معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۲/۳۰- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۸۸

اخبار اقتصادی ترکمنستان - مرو

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی ترکمنستان در هفته چهارم اردیبهشت ماه 1402 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

مجتمع مسکونی در شهر آرکاداگ وضعیت شهرک - مصوبه مجلس را دریافت کرد(21 اردیبهشت)

خبرگزاری اورینت: دونیاگوزل گلمانوا، رئیس پارلمان ترکمنستان، لایحه ای را درباره اعطای وضعیت شهرک به مجتمع مسکونی در منطقه کیاریزک در شهر آرکاداگ امضا کرد. در این سند همچنین نامگذاری شهرک جدید به نام ابا آنایف وجود دارد.

وزارت کشاورزی و حفاظت از محیط زیست ترکمنستان به همراه مدیریت شهری موظف شد تا حدود شهرک را تشریح کند. قرار است انتخابات نهاد نمایندگی روستا در 23 ژوئن ماه سال جاری برگزار شود.

این لایحه بر اساس قانون "در مورد روش حل و فصل مسائل ساختار اداری - سرزمینی ترکمنستان" به تصویب رسید.

آکادمی‌بین المللی پرورش اسب در شهر آرکاداگ نیز به نام آبا آنایف، که پرورش دهنده ماهر اسب، استاد و مربی بود، نامگذاری شد.

منبع: https://orient.tm/ru/post/52904/zhiloj-kompleks-v-gorode-arkadag-poluchil-status-poselka-postanovlenie-medzhlisa

 

جریان زیاد نفت از چاه جدید تولید می‌شود(22 اردیبهشت)

خبرگزاری ترکمن پورتال: حفاری‌های شرکت دولتی "ترکمن نفت" بی وقفه برای حفر چاه‌های جدید در میادین غنی از مواد اولیه هیدروکربنی، توسعه صنعتی و تولید آنها تلاش می‌کنند. در 20 آوریل ماه سال جاری، تولید نفت فراوان از چاه 392 که در بخش حفاری "گوتوردپه" این شرکت به پایان رسید، موید این موضوع است.

بر اساس اخبار روزنامه "ترکمنستان"، زمانی که عمق صخره‌ها در چاه جدید حفر شده در میدان گوتوردپه شمالی به 4 هزار و 740 متر رسید، یک چاه غنی از نفت از لایه هفتم قرمز پایینی استخراج شد. این چاه روزانه بیش از 57 تن نفت تولید می‌کند.

با حفر این چاه، چندین لایه نفتی دیگر تا رسیدن به عمق پروژه وجود دارد. این بدان معناست که عمر مفید چاه با احتساب استخراج نفت از لایه‌های فوقانی تا 15 تا 20 سال ادامه خواهد داشت. 

منبع: https://turkmenportal.com/tm/blog/61764/taze-guyudan-nebitin-bol-akymy-alynyar 

 

پیش نویس بودجه دولتی ترکمنستان برای سال 2024 قبل از اول نوامبر ارائه می‌شود(24 اردیبهشت)

خبرگزاری اورینت: وزارت دارایی و اقتصاد ترکمنستان باید تا اول نوامبر سال جاری، پیش نویس بودجه دولتی سال 2024، مسیرهای اصلی توسعه اجتماعی-اقتصادی و برنامه سرمایه گذاری این کشور برای سال آینده را برای بررسی به کابینه وزیران ارائه کند. حکم در این خصوص توسط سردار بردی محمداف رئیس جمهور این کشور روز شنبه در نشست دولت ترکمنستان امضا شد.

این سند به وزارت دارایی دستور می دهد تا تا اول ژوئن 2023 به وزارتخانه‌ها، نهاد های بخشی، ادارات استانی، شهرداری عشق آباد و شهرک های ارکاداگ فرم ها و دستورالعمل ها را برای تدوین این پروژه‌ها ارسال کند و همچنین کارگروهی از متخصصان را برای آماده سازی این پروژه‌ها ایجاد کند.

منبع: https://orient.tm/ru/post/53062/proekt-gosbyudzheta-turkmenistana-na-2024-god-budet-predstavlen-do-1-noyabrya

 

کمیسیون دولتی برداشت غلات-2023 در ترکمنستان تأسیس شد(24 اردیبهشت)

خبرگزاری اورینت: کمیسیون دولتی برای برگزاری سازمان یافته برداشت غلات در سال 2023 در ترکمنستان ایجاد شده است. فرمان ایجاد این ساختار و تصویب ترکیب آن به امضای سردار بردی محمداف رئیس جمهور این کشور در جلسه روز شنبه دولت ترکمنستان رسید.

این سند همچنین به وزارت کشاورزی و حفاظت از محیط زیست دستور می دهد تا تعمیر و نگهداری مناسب دستگاه‌های برداشت غلات را در زمین کشاورزی سازماندهی کند تا از عملکرد مولد و بدون وقفه آنها در فصل برداشت اطمینان حاصل شود.

به آژانس حمل و نقل و ارتباطات زیرمجموعه کابینه وزیران دستور داده شد که بر اساس قراردادی با وزارت کشاورزی، از انتقال به موقع و بدون ضرر محصول گندم برداشت شده از مزارع به نقاط پذیرش، انبارها و سیلوها اطمینان حاصل کند.

همچنین اداره کشاورزی مجاز است هنگام حمل گندم به محل های پذیرش از خودروهای سایر سازمان‌ها از جمله خصوصی به صورت قراردادی استفاده کند.

منبع: https://orient.tm/ru/post/53063/v-turkmenistane-sozdana-goskomissiya-po-provedeniyu-zhatvy-zernovyh-2023

 

بیش از 2 هزار کمباین برای کمپین برداشت غلات آماده است(24  اردیبهشت)

خبرگزاری اورینت: 2062 دستگاه کمباین غلات برای برداشت آتی گندم در ترکمنستان به خط آمادگی آورده شده اند. این کمپین توسط 417 تیم تعمیر و تنظیم با کارگاه‌های سیار خدمات رسانی می‌شود، آنها ابزار و وسایل نقلیه لازم را در اختیار خواهند داشت.

152 نقطه دریافت غلات برای آغاز فصل برداشت در حال آماده سازی است. 10310 کامیون در تحویل شبانه روزی محصولات زراعی به نقاط دریافت، سیلوها و انبارها مشارکت خواهند داشت.

علاوه بر این، کمیسیون دولتی برای برگزاری سازمان یافته برداشت غلات در سال 2023 در ترکمنستان ایجاد شده است.

منبع: https://orient.tm/ru/post/53065/bolee-2-tysyach-kombajnov-gotovy-k-zernouborochnoj-kampanii

 

روز فرش ترکمن به طور رسمی در ترکمنستان جشن گرفته می‌شود(23  اردیبهشت)

خبرگزاری ترکمن پورتال: برنامه اطلاع رسانی "وطن" تلویزیون ترکمنستان گزارش داد که ترکمنستان روز 28 می روز فرش ترکمنی را به طور رسمی جشن می‌گیرد.

همانطور که باتیر آتدایف، معاون نخست وزیر در امور مجتمع تجاری، صنایع نساجی و کارآفرینی امروز در جلسه کابینه وزیران گفت، در این روز، در چارچوب جشن‌های برنامه ریزی شده، موزه ملی فرش ترکمن از روسای این کشور تجلیل خواهد کرد. به یک تولیدی به دلیل شایستگی‌های فراوان در توسعه هنر ملی قالی بافی، کار وظیفه شناسانه، ایثارگرانه و مهارت های حرفه ای، عنوان افتخاری "بافنده ممتاز قالی ترکمنستان"  اعطا خواهد شد.

همچنین قرار است بیست و سومین اجلاس انجمن جهانی صاحب نظران فرش ترکمن با عنوان فرش ترکمن روح ترکمن‌ها در عشق آباد و کنسرت استادان هنر کشور برگزار شود.

سردار بردی محمداف رئیس جمهور پس از استماع گزارش تاکید کرد که هنر منحصر به فرد قالی بافی که سنت های آن از نسلی به نسل دیگر در طول هزاران سال منتقل شده است، گنجینه ملی مردم ترکمن است. در این راستا، رئیس دولت دستورات متعددی را در مورد سازماندهی همه برنامه‌های جشن در سطح عالی به معاون نخست وزیر داد.

بر اساس فرمان رئیس جمهور ترکمنستان، جشن فرش ترکمنی همه ساله در آخرین یکشنبه ماه می‌ برگزار می‌شود.

منبع: https://turkmenportal.com/blog/61863/turkmenistanda-turkmen-halysynyn-guni-dabaraly-yagdayda-belleniler

 

ساختمان‌های مسکونی مدرن جدید در عشق آباد ساخته می‌شود(23  اردیبهشت)

خبرگزاری ترکمن پورتال: ساختمان‌های مسکونی مدرن در عشق آباد به عنوان نمونه ای شاخص از استفاده از راه حل های معماری اصیل به عنوان بخشی از توسعه یکپارچه شهرهای کشور ساخته می‌شود. به گزارش برنامه اطلاع رسانی "وطن" تلویزیون ترکمنستان، این موضوع در جلسه امروز کابینه وزیران اعلام شد.

بایمیرات آنامامدوف، معاون نخست وزیر در امور مجتمع ساختمانی و صنعتی، گفت که پروژه و طرحی از پروژه ساخت ساختمان‌های مسکونی مدرن از قبل آماده شده است که به ترتیب مقرر با آن موافقت شد.

سردار بردی محمداف رئیس جمهور پس از استماع این گزارش تاکید کرد که تامین مسکن راحت مردم یکی از اولویت های اصلی سیاست دولتی ترکمنستان است. وی همچنین به اهمیت ویژه ای برای توسعه همه جانبه شهر اصلی سرزمین مادری و تبدیل آن به یکی از زیباترین و راحت ترین کلان شهرهای جهان اشاره کرد.

منبع: https://turkmenportal.com/blog/61867/v-ashhabade-vozvedut-novye-sovremennye-zhilye-doma

 

ترکمنستان مقرراتی را برای صدور مجوز فعالیت برای تولید مصالح ساختمانی تصویب کرد(26  اردیبهشت)

خبرگزاری اورینت: به گزارش خبرگزاری رسمی ترکمنستان، سردار بردی محمداف، رئیس جمهور ترکمنستان، فرمانی را برای تصویب آیین نامه صدور مجوز تولید مصالح، محصولات و سازه‌های ساختمانی صنعتی امضا کرد.

این فرمان برای توسعه بخش صنعتی ترکمنستان اهمیت زیادی دارد، زیرا صدور مجوز فعالیت های تعیین شده به تضمین کیفیت بالای محصولات و افزایش رقابت پذیری آنها کمک می‌کند.

صدور مجوز همچنین امکان کنترل فرآیند تولید و انطباق با استانداردهای کیفیت و همچنین حفاظت از حقوق مصرف کننده و محیط زیست را فراهم می‌کند.

علاوه بر این، سردار بردی محمداف رئیس جمهور سندی را امضا کرد که بر اساس آن اصلاحات و الحاقاتی به فرمان "در مورد هزینه ساخت و ساز و کار تعمیر" انجام شد.

منبع: https://orient.tm/ru/post/53197/v-turkmenistane-prinyali-polozhenie-o-licenzirovanii-rabot-po-proizvodstvu-strojmaterialov

 

14 دستگاه ماشین آلات جدید برای کارهای مدیریت آب در استان داشاغوز تحویل داده شد(26  اردیبهشت)

خبرگزاری اورینت: روزنامه ترکمنستان گزارش داد که 14 بولدوزر و بیل مکانیکی جدید ناوگان تجهیزاتی را در منطقه شمال ترکمنستان برای کار مدیریت آب در دریاچه ترکمنستانی "آلتین عصیر" تکمیل کردند.

به طور عمده تجهیزات مدرن جدید در اجرای پروژه‌های بتن ریزی کانال 100 کیلومتری شاصنم و همچنین احداث حوضچه آبی برای 90 میلیون متر مکعب آب مشارکت خواهد داشت.

این اقدامات با هدف ایجاد محیط مطلوب در استان برای توسعه صنعت کشاورزی محلی انجام می‌شود. در حال حاضر 15 هزار کیلومتر شریان آبی مختلف در استان کشیده شده است.

منبع: https://orient.tm/ru/post/53210/14-edinic-novoj-tehniki-postavleno-dlya-vodohozyajstvennyh-rabot-v-dashoguzskoj-oblasti

  

نشست قربانقلی بردی محمداف درباره اجرای برنامه‌های توسعه کلان ترکمنستان برگزار شد(25  اردیبهشت)

خبرگزاری ترکمن پورتال: امروز قربانقلی بردی محمداف، رهبر ملی ترکمنستان و رئیس مصلحت خلق ترکمنستان نشستی کاری با حضور تعدادی از معاونان نخست وزیر و روسای وزارتخانه‌ها و ادارات مربوطه برگزار کرد که در آن وظایف اجرای گسترده انجام شد. برنامه‌های توسعه کشور مورد بحث و بررسی قرار گرفت. این را برنامه اطلاع رسانی "وطن" تلویزیون ترکمنستان گزارش داد.

رئیس عالی ترین نهاد نمایندگی قدرت مردمی تاکید کرد: امروز مهمترین موضوعات توسعه همه جانبه کشور، افزایش نرخ رشد اقتصادی اجتماعی پایتخت و استانها و نوسازی اقتصاد ملی است.

رهبر ملی ترکمنستان همچنین خاطرنشان کرد: حفظ پویایی پایدار اقتصاد ملی در همه زمینه‌های امنیت غذایی، تشدید سیاست سرمایه‌گذاری دولتی، ایجاد مدل اقتصادی مترقی با مزیت‌های رقابتی و ایجاد سازوکارهایی برای گذار آن به قالب دیجیتال با اولویت‌های برنامه‌های دولتی تعیین می‌شود.

منبع: https://turkmenportal.com/blog/61919/uzak-mohletli-maksatnamalar-boyuncha-wezipeler-ara-alnyp-maslahatlashyldy

 

اردوغان تفاهم نامه همکاری گمرکی آذربایجان، ترکیه و ترکمنستان را تصویب کرد(20  اردیبهشت)

خبرگزاری ترکمن پورتال: رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه با امضای فرمانی "یادداشت تفاهم بین دولت ترکمنستان، دولت آذربایجان و دولت ترکیه در مورد ایجاد کمیسیون مشترک مشورتی در زمینه همکاری گمرکی" را تصویب کرد. این خبر را روزنامه رسمی ترکیه منتشر کرده است.

این تفاهم نامه در 14 دسامبر 2022 در شهر ترکمن باشی در چارچوب اولین اجلاس سران کشورهای ترکمنستان، آذربایجان و ترکیه به امضا رسید.

بر اساس این یادداشت تفاهم، طرف ها کمیسیون مشترک مشورتی در زمینه همکاری گمرکی و تبادل اطلاعات به منظور بهبود همکاری در این زمینه ایجاد خواهند کرد.

در 27 آوریل، سند مربوطه به تایید الهام علی اف، رئیس جمهور آذربایجان رسید.

منبع: https://turkmenportal.com/blog/61660/ardogan-turkmenbashy-shaherinde-gol-chekilen-resminamany-tassyklady

 

یونیسف دستگاه اکسیژن کانتینری را به ترکمنستان تحویل داد(20  اردیبهشت)

خبرگزاری اورینت: صندوق کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) در ترکمنستان، سه دستگاه اکسیژن کانتینری را به وزارت بهداشت، درمان و صنعت پزشکی این کشور تحویل داد.

این دستگاه‌ها در حال حاضر در مرکز پیشگیری و درمان بیماری‌های عفونی ترکمنستان و مرکز بین المللی تروماتولوژی در عشق آباد مورد استفاده قرار می‌گیرند. همچنین کار اجرای آنها در بیمارستان شهر تجن در استان آخال در حال انجام است.

این دستگاه که به عنوان " دستگاه اکسیژن در جعبه" شناخته می‌شود، یک راه حل ابتکاری است که برای تولید حجم زیادی از اکسیژن پزشکی طراحی شده است. می‌توان آن را در عرض چند روز پس از ورود به مرکز استفاده کرد.

تحویل شامل تجهیزات لازم برای نصب، خدمات نصب و نگهداری و همچنین آموزش اولیه پرسنل برای راه اندازی " دستگاه" است.

دسترسی به اکسیژن می‌تواند جان انسان‌ها را در مواقع اضطراری نجات دهد و همچنین درمان مهم برای کودکان مبتلا به پنومونی و سایر عفونت های حاد تنفسی است.

منبع: https://orient.tm/ru/post/52886/yunisef-peredal-turkmenistanu-kontejnernye-kislorodnye-ustanovki

 

اتاق بازرگانی و صنایع ارمنستان از ظرفیت حمل و نقل و لجستیک ترکمنستان ارزیابی مثبت کرد(21  اردیبهشت)

خبرگزاری اورینت: به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت امور خارجه ترکمنستان، محمدگلدی ایازوف سفیر ترکمنستان در ارمنستان با آندرانیک آلکسانیان، مدیر اجرایی اتاق بازرگانی و صنایع ارمنستان دیدار و گفتگو کرد.

الکسانیان به ظرفیت عظیم حمل و نقل و ترانزیت ترکمنستان و فرصت های اجرای کامل آن اشاره کرد. وی خواستار استفاده از ذخایر موجود برای کامیون‌های ارمنی شد و از طرف ترکمنی خواست در جستجوی حامل‌های بار از ترکمنستان و شرکای تجاری برای همکاری مستقیم، کمک کند.

ایازوف ضمن اطلاع رسانی به مهمان از ابتکارات بین المللی ترکمنستان در زمینه حمل و نقل و لجستیک، از کنفرانس و نمایشگاه بین المللی "کریدورهای حمل و نقل و ترانزیتی بین المللی: اتصال و توسعه - 2023" که در عشق آباد برگزار شد، صحبت کرد که بستری را برای کارشناسان در زمینه حمل و نقل و لجستیک برای بحث در مورد تعامل بیشتر با در نظر گرفتن واقعیت ها و روندهای فعلی فراهم نمود.

طرفین ابراز اطمینان کردند که تقویت همکاری‌ها در بخش حمل و نقل و ترانزیت به توسعه تعامل بین محافل تجاری دو کشور کمک خواهد کرد.

منبع: https://orient.tm/ru/post/52936/v-tpp-armenii-vysoko-ocenili-transportno-logisticheskij-potencial-turkmenistana

 

حجم مبادلات تجاری چین با ترکمنستان در چهار ماهه اول سال 2023 افزایش یافت(21  اردیبهشت)

خبرگزاری ترکمن پورتال: به گزارش خبرگزاری شینهوا، تجارت خارجی چین در چهار ماه نخست سال جاری رشد پویا را نشان داد. در این گزارش اشاره شده است که به ویژه گردش مالی این کشور با کشورهای آسیای مرکزی افزایش یافته است.

به گزارش نشریه الکترونیکی "UzDaily.uz"، تجارت چین با پنج کشور آسیای میانه ترکمنستان، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان و ازبکستان 37.4 درصد افزایش یافت.

بر اساس این گزارش، چین قبلاً اعلام کرده بود که تجارت با کشورهای آسیای مرکزی در سال 2022 به 70.2 میلیارد دلار خواهد رسید که 100 برابر بیشتر از زمان برقراری روابط دیپلماتیک در 31 سال پیش است.

موضوعات همکاری‌های تجاری و اقتصادی از جمله چشم انداز توسعه تجارت الکترونیک فرامرزی در اجلاس سران "چین و آسیای مرکزی" که در تاریخ 18 لغایت 19 می در شیان برگزار می‌شود مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت.

منبع: https://turkmenportal.com/tm/blog/61720/hytayyn-2023nji-yylyn-ilkinji-dort-ayynda-turkmenistan-bilen-sowda-dolanyshygy-artdy

  

قرقیزستان آماده افزایش واردات برق ترکمنستان در صورت افزایش مصرف است(22  اردیبهشت)

خبرگزاری اورینت: به گزارش شورای انرژی کشورهای مستقل مشترک المنافع، طالابک بایگزیف، رئیس هیئت مدیره هلدینگ ملی انرژی قرقیزستان گفت که این کشور آماده است تا واردات برق از ترکمنستان و روسیه را در صورت افزایش مصرف افزایش دهد.

امسال قصد داریم کسری 2.5 میلیارد کیلووات ساعت برق را از طریق واردات پوشش دهیم. 14.5 میلیارد باقیمانده با هزینه نیروگاه‌های برق آبی و نیروگاه‌های حرارتی توسط تولید خودمان تامین می‌شود. برای اولین بار از ترکمنستان و روسیه برق تامین می‌کنیم. بایگازیف گفت: اگر مصرف افزایش پیدا کند، بر سر افزایش واردات توافق خواهیم کرد.

خاطرنشان شد که سال گذشته کشور نتوانست نیازهای برق خود را به طور کامل تامین کند. امسال قرار است از روسیه و قزاقستان وارد شود. ترکمنستان همچنان پیشرو در تامین برق به قرقیزستان است.

طبق توافقات انجام شده، قرقیزستان حدود 1.6 میلیارد کیلووات ساعت برق ترکمنستان وارد می‌کند که حدود 65 درصد کل واردات را تشکیل می دهد.

منبع: https://orient.tm/ru/post/52961/kyrgyzstan-gotov-uvelichit-import-turkmenskoj-elektroenergii-v-sluchae-uvelicheniya-potrebleniya

  

پروازهای مسافری بین شیان و عشق آباد آغاز شد(23  اردیبهشت)

خبرگزاری اورینت: روز شنبه 13 می، اولین مسیر مسافربری بین شیان، مرکز استان شانشی در شمال غربی چین و عشق آباد، پایتخت ترکمنستان به طور رسمی افتتاح شد.

در مسیر شیان-ارومچه-عشق آباد، پرواز CZ5085 شیان را در ساعت 17:30 به وقت پکن (به وقت گرینویچ 09:30) هر شنبه ترک می‌کند و در ساعت 23:10 به وقت محلی (18:10 به وقت گرینویچ) به عشق آباد می رسد. خبرگزاری شین هوا گزارش داد که در مسیر بازگشت، پرواز CZ5086 روز بعد ساعت 00:40 به وقت محلی (19:40 به وقت گرینویچ) عشق آباد را ترک می‌کند و در ساعت 12:30 به وقت پکن (04:30 به وقت گرینویچ) به شیان می رسد.

افتتاح پروازها بین شیان و شهرهای آسیای مرکزی از اهمیت بالایی برخوردار است زیرا تبادلات اقتصادی و فرهنگی بین چین و منطقه را تسهیل می‌کند.

شیونگ جی، دبیر حزب دفتر منطقه ای شمال غرب اداره هوانوردی غیرنظامی چین گفت که ابتکار یک کمربند و یک جاده مبادلات بین چین و کشورهای آسیای مرکزی را ارتقا داده است.

وی افزود با ادامه شکل گیری جاده ابریشم هوایی، فرصت های بیشتری را برای همکاری بین طرف ها در زمینه‌های فرهنگی، تجاری و گردشگری باز خواهد کرد.

مسیر جدید، همراه با پرواز بین شیان و دوشنبه، پایتخت تاجیکستان، که قرار است در 18 می راه اندازی شود، نشان دهنده اتصال کامل سفر هوایی مسافران از شیان، نقطه شروع جاده ابریشم باستانی پنج کشور آسیای مرکزی است.

منبع: https://orient.tm/ru/post/53058/zapushcheny-passazhirskie-aviarejsy-mezhdu-sianem-i-ashhabadom

 

پیش بینی صندوق بین المللی پول: صادرات ترکمنستان در سال 2024 به 15.1 میلیارد دلار خواهد رسید(25  اردیبهشت)

خبرگزاری اورینت: صندوق بین‌المللی پول با انتشار گزارشی اعلام کرد: صادرات کالا از ترکمنستان در سال 2024 حدود 15.1 میلیارد دلار و واردات 9.9 میلیارد دلار خواهد بود و تراز مثبت گردش مالی تجارت خارجی این کشور به 5.2 میلیارد دلار خواهد رسید.

خاطرنشان می‌شود که رشد تولید ناخالص داخلی در بخش غیرنفتی در سطح 2.3 درصد و در بخش نفت - 1.2 درصد پیش بینی می‌شود. تولید روزانه نفت در این کشور حدود 0.18 میلیون بشکه در روز باقی خواهد ماند.

پیش بینی صندوق بین المللی پول نشان می دهد که ترکمنستان به مشارکت فعال در تجارت جهانی ادامه خواهد داد. افزایش حجم تجارت خارجی که در این گزارش ذکر شده سیگنال مثبتی برای سرمایه گذارانی است که ممکن است علاقه مند به سرمایه گذاری در اقتصاد کشور باشند.

اقتصاد ترکمنستان یکی از سریعترین اقتصادهای در حال رشد در جهان است: رشد تولید ناخالص داخلی سالانه به بیش از 6 درصد می رسد. اخیراً گزارش شده است که به وزارت دارایی ترکمنستان دستور داده شده تا پیش نویس بودجه دولتی سال 2024 را تهیه کند.

منبع: https://orient.tm/ru/post/53069/eksport-turkmenistana-v-2024-godu-sostavit-151-mlrd-prognoz-mvf

بانک اروپایی بازسازی و توسعه: در سال 2024 رشد تولید ناخالص داخلی ترکمنستان به 7 درصد خواهد رسید(27  اردیبهشت)

خبرگزاری ترکمن پورتال: در سال 2024 رشد تولید ناخالص داخلی ترکمنستان از شاخص های 2022 (6.2 درصد) و 2023 (6.5 درصد) فراتر خواهد رفت. به طور دقیق تر، پیش بینی می‌شود رشد تولید ناخالص داخلی این کشور در سال آینده 7 درصد باشد. این در گزارشی با عنوان "تحولات اقتصادی منطقه ای" که توسط بانک اروپایی بازسازی و توسعه (EBRD) در ماه می منتشر شد، بیان شده است.

بر اساس این گزارش، ترکمنستان در سال 2024 یکی از کشورهای پیشرو در آسیای مرکزی از نظر توسعه تولید ناخالص داخلی خواهد بود. به طور دقیق تر، در میان کشورهای منطقه، تنها در قرقیزستان و ترکمنستان، رشد تولید ناخالص داخلی 7 درصد یا بیشتر برآورد می‌شود.

علاوه بر این، مشخص است که ترکمنستان دارای ظرفیت اصلی انرژی در آسیای مرکزی و همچنین افزایش محموله‌های ترانزیتی است که از این کشور عبور می‌کنند، که این اطمینان را ایجاد می‌کند که توسعه شورای همکاری خلیج فارس در سال آینده افزایش خواهد یافت. از نمونه‌های آن می‌توان به این واقعیت اشاره کرد که در سال 2022، محموله‌های عبوری از بندر بین المللی ترکمن باشی به میزان 2.5 برابر افزایش یافت که در نتیجه ترکمنستان جایگاه خود را در روابط تجاری بین چین، کشورهای آسیای مرکزی، ترکیه و اروپای جنوبی تقویت کرد.

منبع: https://turkmenportal.com/tm/blog/61974/ytob-2024nji-yylda-turkmenistanyn-jionin-osushi-7-goterime-yeter

  

ترکمنستان طی 4 ماه 1.6 میلیارد کیلووات ساعت برق به قرقیزستان صادر کرد(27  اردیبهشت)

خبرگزاری ترکمن پورتال: ترکمنستان یکی از تامین کنندگان اصلی برق قرقیزستان است. طالایبک بایگزیف، رئیس هلدینگ انرژی ملی قرقیزستان این خبر را اعلام کرد.

به گفته وی، ترکمنستان در ژانویه تا آوریل 2023 در مجموع 1.6 میلیارد کیلووات ساعت برق به قرقیزستان صادر کرده است. بنابراین ترکمنستان جایگاه خود را به عنوان یکی از کشورهای پیشرو در تامین انرژی برق این کشور تقویت می‌کند. در مقایسه، در طول دوره گزارش، قرقیزستان بیش از نیم میلیارد کیلووات ساعت برق از فدراسیون روسیه و نزدیک به 500 میلیون کیلووات ساعت برق از قزاقستان وارد کرده است.

به هر حال، ترکمنستان از اوت 2021 به قرقیزستان برق صادر کرده است. کارشناسان می‌گویند که تقاضا برای برق در قرقیزستان در سال جاری با یک میلیارد کیلووات ساعت افزایش نسبت به سال گذشته به 17 میلیارد کیلووات ساعت خواهد رسید (که 14 میلیارد کیلووات ساعت در داخل کشور تولید می‌شود). این به نوبه خود شرایطی را برای ترکمنستان ایجاد می‌کند تا برق بیشتری به قرقیزستان صادر کند.

منبع: https://turkmenportal.com/tm/blog/62008/turkmenistan-4-ayda-gyrgyzystana-16-milliard-kilowatsagat-elektrik-energiyasyny-eksport-etdi

 

ترکمنستان از ابتدای سال تاکنون 592 تن پشم به منطقه اولیانوفسک صادر کرده است(27  اردیبهشت)

خبرگزاری ترکمن پورتال: ترکمنستان از ابتدای سال 2023 تاکنون 592 تن پشم گوسفند به منطقه اولیانوفسک فدراسیون روسیه صادر کرده است. "روس سلخوزنادزور" در این باره خبر داد.

متخصصان جمهوری چوواش "روس سلخوزنادزور"  و دفتر منطقه اولیانوفسک 30 محموله از 592.43 تن پشم شسته شده را از ترکمنستان به منطقه اولیانوفسک از ابتدای سال بررسی کردند. این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل 35 درصد افزایش داشته است.

طبق اسناد محموله، کارشناسان اعلام کردند که پشم در مناطقی که بیماری در 12 ماه گذشته ثبت نشده، تولید و شسته شده است.

بر اساس نتایج تحقیق، مطابقت وسیله نقلیه، محموله کنترل شده و اسناد دامپزشکی با الزامات دامپزشکی فدراسیون روسیه تعیین شد.

منبع: https://turkmenportal.com/tm/blog/61998/turkmenistan-yylyn-bashyndan-bari-ulyanowsk-sebitine-592-tonna-goyun-yununi-eksport-etdi

 

بیش از 14 هزار ترکمن در 4 ماه به ازبکستان سفر کردند(27  اردیبهشت)

خبرگزاری ترکمن پورتال: در ژانویه تا آوریل 2023، بیش از 14000 ترکمن از ازبکستان بازدید کردند. این در نشریه اینترنتی ازبکستان گزارش شده است.

ترکمنستان در چهار ماهه اول سال 2023 رتبه ششم را از نظر تعداد شهروندانی که به کشورهای همسایه سفر کرده اند را به خود اختصاص داده است. در دوره گزارش 14.2 هزار ترکمن به ازبکستان سفر کرده اند.

مجموع گردشگرانی که در ماه‌های ژانویه تا آوریل سال جاری به ازبکستان آمده اند، 2019 میلیون نفر است که بیشتر آنها از کشورهای آسیای میانه، روسیه و ترکیه آمده اند. به ویژه در دوره گزارش، 623 هزار گردشگر از تاجیکستان، 558 هزار گردشگر از قزاقستان، 487 هزار گردشگر از قرقیزستان، 207 هزار گردشگر از فدراسیون روسیه و 29 هزار گردشگر از ترکیه به ازبکستان آمده اند. به این ترتیب، این کشورها پنج نفر اول این فهرست را تشکیل می دهند. رتبه ششم این فهرست متعلق به ترکمنستان است و نام کشورهایی مانند جمهوری کره (9.2 هزار)، هند (8.3 هزار)، چین (6.3 هزار) و آلمان (5.7 هزار) نیز در صدر این فهرست دیده می‌شود.

منبع: https://turkmenportal.com/tm/blog/62009/4-ayda-14-munden-gowrak-turkmenistanly-ozbegistana-syyahat-etdi

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما