معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۴/۲۳- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۱۱

رشد اقتصادی بنین

بر اساس پیش‌بینی‌های بانک توسعه آفریقا، کشورهای بنین، ساحل عاج، اتیوپی، رواندا و تانزانیا در سال‌های 2023 تا 2024 به جمع 10 اقتصاد در حال رشد جهان باز خواهند گشت.

مطابق با گزارش بانک توسعه آفریقا، در سال‌های 2023-2024، قاره آفریقا با وجود شوک‌های متعدد، انتظار می‌رود دومین منطقه سریع‌الرشد در جهان پس از آسیا باشد. همچنین بر اساس گزارش چشم انداز اقتصادی آفریقا در سال 2023، پنج کشور آفریقایی مزبور در بین 10 اقتصاد با سریع ترین رشد جهان در سال های 2023-2024 خواهند بود.

بنابراین، حسب پیش بینی‌ها، در سال‌های 2023-2024، اقتصاد رواندا 7.8 درصد ، ساحل عاج 7.1 درصد، بنین  6.1 درصد، اتیوپی 6 درصد و تانزانیا 5.8 درصد رشد خواهند کرد. بر اساس این سند، حصول این نتایج استثنایی، ناشی از اصلاحات سیاست های ملی، افزایش سرمایه گذاری‌ها و عملکرد بخش های استراتژیک است.

آقای آکین وومی آدسینا، رئیس بانک توسعه آفریقا گفت: اقتصادهای آفریقا نظیر بنین در مسیر مطلوبی حرکت می‌کنند. با این حال، 31 کشور از 54 کشور آفریقایی در سال 2022 نرخ رشد کمتری نسبت به سال 2021 داشتند. آکین وومی آدسینا گفت که جهان با تغییرات آب و هوایی، تورم ناشی از افزایش قیمت انرژی و کالاها و اختلال در زنجیره تامین به دلیل درگیری در اوکراین مواجه است.

 

  • موقعیت جغرافیایی بنین در تقاطع دو کریدور منطقه ای بزرگ شامل کریدورهای ابیجان-لاگوس و کوتونو-نیامی این کشور غرب آفریقایی را به یک قطب مهم تجاری و گردشگری تبدیل کرده است. بنین دارای یک خط ساحلی به طول 121 کیلومتر در خلیج گینه است و با نیجریه، بورکینافاسو، نیجر و توگو هم مرز است.
  • اتحادیه اروپا، بانک توسعه آفریقا، آژانس‌های سازمان ملل، گروه بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول شرکای کلیدی بنین در حوزه اقتصاد هستند. طلبکاران غیرسنتی مانند چین و بانک توسعه اسلامی نیز به طور فزاینده ای در این بازار فعال هستند.
  • به طور کلی، بنین جزء چهار تولیدکننده بزرگ پنبه در آفریقا در کنار کشورهایی نظیر بورکینافاسو، چاد و مالی است. پنبه که عمده‌ترین محصول نقدی در بنین است، با تقریباً 40 درصد تولید ناخالص داخلی و 80 درصد از درآمد صادراتی، به ستون فقرات اقتصاد بنین تبدیل شده است. این کشور در سال 2021 رکورد تولید 728000 تن پنبه خام را ثبت کرده است. حمایت سیاسی گسترده و افزایش مصرف محصولات محلی باعث تقویت این روند شده است. پنبه و صنعت نساجی به عنوان مهمترین عوامل رشد اقتصادی بنین تلقی می‌شوند. این بخش سرمایه گذاری‌های خارجی قابل توجهی را از بخش های دولتی و خصوصی جذب کرده است.
  • بیش از دو میلیون نفر جمعیت بنین به کشاورزی پنبه متکی هستند و اکثر کشاورزان به طور میانگین دو هکتار زمین کشاورزی دارند که در مجاورت سایر محصولات، پنبه را نیز کشت می‌کنند. تولید پنبه در کشور بیش از حد متکی به دو منطقه است: مناطق جنوبی - مرکزی و شمالی. این اتکا در کنار استفاده زیاد از مواد شیمیایی کشاورزی، منجر به تخریب محیط زیست و زمین حاصلخیز کشور شد. بنابراین، برای اطمینان از محصولات با کیفیت بالا، کشاورزان شروع به استقبال از کشت پنبه ارگانیک کردند. این روند شامل حذف آفت کش ها و استفاده از کودهای طبیعی است.
  • بنین بزرگترین تولید کننده منسوجات است. با این حال، پنبه این کشور به بازارهای بین المللی صادر می‌شود و برای تولید پارچه‌های محلی نیز استفاده می‌شود. به طور معمول، صنعت نساجی بنین فرصت های فوق العاده ای را در تمام سطوح زنجیره ارزش فراهم می‌کند. این صنعت از طراحی گرفته تا تولید و بازاریابی پتانسیل تبدیل شدن به کارفرمای برتر کشور بنین را داراست. شرکت های نساجی در مجموع تا 30 درصد از نیروی کار در بخش پنبه را تشکیل می دهند. در نتیجه، این صنعت توسط بازار خارجی غول پیکر و تقاضای پوشاک محلی تقویت شده است. ارزش هر دو بازار پوشاک و کفش در جنوب صحرای آفریقا به 30 میلیارد دلار می رسد.
  • بنین دارای یکی از قوی‌ترین نرخ‌های رشد اقتصادی در اتحادیه اقتصادی و پولی آفریقای غربی موسوم به WAEMU [1]با نرخ رشد 7.2+ درصد در سال 2021 است که نسبت به سال 2020 3.4+ واحد درصد افزایش داشته است. در اقتصاد بنین، این کشور توانسته است روی عملکرد خوب زیربخش‌هایی مانند فعالیت‌های بندری، تولیدات کشاورزی و گردشگری حساب کند. علیرغم فشارهای تورمی در کشورهای اتحادیه، بنین توانست با نرخ تورمی‌که در سال 2021 به +1.7 درصد رسیده بود، افزایش قیمت مصرف کننده را مهار کند که پایین ترین نرخ در منطقه WAEMU بود. به‌علاوه، پیش بینی میشود چشم‌انداز اقتصادی بنین به لطف ادامه سرمایه‌گذاری‌های تحت برنامه اقدام دولت، مثبت باقی بماند.
  • با وجود تداوم همه گیری کووید-19 ، فعالیت اقتصادی در بنین دچار رکود نشد. اقتصاد این کشور از افزایش شدید ترافیک بندری مرتبط با باز شدن مرزها با نیجریه و همچنین در دسترس بودن منابع از طریق صدور اوراق قرضه بین‌المللی و تخصیص حق برداشت ویژه از صندوق بین‌المللی پول سود برده است. اگرچه اثرات جنگ در اوکراین همراه با کاهش سرعت فعالیت‌های اقتصادی جهان، سرعت رشد بنین را در سال 2022 قدری کاهش داد؛ اما، اقتصاد بنین در سال 2023، رشد خود را ادامه داد و در سالهای آینده انتظار می رود رشد فزاینده را تجربه نماید.
  • بنین با آگاهی از نیاز به تقویت سیستم برنامه ریزی توسعه برای دستیابی به چشم انداز 2025 بنین، اهداف توسعه پایدار (SDGs) و دستور کار اتحادیه آفریقا (AU)، برنامه توسعه ملی (NDP) را برای دوره 2025-2018 تصویب کرده است. NDP که حول محورهای اصلی توسعه سرمایه انسانی و رفاه جمعیت، بهره وری و رقابت پذیری اقتصاد ملی، محیط زیست و تغییرات آب و هوایی سازماندهی شده است، یک طرح جاه طلبانه است که با استفاده از رویکردی مشارکتی و فراگیر طراحی شده است.

براین مبنا، برنامه ریزان بنین انتظار دارند با تحقق NDP:

  • نرخ رشد اقتصادی 10.2 درصد در سال 2025، در مقایسه با 5.7 درصد در سال 2017تحقق یابد؛
  • نرخ سرمایه گذاری که از 26.4 درصد در سال 2018 به 33.2 درصد برای دوره 2022-2025 افزایش یابد.
  • نرخ اشتغال ناپایدار که در سال 2025 کمتر از 60 درصد شود، در مقایسه با 83.7 درصد در سال 2015؛
  • میزان فقر به 23.2 درصد در سال 2025 کاهش یابد. در مقایسه با 40.1 درصد در سال 2015.

[1] West African Economic and Monetary Union

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما