معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۱/۲۳- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۰۷

اخبار اقتصادی چین - شانگهای

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی شانگهای در هفته سوم فروردین ماه 1402 مندرج در رسانه‌های حوزه شرق چین به شرح زیر ارائه می‌گردد.

افتتاح اولین آزمایشگاه فناوری کوانتومی در مدارس شهر آنخویی؛

 در تاریخ بیست و نهم مارس 2023، آزمایشگاه اکتشاف علوم کوانتومی‌که مشترکا توسط یک مدرسه راهنمایی در خفی(مرکز استان آنخویی) و شرکت QuantumCTek Co, Ltd.  تأسیس شده بود، به طور رسمی راه اندازی و اولین کلاس آن برگزار شد. در این کلاس دانش‌آموزان، دنیای کوانتومی و جذابیت علم و فناوری را از طریق کارکرد عملی ابزارهای آزمایشی بطور مستقیم تجربه کردند. آزمایشگاه تازه تأسیس شده مذکور، اولین آزمایشگاه عمومی‌سازی علوم کوانتومی‌برای آموزش دبیرستان در خفی است که سه شاخه مهم فناوری کوانتومی‌شامل ارتباطات، محاسبات و اندازه‌گیری دقیق کوانتومی را ادغام می‌کند و با تجهیزات پیشرفته تدریس تجربی و برنامه درسی سیستماتیک، تسهیلات عالی را  برای پاسخگویی به خواسته‌های دانش‌آموزان در راستای یادگیری نظری و نیازهای تجربی علوم و فناوری کوانتومی فراهم می نماید. به گفته تانگ هائو، مدیر بخش محصولات آموزشی QuantumCTek، این شرکت قبلاً به دانشگاه Tsinghua، دانشگاه علوم و فناوری جنوبی، دانشگاه ججیانگ، دانشگاه شمال شرقی، مدرسه راهنمایی شماره 1 فوجو و سایر مدارس خدمات ارائه کرده است. در آینده، این شرکت همچنین با تعداد بیشتری از کالج ها و مدارس ابتدایی و راهنمایی برای ارتقای توسعه فناوری صنعتی و پرورش استعداد همکاری خواهد کرد. توسعه فناوری اطلاعات کوانتومی دارای اهمیت علمی و ارزش استراتژیک قابل توجهی است. در حال حاضر، چین با مجموعه ای از دستاوردهای برجسته مانند ماهواره آزمایش علوم کوانتومی " Micius " یا " Mozi "، "خط ارتباطی کوانتومی‌پکن-شانگهای"، "رایانه کوانتومی Jiuzhang " و "رایانه کوانتومی Zuchongzhi " اولین کشور جهان در زمینه فناوری کوانتومی است. با این حال، این کشور کماکان بر بهبود پرورش و جذب استعداد و آموزش علمی متمرکز است.    

   cnanhui.org/23-04-04

معامله بیش از یک میلیارد یوان (145 میلیون دلار) در ایوو بعنوان مرکز کالاهای کوچک چین؛

بیش از 90 درصد از مشاغل در شهر Yiwu، مرکز کالاهای کوچک چین، پرداخت دیجیتالی را در پلت فرم رسمی این شهر پذیرفته اند طوریکه تا بحال بیش از 60000 کیف پول دیجیتالی در این شهر افتتاح شده و معاملاتی با ارزش بیش از 1 میلیارد یوان (145 میلیون دلار) در آن انجام شده است. این شهر واقع در استان ججیانگ، طرح آزمایشی خود مبنی بر ترویج ارز دیجیتال  چین (e-CNY) در بازار کالاهای کوچک محلی را راه اندازی کرده است. همچنین این شهر در نظر دارد تا اقدامت بیشتری، از جمله تخصیص یارانه‌های مالی در بازار کالاهای کوچک و پرداخت دستمزد کارکنان، هزینه‌های پارکینگ، هزینه‌های اجاره، و قبوض آب و برق. در دستور کار قرار دهد. طبق برنامه کاری اعلام شده ایوو، مقرر است این شهر تا پایان سال 2023، بیش از 1 میلیون معامله به ارزش بالاتر از 10 میلیارد یوان را در بازار کالاهای کوچک خود انجام دهد. سرویس پرداخت دیجیتال RMB   نود درصد از مشاغل آفلاین خود را پوشش می دهد و برای بیش از 95 درصد از مشاغل در پلت فرم دیجیتال رسمی Yiwu، Chinagoods  قابل دسترسی است.

در ماه مارس، اولین دستگاه صرافی e-CNY ججیانگ در Yiwu راه‌اندازی شد که می‌توانست 19 ارز اصلی از جمله RMB  را مبادله کند و اسکناس‌های ارز خارجی را مستقیماً بدون دانلود برنامه‌های پرداخت موبایلی با کیف پول‌های فیزیکی e-CNY مبادله کند. این دستگاه می‌تواند با راهنمایی صوتی و تصویری به هشت زبان به حل مشکلات ارز خارجی برای مشتریان خارجی چین کمک کند. Yiwu، که اغلب به عنوان "سوپرمارکت جهان" شناخته می‌شود، دارای انواع فراوانی از کالاها، تدارکات راحت و سریع و یک محیط تجاری بسیار خوب است.

 Xinhua/23-04-04

  رونمایی شانگهای از 41 سیاست و اقدام، برای تقویت تجارت و سرمایه گذاری بین المللی؛

دولت محلی شانگهای با هدف تثبیت و بهبود تجارت و سرمایه گذاری خارجی و در عین حال پاسخ فعالانه به چالش های مختلف ناشی از محیط پیچیده خارجی، دو مجموعه از سیاست های جدید را رونمایی کرده است. هر دو مجموعه، تجارت و سرمایه گذاری خارجی را از طریق گشایش و توسعه با کیفیت بالا، ترویج و بهینه سازی محیط کسب و کار، ضمانت های تجارت خارجی و خدمات سرمایه گذاری تقویت می‌کند. این سیاست ها ابتدا 21 اقدام را در چهار زمینه شامل ترویج حجم تجارت باثبات، تسهیل تحول، گسترش بازارها و بهبود فضای کسب و کار در نظر دارند. برخی از سیاست های جدید با هدف کمک به شرکت ها در ترخیص کالا، تأمین مالی و معافیت های مالیاتی است. به عنوان مثال، پیرو این سیاست ها، این شهر در گسترش بازارهای بین المللی به شرکت هایی که محصولات الکترومکانیکی و با تکنولوژی بالا تولید می‌کنند، کمک می‌کند. همچنین توسعه واردات انرژی‌های حیاتی، محصولات معدنی و محصولات کلیدی کشاورزی را تشویق می‌کند. گفتنی است شعبه شانگهای بانک صادرات و واردات چین خط اعتباری ویژه ای به مبلغ 10 میلیارد یوان (1.45 میلیارد دلار آمریکا) برای شرکت های کوچک و خرد با محوریت تجارت خارجی ایجاد خواهد کرد. ضمنا این شهر در حال گسترش دامنه تجاری مرکز داوری و میانجی گری سازمان جهانی مالکیت فکری در شانگهای و کمک به موسسات داوری خارجی در ایجاد شعب تجاری در شانگهای است.  

در همین حال، 20 اقدام دیگر هم به منظور ارتقای سطح بازگشایی، افزایش سطح جذب سرمایه گذاری خارجی، افزایش حمایت از عوامل توسعه سرمایه گذاری خارجی و بهینه سازی خدمات سرمایه گذاری خارجی در حال توسعه است. شایان ذکر است که این شهر در حال گسترش دامنه شناخت استعدادهای برتر خارجی شامل ورود، خروج و اقامت آسان برای مدیران اجرایی و پرسنل فنی خارجی و خانواده‌های آنهاست. از جمله طبق این سیاست های جدید، شرکت‌های خارجی به پلتفرم‌های خدمات و کانال‌های شکایت دسترسی خواهند داشت و خدمات دولتی برابر برای آنها تضمین می‌شود.  

Shinenews/23-04-04

برگزاری کنفرانس جهانی سرمایه گذاری با هدف معرفی پتانسیل محیط سرمایه گذاری شانگهای؛

شانگهای بعنوان مقصدی تثبیت شده برای سرمایه گذاری از داخل و خارج از چین، در نظر دارد با سیاستها و خدمات بهتر، سرمایه گذاری با کیفیت بیشتری را جذب کند. در این راستا کنفرانس جهانی سرمایه گذاری با هدف معرفی و نمایش ظرفیت محیط سرمایه گذاری این کلانشهر در مرکز نمایشگاهی شانگهای،  برگزار شده است.  کنفرانس سالانه ارتقای سرمایه گذاری جهانی شانگهای، روز ششم آوریل 2023 آغاز شده و ابتکارات سرمایه گذاری جدیدی در سراسر شهر را بدنبال دارد. از زمان آغاز به کار این پلتفرم در سال 2021، دو بار با استقبال پرشور همه بخش های جامعه برگزار شده است. بیش از 500 پروژه صنعتی بزرگ در دو دور اول با سرمایه گذاری کل بیش از 1 تریلیون یوان (145 میلیارد دلار آمریکا) امضا شد که شتاب قدرتمند توسعه صنعتی و اقتصادی شانگهای را بدنبال داشت.

کنفرانس امسال با تعیین اهدافی برای ایجاد سیگنال های مثبت، نمایش فرصت های سرمایه گذاری و افزایش اعتماد سرمایه گذاری، شرکت‌ها و کارآفرینان داخلی و بین‌المللی را دعوت کرد تا سرزندگی و جذابیت شهری شانگهای را به نمایش بگذارند و سرمایه‌گذاری جهانی در این شهر را تشویق کنند. بیش از 300 شرکت و سازمان داخلی و خارجی به همراه 400 مهمان از جمله گروهی از مهمانان تاثیرگذار بین المللی و متخصصان برجسته در این کنفرانس شرکت داشته اند. برای افزایش نفوذ کنفرانس در داخل و خارج از کشور، رویداد امسال به طور ویژه از مدیران شرکت های Fortune Global 500، برخی از مقامات سفارتخانه‌ها و پرسنل مرتبط با انجمن‌های تجاری بین المللی دعوت شده بود. گفتنی است طی این رویداد نمایندگانی از شرکت های مختلف مانند شرکت های دولتی، خارجی و خصوصی سخنرانی نموده و تجربیات و دیدگاه‌های خود را در مورد سرمایه گذاری در شانگهای به اشتراک گذاشتند. بنابر اعلام لیو پینگ، معاون کمیسیون اقتصادی و اطلاع رسانی شهر، این رویداد به عنوان مقدمه دور جدیدی از فعالیت های ترویج سرمایه گذاری در ماه‌های آینده برای پیشبرد بیشتر جذب سرمایه گذاری در شانگهای برگزار شده است.

 Shinenews/23-04-03

برگزاری نمایشگاه بین المللی نساجی (2023) چین در شانگهای؛

نمایشگاه بین المللی تجارت پارچه و لوازم جانبی پوشاک چین از روز 4 آوریل 2023 در محل حومه منطقه Qingpu شانگهای آغاز شد. این نمایشگاه سه روزه در محل نمایشگاهی NECC  با مساحت 160000 مترمربع، با مشارکت Messe Frankfurt (HK)  و شورای صنعت نساجی چین برای ارتقای تجارت بین‌المللی، بیش از 3500 غرفه‌دار را گرد هم آورد و حدود 80000 بازدید کننده حرفه ای را جذب کرد. طی نمایشگاه بین المللی نساجی تعداد غرفه داران نسبت به سال 2021، پانزده درصد افزایش یافت و شرکت کنندگان از 22 کشور و منطقه در آن حضور داشتند. به گفته مدیر عامل مسه فرانکفورت (هنگ کنگ)؛ این نمایشگاه بر روی مواد زیست محیطی و پایدار و فناوری‌های سازگار با محیط زیست و پارچه‌ها تمرکز دارد.

در این باره ولفگانگ مارزین، رئیس و مدیر عامل گروهMesse Frankfurt (HK) ، گفت که نمایشگاه‌های تجاری در چین به شدت اقتصاد را تقویت کرده اند و بنابراین آینده بسیار روشنی را از نظر تجارت و حضور در نمایشگاه‌های تجاری در سالهای پیش رو –چین- می‌بیند.  وی با بیان اینکه چین بزرگترین بازار خارج از آلمان برای برگزارکننده نمایشگاه‌هاست، افزود؛ «دیدن افرادی که به صورت حضوری مبادلات اولیه تجاری انجام می دهند، به من احساس بسیار مثبتی در مورد چشم انداز تجاری و نمایشگاه‌های صنعتی آینده در چین را می دهد.»

همزمان با نمایشگاه بین المللی نساجی، نمایشگاه Yarn Expo Spring 2023  با مساحت 27000 متر مربع در سالن 8.2 نیز توسط نزدیک به 450 غرفه دار از 10 کشور را گرد هم آورد.  

 Shinenews/23-03-28

رونق صنعت زنبور عسل در شهر جیانگشان؛

به گفته اداره کشاورزی و امور روستایی جیانگشان، شهری واقع در استان ججیانگ، این شهردر سال2022 ارزش تولید سالانه 1.5 میلیارد یوان (218 میلیون دلار) در صنعت زنبور عسل داشته است. زنبورداری و مزایای اقتصادی آن در این شهر طی 31 سال متوالی در بین تمام شهرها، شهرستان‌ها و بخش‌ها، بالاترین رتبه را داشته است. جیانگشان از قدیم الایام به زنبورداری و عسل‌سازی تمرکز داشته و در دهه 1940، پس از اضافه شدن زنبورهای ایتالیایی به صنعت محلی، زنبورداری به صنعت غالب این شهر تبدیل شد. جیانگشان اکنون دارای یک منطقه نمایش کیفیت و ایمنی صادرات در سطح ملی برای محصولات زنبور عسل و بزرگترین مرکز توزیع محصولات زنبور عسل در چین است.

 در سال 2020، جیانگشان اولین اتحادیه مشترک صنعت زنبور عسل در استان ججیانگ را ایجاد کرد که تنها در سه سال، بیش از 90 میلیون یوان از صنعت زنبور عسل به دست آورد. انتظار می رود ظرفیت پردازش محصولات زنبور عسل این شهر در سال جاری میلادی به 30000 تن برسد و ارزش کل تولیدی صنعت زنبور عسل بیش از 1.6 میلیارد یوان تخمین زده می‌شود.

chinadaily.com.cn/23-03-31

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما