معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۲/۳۰- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۶۵

اخبار اقتصادی ترکیه - ارزروم

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی منطقه شرق و جنوب شرق ترکیه در نیمه دوم اردیبهشت ماه 1402مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

درخواست کاهش مصرف آب جهت مقابله با خشکسالی در دوغوبایزید-آغری

مدیریت آب و فاضلاب شهرداری دوغوبایزید اعلام داشت در پی کاهش بارندگی‌های فصلی در زمستان گذشته و بهار در نتیجه گرمایش کره زمین و نیز افزایش میزان آب مصرفی؛ سطح آب دریاچه بالیک استان آغری که تامین کننده آب شرب در این منطقه می‌باشد افت چشمگیری داشته و وضعیت آن را به حالت بحرانی در آورده است. به همین دلیل نیز شهرداری دوغوبایزید ضمن توصیه به شهروندان برای مصرف آگاهانه و صحیح آب، آن‌ها را به کاهش مصرف آب دعوت نموده و درخواست نمود تا مصرف بهینه آب را تبدیل به یک سبک زندگی برای خود کنند. (2023/05/12، آغری)

 

 وفور هندوانه ایران در باتمان

هندوانه مشهور ایران که به وفور در سطح شهر باتمان دیده می‌شود به قیمت 10 لیره ترک به ازای هر کیلو در این شهر به فروش می‌رسد. هندوانه ایران در ماه‌های تابستان به قیمت‌های نسبتا ارزانتری نیز به فروش می‌رسد. کسبه باتمان علت فراوانی هندوانه ایران را عدم کشت این محصول در ترکیه در ماه‌های زمستان عنوان می‌دارند. (2023/05/15، باتمان)

 

 اعلام کاهش خطر خشکسالی در پی بارش‌های بهاری در باتمان

بارش‌های بهاری در ماه‌های مارس و آوریل موجب شد تا خطر خشکسالی در باتمان مرتفع گردد. مدیریت کل سازمان هواشناسی ترکیه ضمن انتشار نقشه "خطر خشکسالی سه ماهه" این خبر را اعلام داشت. بر اساس نقشه منتشر شده از سوی این سازمان؛ وضعیت بخش بزرگی از منطقه آناتولی جنوب شرقی به حالت عادی، کمتر مرطوب و مرطوب متوسط تبدیل شده است. همچنین باتمان نیز در بین استان‌های کمتر خشک و عادی قرار گرفت. با بارش‌های اخیر کشاورزان استان باتمان انتظار دارند تا میزان محصول عدس، جو و گندم که برداشت آن‌ها نزدیک است قابل توجه باشد. (2023/05/18، باتمان)

 بازگشایی دروازه مرزی دره‌جیک در حکاری

دروازه مرزی (مسافری) دره‌جیک بین دو کشور ترکیه و عراق واقع در بخش دره‌جیک استان حکاری طی مراسمی افتتاح و ترددهای مسافری در آن به جریان افتاد. استاندار حکاری در این مراسم ضمن بیان این مطلب که افتتاح این دروازه مرزی برای هر دو طرف عواید اقتصادی به همراه خواهد داشت ابراز داشت آغاز فعالیت دروازه مرزی دره‌جیک موجب شادمانی مردم هر دو سوی آن شده است.

تمل آک‌کوش، مدیر منطقه‌ای گمرک و تجارت خارجی آناتولی شرقی نیز با حضور در این مراسم گفت: «مدت‌هاست که در انتظار افتتاح این دروازه مرزی هستیم. ان‌شاالله افتتاح آن موجب رشد و توسعه منطقه شده و در تجارت منطقه موثر باشد».

همچنین در این مراسم علاوه بر شهردار و فرماندار دره‌جیک، شهردار شمدینلی، سرکنسول ترکیه در اربیل، رییس اداره امنیت استان حکاری، فرمانده ژاندارمری حکاری و رییس تشکیلات حزب عدالت و توسعه در استان حکاری، مصطفی بارزانی، مسئول منطقه مرزی اقلیم کردستان عراق و امید هوشناو، استاندار اربیل عراق نیز حضور داشتند. (2023/05/10، حکاری)

 

 آغاز اکتشاف نفت توسط شرکت سهامی نفت ترکیه در سیرت

شرکت سهامی نفت ترکیه ضمن حفر چاه‌های بش‌تپه-2، بش‌تپه-3 و بش‌تپه-4 در بخش کورتالان استان سیرت در این‌ چاه‌های نفتی به اکتشاف نفت خواهد پرداخت. معاونت محیط‌زیست، شهرسازی و تغییرات اقلیمی استانداری سیرت در اینباره اعلام داشت وزارت‌خانه متبوع این معاونت در خصوص این چاه رای "عدم نیاز به بررسی تاثیرات محیط زیستی" را صادر نموده است. (2023/05/15، سیرت)

 

 تاثیر چشمگیر گردشگران ایرانی بر صنعت گردشگری وان

گردشگران ایرانی ضمن بهره‌‌گیری از تعطیلات 5 روزه خود موجب رونق کسب و کارها و خشنودی اصناف و کسبه وان شدند. سفر گردشگران ایرانی در تمامی تعطیلات خود به وان؛ بیش از همه بخش‌ها، رونق بخش گردشگری را با خود به همراه دارد. مدیر یکی از هتل‌های وان ضمن بیان این مطلب که این تعطیلات از تعطیلات گذشته کم رونق‌تر بوده است گفت در حال حاضر 70% ظرفیت هتل‌ها در وان پر بوده و ادامه داد خواسته قلبی ما پر بودن ظرفیت هتل‌های وان به میزان 90% در تمامی ایام سال است. (2023/05/17، وان)

 جابجایی نزدیک به 2.5 میلیون تن بار توسط خط ریلی باکو-تفلیس-قارص از سال 2017

خط ریلی باکو-تفلیس-قارص به طول 829 کیلومتر که با همکاری ترکیه، گرجستان و آذربایجان و با حضور روسای جمهور دو کشور ترکیه و آذربایجان در تاریخ 30 اکتبر 2017 به افتتاح رسید، موجبات جابجایی 2 میلیون و 405 هزار تن کالا را در این مسیر از زمان افتتاح تا کنون فراهم آورده است. وجود این خط آهن سبب شده تا شرایط حمل و نقل کالا بین اروپا و چین بصورت بی‌وقفه فراهم آید. همچنین مدت زمان نقل و انتقال کالا بین اروپا و آسیا با بهره‌گیری از این خط ریلی در حدود 15 روز می‌باشد.

احمد ارسلان، وزیر وقت حمل و نقل، دریانوردی و ارتباطات و نماینده حزب عدالت و توسعه در مجلس ترکیه از استان قارص ضمن بیان این مطلب که از این طرح در زمان خود تحت عنوان "پروژه قرن" یاد می‌شد گفت: «در زمان افتتاح پروژه مارمارا، کالاهای ارسالی از لندن با عبور از زیر دریا تا قارص منتقل شده اما امکان انتقال آن‌ها تا آسیای دور وجود نداشت که با افتتاح خط ریلی باکو-تفلیس-قارص امکان حمل و نقل بار از لندن تا پکن فراهم و موجب شد تا خطوط ریلی کشور به حالتی بسیار کاربردی‌تر از قبل درآید».

وی همچنین تصریح کرد کالاهای ارسالی از چین با عبور از شمال روسیه ظرف مدت 32 روز به اروپا و 45 الی 62 روز به آفریقا می‌رسند. این در حالیست که با استفاده از خط آهن باکو-تفلیس-قارص حمل و نقل کالا از چین به اروپا بین 12 تا 15 روز به طول می‌انجامد.

وی همچنین مقدار بار انتقال یافته از طریق این خط ریلی در سال 2022 را برابر 691 هزار تن اعلام داشت. (2023/05/02، قارص)

حمایت 20 میلیون لیره‌ای آژانس توسعه منطقه‌ای آناتولی شمال شرقی از طرح‌های منطقه‌ای

آژانس توسعه منطقه‌ای آناتولی شمال شرقی در قالب حمایت‌های خود در راستای افزایش اشتغال در استان‌های تحت پوشش خود (ارزروم، ارزنجان، بایبورت)؛ 20 میلیون لیره حمایت نقدی خود را به 7 طرح برگزیده از این منطقه اختصاص داد. این طرح‌ها با اهدافی از قبیل بکارگیری ظرفیت‌های محلی موجود در استان‌های تحت پوشش، مرتفع سازی مشکلات اجتماعی ناشی از مهاجرت و گسترش شهرنشینی، مرتفع سازی نیازهای شکل گرفته در نتیجه تغییر ساختار اجتماعی، تحقق مشارکت اجتماعی و اقتصادی هرچه بیشتر دهک‌های آسیب پذیر جامعه، افزایش اشتغال‌زایی، حمایت از مشارکت اجتماعی، کار آفرینی و نوآوری اجتماعی و نیز حمایت از طرح‌هایی با اولویت توسعه فعالیت‌های مسئولیت اجتماعی به اجرا درخواهند آمد. (2023/05/16، ارزروم)

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما