معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۵/۱۰- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۰۱

استمرار روند باثبات رشد صادرات پرو در سال 2023 در میانه تشدید پدیده ال نینیو

گزیده مقاله ای با عنوان ادامه روند باثبات رشد صادرات پرو در سال 2023 در میانه تشدید پدیده ال نینیو که اخیرا در روزنامه‌های لاخستیون و ال کومرسیو،‌ منتشر گردیده به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

صادرات پرو به روند روبرشد خود ادامه می دهد بنا به گفته خوان کارلوس ماتیوس، وزیر تجارت خارجی و گردشگری صادرات این کشور تا پایان سال ۲۰۲۳ به ۶۵ میلیارد خواهد رسید که به نسبت سال گذشته ۲ درصد رشد را نشان می دهد. او خاطر نشان ساخت که پرو در توسعه صادرات به رشدی پایدار دست‌یافته و تنها در سال ۲۰۲۰ به سبب اثرات منفی همه گیری کرونا شاخص های صادرات این کشور روند کاهشی از خود نشان داد.

در سال ۲۰۲۰ صادرات پرو 17.6 درصد کاهش یافت با این وجود به ۵۰ میلیارد دلار رسید و سپس در سال ۲۰۲۱ از مرز ۵۶ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار گذشت و در سال ۲۰۲۲ در حدود ۶۳ میلیارد دلار ثبت شد.

وزیر اقتصاد در مصاحبه تلویزیونی اخیر خود عنوان کرد که در سال جاری پیش بینی می‌شود صادرات محصولات غیرسنتی رشدی متعادل در حدود ۷ درصد داشته باشد اما میانگین رشد صادرات کشور ۲ درصد است. او تصریح کرد که ارقام ارائه شده صادرات، محصولات سنتی همچون مواد معدنی، پودر ماهی و غیره را شامل نمی‌شود و محصولات غیرسنتی به ویژه تولیدات بخش کشاورزی از خود رشد نشان داده اند. وی افزود که صادرات پرو به بازارهای همیشگی انجام شده است و دولت به دنبال ورود به بازارهای جدید و از جمله هنگ کنگ است که در این خصوص دور اول مذاکرات با هنگ کنگ صورت گرفته و دو طرف در مرحله دوم گفتگوهای تجاری قرار دارند.

وزیر اقتصاد پیش بینی کرد که در دور سوم و چهارم مذاکرات امکان انعقاد توافق تجاری جامع با هنگ کنگ فراهم آید. وی اذعان داشت که در حاشیه نشست اپک در دیترویت با وزیر تجارت خارجی هنگ کنگ گفتگو کرده و دو طرف دیدگاه‌های مشابهی را در بخش تجاری دارند و پیش بینی می‌شود که در سه ماهه نخست ۲۰۲۴ توافق دوجانبه منعقد شود. وی یادآور شد که هنگ کنگ یک نقطه حیاتی برای توزیع محصولات صادراتی پرو و ورود به بازارهای آسیایی و دروازه ورود به چین است. این منطقه از دیدگاه بازرگانی و گردشگری و جذب سرمایه گذاری خارجی نیز اهمیت بسیاری دارد.

با توجه نارسایی‌های موجود در پرو سرمایه گذاری‌ها و طرح های عمرانی هنگ کنگ در بخش های زیرساختی پرو بسیار جالب توجه است. وزیر اقتصاد همچنین خاطر نشان ساخت که در حاشیه نشست دیترویت با مقامات اندونزی نیز در خصوص توافقات تجاری آزاد با این مذاکراتی انجام داده است.

طبق آمارهای بانک مرکزی پرو صادرات محصولات غیرسنتی در دوره ژانویه تا مه ۲۰۲۳ افزایشی 5.6 درصدی داشته است که دلیل عمده آن رشد 4.2 درصدی تولید آبزیان و شیلات، افزایش 1.3 درصدی میانگین بهای محصولات نساجی و تولیدات معدنی غیرفلزی بوده است. در این مدت همچنین فروش انگور و آووکادوی پرو نیز در مقایسه با سال ۲۰۲۲ به ترتیب 25.2 درصد و 37.9 درصد افزایش داشته است. رشد میانگین صادرات محصولات غیر سنتی پرو در پنج سال اخیر 8.8 درصد بوده که دلیل عمده آن توسعه صادرات به بازارهای آسیا و اروپا بوده است.

در ماه می صادرات غیرسنتی پرو ۱ میلیارد و ۳۹۸ میلیون دلار بوده که از رشدی 0.2 درصدی برخوردار و مربوط به افزایش حجم صادرات محصولات کشاورزی، آبزیان،‌ شیلات و صنایع سنگین و متالورژی بوده است. بیشترین میزان صادرات به بازارهای آسیا (کره جنوبی و چین) عمدتا محصولات آبزیان و شیلات و اروپا (هلند و اسپانیا) محصولات کشاورزی به ویژه آووکادو ثبت شده است. رشد میانگین 8.8 درصدی سالانه صادرات پرو نیز به سبب افزایش محصولات کشاورزی به ویژه میوه جات، منسوجات، مواد شیمیایی، شیلات و صنایع سنگین بوده است. در آوریل صادرات بخش کشاورزی به ۵۶۱ میلیون دلار رسید که رشدی ۷ درصدی را به نسبت مدت مشابه سال ۲۰۲۲ تجربه کرده است.

لازم به ذکر است طبق گزارش اخیر اداره ملی مدیریت اقیانوس شناسی و پدیده‌های جوی امریکا (NOAA) پدیده ال نینیو در جریان بوده و به تدریج تا ماه دسامبر سال جاری به بالاترین حد خود می رسد. در سال ۲۰۲۳ اثرات منفی این پدیده جوی بیش از ۲۵ درصد از تولید ناخالص بخش کشاورزی کشور را در معرض تهدید قرار می دهد. زیرا زمین‌های زراعی استان‌های تومبس،‌ پیورا، ‌لامبایه که، لالیبرتاد و آنکاش جزو آسیب پذیرترین مناطق در برابر پدیده ال نینیو بوده و این مناطق ۲۵ درصد از تولید ناخالص داخلی بخش کشاورزی را به خود اختصاص داده اند.

اثرات پدیده ال نینیو به حدی خواهد بود که اتاق بازرگانی لیما چشم انداز رشد اقتصادی را از 2.7 درصد به 1.9 درصد تنزل داده است. در سال ۲۰۱۷ یکی از محصولاتی که از ال نینیو منطقه ساحلی متاثر شد لیمو بود که موجب بالا رفتن بهای آن شد. صنف تولیدکنندگان محصولات زراعی اعلام کرده است که محصولات سیب زمینی، برنج، کینوا، ذرت، انبه، قهوه و کاکائو در برابر پدیده ال نینیوی امسال آسیب پذیر خواهند بود. تغییر دما و شدت بارندگی بر محصولات صادراتی تاثیر گذاشته و بر این اساس رشد صادرات محصولات زراعی پرو در سال جاری بیش از ۵ درصد نخواهد بود.

وزیر اقتصاد و دارایی پرو اخیرا اعلام کرده است که کسری بودجه کشور در نیمه دوم سال به اندازه 2.6 درصد از تولید ناخالص داخلی بوده و از حد مورد انتظار و تعیین شده نظام مالی کشور عبور کرده است. با این وجود پیش بینی می‌شود در سه ماهه سوم و چهارم سال وضعیت کسری بودجه کشور بهبود یافته و به ترتیب در حد 2.5 درصد و 2.1 درصد به ثبت برسد. حد کسری بودجه پیش بینی شده توسط دولت 2.4 درصد است. وزیر اقتصاد اعمال سیاست های اصلاحی جدید در ساختار مالی کشور را به ویژه در میانه پدیده جوی ال نینیو برای ثبات اقتصادی کشور امری ضروری می داند.

منابع: روزنامه‌های لاخستیون و ال کومرسیو،‌ ۱۸ ژوئیه ۲۰۲۳.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما