معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۵/۰۷- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۳۷۸

اخبار اقتصادی قرقیزستان

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی قرقیزستان در هفته اول مردادماه 1402مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

قرقیزستان وضعیت اضطراری در بخش انرژی اعلام کرد

در تاریخ 24 جولای صادیر جاپاروف فرمان "در مورد وضعیت اضطراری در بخش انرژی جمهوری قرقیزستان" را امضا کرد.

در فرمان ریاست جمهوری آمده است: به منظور اتخاذ تدابیر فوری برای بیرون بردن جمهوری قرقیزستان از بحران انرژی مرتبط با چالش های اقلیمی، جریان کم آب در حوضه رودخانه نارین، فقدان ظرفیت تولید در مواجهه با رشد سریع مصرف انرژی، مطابق با قانون اساسی و سایر قوانین قرقیزستان تصمیم گرفته می‌شود که از اول آگوست 2023، وضعیت اضطراری در صنعت انرژی جمهوری قرقیزستان اعلام گردد که تا 31 دسامبر 2026 اعتبار دارد.

طبق این فرمان به هیأت وزیران دستور می‌شود که ظرف یک هفته:

طبق روال تعیین شده، به وزارت انرژی قرقیزستان حق تعیین و تخصیص زمین‌های مناسب برای استفاده از منابع انرژی تجدیدپذیر را با انتقال بعدی آنها به صندوق انرژی سبز زیر نظر کابینه وزیران اعطا گردد.

اعطای حق انحصاری به وزیر انرژی جمهوری قرقیزستان برای دوره وضعیت اضطراری به منظور انجام اقدامات ذیل به روش سریع:

- انجام هماهنگی کلی فعالیت های معاونان وزیر کشاورزی، وزیر منابع طبیعی، محیط زیست و نظارت فنی جمهوری قرقیزستان که مسئولیت مسائل مربوط به منابع آب و زمین، استفاده از خاک زیر سطح را به عهده دارند؛ مدیران مؤسسه مشکلات آب و نیروگاه آبی فرهنگستان (آکادمی علوم) قرقیزستان، رئیس اداره ثبت دولتی زمین؛ رئیس مؤسسه دولتی «زمین شناسی قرقیزستان» و روسای مقامات جهت اجرای پروژه‌ها در زمینه انرژی در قلمرو جمهوری قرقیزستان؛

- پیشنهاد برکناری مقامات مندرج در مفاد این فرمان در صورت عدم اجرای صحیح اقدامات مربوط به اجرای این فرمان.

3) تهیه فهرستی از زمین‌های مناسب برای استفاده از منابع انرژی تجدید. لغو حقوق استفاده از زمین‌های در نظر گرفته شده برای ساخت تاسیسات انرژی که برای هدف مورد نظر استفاده نمی‌شوند.

4) به شرکت‌های دولتی، شرکت‌های سهامی‌با مشارکت دولت و شرکت‌های تابعه آنها در صنعت انرژی اجازه داده شود که کالاها، کار و خدمات را از یک منبع واحد به عنوان بخشی از اجرای اقدامات مربوط به اعمال وضعیت اضطراری مذکور خریداری کنند.

در پایان، بند 5  فرمان آمده است که مسئولیت شخصی برای وزیر انرژی جمهوری قرقیزستان جهت اجرای صحیح این فرمان مقرر گردد.

https://kabar.kg/news/v-kyrgyzstane-vveden-rezhim-chrezvychainoi-situatcii-v-energeticheskoi-otrasli/

 

متوقف شدن ارتباط بین 6 بانک قرقیزی با سیستم بانکی روسی  Unistream

در حال حاضر شش بانک قرقیزستان کار با سیستم بانکی روسی برای انتقال پول به نام Unistream را متوقف کرده اند. بانک companion، finca bank ، RSK Bank در سایت های رسمی خود از غیر قابل دسترس بودن تراکنش این سیستم خبر دادند. بانک companion مشخصا اعلام کرد این امر به دلیل محدودیت های تحریمی اتفاق افتاده است. finca bank از توقف کار این سیستم به صورت دلاری و یورویی خبر داد و دو بانک دیگر تنها توقف کار این سیستم به دلار را اعلام کردند. پیش از این، بانک halyk bank، با توجه به امور فنی، نقل و انتقال از طریق این سیستم را متوقف کرد، بانک آسیا نیز از توقف این سیستم خبر داد.

منبع: 24 کی جی – 24 جولای 2023

https://24.kg/ekonomika/270936_shest_bankov_kyirgyizstana_priostanovili_rabotu_ssistemoy_yunistrim/

 

کابینه از امضای توافقنامه سرمایه گذاری ساخت مجمع نیروگاه‌های برق آبی کازارمان خبر داد

در شهر چولپون آتا در ششمین مجمع بین المللی اقتصادی "ایسیکول ۲۰۲۳" مراسم امضای قرارداد سرمایه گذاری ساخت مجمع نیروگاه‌های برق آبی کازارمان برگزار شد.

در رودخانه نارین مجمع نیروگاه‌های برق آبی کازارمان با ظرفیت کل ۱۱۶۰ مگاوات ساخته می‌شود و تا سال ۲۰۳۰ به بهره برداری می رسد. این مجمع شامل چهار نیروگاه برق آبی خواهد بود: نیروگاه آلا - بوگا - ۶۰۰ مگاوات، نیروگاه کارا - بولون ۱ با ۱۴۹ مگاوات، کارا - بولون - ۲ با ۱۶۳ مگاوات، نیروگاه توگوز - تورا با ۲۴۸ مگاوات. هزینه کل سرمایه گذاری  ۲.۴ تا ۳ میلیارد دلار پیش بینی می‌شود.

سرمایه گذاران و مجریان این پروژه کنسرسیومی از بزرگترین شرکت های چینی: PowerChina Northwest Engineering Corporation Ltd، Green Gold Energy (GGE)  وChina Railway 20th  Bureau Group Co Ltd  می‌باشند.

 آکیلبیک جاپاروف گفت: این قرارداد سرمایه گذاری منعقد شده بزرگترین قرارداد در تاریخ جمهوری قرقیزستان است. در سال‌ های آینده ما نه تنها کسری تولید برق را جبران خواهیم کرد بلکه با اطمینان به ظرفیت‌ هایی خواهیم رسید که به ما امکان می‌ دهد سالانه صد ها میلیون دلار از صادرات برق به دست بیاوریم.

https://kabar.kg/news/kabmin-ob-iavil-o-podpisanii-investitcionnogo-soglasheniia-na-stroitel-stvo-kazarmanskogo-kaskada-ges/

هفتمین همایش اقتصاد بین المللی "ایسیکول 2023"

هفتمین همایش اقتصاد بین المللی "ایسیکول 2023" در شهر چالپان آتا استان ایسیکول برگزار شد. در این همایش عاقلبک جاپاروف رئیس کابینه وزیران، علی احمدوف معاون نخست وزیر آذربایجان و چین گان دبیر استان چینگهای شرکت کردند.  این همایش برای برقراری گفتگوی سازنده میان نمایندگان کسب و کار قرقیزستان، چین، روسیه، ازبکستان و تعدادی از کشورهای جهان کمک می‌کند. فعالیت این همایش شامل همکاری در زمینه‌های انرژی، کشاورزی، صنعت، بهداشتی، آموزش، معماری، ساخت و ساز، فناوری اطلاعات، لجستیک و حمل و نقل بین الملل بوده است. 

گفتنی است در هفتمین همایش اقتصاد بین المللی "ایسیکول 2023" 10 سند ذیل به امضا رسید:

توافقنامه سرمایه گذاری جهت طراحی و ساخت و ساز نیروگاه برق آبی کازارمان میان وزارت اقتصاد قرقیزستان و شرکت چینی.

یادداشت تفاهم همکاری میان آژانس ملی سرمایه گذاری و شرکت صنعت تنباکو "یک کمربند یک مسیر"

پروتکل اجرای پروژه سرمایه گذاری "ساخت و ساز مجتمع تجاری و لجستیکی نوآورانه در منطقه چوی"

توافقنامه همکاری‌های راهبردی میان آژانس ملی سرمایه گذاری قرقیزستان، شرکت پارک های صنعتی شهر شیان و اتاق بازرگانی شین.

یادداشت تفاهم همکاری میان گروه شرکت های سرمایه گذاری مشترک چینی و آژانس ملی سرمایه گذاری، وزارت انرژی قرقیزستان در خصوص پروژه‌های سرمایه گذاری و توسعه در زمینه انرژی جدید.

توافقنامه همکاری میان وزارت اقتصاد قرقیزستان و شرکت Dandong Huanghai Automotive Company Limited

یادداشت تفاهم میان استانداری ایسیکول و استانداری استان نامانگان ازبکستان درباره همکاری متقابل در زمینه گردشگری

یادداشت تفاهم همکاری میان استانداری نامانگان ازبکستان و استانداری نارین قرقیزستان درباره جذب گردشگر

یادداشت تفاهم همکاری میان شرکت دولتی "قرقیز راه آهن" وابسته به وزارت حمل و نقل و ارتباطات قرقیزستان و شرکت "آبشاران لجستیک"

یادداشت تفاهم همکاری در زمینه لجستیک بین المللی میان شرکت آبشاران لجستیک و شرکت دولتی قرقیز پست.

منبع: خبر کی جی

https://kabar.kg/news/v-cholpon-ate-startoval-vii-mezhdunarodnyi-ekonomicheskii-forum-issyk-kul-2023/

https://kabar.kg/news/akylbek-zhaparov-ploshchadka-issykul-skogo-ekonomforuma-iarkii-primer-razvitiia-velikogo-shelkovogo-puti-v-novykh-usloviiakh/

https://kabar.kg/news/akylbek-zhaparov-ploshchadka-issykul-skogo-ekonomforuma-iarkii-primer-razvitiia-velikogo-shelkovogo-puti-v-novykh-usloviiakh/

https://kabar.kg/news/na-mezhdunarodnom-ekonomforume-issyk-kul-2023-podpisano-10-dokumentov/

بانک ملی از کاهش 28.5 درصدی نقل و انتقال پول به قرقیزستان خبر داد

اول اوت مدر عبدالرخمانوف رئیس بخش آمار مالی و بررسی بانک ملی قرقیزستان در یک کنفرانس مطبوعاتی از کاهش نقل و انتقال پول به کشور خبر داد.

وی گفت: بخش عمده ای از وجوه موجود در قرقیزستان از خارج، از جمله از کشورهای اروپایی، ایالات متحده آمریکا، قزاقستان و سایر کشورها وارد می‌شود. اما تقریباً 95 تا 98 % حواله‌ها از روسیه نقل و انتقال می‌شود. بنابراین میزان وجوه دریافتی از خارج به اقتصاد این کشور و وضعیت مهاجران ما در آنجا بستگی دارد.

به گفته این مسئول بانک ملی، در 6 ماهه اول سال 2023 میزان حواله به قرقیزستان کاهش یافته است. بر اساس داده‌های اولیه، خالص ورودی حواله افراد بالغ بر 704.6 میلیون دلار بوده است.

مدر عبدالرخمانوف تصریح کرد: این کاهش نسبت به مدت مشابه سال قبل 28.5 % بوده است. از سال گذشته روند کاهشی حواله‌ها ادامه داشته است. جریان اصلی حواله از روسیه انجام می‌شود. اما از سال گذشته خروجی ما به ترکیه افزایش یافته است. ما این را به این دلیل می دانیم که این سیستم ها علاوه بر نقل و انتقال پول، عملیات معاملاتی را نیز انجام می دهند و همچنین با توجه به تغییر زنجیره تامین کالا به دلیل وضعیت اوکراین، بخشی از کالاها اکنون از ترکیه وارد می‌شود.

https://rus.azattyk.org/a/32529218.html

 

شرکت "شبکه برق ملی قرقیزستان" در مورد پیشرفت ساخت کاسا ۱۰۰۰ در قرقیزستان گزارش داد

شرکت "شبکه برق ملی قرقیزستان" در مورد پیشرفت ساخت کاسا ۱۰۰۰ در قرقیزستان گزارش داد: در چارچوب پروژه کاسا ۱۰۰۰ در قرقیزستان کار ساخت و ساز خط انتقال برق ۵۰۰ کیلوولت و یک سلول ۵۰۰ کیلوولت در پست داتکا ادامه دارد.

در حال حاضر کار بر روی ساخت راه‌های دسترسی به تیر برق ها (۱۰۰ درصد)، حفر گودال ها (۱۰۰ درصد) و ریختن پایه‌های بتنی (۱۰۰ درصد) ۱۲۴۳ تیر برق تکمیل شده است. کار بر روی نصب تیرها در حال انجام است که ۱۲۳۶ تیر (۹۹ درصد) نصب شده و سیم ها در ۲۶۵.۷۸ کیلومتر (۵۸ درصد) وصل شده اند.

https://kabar.kg/news/v-nesk-rasskazali-o-khode-stroitel-stva-casa-1000-v-kyrgyzstane-4/

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما