معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۲/۳۰- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۸۵

اخبار اقتصادی جمهوری آذربایجان

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی جمهوری آذربایجان در هفته چهارم اردیبهشت ماه 1402مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

در سال جاری 10.2 میلیون تن نفت در آذربایجان استخراج شد

 وزارت انرژی جمهوری آذربایجان میزان استخراج نفت در چهار ماه نخست سال جاری در این کشور را 10.2 میلیون تن اعلام کرده است.  به گزارش وزارت انرژی جمهوری آذربایجان، در ماههای ژانویه الی آوریل سال جاری 10.2 میلیون تن نفت (با احتساب میعانات) در کشور تولید شد. بنا به این  گزارش  6.2 میلیون تن نفت از میادین دریایی «آذری- چراغ -گونشلی» و 1.5 میلیون تن (میعانات) از  «شاه دنیز» استخراج شده است. تولید نفت شرکت دولتی نفت آذربایجان (با احتساب میعانات) نیز  2.5 میلیون تن است.

https://apa.az/az/senaye-ve-energetika/azerbaycanda-4-ayda-olkede-102-milyon-ton-neft-hasil-edilib-764700

 

دارایی‌های صندوق دولتی نفت آذربایجان بیش از   54 میلیارد دلار  است

اسرافیل محمدوف، مدیر اجرایی صندوق دولتی نفت آذربایجان گفت، دارایی‌های این صندوق بیش از   54 میلیارد دلار  است. وی افزود: در زمان تأسیس در سال 1999، حجم دارایی‌های صندوق دولتی نفت آذربایجان معادل 271 میلیون دلار بود  و در حال حاضر از 54 میلیارد دلار فراتر رفته است.

لازم به ذکر است که دارایی‌های صندوق دولتی نفت تا ابتدای سال 2023 بالغ بر 49.03 میلیارد دلار بوده و این رقم در سه ماهه نخست امسال به  53.4 میلیارد دلار رسید.

https://apa.az/en/finance/executive-director-of-sofaz-assets-of-sofaz-exceeded-usd-54-bln-403108

 

سه  شهرک صنعتی آذربایجان در رتبه بندی "TOP-10" قرار گرفتند

سه شهرک صنعتی آذربایجان جزو ده شهرک برتر فهرست 40 شهرک صنعتی 10 کشور جهان هستند. به گزارش «ریپورت» به نقل از مطبوعات خارجی، این موضوع در فهرست تهیه‌شده توسط آژانس رتبه‌بندی «بیک» آمده است. به این ترتیب در کنار آذربایجان، بلاروس، قزاقستان، لتونی، لیتوانی، مولداوی، لهستان، روسیه، ازبکستان و استونی در فهرست رتبه بندی شهرک های صنعتی قرار گرفتند.

در تهیه رتبه بندی، شاخص های محیط مالیاتی شهرک های صنعتی، زیرساخت ها، شرایط ورود به کشور، شاخص توسعه انسانی ، فضای کلان اقتصادی و سیاسی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

https://report.az/senaye/azerbaycanin-3-senaye-parki-top-10-reytinqinde-yer-alib/

 

اتباع خارجی دارای حداقل 200 هزار منات سپرده در بانک ها می‌توانند به طور دائم در آذربایجان زندگی کنند

اتباع خارجی که حداقل 200 هزار منات سپرده در بانک ها دارند، می‌توانند به طور دائم در آذربایجان زندگی کنند. به گزارش خبرگزاری «رپورت»، الهام علی اف رئیس جمهور آذربایجان تغییراتی را در قانون مهاجرت در این زمینه تصویب کرد.

طبق قانون مهاجرت، اتباع خارجی و افراد بدون تابعیت برای اقامت دائم در خاک آذربایجان باید حداقل 200 هزار منات سپرده در بانک ها داشته باشند.

https://report.az/daxili-siyaset/banklarda-en-azi-200-min-manat-depozite-sahib-olan-ecnebiler-azerbaycanda-daimi-yasaya-bilecekler/

 

بانک «گونای» منحل شد

بر اساس تصمیم مورخ 16 می 2023 صادره از سوی هیئت مدیره بانک مرکزی جمهوری آذربایجان، با توجه به اینکه میزان کل سرمایه این بانک کمتر از حداقل مقدار تعیین شده برای بانک ها و نسبت کفایت کل سرمایه کمتر از 3 درصد است و همچنین به دلیل عدم انجام فعالیت های جاری خود به شیوه ای قابل اعتماد و محتاطانه، طبق مفاد 16.1.6، 16.1.7، 16.1.9 و 61.1 قانون جمهوری آذربایجان در مورد بانک ها، مجوز «بانک گونای» از 17 می 2023 لغو شد و درخواست انحلال بانک از طریق ورشکستگی به دادگاه اعلام شد.

به گزارش خبرگزاری «آپا» به نقل از بانک مرکزی آذربایجان، با تصمیم فوق الذکر هیئت مدیره بانک مرکزی، مدیر موقت «بانک گونای» منصوب و کلیه اختیارات برای مدیریت بانک گونای از جمله اختیارات مجمع عمومی صاحبان سهام بانک به مدیر موقت منتقل شد.

سهم ویژه «بانک گونای» در دارایی‌های نظام بانکی کشور 0.6 درصد، در پرتفوی وام 1 درصد و در بدهی‌های بخش مجموعاً 0.5 درصد است. لغو مجوز بانکی «گونای بانک» هیچ گونه تهدیدی برای ثبات مالی و ثبات مالی بخش بانکی ایجاد نمی‌کند.

گزارش شد که «بانک گونای» یکی از بانک های عضو صندوق بیمه سپرده (صندوق) است و غرامت سپرده‌های بیمه شدگان عمومی در این بانک طبق قانون توسط صندوق پرداخت می‌شود. سایر تعهدات «بانک گونای» توسط مدیر تصفیه تعیین شده توسط دادگاه مطابق با قانون تنظیم می‌شود. بر اساس گزارش های ارائه شده از سوی بانک به صندوق، سپرده‌های بیمه شده (جبران شده) بانک تا پایان سه ماهه اول سال 2023 بالغ بر 38.5 میلیون منات است. لازم به ذکر است سپرده‌های ۹۹.۹ درصدی سپرده گذاران بانک جبران خواهد شد.

https://apa.az/az/maliyye/gunay-bank-legv-edilib-765404

 

بخش گرجستانی راه آهن «باکو - تفلیس – قارص» بسته شد

بخش گرجستانی خط راه آهن باکو - تفلیس – قارص از امروز  برای مدت نامحدود بسته شد. به گزارش رسانه‌های گرجستان، علت تعطیلی قطعه گرجستان راه آهن، تسریع در روند ساخت سایت توسط پیمانکار عمومی و تکمیل پروژه در مدت زمان کوتاه است.

خاطرنشان می‌شود که ساخت خط آهن در سال 2008 آغاز شده است. اگرچه راه آهن به طور رسمی مورد بهره برداری قرار نگرفته است، اما از 30 اکتبر 2017، حمل و نقل بار به صورت آزمایشی انجام می‌شود. حدود 86 درصد از کارها در گرجستان انجام شده است.

تاکید می‌شود که در دسامبر سال گذشته، ایراکلی گاریباشویلی نخست ‌وزیر گرجستان اعلام کرد که امسال ۱۰۰ میلیون دلار دیگر در این پروژه سرمایه‌گذاری خواهد شد و مراسم افتتاحیه پرشکوه آن در سال 2024 برگزار خواهد شد.

https://sputnik.az/20230516/baki-tbilisi-qars-demir-yolunun-gurcustan-hissesi-baglanib-454913215.html

 

روسیه و ایران توافقنامه ساخت راه آهن رشت - آستارا را امضا می‌کنند

توافقنامه همکاری در زمینه ساخت راه آهن رشت - آستارا بین ایران و روسیه در سفر روزهای 16 تا 17 ماه می الکساندر نواک معاون نخست وزیر روسیه به تهران امضا می‌شود.

خبرگزاری «ایرنا» روز 16 ماه می‌با اشاره به اظهارات کاظم جلالی سفیر جمهوری اسلامی ایران در مسکو در این باره گزارش داد. سفیر ایران گفت که در سفر نواک، برخی مسئولان روسیه از جمله ویتالی ساولیف وزیر حمل و نقل، معاون بانک مرکزی و رئیس کل گمرک این کشور، وی را همراهی می‌کنند. جلالی همچنین خاطرنشان کرد که تکمیل ساخت کریدور حمل‌ونقل بین‌المللی شمال - جنوب از اولویت‌های دو کشور است.

سفیر ایران گفت: مسیر غربی کریدور شمال – جنوب که کشورهای روسیه، جمهوری آذربایجان و جمهوری اسلامی ایران را شامل می‌شود، دارای یک اتصال مفقودی به طول ۱۶۲ کیلومتر بین رشت و آستارا است. با اتمام ساخت راه آهن «رشت ـ آستارا»، عملا بین سن پترزبورگ و خلیج فارس ارتباط ریلی برقرار می‌شود. جلالی همچنین گفت که پس از این سفر، رئیس کل بانک مرکزی روسیه نیز هفته آینده به ایران سفر خواهد کرد و این سفر مهمی در راستای گسترش همکاری‌های بانکی ایران و روسیه است.

لازم به ذکر است که توافقنامه کریدور حمل و نقل بین المللی «شمال-جنوب» بین روسیه، ایران و هند در 12 سپتامبر 2000 در سن پترزبورگ به امضا رسید. پس از طی مراحل داخلی در کشورهای مذکور، این موافقتنامه در تاریخ 21 می 2002 لازم الاجرا شد.

در سپتامبر 2005، آذربایجان به «توافقنامه کریدور حمل و نقل بین المللی شمال-جنوب» پیوست. کریدور حمل و نقل بین المللی «شمال- جنوب» شمال اروپا را به آسیای جنوب شرقی متصل می‌کند. پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد که در صورت فعالیت با ظرفیت کامل، شرایطی را برای دسترسی کشورهای اروپایی، روسیه، آسیای مرکزی و مناطق قفقاز به خلیج فارس و هند و گسترش روابط تجاری کشورهای حاشیه دریای خزر با بنادر دریای سیاه فراهم می‌کند. این کریدور همچنین حمل و نقل ریلی و جاده ای را بین اروپا - آسیای جنوبی - خاورمیانه انجام خواهد داد.

https://www.turan.az/ext/news/2023/5/free/politics_news/az/4571.htm

 

پوتین: روسیه امیدوار است با ایران و آذربایجان توافقنامه حمل و نقل کالا امضا کند

روسیه امیدوار است که آماده سازی توافقنامه همکاری در خصوص توسعه راه آهن و حمل و نقل بار با ایران و آذربایجان در اسرع وقت نهایی شود. به گزارش خبرگزاری «رپورت» به نقل از رسانه‌های گروهی روسیه، این مطلب را ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه که به صورت ویدئویی به مراسم امضای توافقنامه احداث راه آهن رشت - آستارا (بخشی از کریدور شمال - جنوب) در ایران پیوست، بیان کرد. پوتین گفت: در چارچوب ایجاد این کریدور که امروز در مورد آن صحبت می‌کنیم، فعالیت های متقابل با مشارکت نزدیک با آذربایجان انجام می‌شود. انتظار داریم به زودی این آمادگی در قالب سه جانبه با مشارکت آذربایجان تکمیل شود. وی خاطرنشان کرد که این امر زمینه قانونی لازم را برای هماهنگی موفقیت آمیز آینده سه کشور ایجاد خواهد کرد.

https://report.az/infrastruktur/putin-rusiya-iran-ve-azerbaycanla-yukdasimalarla-bagli-sazisin-imzalanacagina-umid-edir/

 

حجم تجارت خارجی آذربایجان 13 درصد افزایش یافت

گردش مالی تجارت خارجی آذربایجان در ژانویه تا آوریل سال جاری معادل 17 میلیارد و 882.67 میلیون دلار آمریکا بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل 12.7 درصد افزایش داشته است. به گزارش خبرگزاری «آپا» به نقل از کمیته دولتی گمرک، صادرات کل کشور در سال گذشته با رشد 6.4 درصدی به 12 میلیارد و 584.81 میلیون دلار رسید. واردات با 31.1 درصد افزایش به 5 میلیارد و 297.86 میلیون دلار آمریکا رسید.

با وجود اینکه تراز مثبت 7 میلیارد و 286.95 میلیون دلاری در گردش مالی تجارت خارجی ایجاد شد، اما نسبت به مدت مشابه سال قبل 6.4 درصد کاهش داشت.

https://apa.az/az/maliyye/azerbaycanin-xarici-ticaret-dovriyyesi-13-e-yaxin-artib-765617

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما