معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۴/۱۴- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۶۲

افزایش سرمایه بانک مرکزی تونس در افرکسیم بانک

بنا بر اطلاعات منتشره ، حجم سرمایه بانک مرکزی تونس در افرکسیم بانک به بیش از 172 میلیون دینار رسید.

تونس یکی از کشور های بنیانگذار (در 27 اکتبر 1993 در ابوجا) و از اعضای استراتژیک بانک آفریقایی واردات و صادرات (افرکسیم بانک) است. این بانک تا سال 2008 در تونس شعبه داشته و پس از آن نیز از اعطای وام و ضمانت نامه به تونس دریغ نکرده است.

تونس در سال های 2022 و 2023 توانست حدود 1350 میلیون دلار از افرکسیم بانک در قالب وام و ضمانت نامه وصول کند که 50 میلیون دلار آن به صورت وام به شرکت های خصوصی تونسی فعال در حوزه صنعت پرداخت شد.

پیش بینی می‌شود تونس در ابتدای سال 2024، پس از برخورداری از مهلت دو ساله، شروع به بازپرداخت وام قبلی به مبلغ 700 میلیون دلار کند. این کشور اخیرا در چهارچوب حمایت از واردات کالاهای اساسی توسط دولت به ویژه روغن، غلات و سوخت، وامی‌به ارزش 500 میلیون دلار با بازپرداخت 5 ساله و مهلت دوساله دریافت نمود.

علاوه بر این وام ها، در سال 2022 بانک افرکسیم به تعدادی از بانک های ملی و خصوصی در تونس وام و ضمانت نامه به مبلغ 100 میلیون دلار اعطا کرده است تا به آنها برای ورود به امور مالی بین المللی و تقویت اعتبارات بانکی برای واردات تونس کمک کند. همچنین به شرکت‌های خصوصی به منظور حمایت از آنها در پرداخت هزینه واردات مواد خام و در نتیجه در تولید و صادرات کمک کرده است.

این بانک در سال 2020 وامی‌به شرکت برق و گاز تونس (الستاغ) برای واردات گاز طبیعی از الجزایر به ارزش 200 میلیون دلار برای مدت 3 سال اعطا کرد که به طور کامل توسط  این شرکت ماه‌ها قبل از تاریخ تکمیل پرداخت نهایی باز پرداخت شد که نمایانگر توانایی شرکت های ملی برای انجام تعهدات خود در قبال موسسات مالی تأمین کننده بود.

بانک مرکزی تونس، به نیابت از دولت این کشور، سهام خود را در افرکسیم بانک افزایش داده است تا در صدر فهرست پنج سهامدار اول این بانک باقی بماند. این افزایش سرمایه حدود 56 میلیون دلار معادل 172 میلیون دینار تونس برآورد شد تا از ادامه این حمایت از سوی  افرکسیم بانک که تضمین کننده افزایش خط اعتباری کشور و افزایش حجم معاملات آن با دولت تونس است اطمینان حاصل شود.

این بانک اخیراً به دنبال بازگشایی شعبه خود در تونس بوده است و در همین راستا از سال 2022 مذاکراتی در خصوص قصد افرکسیم بانک برای ایجاد یک مرکز تجاری بزرگ آفریقایی در تونس در حال انجام است که مساحت آن حدود یک هکتار و شامل دفاتر، هتل و سالن‌های کنفرانس طبق استانداردهای بین المللی است و می‌تواند تعداد قابل توجهی از بازدیدکنندگان را پذیرا باشد. این بانک از تونس خواسته است زمین بزرگی را حوالی پایتخت به این امر اختصاص دهد. این مرکز در جذب سرمایه‌گذاران خارجی از آفریقا و دیگر قاره‌ها نقش خواهد داشت و همچنین به برگزاری نشست‌ها و کنفرانس‌های بیشتر که در چارچوب یکپارچگی آفریقا و تشویق به تجارت و سرمایه‌گذاری‌های دوجانبه می‌شود، کمک خواهد کرد.

این بانک با هدف مقابله با پیامدهای منفی همه‌گیری کرونا و بحران اوکراین در سال‌های 2020، 2021 و 2022، حدود 45 میلیارد دلار به دولت ها، بانک ها و شرکت های کوچک و متوسط در کشورهای آفریقایی کمک نموده که وام قبلی تونس به ارزش 700 میلیون دلار از جمله همین حمایت ها بوده است.

آکرا، پایتخت غنا، در ماه ژوئن 2023 در سی امین سالگرد تاسیس افرکسیم بانک میزبان سی امین نشست سالانه این بانک، با شرکت 4610 نفر از 110 کشور جهان از جمله مقامات بانکی، مقامات بانک های مرکزی و تجاری در کشورهای آفریقایی و کارائیب و حضور رئیس جمهور و وزیر دارایی غنا بود. از طرف بانک مرکزی تونس نیز نماینده ای در این مراسم حضور داشت.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما