معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۱/۲۲- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۳۸

اخبار اقتصادی قزاقستان-آکتائو

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی قزاقستان در هفته سوم فروردین ماه 1402 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر می‌باشد:

استقبال گسترده مجازی از جشنواره آنلاین نوروز قزاقستان در اپلیکیشن تیک تاک( TikTok)

جشنواره آنلاینی که توسط وزارت فرهنگ و ورزش قزاقستان و شرکت تیک تاک (TikTok) به مناسبت نوروز برگزار شد، بیش از 120 میلیون بازدیدکننده داشت. به عنوان بخشی از این جشنواره با هشتگ  Nauryz2023، شهروندان قزاقستانی ویدئوهایی را در این پلتفرم ایجاد و منتشر کردند که نشان می‌دهد چگونه نوروز را جشن می‌گیرند، از جمله تبریک به یکدیگر، تهیه غذاهای جشن نوروز، خواندن آهنگ‌های ملی و بحث در مورد تاریخ و سنت‌های تعطیلات در منطقه خود.  " مولدیر عبدالیوا" سخنگوی این وزارتخانه، گفت: ترویج میراث ملی ما به این شیوه از طریق پلتفرم های آنلاین مهم است. این پروژه به ما اجازه داد تا در مورد منحصر به فرد بودن این مناسبت در مکان‌های مختلف صحبت کنیم و در عین حال غنای فرهنگ خود را به شیوه ای مدرن به نمایش بگذاریم. ما بسیار خوشحالیم که می‌توانیم تعطیلات شگفت انگیز نوروز را با جامعه بزرگ خود در قزاقستان جشن بگیریم. به لطف این، اکنون افراد بیشتری در سراسر جهان با فرهنگ زیبا و منحصر به فرد قزاقستان آشنا خواهند شد.

کاربرانی که بهترین ویدیوها ساخته و بارگزاری کرده اند از وزارتخانه فرهنگ و ورزش قزاقستان جوایزی دریافت کردند. بر همین اساس نفر اول طرحی هنری ارائه کرده است که نشان می‌دهد چگونه نوروز در مناطق مختلف قزاقستان جشن گرفته می‌شود و با این ویدئو توانست جایزه اصلی را از آن خود کند. نفر دوم دستور پخت غذای خانگی "بسبارمک"، یک غذای ملی قزاقستان را به نمایش گذاشته است و  ویدئویی که با رقص در ارتفاعات قزاقستان پرداخته بود مقام سوم را به خود اختصاص داد.

https://astanatimes.com/?p=67471

 

قزاقستان دومین محموله نفت خود را از طریق دریای خزر به باکو ارسال کرد

       شرکت دولتی خط لوله نفت قزاقستان، کز تزنس اویل (KazTransOil)، پس از دریافت و ارسال اولین محموله نفتی، دریافت دومین محموله را از طریق بندر آکتائو از میدان نفتی تنگیز اعلام وصول کرد. قزاقستان با توجه به وضعیت پیچیده ژئوپلیتیکی که از زمان حمله روسیه به اوکراین در فوریه 2022 به وجود آمده است، تلاش هایی را برای تنوع بخشیدن به مسیرهای صادرات نفت و گاز انجام داده است. پس از ارسال اولین محموله نفت از میدان دریایی کاشاگان در 20 مارس، این دومین بار است که ارسال رسمی نفت قزاقستان به پایانه سنگچال آذربایجان انجام می‌شود. با این حال، در حالی که افزایش استفاده از کریدور میانی مزایایی را برای قزاقستان و مصرف کنندگان غربی آن فراهم می‌کند، ظرفیت ها در بندر آکتائو قزاقستان و در سنگچال آذربایجان هنوز برای ارائه یک جایگزین مناسب برای مسیرهای سنتی صادرات قزاقستان کافی نیست.

https://www.caspianpolicy.org/research/energy-and-economy-program-eep/kazakhstan-sends-second-oil-shipment-across-the-caspian-sea-to-baku?mc_cid=cf2ed0b56a&mc_eid=d6e1ece040

 

ورود هیات استان آستراخان روسیه به استان آتیرائو

     هیاتی از نمایندگان استان آستاراخان روسیه روز دوشنبه 15 فروردین 1402 وارد استان آتیرائو قزاقستان شد. به گزارش خبرگزاری آتیرائو پرس (AtyrauPress) این سفر کاری دو روز به طول خواهد انجامید. این هیئت متشکل از وزرای بهداشت، صنعت، فرهنگ، کشاورزی و شیلات، نمایندگان بازرگانی و تعداد دیگری از مدیران بخش خصوصی و دولتی روسیه می‌باشد. هدف این سفر دو روزه کاری توسعه همکاری‌ها در بخش های تجارت و گردشگری، صنعت و کشاورزی، صنعت ماهیگیری و همچنین بهداشت، آموزش، فرهنگ و سیاست و جوانان ذکر شده است.

https://atpress.kz/ru/news/v-atyrau/v-atyrau-pribyla-delegatsiya-astrakhanskoj-oblasti

ضرورت افزایش قیمت بنزین و گازوئیل در قزاقستان

    "بولات آکچولاکوف" سرپرست وزارت انرژی جمهوری قزاقستان، پیشنهاد افزایش قیمت نهایی بنزین و گازوئیل را صادر کرد.

    وی افزود: برای تثبیت بازار داخلی سوخت و روانکارها، کاهش اختلاف قیمت بین قزاقستان و کشورهای همسایه ضروری است. خبرگزاری "کازینفورم" به نقل از بولات آکچولاکوف گفت، بنابراین، ما باید یک گام دشوار، اما در عین حال ضروری برداریم. لازم است قیمت بنزین AI-92 و AI-93 از 182-187 (بسته به استان) به 205 تنگه در هر لیتر (11 درصد افزایش) برسد. قیمت گازوئیل بر اساس اعلام وزارت نیرو هر لیتر 295 تنگه خواهد بود. اکنون بسته به استان، قیمت از 230 تا 260 تنگه (متوسط افزایش 20٪) متغیر است.

    وزارت انرژی قزاقستان اعلام کرده است: اگر اکنون اختلاف قیمت ها را کاهش ندهیم، در آینده نزدیک با کمبود کلی سوخت مواجه خواهیم شد.

https://www.inaktau.kz/news/3574080/snizit-raznicu-v-kazahstane-povysat-ceny-na-benzin-i-dizelnoe-toplivo

حضور بیش از 80 شرکت در نمایشگاه نفت و گاز آتیرائو

نمایشگاه استانی شمال خزر «نفت و گاز آتیرائو» در استان آتیرائو قزاقستان آغاز به کار کرد. به گزارش خبرنگار کازینفورم، 86 شرکت نفت و گاز از قزاقستان، اتریش، آلمان، چین، هلند، امارات متحده عربی، روسیه و ترکیه محصولات خود را در این نمایشگاه عرضه کردند.

برای اولین بار، 34 شرکت محصولات خود را در نمایشگاه سنتی نفت و گاز آتیرائو عرضه می‌کنند. 58 شرکت حاضر در نمایشگاه از قزاقستان هستند که 18 شرکت در آتیرائو کار می‌کنند. این نمایشگاه تا 7 آوریل(18فروردین) ادامه خواهد داشت.

  بیش از 80 شرکت از 5 تا 7 آوریل(16تا18 فروردین) در نمایشگاه بین المللی نفت و گاز آتیرائو حضور خواهند یافت. این نمایشگاه یک رویداد بسیار مهم برای صنعت نفت و گاز در قزاقستان است. تلاش است در این رویداد آینده این صنعت و روند توسعه آن مطرح و فناوری‌های روز مرتبط با آن به نمایش گذاشته شود. کشورهای اتریش، آذربایجان، آلمان، چین، هلند، امارات، روسیه و ترکیه و سایر کشورها حضور خود را در این نمایشگاه به طور رسمی تایید کرده اند.

https://www.inform.kz/ru/severo-kaspiyskaya-neftegazovaya-vystavka-otkrylas-v-atyrau_a4053737

https://www.instagram.com/reel/CqnRkYcIZeJ/?utm_source=ig_web_copy_link

 

بیش از 10 پرواز بین المللی در قزاقستان افتتاح می‌شود.

    به گزارش خبرگزاری BAQ.KZ تا فصل بهار و تابستان، پروازهای جدید از قزاقستان به دوحه، آنکارا، مدینه، باکو و دوشنبه راه اندازی خواهد شد. علاوه بر این، پروازهای استانبول، تفلیس، پوکت، ماله، دهلی،، لندن، هراکلیون و پودگوریتسا افزایش خواهد یافت.

    نه تنها فرودگاه‌های آلماتی و آستانه، فرودگاه‌های شیمکنت، آکتائو و ترکستان برای دریافت این پروازها اعلام آمادگی کرده اند. تعدادی از خطوط هوایی خارجی نیز در حال برنامه ریزی برای راه اندازی پرواز به قزاقستان هستند. به عنوان مثال، شرکت هواپیمایی ارزان قیمت مالزیایی "ایر آسیا ایکس" از کوالالامپور به آلماتی و شرکت هواپیمایی تایلندی "تای ایر آسیا" از بانکوک به آلماتی پرواز خواهد کرد. شرکت ایرانی "قشم ایر" قصد دارد یک پرواز در مسیر آلماتی - توکیو افتتاح کند. "سلام ایر" عمان پرواز مسقط-آلماتی را از اول جولای آغاز خواهد کرد. علاوه بر این، شرکت هواپیمایی داخلی "ایر آستانه" بر روی موضوع دو پرواز هفتگی منظم بین آلماتی و تل آویو کار می‌کند.

    در سال گذشته 10 مسیر جدید به 7 کشور راه اندازی گردید. "دستان ریسپکوف"، رئیس کمیته صنعت گردشگری وزارت فرهنگ و ورزش جمهوری قزاقستان در این خصوص گفته است؛ روند افزایش پروازهای بین المللی امسال نیز ادامه خواهد داشت.

https://baq.kz/qazaqstanda-10-nan-astam-halyqaralyq-aviareys-ashylady-301365/

 

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما