معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۵/۰۷- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۶۲

اخبار اقتصادی اکوادور

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی و تجاری اکوادور در هفته اول مردادماه 1402 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

مشکل تامین گازوئیل در پمپ بنزین‌ها به دلیل تصمیم دولت به سهمیه‌بندی و کنترل مصرف گازوئیل

بنا به اعلام ایوو روسه‌رو، رئیس اتاق توزیع‌کنندگان مشتقات نفتی اکوادور، تعدادی از ایستگاه‌های توزیع سوخت کشور به دلیل تصمیم دولت در کنترل و تعیین سهمیه برای پمپ‌های سوخت، ‌با مشکل تامین گازوئیل مواجه شده اند. به گفته وی، سازمان نظارت و کنترل انرژی اکوادور، بصورت یکجانبه و بدون اعلام قبلی، دستور به کاهش تخصیص سوخت به برخی ایستگاه‌های توزیع در استان مانابی نموده است.

این در حالی است که فرناندو سانتوس، وزیر انرژی اکوادور پیشتر با بیان اینکه میزان مصرف سوخت طی ماه‌های اخیر بدون توجیه منطقی افزایش بی‌رویه یافته، اعلام کرده بود که سازمان نظارت و کنترل انرژی کشور، در حال اتخاذ تمهیداتی در جهت جلوگیری از انحراف و قاچاق سوخت سوبسیدی است. این سازمان نیز اطمینان داده که سیاست کنترل مصرف سوخت و سهمیه‌بندی برای ۱۰۹ ایستگاه از ۱۲۰۰ ایستگاه سوخت اکوادور، ۳.۲ میلیون گالون گازوئیل برای کشور صرفه‌جویی به همراه خواهد داشت.

از سوی دیگر اتاق توزیع‌کنندگان سوخت اکوادور تاکید کرده که میزان افزایش مصرف در بخش حمل و نقل روند عادی داشته و افزایش بی‌رویه مصرف گازوئیل در بخش تولید برق با ثبت ارقام ۵۳۷٪ در گازوئیل D2 و ۳۰۲٪ در گازوئیل پرمیوم بوده است. با توجه به اینکه این بخش از مزایای سوبسیدی بهره‌مند هستند، انحصار توزیع سوخت به این بخش در اختیار شرکت ملی نفت پترواکوادور بوده و دولت باید تمهیدات و کنترل خود را به این بخش معطوف نماید.

منبع: روزنامه ال کومرسیو اکوادور،‌ ۲۷ جولای ۲۰۲۳

آمریکا مقصد اصلی صادرات موز ارگانیک اکوادور

بنا به گزارش اتحادیه بازرگانی و صادرات موز اکوادور، طی ۶ ماه نخست سال ۲۰۲۳ ، اکوادور ۱۹۰ میلیون جعبه موز صادر کرده که نسبت به بازه زمانی مشابه در سال گذشته ۵.۴۲٪‌ افزایش داشته است. در این مدت ۳.۸۱٪ از کل صادرات موز این کشور برابر با ۷.۲ میلیون جعبه مربوط به موز ارگانیک و آمریکا با ۷۶٪ مقصد اصلی صادرات موز ارگانیک اکوادور بوده است.

ریچارد سالاسار، رئیس این اتحادیه با بیان اینکه اختلاف قیمت هر جعبه موز ارگانیک و موز معمولی بین ۲ تا ۲.۵ دلار است، خاطرنشان کرد که از حدود ۵ میلیون تن موز صادراتی به مقاصد آمریکا و اروپا،‌۱۲٪ به موز ارگانیک اختصاص دارد.

منبع: روزنامه ال اونیورسو اکوادور ۲۴ جولای ۲۰۲۳

هدف‌گذاری اکوادور برای صادرات گوشت مرغ به آسیا

طبق اعلام موسسه ملی پرورش ماکیان اکوادور، مصرف سرانه گوشت مرغ در اکوادور ۲۸ کیلوگرم است در جایگاه هفتم کشورهای آمریکای جنوبی از این منظر قرار دارد. میزان تولید سالانه گوشت مرغ این کشور ۲۶۳ میلیون قطعه مرغ معادل ۴۹۵ هزار تن در سال و در سطح خودکفایی می‌باشد. این در حالی است که در ماه می، سال ۲۰۲۳، شرکت سن ایسیدرو اکوادور نخستین صادرات گوشت مرغ از اکوادور به میزان ۲۸ تن را به مقصد باهاماس انجام داد و برنامه صادرات ماهانه یک کانتینر به این کشور را دارد.

همچنین شرکت پروناکا، ‌بزرگترین تولیدکننده محصولات پروتئینی اکوادور با در اختیار داشتن ۳۲٪‌ از تولید مرغ اکوادور،‌ از برنامه میان‌مدت خود برای صادرات به آسیا(چین) با توجه به امضاء توافق تجاری دو کشوردر ماه می ۲۰۲۳ خبر داده است.

سه کشور نخست آمریکای جنوبی از نظر مصرف سرانه گوشت مرغ شامل پرو با ۵۲ کیلوگرم و برزیل و آرژانتین با ۴۵ کیلوگرم در سال هستند و اکوادور برنامه صادرات به این کشورها و در مرحله بعد صادرات به دیگر مناطق بویژه چین را در دستور کار دارد.

منبع: روزنامه ال اونیورسو اکوادور، ۲۴ جولای ۲۰۲۳

اولویتهای تجاری اکوادور در چند ماه باقیمانده تا پایان کار دولت لاسو

در حالیکه انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری و مجلس اکوادور روز ۲۰ آگوست برگزار خواهد شد و فقط چند هفته تا انتقال دولت باقیمانده، دانیل آگرِدا، وزیر تولید، تجارت خارجی و شیلات این کشور اولویتهای تجاری دولت در این مدت کوتاه را امضاء ‌قرارداد تجاری با کره‌جنوبی، امضاء قراردادهای تعهد سرمایه‌گذاری به ارزش تقریبی ۲ میلیارد دلار، برگزاری نمایشگاه‌های عرضه محصول و ترویج شرکتهای کوچک و متوسط و تکمیل اصلاحات برای لغو کارت زرد اتحادیه اروپا به اکوادور در خصوص روشهای صید ماهی اعلام کرد.

منبع:‌توئیت رافائل کورئا و اوو مورالس، ۲۵ جولای ۲۰۲۳

اکوادور مجوز بهداشتی صادرات آووکادو به آمریکا را اخذ کرد

سازمان نظارت و کنترل بهداشت نباتی و حیوانی اکوادور(آگروکالیداد) و سازمان بازرسی بهداشتی گیاهی و حیوانی آمریکا (APHIS) روز ۲۵ جولای یک توافقنامه فنی راجع به کنترل بهداشتی امضاء نمودند که به موجب آن، اکوادور مجوز صادرات آووکادو به این کشور را کسب نموده‌است.

صادرات آووکادو اکوادور در سال ۲۰۲۲ حدود ۱۳۰۰ تن با ارزش بیش از یک میلیون دلار به مقاصد اسپانیا، فرانسه، روسیه و امارات بوده و با امضاء توافق مذکور، بازار جدیدی برای ۱۶۰ تولیدکننده این محصول کشاورزی گشوده شده است.

منبع:‌روزنامه ال کومرسیو اکوادور، ۲۶ جولای ۲۰۲۳

شرکت ملی نفت اکوادور در خصوص امکان واگذاری بهره‌برداری میدان گازی آمیستاد تصمیم‌گیری می‌کند

بنا به اعلام وزارت انرژی اکوادور، هیئت مدیره شرکت پترواکوادور روز ۲۷ جولای به منظور بررسی امکان واگذاری بهره‌برداری از میدان گازی آمیستاد از طریق مناقصه تشکیل جلسه خواهد داد. فرناندو سانتوس، وزیر انرژی اکوادور با بیان اینکه برخی ملاحظات در خصوص برگزاری مناقصه مذکور از جمله الزام ارایه اطلاعات تکمیلی از سوی پترواکوادور و مدل تجاری قرارداد وجود دارد، تصریح کرد که در صورت تصمیم هیئت مدیره پترواکوادور به برگزاری مناقصه، روند دریافت پیشنهادات از ماه سپتامبر آتی آغاز شده و پیش‌بینی می‌شود درماه اکتبر برنده مناقصه اعلام شود.

وزیر انرژی اکوادور در خصوص گزینه‌های جبران کمبود برق ناشی از کمبود گاز مورد نیاز نیروگاه گازی ترموگاز ماچالا، ابراز داشت که گزینه‌های واردات ۸۰ میلیون فوت مکعب گاز برای تغذیه نیروگاه مذکور، یا اجاره یک کشتی-نیروگاه گازی یا دیزلی و همچنین واردات برق از کلمبیا روی میز می‌باشد.

منبع: روزنامه ال اونیورسو اکوادور، ۲۷ جولای ۲۰۲۳

تصویب خط اعتباری اضطراری ۲۳۰ میلیون دلاری صندوق ذخایر آمریکای لاتین برای بانک مرکزی اکوادور

بانک مرکزی اکوادور از تصویب یک خط اعتباری اضطراری به میزان ۲۳۰ میلیون دلار از سوی صندوق ذخایر ارزی آمریکای لاتین با هدف تقویت پشتوانه نقدینگی این بانک خبر داد. بانک مرکزی اکوادور تصریح کرده که این خط اعتباری در چارچوب سیاستهای بانک مرکزی برای تقویت نقدینگی در مواقع اضطراری بوده که به دو خط اعتباری مشابه قبلی به میزان ۸۴۰ میلیون دلار از بانک پرداخت‌های بین‌المللی (BIS) و ۱ میلیارد دلار از بانک روزر فدرال نیویورک افزوده خواهد شد. طبق قوانین اکوادور، این خطوط اعتباری در ردیف بدهی خارجی کشور قرار نخواهند گرفت. 

منبع: بانک مرکزی اکوادور،‌۲۷ جولای ۲۰۲۳

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما