معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۴/۲۳- ۱۲:۴۴ - مشاهده: ۸۶۰

سیاست‌ حمایتی کمک هزینه فرزند در سوئد

پیشینۀ کمک هزینۀ فرزند در سوئد به سال 1948 برمی‌گردد که این سیاست‌های حمایتی با عنوان «کمک هزینه عمومی فرزند» شروع شد. نهاد مسئول در این خصوص در این کشور، آژانس بیمه تامین اجتماعی سوئد می‌باشد که خلاصه‌ای از این تسهیلات و شرایط بهره‌مندی افراد و خانواده‌ها از این مساعدت‌های مالی در این گزارش ارائه می‌شود:

افرادی که در سوئد زندگی می‌کنند و بچه دارند، حق دریافت کمک هزینه فرزند را دارند. کمک هزینه فرزند، 1250 کرون (کمی‌بیش از 100 یورو) در ماه است که در صورت وجود دو قیم، بین والدین تقسیم می‌شود، اما اگر فقط یک قیم وجود داشته باشد، کمک هزینه به این شخص پرداخت می‌شود. والدین همچنین می‌توانند به طور مشترک انتخاب کنند که کمک هزینه فرزند فقط به یکی از آنها پرداخت شود.

 این حمایتِ مالی، به طور خودکار به همه والدین از ماه اول پس از تولد تا 16 سالگی فرزند پرداخت می‌شود. در موارد فرزندخواندگی نیز، از اولین ماه پس از تحت مراقبت گرفتن فرزند تا 16 سالگی، این کمک هزینه پرداخت خواهد شد. بعد از این سن، والدین می‌توانند کمک هزینه فرزند را تمدید کرده و یا کمک هزینه تحصیلی دریافت کنند. اگر خانواده‌ای چند فرزند داشته باشد، می‌تواند علاوه بر کمک هزینه فرزند، کمک هزینۀ اضافیِ خانواده پرجمعیت را نیز دریافت کند. کمک هزینه فرزند، تمدید کمک هزینه فرزند و کمک هزینۀ خانواده پرجمعیت، هر سه معاف از مالیات هستند. شرط دریافت کمک هزینه برای فرزندان زیر 16 سال این است که فرد در سوئد بیمه شده باشد؛ البته معمولا شخصی که در سوئد زندگی می‌کند، بیمه است. در برخی شرایط، می‌توان برای فرزندانی که در یکی دیگر از کشورهای اتحادیه اروپا یا سوئیس و بریتانیا زندگی می‌کنند نیز، کمک هزینه دریافت نمود. قوانین خاصی ممکن است برای خانواده‌هایی که والدین در کشورهای مختلف اتحادیه اروپا یا انگلستان زندگی و کار می‌کنند نیز اعمال شود.

وقتی فرزند خانواده به سن 16 سالگی رسید، ممکن است بتواند کمک هزینه تمدید شده دریافت کند. اگر وی در دبیرستان تحصیل می‌کند، هیئت مالی دانشجویی سوئد (CSN)، کمک هزینه تحصیلی پرداخت می‌کند و این کمک هزینه، تا ژوئن سالی که فرد، 20 ساله می‌شود، پرداخت می‌شود. اگر وی هنوز در مدرسه اجباری یا دبیرستان تحصیل می‌کند، آژانس بیمه اجتماعی سوئد، کمک هزینه تمدید شده فرزند را تا پایان دورۀ تحصیلات وی پرداخت خواهد کرد.

اگر خانواده‌ای چند فرزند داشته باشد، تا زمانی که فرزندان 16 ساله شوند، مکمل خانواده پرجمعیت و همچنین کمک هزینه فرزند پرداخت خواهد شد. لذا خانواده‌ای با چهار فرزند زیر شانزده سال، مجموعا 5814 کرون (تقریبا 500 یورو) در ماه، کمک هزینۀ فرزند و خانوادۀ پرجمعیت دریافت می‌کند. تا زمانی که فرزندان بالای 16 سال با خانواده زندگی می‌کنند، تمام وقت تحصیل می‌کنند، کمک هزینۀتحصیلی دریافت می‌کنند و متاهل نیستند، کمک هزینه فرزند، تمدید شده و خانواده می‌تواند به دریافت مکمل خانواده پرجمعیت نیز ادامه دهد. البته این پرداخت‌ها تنها تا زمانی که فرزندان، 20 ساله می‌شوند ادامه می‌یابد.

والدین در سوئد در هنگام تولد یا قبول کودکی به فرزندخواندگی، 480 روز مرخصی با حقوق، ویژۀ والدین دریافت می‌کنند. والدین اگر دو نفر باشند، هر کدام حق 240 روز استفاده از این مرخصی را دارند، البته مشروط بر اینکه حداقل 240 روز متوالی قبل از تولد کار کرده باشند. در صورت عدم استفاده از مرخصی، مبلغ پایه 250 کرون در روز، به افراد پرداخت می‌شود. والدین برای مراقبت از فرزندان بیمار، هر سال حداکثر 120 روز مرخصی دارند که این مرخصی، علاوه بر کمک هزینه مراقبت از فرزند است تا والدین بتوانند در خانه بمانند و از فرزندان مبتلا به بیماری‌های مزمن مراقبت کنند. استفاده‌کنندگان از مرخصی طولانی‌مدت ویژۀ والدین، در سوئد از نظر شغلی محافظت می‌شوند، به این معنی که والدینی که از این مرخصی استفاده می‌کنند، حق دارند به همان کارفرما و به موقعیت مشابه یا مناسب برگردند. به غیر از مرخصی استحقاقی، والدین همچنین هزینه مراقبت بیمارستانی، درمان و حمل‌ونقل مربوط به زایمان را به طور کامل یا جزئی دریافت می‌کنند.

کمک هزینه فرزند توسط بودجه دولت مرکزی تامین می‌شود و والدین نیازی به درخواست کمک هزینه ندارند و این پرداخت‌ها به صورت خودکار انجام می‌شود. به غیر از کمک هزینه فرزند، کمک هزینه‌های دیگری نیز برای خانواده‌های دارای فرزند وجود دارد. خانواده‌های دارای فرزند که بیش از 1400 کرون برای مسکن در ماه پرداخت می‌کنند، کمک هزینه مسکن دولتی دریافت خواهند کرد که میزان آن بر اساس تعداد فرزندان، درآمد خانواده و اندازه و اجاره مسکن تعیین می‌شود. اما سقف درآمد، نسبتا بالا تعیین شده است، به طوری که حتی خانواده‌ای با درآمد بسیار بالاتر از میانگین، حق دریافت کمک هزینه مسکن را دارند.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما