معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۱/۲۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۲۸

رشد بالای قیمت مواد غذایی در کوبا

بر اساس داده‌های اداره ملی اطلاعات و آمار دولت کوبا (ONEI)، قیمت مواد غذایی در این کشور در طول یک سال 72.6 درصد افزایش یافته است . غذا و نوشیدنی‌های غیرالکلی مواردی بود که بیشترین تغییرات سال را از فوریه 2022 تا ماه گذشته ثبت کرده اند. داده‌ها نشان دهنده افزایش غیرقابل توقف تورم در کوبا است.

داده‌های رسمی اداره ملی اطلاعات و آمار دولت کوبا (ONEI) در فوریه 2023 نشان می دهد که سیاست ضدتورمی در کوبا مؤثر نبوده و قیمت مواد غذایی در این کشور در طول یک سال 72.6 درصد افزایش یافته است. اقلامی همچون پنیر سفید، روغن خوراکی، مالانگا (نوعی ریشه گیاهی شبیه به سیب زمینی )، آرد ذرت و سایر غلات و برنج محصولاتی بودند که بیشترین افزایش قیمت را به خود اختصاص داده اند. بر اساس این گزارش، در مقابل، فلفل، گوجه فرنگی، لوبیا و تنباکو کاهش قیمت داشته اند. از ابتدای سال جدید میلادی تاکنون، هزینه زندگی نسبت به ماه دسامبر گذشته حدود 5 درصد افزایش داشته است. بر اساس اطلاعات رسمی، شاخص قیمت مصرف کننده (CPI) در ماه فوریه (2.61 درصد) نسبت به ژانویه (2.74 درصد) بهبود جزئی داشته است. با این حال، در مقایسه با فوریه 2021، شاخص CPI برای ماه فوریه گذشته در مقایسه با فوریه سال 2022 حدود  44.5 درصد افزایش یافته است.

این داده‌ها همگی نشان‌دهنده تورم غیرقابل توقفی است که از سال گذشته تحمیل شده‌اند، افزایش‌ قیمت مواد غذائی در بخش رستوران‌ها و هتل‌ها (62.51 درصد نسبت به سال قبل) تصویر ثابتی از تورم را نشان می‌دهند که عمدتاً بر قیمت‌های غذا و در نتیجه جیب کوبایی‌ها تأثیر می‌گذارد.

استیو هانکه، اقتصاددان آمریکایی، استاد دانشگاه معتبر جانز هاپکینز، تورم کوبا را در ابتدای ماه مارس 81 درصد تخمین زد که 12 واحد بیشتر از یک ماه پیش است، و کوبا را در رتبه یازدهم جهان قرار داد که تنها ونزوئلا (2) و آرژانتین (7) در منطقه از آن پیشی گرفته اند.

در آغاز ماه مارس، معاون نخست وزیر و وزیر اقتصاد و برنامه ریزی کوبا، الخاندرو خیل فرناندز، تأیید کرد که دولت قادر به مهار تورم بالا در کشور نیست. این مقام مسئول در جلسه هیات وزیران گفت: «رشد جزئی 9 درصدی در تیراژ خرده فروشی هنوز برای مهار تورم که هنوز هم بسیار بالاست و برآوردن تقاضاهایی که مردم برای کالاها و خدمات دارند، کافی نیست.» در همان تاریخ‌، وزیر کشاورزی، یدائل جی. پرز بریتو، در جلسه‌ای که درباره آن خواستار «اختیار» شد، اظهار داشته بود که اکثر مردم کوبا همچنان از کمبود مواد غذایی مختلف و تورم در نیمه اول سال 2023 رنج خواهند برد.

دولت کوبا در سالهای اخیر برای تامین مواد غذائی مورد نیاز مردم ، گسترش به اصطلاح پورتفولیو فرصت ها برای جذب سرمایه گذاری خارجی در بخش کشاورزی را از جمله اهداف اصلی خود قرار داده است . بسیاری بر این باورند که بخش تولیدی کشاورزی کوبا اگر آزادی عمل داشته باشد و خصوصی شود و ابزار تولید به سمت تولید ثروت ملی و اشتغال هدایت گردد ، می‌تواند بسیار بهتر کار کند و امنیت غذائی را برای کشور که در حال حاضر از کمبود شدید عرضه محصولات غذائی رنج برده و متکی به واردات سالیانه 2 میلیارد دلاری است به ارمغان بیاورد . در سال 2023 و با مشکلات کمبود غذا در کوبا، تقریباً 20 درصد از زمین‌های کشاورزی مورد استفاده قرار نمی‌گیرند. برای توسعه یک کشور، سرمایه خارجی می‌تواند گزینه خوبی باشد، زمانی که سرمایه گذاری ملی کارایی نداشته باشد.

منابع :

https://www.cibercuba.com/noticias/2023-03-22-u207888-e207888-s27061-precios-alimentos-cuba-suben-726-ciento-ano

https://havanatimes.org/opinion/cubas-countryside-doesnt-need-foreign-investment-to-thrive/

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما