معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۵/۰۷- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۸۶

اخبار اقتصادی قزاقستان-آکتائو

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی قزاقستان در هفته اول مردادماه 1402 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر می‌باشد:

شاخص گذرنامه قزاقستان در سال 2023 رشد کرد

آستانه - گذرنامه قزاقستان با 77 مقصد بدون روادید در فهرست گذرنامه موسسه هنلی 2023 که در 19 جولای 2023 منتشر شد، رتبه 67 را به خود اختصاص داد. سال گذشته، قزاقستان با دسترسی بدون ویزا به 76 کشور در رتبه 73 قرار گرفت. این شاخص ۱۹۹ پاسپورت مختلف و ۲۲۷ مقصد سفر را پوشش می‌دهد. سنگاپور با دسترسی بدون روادید به 192 مقصد در رتبه بندی قرار دارد و پس از آن آلمان، ایتالیا و اسپانیا قرار دارند. افغانستان با 27 مقصد بدون ویزا در انتهای این رده بندی قرار دارد. شاخص گذرنامه هنلی که در سال 2006 ایجاد شد، بر اساس داده‌های انحصاری سازمان حمل و نقل هوایی بین المللی است.

https://astanatimes.com/?p=72037

 

در سال 2023 ، حمل و نقل محموله در بندر آکتائو 23 درصد رشد می‌کند

آستانه - بر اساس گزارش آتامکن بیزینس، حجم حمل و نقل محموله در بندر آکتائو در سال جاری تاکنون با 23 درصد رشد به بیش از دو میلیون تن رسیده است. بندر آکتائو که در کرانه شمال شرقی دریای خزر واقع شده است، با سه پایانه بار خشک و سه پایانه نفتی، اهمیت بین المللی زیادی در سیستم حمل و نقل کالا از راه دور دارد. بندر آکتائو با ظرفیت مجموع نزدیک به 12 میلیون تن، عمدتا غلات و فرآورده‌های نفتی را صادر می‌کند. کایرات کالیولا، مدیر ارشد لجستیک بندر تجارت دریایی بین‌المللی آکتائو، اعلام کرد که قزاقستان نفت خود را از طریق بندر آکتائو به بندر ماخاچ‌کالا روسیه و آذربایجان صادر می‌کند و غلات را به ایران ارسال می‌کند. وی گفت: حجم کل حمل و نقل در نیمه اول سال 2023 به 2.2 میلیون تن رسید. توسعه بندر با حمل و نقل کانتینری انجام می‌شود که حجم آن در سال جاری به 35000 کانتینر خواهد رسید.

https://astanatimes.com/?p=71914

 

در آکتائو، شرکت دولتی "AUES" تعرفه مصرف برق را افزایش می دهد

قبض مصرف برق در آکتائو از 1 اوت(10مرداد) افزایش خواهد یافت. اکنون ساکنان آکتائو برای مصرف برق به جای 2.97 تنگه 3.80 تنگه می‌پردازند. تعرفه‌های برق برای مصرف کنندگان آکتائو قبلاً از اول ژوئن افزایش یافته است.

https://www.inaktau.kz/news/3634461/v-aktau-gkp-aues-povysaet-tarif-na-peredacu-elektricestva

 

تعداد مشاغل کوچک و متوسط در استان مانگستائو افزایش می یابد

10818 شرکت کوچک و متوسط در این منطقه فعالیت می‌کنند. در عرض سه سال، تعداد آنها به 43.1 درصد افزایش یافته است. به گزارش سرویس مطبوعاتی آکیم منطقه منگیستاو، طی سال گذشته، 2365 شغل جدید ایجاد شده است. استاندار منطقه در جمع بندی جلسات با کارآفرینان بر اهمیت توسعه کسب و کارهای کوچک و متوسط در اقتصاد نه تنها منطقه، بلکه در کل کشور تاکید کرد. به منظور اجرای دستورالعمل های رئیس دولت، دستگاه‌های اجرایی محلی به طور مستمر از کارآفرینان حمایت می‌کنند. در منطقه منیلی در حال حاضر تعداد افراد شاغل در مشاغل کوچک و حجم تولید در محصولات صنعتی افزایش یافته است. ما باید تلاش خود را برای حمایت از کارآفرینان تقویت کنیم، همچنین راحت ترین محیط کسب و کار را ایجاد کنیم که تاثیر مثبت چندجانبه-اجتماعی بر توسعه منطقه ای نهایی خواهد داشت

https://www.inaktau.kz/news/3631788/nurlan-nogaev-uvelicenie-cisla-subektov-malogo-i-srednego-predprinimatelstva-pomogaet-resat-voprosy-zanatosti-naselenia

 

روابط تجاری بین استان مانگستائو و جمهوری کوبا افزایش خواهد یافت

نورلان نوگایف، استاندار استان مانگستائو، با سفیر جمهوری قزاقستان در جمهوری کوبا، آندریان المیسوف دیدار و در مورد تقویت همکاری بین منطقه منگیستاو و جمهوری کوبا گفتگو کردند. استاندار نورلان نوگایف خاطرنشان کرد که منطقه برای همکاری‌های سودمند متقابل آماده است و برای هر پیشنهادی آماده است. امروز سفیر جمهوری قزاقستان در جمهوری کوبا جناب آقای آندریان المسف به استان ما سفر کردند امیدواریم جلسه ما سرآغاز اقدامات مشترک برای اجرای موفق پروژه‌های مختلف باشد. منگیستاو یکی از مناطق پیشرو و قابل توجه قزاقستان است که سهم قابل توجهی در توسعه اقتصادی اجتماعی این کشور دارد و با 5 کشور هم مرز است. امروزه استان مانگستائو دارای پتانسیل ترانزیت و حمل و نقل و لجستیک قدرتمندی است که از اهمیت بین المللی بین اروپا و آسیا برخوردار است. ظرفیت حمل بار بنادر دریایی 21.2 میلیون تن در سال است. مسیرهای ترانس خزر از طریق بنادر آکتائو و کوریک، لجستیک کارآمدی را برای تحویل محموله از چین، کشورهای آسیای مرکزی - ازبکستان، قرقیزستان، تاجیکستان، و همچنین منطقه اورال-سیبری روسیه به ترکیه و اروپا و بازگشت فراهم می‌کند. تعدادی از پروژه‌های زیرساختی برای توسعه بیشتر بنادر برنامه ریزی شده است.» استاندار خاطرنشان کرد: حجم مبادلات تجاری متقابل در سال 2022 بالغ بر 510.5 هزار دلار بوده است که تقریباً به طور کامل واردات (510.2 هزار دلار) است.

https://mangystaumedia.kz/ru/region/v_aktau_obsudili_razvitie_torgovih_otnosheniy_mezhdu_mangistauskoy_oblastyyu_i_respublikoy_kuba

 

در استان مانگستائو، میزان برداشت علوفه پایین است

در قزاقستان از ابتدای تابستان 8 میلیون تن یونجه برداشت شده است. اما در استان مانگستائو این شاخص در سطح پایینی قرار دارد. این در وزارت کشاورزی جمهوری قزاقستان گزارش شده است. به گفته امانگلی بردلین، معاون وزیر، امسال شرایط آب و هوایی مساعد برای برداشت موفق علوفه در اکثر استانها مشاهده می‌شود. کشاورزان قزاقستان تاکنون 8 میلیون تن یونجه برداشت کرده اند که حدود 32 درصد از 25 میلیون تن برنامه ریزی شده برای امسال است. نرخ های خوبی در استانهای اکمولا، ترکستان و ژامبیل نشان داده شده است. نرخ پایین در استانهای پاولودار، قزاقستان شمالی، قزاقستان شرقی، آتیرائو و مانگستائو مشاهده می‌شود. امسال 11.7 میلیارد تنگه از سوی مناطق برای پرداخت یارانه هزینه‌های خوراک اختصاص یافته است. در صورت لزوم استانداری استانها امکان ارسال وجوه اضافی را دارند. علاوه بر این، طبق نتایج سال گذشته، شرکت مواد غذایی 235.2 هزار تن ذخیره خوراک تشکیل داد. این حجم را می‌توان با قیمت ارزان تری به دامداری‌ها و مرغداری‌ها فروخت. برای اولین بار از سال جاری، حجم اضافی سوخت دیزل با قیمت تخفیفی برای برداشت علوفه تخصیص می یابد. با توجه به درخواست تولیدکنندگان محصولات کشاورزی، استانداری به میزان 57.9 هزار تن تقاضا تشکیل داده است. تقریباً حمل و نقل از هفته آینده آغاز خواهد شد. امسال به عنوان بخشی از شفاف سازی بودجه جمهوری سال 2023، سرمایه گذاری‌های بودجه ای برای افزایش سرمایه مجاز KazAgroFinance JSC به مبلغ 20 میلیارد تنگه برای تامین مالی خرید تجهیزات برداشت علوفه و سیستم های آبیاری سیار اختصاص یافت.

https://www.inaktau.kz/news/3631994/v-mangistauskoj-oblasti-nizkie-tempy-zagotovki-kormov

 

کارآفرینان قزاق از مانگستائو برای اولین بار در رقابت بین المللی پنیر شرکت خواهند کرد

بنیانگذاران مزرعه Zheti Lak - خانواده Kobzev - در تولید محصولات پنیر از شیر بز و شتر مشغول هستند. این خانواده در مسابقه بین المللی پنیر Mondial du Fromage-2023 شرکت خواهند کرد. این اولین بار است که متقاضیانی از قزاقستان در این مسابقه پذیرفته می‌شوند. مزرعه Mangystau "Zheti lak" نماینده قزاقستان در مسابقات بین المللی پنیر Le Mondial du Fromage-2023 خواهد بود. این اولین بار است که قزاقستانی‌ها از سازمان دهندگان این مسابقه اعتبار می‌گیرند. مزرعه ژتی لاک از سال 2020 فعالیت می‌کند و در منطقه توپکاراگان در روستای آکشوکور واقع شده است. کارآفرینان شیر بز پاستوریزه، ماست، کفیر، پنیر دلمه، خامه ترش و 12 نوع پنیر در دوره‌های مختلف تولید می‌کنند. خانواده کوبزف ماهانه 3.5 تن شیر در ماه تولید می‌کند. این مزرعه 10 هکتار زمین دارد که چهار هکتار آن به پرورش بز اختصاص دارد. همچنین یک انبار خوراک و یک مغازه فرآوری شیر در این قلمرو وجود دارد. امسال ما یک کمک مالی دولتی به مبلغ پنج میلیون تنگه گرفتیم که به توسعه تولید ما اختصاص خواهد یافت. ما همچنین در برنامه "اویل امانتی" شرکت می‌کنیم. توسعه یک شرکت کشاورزی با پول خود بسیار دشوار است. خوشحالم که دولت به تولیدکنندگان محصولات کشاورزی توجه و حمایت می‌کند. اتفاق مهم امسال برای ما شرکت در مسابقه بین المللی پنیر Mondial du Fromage-2023 است که در آن پنیرهای خود را ارائه خواهیم کرد. شایان ذکر است که برای اولین بار در الکساندرا گریگولووا، پنیرساز استاد، گفت: تاریخ قزاقستان مستقل، پنیرسازان محصولات خود را در مسابقات جهانی پنیر ارائه خواهند کرد. استاندار استان، نورلان نوگایف، به موفقیت این شرکت و پتانسیل بزرگ پنیرسازان مانگستائو اشاره کرد. پنیرهای قزاق تولید شده در مانگستائو ممکن است به زودی به محرک اصلی توسعه صادرات داخلی تبدیل شوند. من خوشحالم که شما این فرصت را دارید که کشور ما را در یک رقابت بین المللی نمایندگی کنید. برای شما آرزوی موفقیت دارم و می خواهم توجه داشته باشم که ما همیشه در حال حاضر هستیم. نورلان نوگایف گفت که آماده حمایت از ابتکارات کارآفرینان است. مسابقات فرانسه Le Mondial du Fromage در ماه سپتامبر در تورز برگزار می‌شود. رقابت لبنیات Mondial du Fromage عملا تنها پلتفرمی در اروپا است که تولیدکنندگان از هر کشوری می‌توانند آثار خود را در یک رویداد بین المللی سطح بالا ارائه دهند.

https://www.inaktau.kz/news/3632522/kazahstanskie-predprinimateli-iz-mangistau-vpervye-primut-ucastie-v-mezdunarodnom-konkurse-syrov

  

امسال 78 پروژه در استان مانگستائو در حال اجرا است.

به گزارش سرویس مطبوعاتی استانداری استان مانگستائو، پیشرفت اجرای پروژه "اویل البسیگی" برای بهبود کیفیت زندگی در مناطق روستایی از طریق نوسازی زیرساخت های اجتماعی و مهندسی در جلسه کارکنان مورد بررسی قرار گرفت.به گفته مارینا آلبکوا، رئیس اداره اقتصاد و برنامه ریزی بودجه استان استانداری مانگستائو، در بازه زمانی 2019 تا 2022، 118 پروژه مهم اجتماعی در 29 روستا اجرا شد. در حال حاضر 102 پروژه در مجموع 14.4 میلیارد تنگه تسلط یافته و با موفقیت تکمیل شده است. این پروژه‌ها مربوط به زیرساخت های مهندسی و حمل و نقل، آموزش، بهداشت و درمان و همچنین فرهنگ و ورزش است. در سال 2023، 78 پروژه به ارزش 9.9 میلیارد تنگه در چارچوب این پروژه برنامه ریزی شده است: 68 پروژه مربوط به نوسازی زیرساخت های حمل و نقل، 10 پروژه مربوط به زیرساخت های اجتماعی است.

https://www.inaktau.kz/news/3634136/auyl-el-besigi-78-proektov-realizuut-v-mangistauskoj-oblasti-v-etom-godu

 

استان آتیرائو 680 میلیون تنگه برای توسعه کارآفرینی جوانان اختصاص داد

به گزارش خبرنگار آتیرائو پرس، حداکثر مبلغ وام خرد برای این اهداف تا 5 میلیون تنگه است. امسال در چارچوب طرح ملی توسعه کارآفرینی 2025-2021، قرار است 5675 جوان تحت پوشش اقدامات حمایتی اجتماعی قرار گیرند. عظمت مامبتوف، رئیس اداره هماهنگی اشتغال و برنامه‌های اجتماعی گفت: از ابتدای سال، از 9053 جوانی که به مراکز کاریابی مراجعه کرده اند، 3136 نفر معادل 35 درصد شاغل شده اند.دانشجویان کالج ها و دانشگاه‌ها این امکان را دارند که بدون سابقه کار شغلی پیدا کنند.این پروژه "اولین محل کار" است.این برنامه برای فارغ التحصیلان جویای کار برای اولین بار، جویندگان کار، افراد بیکار بدون توجه به ثبت نام در استخدام جوانان طراحی شده است. مرکز با احتساب رده NEET که سابقه کار ندارند.حقوق این رده قبلاً 61260 تنگه بوده و امسال به 103500 تنگه افزایش یافته و مدت کار از 12 ماه به 18 ماه می‌باشد. در پروژه "محل کار اول"، قرار است 271 نفر اعزام شوند، در حالی که بودجه آن 317.3 میلیون تنگه خواهد بود. تا به امروز، 141 نفر در این استان مشغول به کار شده اند. تقریبا برای هر متخصص جوان، سازگاری با محل کار جدید امکان پذیر نیست. یک فرآیند آسان مهم است که در ابتدا یک مربی در این نزدیکی وجود داشته باشد که بتواند راهنمایی کند، آموزش دهد و راهنمایی کند. پروژه "قرارداد نسل ها" این مشکل را حل می‌کند: فارغ التحصیلان موسسات آموزشی امروز این فرصت را دارند که نه تنها شغلی پیدا کنند، بلکه از مربیان با تجربه کاری گسترده نیز تجربه کسب کنند. جوانان زیر 35 سال که در مدت دو سال تحصیلات خود را به پایان رسانده اند می‌توانند در آن شرکت کنند. به آنها فرصتی داده می‌شود تا در تخصص یا حرفه مرتبط خود شغلی پیدا کنند. همچنین 4439 نفر از جوانان تحت پوشش هدایت حرفه ای قرار گرفتند. امسال 40 نفر به دلیل رده‌های متعلق به گروه‌های آسیب پذیر کمک های بلاعوض دولتی به مبلغ 400 MCI دریافت کردند. همزمان 680 میلیون تنگه برای استان آتیرائو برای اعطای وام خرد به 136 جوان برای توسعه کارآفرینی اختصاص یافت. اعتبار خرد برای جوانان حداکثر تا 5 سال، برای پروژه‌های حوزه دامپروری - تا 7 سال ارائه می‌شود. حداکثر مبلغ وام 5 میلیون تنگه است. شایان ذکر است امروز تعداد جوانان منطقه 206410 نفر شامل 4418 جوان بیکار است. نرخ بیکاری جوانان 2.9 درصد و نرخ بیکاری جوانان NEET 5.7 درصد بود.

https://atpress.kz/ru/news/v-atyrau/v-atyrauskoj-oblasti-na-razvitie-molodezhnogo-predprinimatelstva-vydeleno-680-mln-tenge

 

ساخت دو مرکز پزشکی در استان آتیرائو آغاز شد

مراکز درمانی در شهرک شاگیرلی روستای ژاناتالاپ ناحیه کورمانگازینسکی و شهرک آلتینشی روستای اورلی ساخته خواهد شد. آتیرائو پرس با اشاره به سرویس مطبوعاتی استانداری استان گزارش می دهد که ساخت این تأسیسات در پاییز امسال تکمیل می‌شود. به منظور آشنایی با سرعت ساخت یک مرکز اجتماعی، استاندار استان آبات ژانگالیف و نورلیبک ساکپاروف رئیس بخش ساخت و ساز منطقه از روستای شاگیرلی و آلتینشی بازدید کردند. این کار توسط یک شرکت پیمانکاری - Batysstroyservice-Atyrau LLP انجام می‌شود. مشتری بخش ساخت و ساز منطقه است. هم اکنون در روستای شغیرلی پی یک مرکز درمانی گذاشته شده است. و در آلتینشی کار تسطیح زمین در حال انجام است. به نوبه خود، ابات ژانگالیف به نمایندگان سازمان‌های قراردادی دستور داد تا ساخت یک مرکز اجتماعی را که برای مردم محلی مهم است، با کیفیت بالا و به موقع تکمیل کنند. همچنین به سازندگان در مورد لزوم نظارت بر پیشرفت سیستماتیک کار هشدار داده شد. در قالب طرح ملی «مدرن سازی طب روستایی» امکانات درمانی در حال ساخت است. لازم به ذکر است 211 نفر در شهرک شاگیرلی، 262 نفر در شهرک آلتینشی ساکن هستند.

https://atpress.kz/ru/news/v-atyrau/v-atyrauskoj-oblasti-nachato-stroitelstvo-dvukh-meditsinskikh-punktov

 

5.5 هزار نفر در آتیرائو به کشاورزی مشغول هستند

به گزارش خبرنگار آتیرائو پرس، بر اساس گزارش اداره آمار ملی جمهوری قزاقستان، استان آتیرائو دارای بیشترین مزارع در مرکز استان و منطقه کورمانگازینسکی است. تا اول جولای 2023، تعداد مشاغل کوچک و متوسط فعال در آتیرائو به 67934 واحد رسید که از این تعداد 9253 واحد حقوقی، 54877 کارآفرین فردی و 3804 مزرعه بودند. در مقایسه با داده‌های مربوط به تاریخ مشابه سال گذشته، تعداد کل واحدهای فعال 22.8 درصد افزایش یافته است. بیشترین تعداد کارآفرینان فردی فعال در آتیرائو - 69.9٪ از کل، Zhylyoysky -11.5٪ و Kurmangazinsky - 4.3٪ متمرکز است. تعداد قابل توجهی از مشاغل کوچک و متوسط در تجارت عمده و خرده فروشی، تعمیر اتومبیل و موتور سیکلت - 36.0٪ خدمات ارائه می دهند. تولید کسب و کارهای کوچک و متوسط در ژانویه تا مارس 2023 بالغ بر 1504.8 میلیارد تنگه بود. تولید با قیمت های مشابه نسبت به دوره مشابه سال قبل 0.3 درصد کاهش داشته است. اکثر مزارع فعال در مناطق آتیراو، کورمانگازینسکی و ماخامبتسکی ثبت شده اند. تعداد افراد شاغل در بنگاه‌های کوچک و متوسط تا اول فروردین 1392 بالغ بر 149.9 هزار نفر بوده که از این تعداد 71.1 هزار نفر در بنگاه‌های کوچک و متوسط، 73.3 هزار نفر توسط کارآفرینان انفرادی و 5.5 هزار نفر در مزارع شاغل بوده‌اند.

https://atpress.kz/ru/news/v-atyrau/v-atyrau-5-5-tys-chelovek-zanimayutsya-fermerstvom

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما