معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۵/۲۰- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۶۲

رکورد بی سابقه فروش ذخایر طلا از سوی بانک مرکزی ترکیه

شورای جهانی طلا (WGC) درگزارشی روند تقاضای طلا در جهان در سه ماهه دوم سال جاری میلادی را منتشر کرد.

 بر این اساس، در سه ماهه دوم سال 2023، خرید جهانی طلا با 2 درصد کاهش نسبت به مدت مشابه سال قبل به 921 تن رسید. تقاضای جهانی طلا در 6 ماهه نخست سال با 6 درصد کاهش نسبت به سال قبل 2062 تن شد.

در سه ماهه دوم سال جاری، بانک های مرکزی در سراسر جهان 102.9 تن طلای خالص خریداری کردند. خرید بانک های مرکزی نسبت به مدت مشابه سال قبل 35 درصد کاهش داشت.

فروش قابل توجه طلا از سوی بانک مرکزی ترکیه (CBRT) در این کاهش جهانی موثر بود. بانک مرکزی ترکیه در سه ماهه نخست سال جاری، 30.21 تن طلا خریداری کرد و در سه ماهه دوم 132.23 تن طلا فروخت. به این ترتیب در 6 ماهه نخست سال جاری میلادی ، 102 تن طلا از سوی بانک مرکزی ترکیه به فروش رفت.

در نیمسال نخست سال جاری میلادی، بانک مرکزی ترکیه در بین بانکهای مرکزی سایر کشورها بیشترین میزان طلا را فروخت و پس از آن بانک مرکزی قزاقستان با 38 تن و بانک مرکزی ازبکستان با 19 تن در رتبه‌های بعدی جای گرفتند.

در 6 ماهه نخست سال جاری میلادی، بیشترین خرید طلا از سوی بانک مرکزی چین با  103 تن بود و پس از آن، بانک مرکزی سنگاپور با 73 تن  و بانک مرکزی لهستان با 48 تن خرید طلا در مکانهای دوم و سوم جهان قرار گرفتند.

افزایش عدم اطمینان اقتصادی و سیاسی در ترکیه که منجر به افزایش تقاضا  و افزایش تولید طلای داخلی شد و همچنین ممنوعیت موقت واردات شمش طلا به کشور سبب شد تا بانک مرکزی ترکیه در پاسخ به وضعیت موجود اقدام به فروش قابل توجه طلا نماید.این اقدام از سوی شورای جهانی طلا به عنوان اقدامی  تاکتیکی تلقی شد نه استراتژیک.

کاهش اعتماد اقتصادی و سیاسی در ترکیه سبب شده است تا شهروندان این کشور به طور قابل توجهی نسبت به خرید طلا اقدام نمایند به طوری که در سه ماهه دوم سال جاری میلادی، خرید طلا و جواهر در این کشور با 23 درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال قبل به 10 تن رسید و فروش طلا و جواهر آلات برای پنجمین سال پیاپی رشدی دو رقمی داشت. شورای جهانی پول عنوان کرده است که علی رغم بالا بودن قیمت طلا در ترکیه به لیر ترک، بالا بودن حجم فروش در داخل کشور نشان میدهد که تقاضا برای طلا در این کشور تا چه حدی قوی بوده است.

جدول ذخایرطلای 20 کشور نخست جهان تا ژوئن 2023 میلادی

 

در 6 ماهه نخست سال 2023 میلادی، خرید شمش طلا در ترکیه با 98.1 تن به بالاترین سطح در تاریخ این کشور رسید. خرید طلا در این کشور نسبت به مدت مشابه سال گذشته نزدیک به 5 برابر افزایش داشت و در نهایت در این مدت، 48 تن سکه و شمش طلا از سوی شهروندان خریداری شد. .

 

جدول خرید سکه و شمش طلا در ترکیه از سوی شهروندان در نیمسال نخست سال :

منبع : شورای جهانی طلا http://www.gold.org                                                                            

                                    

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما