معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۲/۲۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۶۰

اخبار اقتصادی ترکیه - آنکارا

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی ترکیه در هفته سوم اردیبهشت ماه 1402مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

اعلام نرخ بیکاری 10 درصد  توسط سازمان آمار ترکیه

سازمان آمار ترکیه، نرخ بیکاری این کشور در ماه مارس سالجاری را اعلام کرد. براین اساس نرخ بیکاری ترکیه در ماه مارس 2023 بدون تغییر نسبت به ماه قبل، 10 درصد اعلام شد.

بر پایه این گزارش، نرخ بیکاری برای مردان 8.1 درصد و برای زنان 13.8 درصد برآورد شده است. تعداد افراد شاغل 31 میلیون و 462 هزار نفر و تعداد افراد بیکار 3 میلیون و 508 هزار نفر می‌باشد. منحنی زیر نرخ بیکاری در زنان (منحنی بنفش)، مردان (منحنی آبی) و مجموع  (منحنی قرمز)را برای دورهای مختلف نشان داده است:


https://www.trthaber.com/haber/ekonomi/issizlik-rakamlari-aciklandi-766150.html

 

هدف بلندمدت ترکیه برای تولید 53 گیگاوات برق از انرژی خورشیدی

میزان تولید برق از انرژی‌های خورشیدی در  ترکیه به 10 هزار مگاوات رسیده است. خلیل دمیرداغ، رئیس انجمن صنعت انرژی خورشیدی ترکیه ضمن اشاره به این موضوع، اعلام داشت: پتانسیل انرژی خورشیدی ترکیه باورنکردنی است. روی آوردن به انرژی‌های تجدیدپذیر برای بهبود در کسری حساب جاری ناشی از واردات انرژی بسیار مهم است. نیروگاه خورشیدی 1000 مگاواتی می‌تواند طی 10 سال به میزان 1.5 میلیارد دلار در بهبود کسری حساب جاری نقش داشته باشد. وی افزود، ظرفیت انرژی خورشیدی ترکیه تا سال 2035 به 53 گیگاوات خواهد رسید. وی خاطر نشان نمود: حتی منطقه شرق دریای سیاه که کمترین میزان نور خورشید را در کشور دریافت می‌کند، معادل لهستان و آلمان است که امروزه نیروگاه‌های خورشیدی بسیاری در اروپا ساخته شده است. وی بر اهمیت و ضرورت رویکرد جدی دولت و حمایت از انرژیهای نو تاکید کرد.

https://www.dunya.com/ekonomi/1000-mw-gesle-15-milyar-dolarlik-cari-acigi-kapatabiliriz-haberi-693407

 

آغاز فعالیت های ترکیه برای اکتشاف نفت در دریا

ترکیه که در سال‌های اخیر به فعالیت‌های اکتشاف گاز طبیعی و نفت خود سرعت بخشیده است، پس از کشف گاز طبیعی در غرب دریای سیاه، مطالعات لرزه‌ نگاری برای اکتشاف نفت در شرق دریای سیاه را آغاز کرده است.

بر اساس اطلاعات جمع‌آوری‌شده از داده‌های ردیابی کشتی‌های بین‌المللی، کشتی اکتشافی لرزه‌نگار بارباروس خیرالدین پاشا در منطقه شرق دریای سیاه، در نزدیکی شهرهای اردو-سامسون فعالیت می‌کند. بارباروس خیرالدین پاشا که از 7 آوریل در منطقه فعالیت می‌کند، قرار است برای مدتی مطالعات لرزه نگاری خود را ادامه دهد. در حالی که ترکیه سالهاست اکتشاف و تولید نفت را در خشکی انجام می دهد، این بار تمرکز خود را بر فعالیت های اکتشاف نفت در دریاها آغاز کرده است. کشتی تحقیقاتی لرزه نگار بارباروس خیرالدین پاشا در پایان سال 2012 در فهرست موجودی شرکت نفت ترکیه (TPAO) اضافه گردید. این کشتی  که در 31 دسامبر 2012 به قیمت 130 میلیون دلار خریداری شد، می‌تواند سازه‌های زمین شناسی را در عمق 8 هزار متری زیر دریا بررسی کرده و داده‌های لرزه ای دو و سه بعدی را جمع آوری کند. این کشتی با وزن ناخالص 4711 تن می‌تواند به طور خودکار جهت و موقعیت خود را از طریق ارتباطات ماهواره ای تعیین کند. این کشتی که 84 متر طول و 21.6 متر عرض دارد دارای یک سکوی هلیکوپتر است. این کشتی که ویژگی کار روی یخچال ها را نیز دارد با پیشرانه دیزلی کار می‌کند. بارباروس خیرالدین پاشا با منبع صدای لرزه‌نگار، مبدل‌های کاتالیزوری با مشخصات بالا، دو بدنه و سیستم‌های تمیز کردن آب، به عنوان یکی از بهترین کشتی‌های دوست‌دار محیط‌زیست‌ در مقایسه با همتایان خود توصیف می‌شود. به دنبال اظهارات فاتح دونمز، وزیر انرژی و منابع طبیعی ترکیه، در 20 آوریل سالجاری مبنی بر وجود چشم انداز نفتی در منطقه شرق دریای سیاه، توجه به این منطقه معطوف و فعالیت های اکتشافی در منطقه دریای سیاه مرکزی و شرقی آغاز و انتظار می رود در منطقه دریای سیاه شرقی نفت کشف شود. دونمز در گفتگو با خبرنگاران در 8 می 2023 اذعان نمود: اکنون، ما در حال جستجوی نفت در دریای سیاه هستیم. کشتی‌های تحقیقاتی لرزه نگار ما، ابتدا بررسی‌های اولیه و مطالعات زمین شناسی را انجام می دهند. احتمالاً می‌توانیم یک اکتشاف جدید انجام دهیم. همچنین مناطقی با پتانسیل ذخایر نفتی در نزدیکی شهر ریزه در منطقه شرق دریای سیاه داریم. می‌توانیم حفاری دیگری نیز در آنجا انجام دهیم.

https://ekonomi.haber7.com/ekonomi/haber/3323865-turkiyeden-enerji-atagi-karadenizde-dogal-gazdan-sonra-hedef-petrol

 

اعلام نرخ فقر 14.4 درصدی ترکیه توسط سازمان آمار ترکیه

بر اساس داده‌های سازمان آمار ترکیه، نرخ فقر این کشور در سال 2022 نسبت به سال 2021  بدون تغییر 14.4 درصد اعلام شد. شهرها با بالاترین نرخ فقر؛ آدانا، مرسین با 15 درصد، آغری، کارص، ایغدیر، آرداهان با 14.6 درصد و ازمیر با 14.3 درصد می‌باشند. منحنی نرخ فقر در ترکیه برای دورهای مختلف در ذیل نشان داده شده است:


https://www.ntv.com.tr/ntvpara/turkiyede-2022de-yoksulluk-orani-yuzde-14-4,RxBzoEpywk6uGejvs5rk_Q

 

افزایش 11.3 درصدی صادرات خودروی ترکیه طی 4 ماه نخست 2023

بر اساس اعلام انجمن صادرکنندگان صنعت خودروی ترکیه، میزان صادرات صنعت خودروی این کشور در ماه آوریل 2023 بالغ بر 2.7 میلیارد دلار گردید. بر اساس این گزارش، سهم صادرات خودرو در کل صادرات ترکیه 13.9 درصد می‌باشد. صادرات صنعت خودروی ترکیه در بازه زمانی ژانویه تا آوریل سال جاری با افزایش 11 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل 11.3 میلیارد دلار می‌باشد.

بیشترین صادرات خودروی ترکیه به کشورهای آلمان، انگلیس، فرانسه و ایتالیا صورت گرفته است.

https://www.haberturk.com/otomotiv-ihracati-nisan-da-yuzde-11-artti-3589841-ekonomi

 

افزایش 45 درصدی حقوق کارکنان دولتی ترکیه

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه اعلام کرد که حقوق کارمندان دولت در ژوئن سالجاری 45 درصد افزایش خواهد یافت. وی همچنین گفت، مابه التفاوت نرخ تورم و حق رفاه نیز به کارکنان تعلق خواهد گرفت. بدین ترتیب کمترین میزان حقوق دریافتی یک کارمند دولتی در ترکیه به 22 هزار لیر افزایش خواهد یافت. ودات بیلگین، وزیر کار و تامین اجتماعی ترکیه نیز در خصوص افزایش حداقل دستمزد گفت: در ژانویه 2023 ترتیبی اتخاذ کردیم تا حداقل دستمزد به بالاترین میزان خود یعنی 455 دلار افزایش یابد در ماه جولای نیز همین کار را انجام خواهیم داد و حداقل دستمزد را به 500 دلار افزایش خواهیم داد.

https://ekonomi.haber7.com/ekonomi/haber/3324147-cumhurbaskani-erdogan-en-dusuk-memur-maasi-22-bin-lirayi-bulacak

 

رشد صنعت اسباب بازی ترکیه

صنعت اسباب بازی ترکیه روز به روز در حال توسعه است. سهم تولید داخلی ترکیه در صنعت اسباب بازی این کشور که به حجم بازار تقریباً 560 میلیون دلار رسیده است به سرعت در حال افزایش و به 85 درصد رسیده است. در حالی که صنعت اسباب بازی ترکیه تا پایان سال 2022 به حجم تجارت تقریبا 560 میلیون دلاری رسیده است، سهم تولیدکنندگان در بازار روز به روز در حال افزایش است. تولیدکنندگان داخلی ترکیه در این حوزه  علاوه بر تمرکز بر بازارهای کشورهای آسیایی و اروپا تلاش دارند تا در صنعت اسباب بازی انگلیس و آمریکا نیز حضور فعالی داشته باشند.

رئیس انجمن تولیدکنندگان اسباب‌بازی ترکیه با ارزیابی پیشرفت‌ها و مشکلات صنعت اسباب‌بازی گفت: بسیاری از کشورهای واردکننده به دلیل افزایش قیمت حمل ‌و نقل و محدودیت‌های اعمال شده توسط چین، تولید را در این صنعت آغاز کردند. وی همچنین تصریح کرد: برخی از تولیدکنندگان داخلی واردکننده برخی از قطعات هستند زیرا در برخی قطعات، کمبود عرضه وجود دارد که در بازار داخلی یافت نمی‌شود.

https://www.dunya.com/ekonomi/cin-baskisi-ithalatciyi-oyuncak-ureticisi-yapti-haberi-693384

 

رشد 7.3 درصدی صادرات غلات ترکیه

براساس اعلام  انجمن صادرکنندگان غلات ترکیه،  میزان صادرات صنعت غلات این کشور در دوره ژانویه تا آوریل سالجاری با 7.37 درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال قبل به 3.8 میلیارد دلار رسید. بیشترین صادرات غلات ترکیه در ماه آوریل سالجاری به کشورهای عراق، آمریکا و سوریه انجام شده است.

https://www.patronlardunyasi.com/haber/Hububat-ihracati-artti/279107

 

تاکید وزیر خزانه دار ی و دارایی ترکیه مبنی بر عدم افزایش نرخ بهره

نورالدین نباتی، وزیر خزانه داری و دارایی ترکیه با بیان اینکه انتظار افزایش نرخ بهره مطابق با مدل اقتصاد ترکیه وجود ندارد، گفت: در مدل جدید اقتصادی ترکیه، جایی برای افزایش نرخ بهره وجود ندارد. وی افزود: دیگر انتظاری برای افزایش نرخ بهره در جامعه وجود ندارد. نرخ بهره ای که بانک های مرکزی در سایر کشورهای دنیا اعمال می‌کنند بالاتر از نرخ تورم شان نیست. اما آنچه از ما می خواهند انتقال منابع خارجی به کشور از طریق افزایش نرخ بهره است، اما دیگر جامعه ترکیه این خواسته را نمی‌پذیرد. ضمن اینکه، اردوغان رئیس جمهور ترکیه مخالف افزایش نرخ بهره است. بنابراین افزایش نرخ بهره در برنامه‌های ما وجود ندارد.

نباتی همچنین در ادامه ضمن اشاره به موفقیت طرح ایجاد حساب سپرده محافظت شده ارزی گفت: این حساب یکی از مهمترین ارکان مدل جدید اقتصادی بود که در 20 دسامبر 2021  ایجاد شد و از طریق این ابزار،تقاضا برای ارز کاهش و نوسانات نرخ ارز در بازار نیز کنترل گردید./چ

https://www.milliyet.com.tr/ekonomi/bakan-nebatiden-onemli-aciklamalar-6944744

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما