معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۵/۱۴- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۵۸

اخبار اقتصادی استونی

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی استونی در هفته دوم مرداد ماه 1402 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

پتانسیل استونی در طراحی و تولید تراشه‌ها

بر اساس آخرین گزارشی که توسط مرکز آینده‌پژوهی منتشر شد، نیاز به تراشه‌ها در دهه آینده افزایش چشمگیری خواهد داشت و فرصت‌های زیادی برای کسب‌‌وکارهای استونیایی در زمینه طراحی و تولید تراشه و همچنین آزمایش امنیت تراشه‌ها ایجاد می‌شود. این مرکز در بیانیه‌ای مطبوعاتی در رابطه با انتشار آخرین گزارش خود با عنوان «سیستم‌های جاسازی شده» اعلام کرد که حجم بازار جهانی تراشه‌ها و سیستم‌های جاسازی شده حدود 550 میلیارد یورو برآورد شده است و پیش‌بینی می‌شود تا سال 2030 به 1 تریلیون یورو افزایش یابد.

اوکو واربلان، سرپرست این پروژه گفت که احتمال زیادی وجود ندارد که کارخانه‌های بزرگ تولید تراشه در استونی ایجاد شود، زیرا این امر مستلزم سرمایه‌گذاری بزرگ و ریسک بالا است، اما بر اساس تحقیقات صورت گرفته در اتاق فکر، استونی در تولید تراشه‌های کوچک و سریالی و همچنین راه‌حل‌های ویژه، دارای پتانسیل خوبی است. وی خاطرنشان کرد که فرصت‌های استونی با پیشرفت در تراشه‌های نرم‌افزار افزایش می‌یابد، زیرا تولید این تراشه‌ها برای شرکت‌های کوچک امکان‌پذیر است و انجام مراحل معینی در تولید دستگاه‌های نیمه‌رسانای جدید با دمای بالا، مانند کریستال‌های پایه، از نظر اقتصادی برای استونی واقع‌بینانه است.

https://news.err.ee/1609049654/report-estonian-businesses-have-global-potential-in-chip-design-testing

توافق نخست‌وزیران بالتیک برای خروج زودتر از شبکه انرژی روسیه

نخست‌وزیران استونی، لتونی و لیتوانی بیانیه مشترکی را امضا کردند که در آن توافق شده است ضرب‌الاجل پیوستن به شبکه برق قاره اروپا را افزایش دهند. استونی قرار است یک سال زودتر از موعد مقرر از شبکه انرژی روسیه خارج شود. الحاق بالتیک به شبکه بین سه کشور، لهستان و کمیسیون اروپا در سال 2019 توافق شد. این تغییر در ابتدا قرار بود در اواخر سال 2025 انجام شود، اما جنگ اوکراین، محرک کشورهای بالتیک برای تلاش و تسریع این روند بوده است. توافق اخیر پس از تصمیم دوازدهم ماه می سال جاری انجام شده است.

کاجا کالاس، نخست‌وزیر استونی گفت که تحلیل‌های اپراتورهای سیستم انتقال بالتیک نشان می‌دهد که سه کشور تا اوایل سال 2025 ظرفیت فنی برای سوئیچ را خواهند داشت، به این معنی که همگام‌سازی می‌تواند تا حدود یک سال زودتر انجام شود. تا آن زمان، کشورهای بالتیک و لهستان به تقویت سیستم‌های خود ادامه می‌دهند که برای کاهش خطرات قطع و افزایش قیمت ضروری است.

https://news.err.ee/1609051835/baltic-prime-ministers-agree-on-earlier-exit-from-russian-energy-grid

احتمال حضور استونی در نمایشگاه اکسپوی اوزاکا

اعضای کمیته امور اقتصادی (Riigikogu) می‌خواهند مذاکرات با دولت در مورد مشارکت استونی در نمایشگاه جهانی ژاپن را از سر بگیرند. دولت، به دنبال تصمیم تیت ریسالو، وزیر امور اقتصادی، حضور استونی در اکسپوی 2025 ژاپن را در اوایل تابستان امسال رد کرد و دلیل اصلی آن، بحث اقتصادی بودن و هزینه-فایدۀ شرکت در این نمایشگاه عنوان شد؛ اما اتاق بازرگانی و صنعت استونی و کنفدراسیون کارفرمایان استونی از دولت درخواست تجدیدنظر کردند و این سئوال را مطرح نمودند که آیا محروم کردن کارآفرینان از فرصت‌های این رویداد، بهترین راه برای پس‌انداز پول است یا خیر.

نمایشگاه‌های جهانی (اکسپو)، یکی از قدیمی‌ترین و بزرگترین رویدادهای بین‌المللی در جهان است که هر چند سال یک بار برگزار می‌شود و چندین ماه نیز به طول می‌انجامد. استونی تنها کشور اتحادیه اروپا خواهد بود که در این رویداد شرکت نخواهد کرد.

https://news.err.ee/1609049750/mps-want-to-continue-discussing-estonia-s-osaka-world-expo-attendance

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما