معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۴/۰۸- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۲۴

اخبار اقتصادی جمهوری آذربایجان

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی جمهوری آذربایجان در هفته اول تیرماه 1402مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

همکاری آذربایجان و هند در بخش انرژی بررسی شد

در دیدار سریداران مادوسودانا سفیر هند در آذربایجان با پرویز شهبازوف وزیر انرژی آذربایجان همکاری دو کشور در بخش  انرژی بررسی شد. به گزارش خبرگزاری «رپورت» به نقل از وزارت انرژی، در این دیدار گزارشی در خصوص پروژه‌های اجرا شده در حوزه انرژی در جمهوری آذربایجان و اقدامات انجام شده در زمینه توسعه این حوزه ارائه و در خصوص مسیرهای فعلی همکاری بین دو کشور تبادل نظر شد و چشم انداز همکاری مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

https://report.az/energetika/azerbaycan-hindistanla-enerji-emekdasligi-etrafinda-fikir-mubadilesi-aparib/

 

تفاهم آذربایجان و قزاقستان برای ترانزیت نفت

به گزارش آپا، باکو و آستانه در حال تعمیق همکاری در زمینه ترانزیت نفت قزاقستان از طریق خاک آذربایجان هستند. در این راستا، در پایان مذاکرات علی اسدوف نخست وزیر آذربایجان و علیخان اسمایلوف نخست وزیر جمهوری قزاقستان، یادداشت همکاری راهبردی در زمینه ترانزیت نفت قزاقستان از طریق خاک جمهوری آذربایجان بین شرکت دولتی نفت جمهوری آذربایجان و شرکت ملی"KazMunayGaz" JSC (KMGZ). جمهوری قزاقستان امضا شد.

 https://apa.az/en/energy-and-industry/memorandum-on-strategic-cooperation-on-transit-of-kazakh-oil-through-azerbaijani-territory-was-signed-406373

 

تاسیس شرکت مشترک راه آهن آذربایجان، گرجستان و قزاقستان

شرکت سهامی راه آهن آذربایجان، شرکت سهامی‌شرکت ملی راه آهن قزاقستان و شرکت سهامی راه آهن گرجستان بر اساس معاهده اصول اساسی تأسیس و بهره برداری از سرمایه گذاری مشترک بین شرکت سهامی راه آهن آذربایجان، شرکت سهامی‌شرکت ملی راه آهن قزاقستان و شرکت سهامی راه آهن گرجستان که در خاتمه مذاکرات میان علی اسدوف نخست وزیر آذربایجان و علیخان اسماعیلوف نخست وزیر قزاقستان امضا شد،  یک شرکت مشترک ایجاد خواهند کرد.

https://apa.az/en/infrastructure/azerbaijan-kazakhstan-and-georgia-to-establish-joint-railway-enterprise-406369

 

ثابت ماندن پیش بینی بانک مرکزی آذربایجان از نرخ تورم

به گزارش آپا، در تصمیم بانک مرکزی جمهوری آذربایجان در مورد سیاست های پولی آمده است: بانک مرکزی آذربایجان مجدداً پیش بینی تورم را برای سال جاری ثابت نگه داشت. اگرچه در تراز عوامل تورم تغییرات قابل توجهی وجود نداشت، اما تغییراتی در ساختار آن مشاهده شد. پیش بینی تورم سالانه 8.3 درصدی در سال 2023 بر اساس مفروضات سناریوی پایه بدون تغییر باقی می ماند.

https://apa.az/en/finance/cba-keeps-its-inflation-forecast-for-2023-unchanged-406241

 

مدت رژیم قرنطینه ویژه در آذربایجان تمدید شد

مدت رژیم قرنطینه ویژه در آذربایجان تمدید شد. به گزارش خبرگزاری «رپورت»، علی اسدوف نخست وزیر آذربایجان مصوبه ای را  در این خصوص امضا کرد. بر اساس این سند، دوره قرنطینه ویژه در خاک جمهوری آذربایجان از اول جولای تا دوم اکتبر تمدید شد.

https://report.az/daxili-siyaset/azerbaycan-erazisinde-xususi-karantin-rejiminin-muddeti-uzadilib/

 

رئیس بانک مرکزی: هیچ پیشنهادی از بانک های خارجی برای ورود به بازار آذربایجان وجود ندارد

هیچ محدودیتی برای مشارکت سرمایه گذاران خارجی در بخش بانکداری آذربایجان وجود ندارد. به گزارش خبرگزاری «رپورت»، طالع کاظم اف رئیس بانک مرکزی آذربایجان این مطلب را در جلسه فوق‌العاده مجلس ملی بیان کرد.

وی گفت: تاکنون هیچ پیشنهادی از سوی بانک های خارجی در این زمینه ارائه نشده است. امیدواریم پس از اصلاحات در این حوزه، وارد بازار آذربایجان شوند. ورود بانک‌های خارجی به بازار آذربایجان می‌تواند موجب افزایش تجربه در بخش بانکی کشور شود و انگیزه بیشتری برای توسعه در این حوزه ایجاد کند. لازم به ذکر است که 24 بانک در آذربایجان فعالیت می‌کنند که 7 بانک با مشارکت سرمایه خارجی هستند.

https://report.az/maliyye-xeberleri/taleh-kazimov-xarici-banklardan-azerbaycana-daxil-olmasi-ile-bagli-teklif-yoxdur/

 

بازسازی اساسی بخشی از بزرگراه الت - آستارا - مرز ایران

آژانس دولتی راهداری آذربایجان بخش 10 کیلومتری (103 تا 113 کیلومتری) بزرگراه الت - آستارا - مرز ایران را که از منطقه بیله سوار می‌گذرد، بازسازی اساسی کرده است. به گزارش خبرگزاری «رپورت»، آژانس مذکور گزارشی در این باره منتشر کرده است. بنا به این گزارش در قالب کارهای بازسازی فرزکاری روکش آسفالت بتنی قدیمی در امتداد جاده، خاکبرداری و برداشتن قسمت های تغییر شکل یافته جاده، اجرای لایه هموارسازی و عملیات روکش آسفالت جدید به پایان رسید.

https://report.az/infrastruktur/elet-astara-iran-serhedi-magistral-yolunun-bir-hissesi-temir-edilib/

 

اعلام هدف تورم در آذربایجان از سوی بانک مرکزی

به گزارش ترند، طالح کاظیم اف، رئیس کل بانک مرکزی آذربایجان گفت: هدف تورم در آذربایجان 4 درصد است. کاظیم اف این اظهارات را در جریان بحث و بررسی اصلاحات پیشنهادی قانون «در مورد بانک مرکزی جمهوری آذربایجان» در جلسه مجلس ملی آذربایجان بیان کرد. وی خاطرنشان کرد که تورم بسیار پایین مانع توسعه اقتصادی می‌شود. کازیموف گفت: "فقدان تورم تاثیر منفی بر اقتصاد دارد. تورم برای توسعه اقتصاد ضروری است."

در سال 2022 نرخ تورم در آذربایجان 13.9 درصد بوده است.

https://en.trend.az/business/3765367.html

 

افزایش صادرات گاز آذربایجان به ایتالیا

یورواستات، دفتر آمار اتحادیه اروپا به ترند گفت، آذربایجان در آوریل 2023، 814 میلیون و 775 هزار مترمکعب گاز طبیعی به ایتالیا صادر کرده است در حالی که این رقم در ماه مارس 473 میلیون مترمکعب بوده است. به این ترتیب واردات 1.7 برابر افزایش یافت. ارزش صادرات در ماه آوریل به 392 میلیون و 949 هزار و 687 یورو در مقایسه با 486 میلیون و 51 هزار و 445 یورو در ماه مارس رسید که بیش از 19 درصد کاهش را نشان می دهد.

وزارت انرژی آذربایجان افزایش قابل توجه 10.5 درصدی صادرات گاز به اروپا را در فاصله ژانویه تا آوریل 2023 به 3.9 میلیارد متر مکعب گزارش کرده است. همچنین آذربایجان در همین مدت 3.4 میلیارد متر مکعب گاز به ترکیه و 1.1 میلیارد متر مکعب به گرجستان صادر کرده است.

حدود 1.9 میلیارد متر مکعب از طریق خط لوله گاز طبیعی ترانس آناتولی (TANAP) به ترکیه منتقل شد که یکی از اجزای مهم کریدور گاز جنوبی است. خط لوله ترانس آدریاتیک (TAP) از 31 دسامبر 2020 عرضه گاز به اروپا را آغاز کرد و ظرفیت حمل سالانه 10 میلیارد متر مکعب گاز را دارد که تا 20 میلیارد متر مکعب قابل افزایش است.

https://en.trend.az/business/energy/3765094.html

 

اعلام میزان منات نقدی در آذربایجان

مقدار منات نقدی در آذربایجان 14 میلیارد منات است. به گزارش «ریپورت»، طالح کاظیم اف، رئیس بانک مرکزی جمهوری آذربایجان در نشست فوق‌العاده مجلس ملی این موضوع را بیان کرد. وی با بیان اینکه این رقم بسیار بزرگ است، گفت: به خصوص در مقایسه با کشورهای شریک، این رقم بسیار زیاد است.

https://report.az/maliyye-xeberleri/taleh-kazimov-azerbaycanda-nagd-milli-valyutanin-hecmi-terefdas-olkelerden-xeyli-coxdur/

 

امضای قرارداد با بیش از 50 شرکت برای برگزاری 74امین کنگره بین المللی فضانوردی باکو

با بیش از 50 سازمان در خصوص شرکت در غرفه نمایشگاهی کنگره بین المللی فضانوردی که در تاریخ 2 تا 6 اکتبر سال جاری در باکو برگزار می‌شود، قراردادهایی امضا شده است. به گزارش «ریپورت»، این مطلب را صمدالدین اسدوف، رئیس آژانس فضایی («آزرکاسموس») زیر نظر وزارت توسعه دیجیتال و حمل و نقل بیان کرده است.

به گفته وی: در مجموع 8000 متر مربع غرفه نمایشگاهی برای کنگره باکو اختصاص خواهد یافت. غرفه نمایشگاه می‌تواند میزبان شرکت های فضایی بین المللی و غرفه دارانی باشد که از کنگره حمایت مالی خواهند کرد. مایه خوشحالی است که شرکت های بزرگ حوزه فضایی علاقه زیادی به کنگره باکو نشان می دهند. آژانس ها و شرکت هایی شامل اداره ملی هوانوردی و فضایی ایالات متحده (ناسا)، آژانس فضایی JAXA ژاپن، آژانس فضایی ایتالیایی Agenzia Speziale Italiana، شرکت AIRBUS، مرکز نوآوری کانادا INO، مرکز ملی تحقیقات فضایی فرانسه "CNES"، آژانس فضایی هند "ISRO" ، "آژانس فضایی ترکیه" و سایر شرکت های بین المللی در این موضوع شرکت کردند.

https://report.az/ikt/beynelxalq-astronavtika-konqresinde-istiraka-dair-50-den-cox-teskilatla-muqavile-imzalanib/

 

فروش سهام شرکت سوکار در میدان گازی شاه دنیز

شرکت دولتی نفت جمهوری آذربایجان (SOCAR) به APA-Economics گفت که سوکار سهام خود در میدان میعانات گازی شاه دنیز را در چارچوب قراردادهای اشتراک تولید (PSAs) فروخته است.

بر اساس اطلاعات، در 31 مارس 2023، سوکار 14.35 درصد از سهام خود را در این میدان به شرکت کریدور گاز جنوبی (SGC) Upstream LLC فروخت. در همان تاریخ، گروه 14.35 درصد از سهام خود در خط لوله قفقاز جنوبی (SCP) و SCP HoldCo را به SGC Midstream LLC واگذار کرد.

https://apa.az/en/finance/socar-sold-its-stake-in-shah-deniz-406602

 

افزایش مقاصد و کاهش ارزش صادرات خدمات مخابراتی ماهواره ای آذربایجان

در ماه‌های ژانویه تا مه سال جاری، آژانس فضایی آذربایجان زیر نظر وزارت توسعه دیجیتال و حمل و نقل ("Azerkosmos") خدمات مخابراتی ماهواره ای به ارزش 7.8 میلیون دلار آمریکا را به 42 کشور صادر کرد.

به گزارش «ریپورت»، این موضوع در «بررسی صادرات» مرکز تحلیل و ارتباطات اصلاحات اقتصادی (IITKM)  گزارش شده است.

بر اساس این اطلاعات، این میزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته، 9 کشور بیشتر و 3 میلیون دلار آمریکا (27.8 درصد) کمتر شده است.

https://report.az/ikt/azerkosmos-un-ixrac-gelirleri-28-azalib/

 

پیش بینی افزایش 24.4 درصدی خانوارهای آذربایجانی با درآمد سالانه بالای 25000 دلار

آذربایجان در بین کشورهای اروپای مرکزی و شرقی (CEE) رتبه پنجم را دارد که بالاترین نرخ رشد خانوارهایی با درآمد سالانه بالای 25000 دلار آمریکا در آن پیش بینی می‌شود. به گزارش «ریپورت»، این مطلب در گزارش موسسه رتبه بندی بین المللی «فیچ سولوشنز» آمده است. به این ترتیب خانوارهای با درآمد بیش از 25 هزار دلار در آذربایجان با 24.4 درصد افزایش تا سال 2028 به 695 هزار و 269 نفر خواهند رسید. همچنین تا سال 2028، خانوارهایی با درآمد بیش از 25 هزار دلار آمریکا، 31.7 درصد از تعداد کل آنها را تشکیل خواهند داد.

https://report.az/turizm/azerbaycan-orta-gelirliliyi-en-cox-artan-olkeler-sirasinda-ilk-onluga-dusub/

 

میانگین حقوق ماهیانه در باکو نزدیک به 1200 منات است

در ژانویه تا آوریل سال جاری، متوسط حقوق اسمی ماهانه کارگران حقوق بگیر در باکو 1172.4 منات بود. به گزارش خبرگزاری «رپورت» به نقل از اداره آمار شهر باکو، متوسط حقوق اسمی ماهانه حقوق بگیران پایتخت نسبت به مدت مشابه یک سال قبل 9.9 درصد افزایش داشته است.

لازم به ذکر است که در ماه‌های ژانویه تا آوریل سال جاری، میانگین حقوق اسمی ماهانه حقوق بگیران در کشور  نسبت به مدت مشابه سال 2022 میلادی 10.8 درصد افزایش یافته و به  913.9 منات رسیده است.

https://report.az/maliyye-xeberleri/bakida-orta-ayliq-emekhaqqi-1-200-manata-yaxinlasir/

 

افزایش 23 درصدی حمل و نقل ریلی در آذربایجان

در ماه‌های ژانویه تا می سال جاری 3 میلیون و 240 هزار و 952 تن محموله به ارزش یک میلیون و 581 هزار و 904 دلار آمریکا از طریق حمل و نقل ریلی در آذربایجان جابجا شد. به گزارش خبرگزاری «رپورت» به نقل از کمیته دولتی گمرک، این رقم ها نسبت به مدت مشابه سال گذشته به ترتیب 10.9 درصد و 22.8 درصد افزایش داشته است.

همچنین طی 5 ماهه یک میلیون و 327 هزار و 557 تن محموله به ارزش 552 میلیون و 616 هزار دلار آمریکا صادر و یک میلیون و 913 هزار و 394 تن محموله به ارزش یک میلیون و 29 هزار و 287 دلار آمریکا وارد شده است.

در دوره مورد گزارش، ارزش محموله‌های صادراتی 22 درصد، حجم 24 درصد و ارزش محموله‌های وارداتی 4.8 درصد و حجم 21 درصد افزایش داشته است.

https://report.az/biznes-xeberleri/azerbaycanda-demiryolu-ile-yukdasimalar-23-artib/

 

اعلام هدف اتباع خارجی و بدون تابعیت از سفر به آذربایجان

کمیته دولتی آمار کشور به خبرگزاری آپا گفت، توزیع اتباع خارجی و افراد بدون تابعیت که به کشور می آیند بر اساس هدف سفرشان اعلام شده است. بر این اساس در سال گذشته در مجموع یک میلیون و 602 هزار و 300 اتباع خارجی و بی تابعیت وارد کشور شدند.

1058.1 هزار نفر از آنها با هدف گردشگری بازدید کردند. شامل 398.5 هزار نفر در گردشگری تفریحی و سرگرمی، 400.5 هزار نفر در گردشگری تجاری، 14 هزار نفر در گردشگری پزشکی، 2.2 هزار نفر در گردشگری مذهبی، 184.8 هزار نفر در بازدید از اقوام و دوستان، 58.1 هزار نفر در سایر اهداف گردشگری و 544.2 نفر هزار نفر برای مقاصد دیگر به آذربایجان آمدند.

https://apa.az/en/tourism/goals-of-foreigners-visits-to-azerbaijan-announced-406654

 

افزایش میزان و ارزش حمل و نقل هوایی در آذربایجان

در ماه‌های ژانویه تا می سال جاری 42 هزار و 394 تن محموله به ارزش 727 میلیون و 342 هزار دلار آمریکا از طریق حمل و نقل هوایی در آذربایجان جابجا شد. به گزارش «ریپورت» به نقل از کمیته گمرک کشور، این میزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته به ترتیب 16.2 و 38.1 درصد افزایش داشته است.

به ویژه طی 5 ماهه، 38 هزار و 79 تن محموله به ارزش 129 میلیون و 68 هزار دلار آمریکا صادر و 4315 تن محموله به ارزش 598 میلیون و 273 هزار دلار وارد شده است. در مدت مذکور ارزش محموله‌های صادراتی 27.3 درصد و حجم 41.6 درصد و ارزش محموله‌های وارداتی 13.8 درصد و حجم 7.8 درصد افزایش داشته است.

https://report.az/biznes-xeberleri/azerbaycanda-hava-neqliyyati-ile-yukdasimalar-artib/

 

افزایش میزان و ارزش حمل و نقل جاده ای در آذربایجان

در ماه ژانویه تا می سال جاری 2 میلیون و 102 هزار و 275 تن محموله به ارزش چهار میلیارد و 648 میلیون و 693 هزار دلار آمریکا از طریق حمل و نقل جاده ای در آذربایجان جابجا شد. به گزارش "ریپورت" به نقل از کمیته گمرکات دولتی، این میزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته به ترتیب 16 درصد و 8.8 درصد بیشتر است.

به ویژه طی 5 ماهه 772 هزار و 680 تن محموله به ارزش 700 میلیون و 884 هزار دلار آمریکا صادر و یک میلیون و 329 هزار و 594 تن محموله به ارزش 3 میلیارد و 947 میلیون و 809 هزار دلار وارد کشور شد. در طول دوره گزارش، ارزش محموله‌های صادراتی 7.3 درصد کاهش یافت در حالی که حجم آن 5.7 درصد افزایش یافت. ارزش محموله‌های وارداتی 10.6 درصد و حجم 20.6 درصد افزایش یافته است.

https://report.az/biznes-xeberleri/azerbaycanda-avtomobil-ile-yukdasimalar-9-artib/

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما