معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۵/۲۴- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۱۳

اخبار اقتصادی ایتالیا

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی ایتالیا در هفته سوم مرداد 1402 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

برآورد رشد تولید ناخالص داخلی ایتالیا در سال 2023 توسط صندوق بین‌المللی پول

صندوق بین‌المللی پول (IMF) برآوردهای خود درباره رشد اقتصادی ایتالیا را اصلاح کرد. بر این اساس، امسال رشد تولید ناخالص داخلی ایتالیا بهتر از آلمان، فرانسه و همچنین میانگین منطقه یورو خواهد بود. بنا به پیش‌بینی این نهاد، رشد تولید ناخالص داخلی ایتالیا با 0.4 واحد درصد افزایش در سال 2023 به مثبت 1.1 درصد خواهد رسید. این در حالی است که رشد اقتصاد آلمان در سال جاری، منفی 0.3 درصد خواهد بود و اقتصاد فرانسه نیز 0.8 درصد رشد خواهد کرد.

منبع: روزنامه کوریره دلا سرا (https://www.corriere.it)

تاثیر تغییرات اقلیمی‌بر اقتصاد ایتالیا

هم‌زمان که مناطق شمالی کشور ایتالیا، تحت تاثیر آب و هوای بد، توفان و تغییرات اقلیمی قرار گرفته‌اند، جنوب این کشور گرفتار دمای زیاد غیرقابل تحمل و آتش‌سوزی شده است. بدیهی است که مشکل، وقوع رویدادهای آب و هوایی نیست و آنها همیشه وجود داشته‌اند، بلکه فراوانی و شدت وقوع آنهاست. در دهه 1970 هر ساله 46 رویداد آب و هوایی شدید در اروپا رخ می‌داد، اما در دهه گذشته این نوع رویدادها به 10 هزار در سال افزایش یافته‌اند و با توجه به اینکه به دلیل گرم شدن کره زمین شمار این قبیل رویدادها هر 5 سال یک بار، دو برابر می‌شود، تخمین زده می‌شود که تا سال 2030 سالانه 40 هزار رویداد شدید آب و هوایی در اروپا رخ دهد. روزهایی همچون روزهای اخیر به تدریج از حالت استثنایی خارج شده و به وضعیتی عادی تبدیل خواهند گردید، مگر اینکه هر چه زودتر تلاش‌های جهانی برای کاهش گرمایش زمین صورت گیرد.

در طوفان‌های بسیار شدید اخیر در استان‌های شمالی ایتالیا خسارات بسیار زیادی به اموال و دارایی‌های خصوصی و عمومی وارد شد. به گفته استانداران این مناطق، هنوز برای تخمین میزان خسارات وارده زود است، ولی در استان فریولی در حدود 100 میلیون یورو و در استان لومباردی 150 میلیون یورو پیش‌بینی می‌گردد.

منبع: روزنامه کوریره دلا سرا (https://www.corriere.it)

اقدامات پیشنهادی برای حمایت از کارگران در شرایط نامناسب آب و هوایی

هیات وزیران ایتالیا طرح پیشنهاد شده توسط مارینا کالدرون، وزیر کار این کشور برای حمایت و پشتیبانی از کارگرانی که به دلیل گرمای هوا در معرض خطر هستند را تصویب نمود. از جمله اقدامات پیشنهادی این طرح، امکان درخواست آماده به خدمت کردن ساعتی کارکنان بخش‌های ساختمانی و کشاورزی می‌باشد. برای اجرای این طرح، دولت حدود 10 میلیون یورو بودجه اختصاص می‌دهد. این حکم تا پایان سال 2023 ادامه دارد، اما وزیر مایل است با گنجاندن آن در قانون بودجه بعدی، آن را ساختاری کند.

بر اساس این طرح برای مهار خطرات ناشی از قرار گرفتن در معرض بدی آب و هوا به ویژه گرمای هوا (به عنوان مثال دمای بیشتر از 35 درجه)، کارفرمایان می‌توانند به دورکاری و کار هوشمند رجوع نمایند، از شبکه‌های ایمنی اجتماعی به دلیل بدی آب و هوا استفاده نمایند (آماده به خدمت کردن کارگران) و مدل‌های سازمان‌دهی کارگران خود را با شرایط آب و هوایی موجود تطبیق دهند.

منبع: روزنامه کوریره دلا سرا (https://www.corriere.it)

خروج ایتالیا از طرح جاده ابریشم

ایتالیا در آستانه کنار گذاشتن توافق جاده ابریشم با چین است، اما در ازای آن از متحدان خود در سطح تجاری کمک می‌خواهد. ایتالیا قصد ندارد یادداشت تفاهم همکاری امضاء شده توسط دولت کونته در رابطه با پیوستن به طرح راه ابریشم جدید را در دسامبر امسال تمدید نماید. ایتالیا در عوض از متحدان خود می‌خواهد که زیان‌های ناشی از این تصمیم را جبران نمایند. شایان ذکر است که دولت ایتالیا در تاریخ 1 مارس 2019 توافقنامه همکاری در برگیرنده 10 همکاری اقتصادی و 19 همکاری نهادینه‌ای با چین امضاء نمود. در سال 2022 میلادی، صادرات ایتالیا به چین 15 میلیارد دلار و واردات ایتالیا از چین 57 میلیارد دلار بوده است.

منبع: روزنامه لا رپوبلیکا (https://www.larepubblica.it)

کاهش زباله جمع‌آوری شده در ایتالیا

داده‌های سیستم جمع‌آوری و بازیافت زباله نشان از کاهش بیش از 1 میلیون تنی جمع‌آوری زباله در ایتالیا دارد که ناشی از کاهش عمومی مصرف، به‌ویژه در مواد غذایی است و با افزایش هزینه‌های انرژی و مواد خام و اثرات جنگ اوکراین مرتبط است. در ایتالیا میانگین سرانه سالانۀ جمع‌آوری زباله به ازای هر نفر به 61.5 کیلوگرم رسیده است. در منطقه امیلیا رومانیا، میزان سرانۀ زباله تولید شده بیش از 90 کیلوگرم، در منطقه توسکانی، 88 کیلوگرم و برای ساردینیای جنوبی، حدود 60 کیلوگرم زباله به ازای هر نفر بوده است. در شمال ایتالیا، مقدار زباله جمع‌آوری شده در سال 2022، تقریبا 8 هزار تن بیشتر از سال 2021 بوده است.

در سال 2022، بیش از 3.6 میلیون تن زباله مواد سلولزی از جمله کاغذ و مقوا در ایتالیا جمع‌آوری شد که در مقایسه با سال 2021، با افزایش 0.6 درصدی همراه بود. بیشترین مقدار زباله در منطقه جنوب ایتالیا به کاغذ و مقوا اختصاص دارد، اما همچنان در بخش زباله‌های طبقه‌بندی نشده قرار می‌گیرد. آلبرتو مارکی، رئیس شرکت کامیکو (فعال در بازیافت زباله‌های سلولزی) اظهار داشت: یک طرح سرمایه‌گذاری 3.5 میلیون یورویی برای توسعه کمی و کیفی سیستم جمع‌آوری و بازیافت زباله در 34 شهرداری مناطق جنوبی درنظر گرفته‌ایم. کارلو مونتالبتی، مدیرکل این شرکت نیز می‌گوید: شرکت کامیکو به واسطه 972 قرارداد فعال در سال 2022، بیش از 183 میلیون یورو برای تحویل و بازیافت تقریبا 2 میلیون تن زباله سلولزی و 41 میلیون یورو برای خدمات فرآوری مواد سلولزی به شهرداری‌ها پرداخت کرده است. وی همچنین امیدوار است تا سال 2024، تعداد 3 کارخانه جدید بازیافت زباله کاغذ و مقوا با ظرفیت 1.2 میلیون تن راه اندازی شود.

وضعیت نصب پنل‌های خورشیدی در ایتالیا

کشور ایتالیا از نظر نصب تجهیزات انرژی تجدیدپذیر از سایر کشورهای اروپایی عقب‌تر است. طبق پژوهش گروه European House Ambrosetti با همکاری شرکت انرژی تجدیدپذیر Cva، ظرفیت نصب پنل‌های فتوولتائیک در ایتالیا بین سال‌های 2015 تا 2022 تنها 33 درصد رشد داشته است، در حالی که اسپانیا 287 درصد، فرانسه 144 درصد و آلمان 70 درصد در این خصوص رشد داشته‌اند که این موضوع، کندی راه‌اندازی نیروگاهای انرژی پاک در ایتالیا نسبت به سایر کشورهای اروپا را نشان می‌دهد. با توجه به شاخص‌های ارائه شده در این گزارش، ایتالیا مقدار 3.1 گیگا‌وات تجهیزات انرژی تجدیدپذیر در سال 2022 نصب کرده است و پتانسیل توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر تا 130 گیگاوات را در کوتاه‌مدت و میان‌مدت دارد.

هنوز مخالفت برای ساخت این نیروگاه‌ها در برخی مناطق وجود دارد که منجر به کندی اخذ مجوز می‌شود، اما ارتقای آگاهی عمومی و تسریع در صدور مجوزها و فرایندهای ساخت نیروگاه‌های انرژی تجدیدپذیر عامل مهمی در فرایند توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر است. اخیرا مدیر شرکت ادپر (Edpr Rinnovabile) سرمایه‌گذاری یک میلیارد یورویی در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر طی سه سال آینده در ایتالیا را تایید کرده و از افتتاح نیروگاه‌های خورشیدی و بادی با ظرفیت 90 مگاوات در سال 2023 خبر داده است.

www.ilsole24ore.com/art/csc-necessario-potenziare-filiere-ridurre-rischi-geopolit ici-AFNTtgQ

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما