معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۲/۳۰- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۰۷

اخبار اقتصادی ازبکستان

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی ازبکستان در هفته چهارم اردیبهشت ماه 1402 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

اعطای خط اعتباری 25 میلیون دلاری بانک اروپایی بازسازی و توسعه به بانک ازبکی

16 در تاریخ 16  می 2023 در چارچوب اجلاس سالانه شورای مدیران بانک اروپایی بازسازی و توسعه در سمرقند، مراسم امضای قرارداد بین این موسسه مالی و بانک ازبکی  "Uzpromstroybank" در مورد جذب خط اعتباری به مبلغ 25 میلیون دلار آمریکا برگزار شد.

این قرارداد مقرر می‌دارد که درآمد وام به پروژه‌های کسب‌وکارهای کوچک و متوسط که در ازبکستان فعال هستند، اختصاص یابد. در عین حال می‌توان بخشی از منابع مالی را برای پروژه‌های مربوط به اجرای طرح های سبز مصرف کرد که به نوبه خود به بانک اجازه می دهد برنامه بانکداری سبز خود را گسترش دهد.

این قرارداد ادامه منطقی همکاری‌های دوجانبه فعال بین بانک ها است. به این ترتیب در سال های اخیر 8 قرارداد دوجانبه با بانک مزبور اروپایی به ارزش بیش از 300 میلیون دلار به امضا رسیده است که از طریق آن بیش از 400 پروژه در زمینه تامین مالی تجارت، پروژه‌های کوچک و متوسط و طرح های سبز مشتریان بانک تامین مالی شده است. 

در حال حاضر طرفین در حال کار بر روی اجرای محصولات مالی در فعالیت های بانک هستند، مانند "سازوکار تامین مالی اقتصاد سبز" و "سازکار اشتراک ریسک"، که مطمئناً دامنه خدمات ارائه شده توسط Uzpromstroybank برای صنایع کوچک و کسب و کارهای متوسط را گسترش خواهد داد. همچنین دسترسی گسترده ای به منابع مالی برای شرکت های درگیر در تولید و ارائه خدمات فراهم می‌کند.

علاوه بر این، بانک اروپایی، همراه باکورپوراسیون بین المللی مالی  IFC، همچنین کمک های همه جانبه ای در فرآیندهای تحول بانک و آماده سازی بیشتر آن برای خصوصی سازی ارائه می‌کند.

https://uzdaily.uz/ru/post/77373

 

ازبکستان 1.2 میلیارد کیلووات ساعت برق از تاجیکستان وارد می‌کند

ازبکستان در ماه مه تا سپتامبر 2023 یک میلیارد و 285 میلیون کیلووات ساعت برق از تاجیکستان وارد خواهد کرد. این را سرویس اطلاع رسانی شبکه ملی برق ازبکستان گزارش داده است .

خاطرنشان می‌شود که در تاریخ 12 مه سال 2023، قراردادی بین شرکت «شبکه‌های ملی ازبکستان» و شرکت سهامی عام «برق تاجیک" برای واردات برق به میزان یک میلیارد و ۲۸۵ میلیون کیلووات ساعت در ماه‌های مه تا سپتامبر ۲۰۲۳ به امضا رسید.

بر اساس این تفاهم‌نامه، افزایش حجم واردات از طریق شبکه‌های 500 کیلوولتی برای دوره‌ای که نیاز به برق و منابع آب در ماه‌های تابستان افزایش می‌یابد، پیش‌بینی شده است.

  • 1 میلیارد و 480.9 میلیون کیلووات ساعت در آوریل تا سپتامبر 2018;
  • 1 میلیارد و 425.1 میلیون کیلووات ساعت در آوریل تا اکتبر 2019؛
  • در ماه مه تا سپتامبر 2020، 566.7 میلیون کیلووات ساعت برق وارد شده است.

بر اساس نامه شماره 11/4344-5561 شرکت سهامی عام "برکی توچیک" توجه به کاهش 50 درصدی آب رودخانه وخش و در نتیجه کاهش سطح آب در مخزن نیروگاه برق آبی نورک نسبت به سال 2019 10 متر کاهش یافته است، از 16 جولای 2020 تامین برق به ازبکستان تا حدی متوقف شد.

پس از آن، یک میلیارد و 143.6 میلیون کیلووات ساعت برق از آوریل تا سپتامبر 2021 و 823.2 میلیون کیلووات ساعت در آوریل تا سپتامبر 2022 وارد شده است.

https://www.gazeta.uz/oz/2023/05/18/import-energy/

 

بانک اروپایی بازسازی و توسعه  تا 28 میلیون یورو به فرودگاه‌های ازبکستان برای ارتقای ناوگان تجهیزات ویژه اختصاص می دهد

به گزارش خبرنگار Podrobno.uz، بانک اروپایی بازسازی و توسعه (EBRD) تا 28 میلیون یورو به فرودگاه‌های ازبکستان برای ارتقای ناوگان تجهیزات ویژه اختصاص خواهد داد.

وجوه این بانک برای خرید اتوبوس‌های پیش‌بند جدید، تراکتور بار، تسمه‌لودر، یدک‌کش هواپیما، وسایل نقلیه ویژه برای سوخت‌گیری هواپیما با آب و سرویس‌های بهداشتی، اتولیفت‌های سرپایی، ماشین‌های تمیزکننده، دستگاه‌های یخ‌زدایی و غیره مصرف می‌شود. خانم رعنا جورایوا ، رئیس هیئت مدیره فرودگاه‌های ازبکستان، گفت: محاسبات، از حساب تامین مالی بانک مزبور از خارج، 76  واحد تجهیزات فرودگاهی جدید خریداری خواهد کرد.

علاوه بر این، توافقاتی بین EBRD و فرودگاه‌های ازبکستان در مورد تخصیص کمک های مالی به مبلغ بیش از یک میلیون یورو انجام شده است. به عنوان بخشی از این مسیر، بانک قصد دارد یک شرکت مشاوره بین‌المللی را جذب کند که به بهینه‌سازی فرآیندهای تجاری کلیدی و در نتیجه افزایش کارایی عملیاتی فرودگاه‌های ازبکستان و بخش‌های ساختاری آن کمک می‌کند.

شایان ذکر است که این اولین نمونه از این همکاری با یک شرکت دولتی در ازبکستان خواهد بود، در صورتی که تامین مالی به طور مستقیم و بدون ضمانت دولتی از سوی دولت این کشور انجام شود.

https://podrobno.uz/cat/obchestvo/ebrr-vydelit-uzbekistan-airports-do-28-millionov-evro-na-obnovlenie-parka-spetstekhniki-/

 

امضای سند سه جانبه ساخت خط ریلی ازبکستان، چین و قرقیزستان

18 مه سال جاری، "چین - قرقیزستان - ازبکستان" در شهر شیان  جمهوری خلق چین، یک جلسه ای  بین کمیته دولتی توسعه و اصلاحات جمهوری خلق چین، وزارت حمل و نقل و ارتباطات جمهوری قرقیزستان و وزارت حمل و نقل ازبکستان برگزار شد. در آن یک سند سه جانبه امضا شدکه مراحل بعدی پروژه ساخت راه آهن را فراهم می‌کند. این توسط سرویس اطلاعات وزارت حمل و نقل گزارش شده است .

طرفین این پروژه، تا به امروز توسعه مبانی فنی و اقتصادی پروژه ساخت راه آهن چین - قرقیزستان - ازبکستان و ارزیابی مشترک سه جانبه مبانی فنی و اقتصادی را انجام داده‌اند.

گفته می‌شود این سند مراحل بعدی  اجرای این پروژه از جمله توسعه پروژه عمرانی، مطالعه و تعیین مدل سرمایه گذاری و تامین مالی را مشخص خواهد کرد.

اجرای این پروژه فاصله شرق آسیا تا کشورهای خاورمیانه و جنوب اروپا را تقریباً 900 کیلومتر کاهش می دهد و زمان تحویل 7 تا 8 روز کاهش می یابد.  بر اساس پیش بینی‌های اولیه، حجم حمل و نقل بار 15-12 میلیون تن در سال خواهد رسید.

https://qalampir.uz/uz/news/uzbekiston-khitoy-va-k-irgiziston-%D2%B3amkorligida-temir-yul-k-uriladi-82814

 

نمایشگاه بین المللی OGU 2023 نفت و گاز ازبکستان  افتتاح شد

 از 18 تا 20 می سال جاری، در محل مرکز نمایشگاهی ملی «اوزاکسپوسنتر» بیست و پنجمین نمایشگاه بین المللی نفت و گاز ازبکستان OGU 2023، و همچنین سومین همایش بین المللی انرژی جمهوری ازبکستان برگزار خواهد شد. این رویداد از سال 1996 هر ساله با همکاری شرکت نمایشگاهی Iteca Exhibitions و شریک LLC ICA Eurasia LLC با حمایت دولت جمهوری ازبکستان برگزار می‌شود.

بیش از 300 شرکت خارجی و سازمان بین المللی در نمایشگاه و کنفرانس OGU 2023 شرکت دارند. به طور خاص، شرکت های «گازپروم»، «لوک اویل»، «سوکار»، «هالدور تاپسو»، «بیکر هیوز جنرال الکتریک، Bureau Veritas، WorleyParsons، Honeywell، Indorama، Linde AG، Gazprombank، Tatneft، Siemens Energy، Huawei، Rosen Group، Zeppelin International AG، Sumitomo Corporation&Youft, Zarubest. TMK، Italuz Spa، JSC Severstal، "AspenTech Ltd."، "Rosatom" و غیره.  شایان ذکر است که در بین شرکت کنندگان بیش از 40 شرکت اولین بار در این نمایشگاه شرکت می‌کنند.

 https://uzdaily.uz/ru/post/77417

 

شرکت "ازبک نفت گاز" قصد دارد تا سال 2024 توسعه سه میدان را در آذربایجان آغاز کند

    شرکت «ازبک نفت گاز» به همراه شرکت نفت دولتی«SOCAR» آذربایجان، در نظر دارد در سال 2024 توسعه سه میدان هیدروکربنی در آذربایجان را آغاز کند.  انتظار می رود که «سوکار» در کارهای اکتشافی در ازبکستان مشارکت کند. این را نماینده شرکت «ازبک نفت وگاز» در چارچوب بیست و پنجمین نمایشگاه-کنفرانس بین المللی «نفت و گاز ازبکستان - OGU 2023» اعلام کرد.

در چارچوب این نمایشگاه مذاکراتی بین مدیریت شرکت سهامی «ازبک نفت گاز» و SOCAR برای اجرای پروژه توسعه مشترک میادین نفت و گاز آذربایجان انجام شد.

لازم به ذکر است که در اکتبر 2019، ازبک نفت گاز و سوکار برنامه‌های مشترک تولید نفت در بخش آذربایجانی دریای خزر را اعلام کردند .

در ماه مارس سال جاری، شوکت میرضیایف، رئیس جمهور ازبکستان، در جریان سفر خود به آذربایجان، گفت که طرف ازبکستان در حال آماده سازی یک "پروژه بزرگ در بخش نفت و گاز" با همکاری سوکار است . پیش از این، "ازبک نفت گاز" پروژه‌های خارج از ازبکستان را اجرا نمی‌کرد. در ژانویه 2018، رئیس جمهور شوکت میرضیایف به این شرکت دستور داد تا کار برای ورود به بازارهای بین المللی را فعال کند.

https://www.gazeta.uz/oz/2023/05/18/socar-ung/

 

سهام شرکت «FOTON»   به بخش خصوصی واگذار خواهد شد

به گزارش سرویس اطلاع رسانی آژانس مدیریت دارایی‌های دولتی ازبکستان، یک شرکت مشاوره حرفه ای را برای خصوصی سازی 85.6 درصد از سهام دولتی در سرمایه مجاز شرکت  Foton انتخاب خواهد کرد.

فرآیندهای فروش باید بر اساس مناسب ترین تجربه خارجی در چارچوب الزامات قانون جمهوری ازبکستان، بر اساس صنعت و ویژگی‌های فردی Foton JSC سازماندهی شود. برای تصمیم گیری صحیح، مشتری یک ارزیابی مستقل از دارایی انجام می دهد.

اطلاعات مختصری در مورد دارایی ارائه شده است:

 شرکت فوتون  یک شرکت تولید کننده قطعات الکترونیکی است.

در حال حاضر 296 نفر در این کارخانه مشغول به کار هستند.  سرمایه مجاز(اولیه)  1.08 میلیارد صوم است. مشاور باید بازار تولید قطعات الکترونیکی را با در نظر گرفتن تجربه خصوصی‌سازی انجام شده در این زمینه در سایر کشورها(از جمله همسایه)، دلایل اصلی شکست خصوصی‌سازی این نوع دارایی‌ها، عوامل مورد بررسی قرار دهدکه توسعه صنعت و خصوصی سازی موفق در آینده را تضمین می‌کند.

بر اساس تحلیل های انجام شده، برنامه عملیاتی که برای سازماندهی موفقیت آمیز فرآیندهای خصوصی سازی دارایی ضروری است، تدوین خواهد شد.

آن باید پیشنهاداتی را برای افزایش جذابیت سرمایه گذاری دارایی، بهبود ساختار و مدیریت بر اساس تجزیه و تحلیل پیشرفته ترین عملیات و دارایی‌های مشابه ارائه دهد.

https://nuz.uz/ekonomika-i-finansy/1277056-privatizacziej-tashkentskogo-fotona-zajmetsya-professionalnaya-konsaltingovaya-kompaniya.html

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما