معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۵/۱۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۹۷

اخبار اقتصادی اقلیم کردستان عراق – سلیمانیه

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی حوزه اقلیم کردستان عراق - سلیمانیه در هفته دوم مردادماه 1402 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

طرح اقلیم کردستان برای توسعه گردشگری:

میدل ایست نیوز: اقلیم کرستان عراق از نقشه راهی شامل 9 محور برای اصلاح بخش گردشگری با همکاری سازمان ملل متحد و امریکا خبر داد.

براساس گزارش ها، ساسان عونی، وزیر گردشگری اقلیم کردستان عراق، در جریان مراسم رونمایی از نقشه راه گردشگری گفت که دولت اقلیم کردستان عراق مایل است تا برای بخش گردشگری، جایگاهی اساسی در کنار کشاورزی، صنعت و سرمایه گذاری قائل شود. وی ضمن ابراز آمادگی دولت اقلیم برای ارائه تمامی تسهیلات مورد نیاز، بر جایگاه و نقش بخش خصوصی در تحقق این هدف تاکید کرد.

طبق اظهارات ساسان عونی، نقشه راه اصلاح بخش گردشگری شامل 9 زمینه از جمله اصلاح قوانین و دستورالعمل ها در بخش گردشگری، اصلاح ساختار اداری و اصلاح طرح های استراتژیک گردشگری است. این نقشه همچنین شامل توسعه اماکن و محصولات گردشگری، بازاریابی گردشگری، آموزش گردشگری، سرمایه گذاری و اعطای مجوزهای گردشگری و نیز تقویت روند ارزیابی این بخش است.

توافق اربیل و بغداد در خصوص اجرای بندهای قانون بودجه:

باس نیوز: هیأت اعزامی حکومت اقلیم کردستان به بغداد از توافق با نمایندگان دولت فدرال درخصوص اجرایی شدن قانون بودجه خبر داد.

بر این اساس، این هیأت در بیانیه‌ای اعلام کرد با هیأت مذاکره کننده دولت فدرال، درباره قانون بودجه و اختصاص استحقاقات مالی اقلیم به توافق رسیده‌ و بر مبنای آن بندهای مربوط به اقلیم کردستان در قانون بودجه به طور کامل اجرا می‌شوند.

از طرفی دیگر امید صباح، رئیس هیأت مذاکره کننده حکومت اقلیم، اعلام کرد اگرچه در مورد قانون بودجه ملاحظاتی دارند، اما برای اینکه حقوق کارمندان دولت پرداخت شود، با اجرای آن موافقت کرده‌اند.

سهم اقلیم کردستان از بودجه عراق، ١٢.٦٧ درصد تعیین شده که معادل بیش از ١٢ میلیارد دلار در سال است.

آماری در خصوص بخش بهداشت و درمان اقلیم کردستان:

باس نیوز: وزارت بهداشت حکومت اقلیم کردستان در تازه­ ترین گزارش خود، آماری درخصوص امکانات و تجهیزات پزشکی و درمانی این منطقه ارائه نمود.

بر این اساس، از مجموع 135 بیمارستان موجود در اقلیم کردستان، 52 بیمارستان خصوصی و 83 بیمارستان دولتی هستند. علاوه بر این، 1470 مرکز درمانی در این منطقه وجود دارند که 59% آن در مناطق شهری و حومه و 41% در مناطق روستایی قرار دارند.

در ادامه این گزارش آمده است که بالغ بر 11 هزار تخت بیمارستانی در اقلیم کردستان وجود دارد که 8 هزار تخت در بخش دولتی و 3 هزار تخت متعلق به بخش خصوصی است.

در بخش دیگری از گزارش آمده است که در این منطقه 8 هزار دکتر (شامل 1500 دندانپزشک) و 22 هزار پرستار (با اکثریت بانوان) مشغول به فعالیت هستند.

راه اندازی بزرگترین طرح تولید لبنیات در سطح اقلیم کردستان و عراق در دهوک:

کردستان 24: وبگاه اداره رسانه و اطلاع‌رسانی دولت اقلیم کردستان، با انتشار گزارشی از افتتاح بزرگترین طرح تولید لبنیات در سطح اقلیم کردستان و عراق، در شهر سیمیل استان دهوک تا پایان سال میلادی جاری خبر داد.

بر اساس این گزارش، این طرح در زمینی به مساحت ٢٥٠ هکتار احداث ‌شده است. بنا بر اظهارات آقای رقیب ابوبکر، مدیر طرح یاد شده، هزینه احداث این مجتمع ٦٠ میلیون دلار برآورد شده است و قرار است 3-2 هزار رأس گاو شیری در آن مورد استفاده قرار ­گیرند. همچنین پیش بینی می­ شود به طور میانگین روزانه ١٢٠ تن شیر از این مجتمع تولید شده و در تولید انواع مختلف لبنیات مورد استفاده قرار گیرد.

آقای رقیب ابوبکر، گفت که ٨٠ درصد طرح اجرا شده و با اتمام آن بزرگترین طرح تولید لبنیات در سطح اقلیم کردستان و عراق، راه‌اندازی می‌شود.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما