معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۴/۳۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۹۴

اخبار اقتصادی اتریش

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی اتریش در نیمه دوم تیر 1402 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

پیش‌بینی موسسه مطالعات پیشرفته وین در خصوص روند رشد اقتصادی اتریش

بر اساس گزارش تحلیلی موسسه مطالعات پیشرفته وین، رشد اقتصادی اتریش در فاصله سال‌های 2023 تا 2027 به طور متوسط 1.2 درصد در سال خواهد بود. بر اساس این گزارش، تورم همچنان بالا خواهد بود، اما در آینده در مسیر نزولی قرار خواهد گرفت. انتظار می‌رود که اقتصاد اتریش پس از یک دوره رکود تورمی، در سال آینده بر این مشکلات غلبه کرده و به مسیر رشد بازگردد و گفته می‌شود نرخ تورم 8.5 درصدی، تا سال 2027 به 2.3 درصد کاهش می‌یابد.

https://kurier.at/wirtschaft/ihs-heimische-wirtschaft-kehrt-zu-verhaltenem-wachstum-zurueck/402529810

دلیل افزایش قیمت مواد غذایی در اتریش

نرخ تورم در اتریش در یک سال گذشته شاید در 70 سال گذشته کم‌سابقه بوده است. هرچند در ماه گذشته نرخ تورم از 8.9 درصد به 8 درصد رسیده است، اما این کاهش مقطعی بوده و کارشناسان بانک مرکزی اتریش، نسبت به این کاهش 0.9 درصدی در یک ماه گذشته خوش‌بین نیستند. همزمان با افزایش تورم، قیمت مواد غذایی در اتریش نسبت به دیگر کشورهای اتحادیه اروپایی و حتی در مقایسه با آلمان و سوئیس نیز افزایش چشمگیری داشته است که این مساله فشار قابل توجهی را به خانوارهای اتریشی وارد کرده است.

در حال حاضر، دهک‌های پایین جامعه در اتریش با مشکلات مالی اساسی روبرو هستند و میانگین جامعه، بیشترین هزینه را در یک سال گذشته برای تامین مواد مصرفی به ویژه مواد غذایی کرده است. با این وجود، تنها غذا نیست که در اتریش نسبت به همسایگانش گران‌تر است و در کل، تورم در اتریش ماه‌هاست که به طور مداوم بالاتر از آلمان بوده است. برای مقایسه، بیشترین نرخ تورم در آلمان 8.8 درصد و در اتریش، 11.2 درصد بوده است. با این حال، در ماه ژوئن، این تفاوت به 1.6 واحد درصد کاهش یافت، زیرا تورم در آلمان برخلاف روند منطقه یورو، از 6.1 درصد به 6.4 درصد افزایش یافت. بانک مرکزی اروپا برای شکستن موج تورم، پس از شش سال سیاست بهره صفر، نرخ‌های بهره کلیدی را در مدت یک سال چهار درصد افزایش داده است و احتمالا در 27 ژوئیه مجددا نرخ بهره را افزایش خواهد داد.

https://www.derstandard.at/story/3000000179461/acht-prozent-inflation-warum-sind-lebensmittel-in-oesterreich-so-viel-teurer

 تداوم مشکل تورم در آینده

بر اساس نظرسنجی انجام شده توسط کارشناسان موسسه پژوهش‌های اقتصادی لایبنیتس (IFO)، انتظار می‌رود که در سال جاری قیمت کالاها در سراسر جهان تا هفت درصد افزایش یابد. در میان کشورهای آلمانی زبان مورد بررسی، اتریش دارای بالاترین میزان افزایش قیمت کالاهای اساسی موردنیاز مردم می‌باشد. به گفته اقتصاددانان، تورم بالا در سال‌های آینده همچنان یک مشکل در بسیاری از مناطق جهان باقی خواهد ماند. طبق نظر 1405 کارشناس از 133 کشور که توسط موسسه تحقیقات اقتصادی لایبنیتس مورد بررسی قرار گرفتند، قیمت جهانی مصرف کننده در سال جاری به طور متوسط 7 درصد افزایش خواهد یافت. همچنین در سال آینده، نرخ تورم باید به 6 درصد کاهش یافته و در سال 2026 نیز 4.9 درصد خواهد بود.

https://www.derstandard.at/story/3000000179231/inflation-bleibt-weltweit-ein-problem-ifo-umfrage

کاهش قدرت خرید دو سوم خانوارها در اتریش

براساس گزارشی که سازمان آمار اتریش منتشر کرد، دو سوم اتریشی‌ها از کاهش توان خرید خود نسبت به گذشته رنج می‌برند. براساس یک نظرسنجی که در همین زمینه انجام پذیرفته و روزنامه استاندارد آن را منتشر کرده است، 34 درصد مردم برای تامین مخارج زندگی مجبور به استفاده از پس‌انداز خود شده‌اند و 17 درصد نیز برای پوشش هزینه، وام دریافت کرده‌اند. علاوه بر آن، این افراد در هزینه‌های غیرضروری مانند پوشاک، رستوران و سفر نیز مجبور به صرفه‌جویی شده‌اند. در این گزارش آمده است که از سال 2019 قیمت‌ها و هزینه‌ها در اتریش بسیار بیشتر از دستمزدها افزایش داشته است.

https://www.derstandard.at/story/3000000178457/zwei-drittel-der-haushalte-leiden-unterkaufkraftverluste

افزایش تولیدات صنعتی و کاهش ساخت و ساز در اتریش

براساس گزارش سازمان آمار اتریش، میزان تولیدات صنعتی در این کشور در سال گذشته 0.6 درصد افزایش داشته است. در مقابل، میزان تولیدات در بخش مسکن کاهشی 5.6 درصدی را نشان می‌دهد. این آمار در بخش سازه‌های بلندمرتبه، کاهش 10.2 درصدی را نشان می‌دهد. در گزارش‌های مشابه، نرخ بالای سود بانکی و عدم توانایی افراد برای خرید مسکن و مقرون به صرفه نبودن برای سرمایه‌گذاران در ساخت و ساز عامل این موضوع عنوان شده است.

https://www.diepresse.com/13442354/bauwesen-schwaechelt-produktion-in-oesterreich-geht-zurueck

 بهبود وضعیت اتریش در رتبه‌بندی نوآوری در اتحادیه اروپا

کمیسیون اتحادیه اروپا در گزارش اخیر خود در مورد نوآوری‌ها در بین کشورهای عضو، وضعیت اتریش را بهبود بخشید. در این رتبه‌بندی، اتریش از مکان هشتم در سال پیش به رتبه ششم صعود کرده است. وزرای اقتصاد و نوآوری اتریش در بیانیه‌ای مشترک این دستاورد را حاصل توجه ویژه دولت به استارت‌آپ‌ها و حمایت ویژه از شرکت‌های نوپا در زمینه نوآوری عنوان کردند.

https://www.ots.at/presseaussendung/OTS_20230706_OTS0126/kochergewessler-oesterreich-verbessert-sich-im-innovationsranking-auf-platz-6

جذب 15 هزار نیروی کار ماهر تا سال 2027

وزارت کار و اقتصاد اتریش بنا دارد تا از طریق اهدا کارت‌های اقامت مشروط به کار با عنوان کارت قرمز- سفید- قرمز برای جذب حداقل 15 هزار کارگر ماهر از کشورهای خارج از اتحادیه اروپا تا سال 2027 اقدام کند. بر اساس گزارش سازمان خدمات مشاغل اتریش (AMS)، تعداد مشاغل خالی در اتریش در ماه ژوئن نزدیک به 119 هزار موقعیت شغلی می‌باشد. مارتین کوخر، وزیر کار و اقتصاد اتریش در خصوص روند جذب نیروی کار از طریق کارت‌های اقامت مشروط به کار در اتریش، تاکید داشت که این برنامه در ارتباط تنگاتنگ با شبکه کاریابی اروپایی موسوم به Eures صورت می‌پذیرد.

https://www.derstandard.at/story/3000000179423/kocher-fachkr228fte-zuzug-soll-bis-2027-auf-j228hrlich-15000-steigen

کاهش تدریجی صادرات اتریش به روسیه

روزنامه استاندارد در گزارشی با بررسی فعالیت‌های تجاری بین اتریش و روسیه با بیان اینکه «روسیه به دلیل صادرات گاز به اتریش کماکان یکی از مهمترین شرکای تجاری این کشور است»، نوشت که صادرات اتریش به روسیه به صورت تدریجی در حال کاهش است. اتریش در بازه چهار ماه اول سال جاری، 1 میلیارد و 860 میلیون یورو به روسیه بایت واردات گاز پرداخت کرده است و روسیه در سال 2022 جزو 20 شریک اول تجاری اتریش بوده است؛ اما صادرات اتریش به روسیه در سال گذشته 8 درصد کاهش را نشان می‌دهد که خود در مقایسه با میانگین اتحادیه اروپا آمار بسیار پایینی است، زیرا به صورت میانگین صادرات کشورهای اتحادیه اروپا به روسیه در سال 2022 در مقایسه با سال 2021، در حدود 30 درصد کاهش را نشان می‌دهد. اتاق بازرگانی اتریش دلیل این موضوع را اجرای گام به گام تحریم‌ها عنوان می‌کند که می‌تواند آثار خود را در بازه زمانی طولانی‌تری نشان دهد.

از ابتدای سال جاری میلادی، گرایش به سمت دورشدن از بازار روسیه به ویژه در حوزه صادرات در میان شرکت‌های اتریشی نیز به وضوح دیده می‌شود. با مقایسه آمار نسبت به سال‌های پیش از آغاز جنگ به ویژه در سال 2021، از ژانویه تا مارس، صادرات به روسیه، 20.4 درصد کاهش یافته است و ماشین‌آلات جایگاه خود به عنوان مهم‌ترین گروه کالایی صادراتی را به محصولات پزشکی و دارویی داده است.

https://www.derstandard.at/story/3000000178836/214sterreichs-exporte-nach-russland-gehen-nur-langsam-zur252ck

عقب ماندگی اروپا از مسیر توسعه و فناوری در حوزه تامین انرژی‌های نوین

بر اساس مطالعه دفتر اتریشی موسسه بریتانیایی پرایس واتر هاوس کوپرز، تامین‌کنندگان انرژی در اتحادیه اروپا در خصوص تحولات نوآورانه و فناوری‌های جدید از دیگر کشورهای جهان عقب مانده‌اند و اروپا برای دستیابی به اهداف آب و هوایی خود تا سال 2050، می‌بایست سرمایه‌گذاری اساسی نموده و خود را برای تغییرات زیربنایی آماده کند. در این گزارش همچنین پیشنهاداتی برای رسیدن به اهداف آب و هوایی تا 2050 ذکر شده است که از جمله می‌توان به کربن‌زدایی و افزایش کنترل دیجیتالی مصرف انرژی و آموزش در خصوص روند مصرف انرژی اشاره کرد. همچنین پیش‌بینی می‌شود که تا سال 2050، کشورهای اتحادیه اروپایی نیاز به سرمایه‌گذاری حداقل 400 میلیارد یورو برای ایجاد زیرساخت‌های مورد نیاز برای تامین انرژی خود از منابع سبز و تجدیدپذیر دارند. در این گزارش همچنین به رتبه کشورهای مورد بررسی از جمله اتریش اشاره شده است که در سطح جهانی اتریش جایگاه 43 و در سطح اتحادیه اروپایی جایگاه 7 و در سطح اروپا رتبه 11 را در زیرساخت‌های نوآورانه و همراهی با فناوری‌های روز دنیا برای انتقال و تولید انرژی‌های پاک دارد.

https://www.derstandard.at/story/3000000179262/energieversorger-in-der-eu-hinken-bei-transformation-hinterher

گام بلند اتریش برای ورود به صنعت ریزتراشه‌ها

هفته گذشته قانون ریزتراشه‌های اروپا پس از دو سال کار مقدماتی برای ایجاد چارچوب قانونی به منظور تقویت صنعت نیمه‌هادی اروپا و ورود به رقابت‌های بین‌المللی در این عرصه مورد تصویب نهایی قرار گرفت. به موجب این قانون، اتحادیه اروپا در مجموع 43 میلیارد یورو برای ایجاد زیرساخت مورد نیاز تولید در داخل این اتحادیه را فراهم می‌آورد. صندوق بودجه اتحادیه اروپایی، 3 میلیارد یورو از این حمایت را ارائه خواهد داد و 40 میلیارد مابقی را کشورهای عضو می‌بایست از محل بودجه داخلی خود اختصاص دهند. هدف این قانون این است که میزان تراشه‌های تولید شده در اروپا تا سال 2030 دو برابر شود و به 20 درصد برسد. اتریش همچنان در حال حاضر یکی از کشورهای پیشرو در این صنعت به شمار می‌رود و با استفاده از سرمایه‌گذاری و زیرساخت قانونی ایجاد شده می‌تواند به یکی از بازیگران جدی در این صنعت تبدیل شود. با آغاز تولید در اتریش، در مجموع ده هزار فرصت شغلی حرفه‌ای و نیمه حرفه‌ای در این حوزه ایجاد خواهد شد.

پس از تصویب این قانون، با حضور صدراعظم اتریش، نسبت به اولویت‌بندی طرح‌های تولید ریزتراشه‌ها در ابعاد پژوهشی و صنعتی در اتریش، بررسی‌های اولیه به عمل آمد. به گفته صدراعظم اتریش، این کشور توان ایفای نقش جدی در سطح اتحادیه اروپایی برای تولید ریزتراشه‌ها را دارد و کاهش و حتی قطع وابستگی به دیگر کشورها به ویژه تامین‌کننده‌های آسیایی می‌بایست در اولویت قرار گیرد.

https://www.derstandard.at/story/3000000178716/mikrochips-statt-kartoffelchips-in-oesterreich-beginnt-das-ringen-um-geld

چالش تامین نیروی کار در حوزه ICT برای شرکت‌ها در سراسر اتحادیه اروپایی

براساس گزارش مرکز آمار اتحادیه اروپایی (Eurostat)، تقریبا 1 شرکت از هر 10 شرکت در اتحادیه اروپا در سال 2021 متخصصان فناوری اطلاعات و ارتباطات را جذب کرده یا در تلاش برای جذب آنها بودند و 62.8 درصد از این شرکت‌ها با چالش‌های گوناگونی در تامین و استخدام نیروی کار ماهر فعال در این حوزه روبرو بوده‌اند. در این میان، اسلوونی با 78 درصد، جمهوری چک با 77 درصد و آلمان با 76.6 درصد، توانسته‌اند بیش از دیگر کشورهای اتحادیه اروپایی، نیروهای مورد نیاز خود را جذب نمایند؛ این سه کشور، همزمان بیشترین مشکلات را هم در تامین نیروی ماهر داشته‌اند. اتریش نیز هرچند ورود نیروی کار مناسبی را در 2 سال اخیر تجربه کرده است، با این وجود نتوانسته است نیروهای موردنیاز برای پاسخ به نیازهای کشور را تامین کند و به دلیل شرایط نامساعد جهت دریافت اقامت و دستمزدهای نسبتا پایین نسبت به دیگر کشورهای همسایه، بیش از 25 درصد نیروی کار وارداتی اتریش در 2 سال اخیر، این کشور را به مقصد دیگر کشورهای اروپایی به ویژه آلمان و فرانسه ترک کرده‌اند.

کمترین میزان جذب در اسپانیا، بلغارستان، لهستان، اسلواکی و قبرس بوده است. بر اساس گزارش یوروستات، مشکلاتی که شرکت‌ها هنگام تلاش برای جذب متخصصان ICT با آن مواجه می‌شوند، کمبود برنامه‌های کاربردی، فقدان صلاحیت‌ها و تجربه مرتبط و انتظار دستمزدهای بالا و خارج از استاندارد می‌باشد.

https://ec.europa.eu/eurostat/en/web/products-eurostat-news/w/ddn-20230712-1

افزایش ۴۴ درصدی تعداد مسافران فرودگاه وین

فرودگاه وین در گزارشی اعلام کرد که در شش ماهه نخست سال جاری، تعداد مسافران جا به جا شده در این فرودگاه با 44 درصد افزایش نسبت به دوره مشابه در سال 2022، به 13 میلیون و 300 هزار نفر رسید. این آمار با اینکه در مقایسه با سال گذشته ارقام بسیار مثبتی محسوب می‌شوند، اما در مقایسه با سال 2019 و پیش از شیوع کرونا هنوز فاصله زیادی دارند. در شش ماه نخست سال 2019 بیش از 17 میلیون مسافر در فرودگاه وین جا به جا شده بودند.

https://www.diepresse.com/13443992/flughafen-wien-meldet-44-prozent-mehr-passagiere

افزایش شماره گذاری خودرو در شش ماه نخست سال جاری

براساس گزارش سازمان آمار اتریش، میزان شماره‌گذاری خودروهای جدید در این کشور در شش ماه نخست سال جاری در مقایسه با سال پیش از آن، 17 درصد افزایش داشته است و بالغ بر 183 هزار و 193 خودرو می‌شود که البته 28 درصد پایین‌تر از آمار سال 2019 و پیش از بحران کروناست. در مورد خودروهای جدید نیز شرکت فولکس واگن با 18 هزار و 650 خودرو در صدر قرار داشته و پس از آن اشکودا، آئودی و بی ام و قرار گرفته‌اند. موضوع جالب توجه آنکه آمار خودروهای برقی در گزارش فوق، نشان دهنده افزایش 61 درصدی نسبت به سال پیش از آن است.

https://www.diepresse.com/13442896/pkw-neuzulassungen-steigen-im-ersten-halbjahr-deutlich

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما