ارقام یادشده بیانگر این است که صادرات جمهوری اسلامی ایران به قزاقستان در 6 ماه اول امسال در قیاس با سال گذشته حدود 6 درصد افزایش یافته است.

جدول زیر اقلام صادراتی جمهوری اسلامی ایران به قزاقستان در 6 ماه نخست سال 2023 را نشان می دهد.

 صادرات جمهوری اسلامی ایران به قزاقستان طیف متنوعی از کالاها از جمله محصولات کشاورزی، غذایی، شیمیایی، پتروشیمی، سنگ و مصالح ساختمانی، شوینده‌ها، لوازم آشپزخانه، کف پوش و پارچه را در برمی‌گیرد.

در همین حال واردات کشورمان از قزاقستان به یک سوم میزان سال گذشته رسیده است. دلیل اصلی کاهش واردات جمهوری اسلامی ایران از قزاقستان، به کاهش قابل توجه خرید گندم از این کشور باز می‌گردد. در سال گذشته یک میلیون تن گندم مصرفی کشور از قزاقستان خریداری شده بود در حالیکه امسال به گفته مقامهای مسئول جمهوری اسلامی ایران به سبب افزایش تولید داخلی و گران بودن گندم عرضه شده از سوی قزاقستان در قیاس با سایر شرکای تجاری جمهوری اسلامی ایران، خرید گندم از این کشور به یک دهم میزان سال گذشته رسیده است.

جدول زیر اصلی ترین محصولات وارداتی جمهوری اسلامی ایران از قزاقستان در 6 ماه نخست سال 2023 را نشان می دهد.

 همانطور که مشاهده می‌شود با درنظر گرفتن مجموع صادرات قزاقستان به جمهوری اسلامی ایران در 6 ماه اول سالجاری میلادی، 4 محصول فوق حدود 98 درصد از واردات جمهوری اسلامی ایران از قزاقستان در مدت مورد بررسی را تشکیل داده اند.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما