معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۱/۰۷- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۵۴

اخبار اقتصادی قزاقستان

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی قزاقستان در هفته اول فروردین ماه 1402 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

 منطقه ویژه اقتصادی"G4 City"در استان آلماتی ایجادمی‌شود

با مصوبه دولت جمهوری قزاقستان مقرر شد تا سال 2048 منطقه ویژه اقتصادی "G4 City" به مساحت 30 هزار هکتار دراستان  آلماتی ایجاد شود.

منطقه ویژه اقتصادی در شمال شهر آلماتی در امتداد بزرگراه 80 کیلومتری A3 (Almaty-Konaev) واقع می‌شود . در این منطقه، وضعیت حقوقی ویژه ای در نظر گرفته خواهد شد.

 انتظار می‌رود منطقه اقتصادی جدید فضای مناسبی را برای جذب سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی در ایجاد شهر یکپارچه G4 فراهم کند که به نوبه خود انگیزه جدیدی به توسعه کل منطقه خواهد داد.

به این ترتیب، تا سال 2048 در چارچوب منطقه ویژه اقتصادی، جذب سرمایه گذاری حدود 3.7 تریلیون تنگه و سرمایه گذاری17 تریلیون تنگه ای برای تولید کالا و خدمات و ایجاد حدود 60 هزار شغل برنامه ریزی شده است.

 به طور کلی انتظار می رود بهره برداری از منطقه جدید اقتصادی منجر به توسعه شتابان زیرساخت های گردشگری، پزشکی، حمل و نقل و لجستیک، آموزشی، فرهنگی و تفریحی در شهر G4 شود. منطقه ویژه اقتصادی می‌تواند باعث کاهش  هزینه‌های سرمایه ای جهت ساخت تاسیسات گردد.

با توجه به مفهوم توسعه شهرG4، شهر یکپارچه از چهار حوزه موضوعی تشکیل خواهد شد:

Gatecityیک مرکز تجاری و مالی است،GoldenDistrict یک مرکز آموزشی و پزشکی است،GrowingDistrict مربوط به مناطق صنعتی، تجاری و مناطق لجستیکی، GreenDistrict متشکل از یک خوشه گردشگری است. این پیش بینی وجود دارد که در این شهر حدود 2.2 میلیون نفر زندگی خواهند کرد.

https://dknews.kz/ru/ekonomika/277870-specialnaya-ekonomicheskaya-zona-g4-city-sozdana-v

بازار لبنیات قزاقستان را کشورهای بلاروس، روسیه و قرقیزستان تقسیم نموده اند

واردات شیر به قزاقستان افزایش و در عین حال واردات کره کاهش یافت.

قزاقستانی‌ها به مصرف  بیشتر پنیر و پنیر(تواروگ) از بلاروس و روسیه روی آوردند.

طبق آمار اداره ملی آمار، در ژانویه 2023، تقریبا 2.9 هزار تن شیر و خامه به قزاقستان وارد شد که 1.5 برابر بیشتر از ژانویه 2022 است.

 تامین کنندگان اصلی این محصولات قرقیزستان - 5 هزار تن، روسیه - 1.1 هزار تن، فرانسه - 169.9 تن، بلاروس - 121.2 تن بودند.

همچنین 2.9 هزار تن شیر و خامه غلیظ شده یا شیرین شده به کشور وارد شد. واردکنندگان اصلی این محصولات بلاروس  1.9 هزار تن، روسیه - 692.7 تن، فرانسه - 169.9 تن و قرقیزستان - 100.3 تن هستند.

همچنین در ژانویه امسال، قزاقستان 568 تن کره و سایر چربی‌ها و روغن‌ها را از بلاروس به میزان 1.9 هزار تن، از روسیه 692.7 تن، از فرانسه 169.9 تن و قرقیزستان 100.3 تن خریداری کرده است.

واردات انواع  پنیر 14.8 درصد افزایش یافت که به 2.5 هزار تن رسید. واردات پنیر عمدتاً از بلاروس - 895 تن، روسیه - 888.3 تن، اوکراین - 268.6 تن، لیتوانی - 218.5 تن و قرقیزستان - 112.7 تن انجام شده است.

https://lsm.kz/import-molochnyh-produktov

کارخانه‌های جدید در منطقه ترکستان راه اندازی می‌شود

در منطقه ترکستان، سه کارخانه پوشاک با هزینه کل حدود 30 میلیارد تنگه راه اندازی می‌شود.

به گزارش استانداری اجرای این پروژه‌ها توسط سرمایه گذارانی از قزاقستان و ازبکستان صورت می‌گیرد.

فعالین اقتصادی این منطقه برای اجرای این پروژه‌ها  در سال جاری ابراز آمادگی کردند.

یک کارخانه تولید پوشاک به ارزش 300 میلیون تنگه در ناحیه شاردره ایجاد می‌شود که در آن برای ایجاد 100 شغل برنامه ریزی شده است.

دومین کارخانه تولیدی در ناحیه مکتارال راه اندازی می‌شود. هزینه اجرای این پروژه 7.5 میلیارد تنگه  و ایجاد فرصت شغلی برای 150 نفر درآن برآورد شده است.

در همین منطقه، در سال 2024، یک سرمایه گذار از ازبکستان می خواهد پروژه ای مشابهی را به مبلغ 21 میلیارد تنگه اجرا کند. با اجرای این پروژه حدود 2 هزار شغل جدید ایجاد خواهد شد.

انتظار می رود کارخانه پوشاک در سال 2025 به بهره برداری برسد. پیش از این گزارش شده بود که یک شرکت ازبکستان قصد دارد در سال 2023 با دهقانان ناحیه مکتارال قراردادی برای کاشت 10 هزار هکتار پنبه منعقد کند. برای این منظور باید حدود 300 تن بذر پنبه مرغوب ازبکستان تامین شود.

 در صورت تحقق برنامه‌های این نقشه راه، سال آینده سطح کاشت پنبه به 20 هزار و سپس به 30 تا 40 هزار و در سال 2026 به 50 هزار هکتار افزایش مییابد.

در همین حال، سرویس مطبوعاتی استانداری گزارش داد که به دلیل توسعه نامناسب صنعت نساجی و پوشاک، قیمت الیاف پنبه محلی به طور مستقیم به شاخص بین المللی بورس پنبه لیورپول بستگی دارد .به نقل از این سرویس مطبوعاتی، تنها دو شرکت فرآوری عمیق پنبه خام در قزاقستان فعالیت می‌کنند و تنها 15 درصد از پنبه تولید شده در منطقه فرآوری می‌شود.در عین حال خاطرنشان شد که برای توسعه صنعت پنبه در پنج سال آینده، قرار است 12 کارخانه پوشاک  و نساجی در مناطق مکتارال، ارداباسی، سائوران، شاردرا و ژتیسای افتتاح شود.

 بر اساس پیش بینی‌های آژانس دولتی، حجم فرآوری عمیق الیاف پنبه از 17000 به 66000 تن افزایش خواهد یافت.

https://lsm.kz/v-turkestanskoj-oblasti-zhdut-otkrytiya-shvejnyh-fabrik

قزاقستان به دنبال سرمایه گذار برای ساخت کارخانه اسید سولفوریک است

در کشور  قزاقستان، مطالعات امکان سنجی برای ساخت کارخانه تولید اسید سولفوریک در منطقه ترکستان در حال تکمیل است.

به گفته یرژان موکانوف، رئیس هیئت مدیرهKazatomprom، ظرفیت این کارخانه 800000 تن خواهد بود.این پروژه در حال حاضر در مرحله تکمیل مطالعات امکان سنجی قرار دارد پیش بینی می‌شود اجرای این پروژه در اواسط سال آینده آغاز شود.

موکانوف افزود: در مجموع قرار است این پروژه در پایان سال 2025 به اتمام برسد و آغاز تولید و رسیدن به ظرفیت کامل در سال 2026 پیش بینی می‌شود. با اجرای این پروژه زمینه ی اشتغال برای 500 نفر ایجاد خواهد شد.

موکانوف خاطرنشان کرد: در نظر داریم سرمایه گذار خصوصی جذب کنیم، در حال حاضر هنوز مشخص نشده که سرمایه گذار داخلی باشد یا شرکت خارجی.

https://lsm.kz/v-kazahstane-ishut-investora-dlya-stroitel-stva-zavoda-sernoj-kisloty

منطقه ترکستان 329 میلیارد تنگه در فرآوری محصولات کشاورزی سرمایه گذاری می‌کند

سرویس مطبوعاتی منطقه ترکستان  گزارش داد: به عنوان بخشی از نمایشگاه بین المللی - KazAgro / KazFood Turkistan2023، فروم کشاورزی با حضور سرمایه گذاران عمده و تولیدکنندگان محصولات کشاورزی این کشور در ترکستان برگزار شد.

استاندار منطقه ترکستان دارخان ساتی بلدی گفت: طی پنج سال گذشته حجم تولید ناخالص کشاورزی در این منطقه دو برابر شده و به یک تریلیون تنگه رسیده است. در این خصوص برنامه‌هایی برای توسعه فعال فرآوری محصولات کشاورزی وجود دارد.دارخان ساتی بلدی افزود: فناوری‌های جدید برای افزایش بهره وری وارد می‌شود، طرحی برای افزایش بهره وری مجتمع کشاورزی تدوین شده است.ما برنامه‌های مشخصی برای توسعه موثر زمین‌های خشک، تنوع بخشی به کشاورزی، انتقال از بخش مواد خام به بخش محصولات نهایی و توسعه صنعت پنبه داریم .در بخش فرآوری، در سال 2027-2023، قرار است 110 پروژه سرمایه گذاری به مبلغ 329 میلیارد تنگه اجرا شود. با اجرای این پروژه‌ها سالانه بیش از 5 هزار شغل جدید ایجاد و محصولی به ارزش 230 میلیارد تنگه تولید خواهد شد . من مطمئن هستم که مجمع امروز به توسعه بخش کشاورزی کمک می‌کند و راه را برای پروژه‌های مهم باز می‌کند.

در پایان این مراسم، استانداری منطقه ترکستان و سرمایه گذاران داخلی و خارجی در مجتمع کشت و صنعت 10 تفاهم نامه به مبلغ 257 میلیارد تنگه امضا کردند. این سرویس همچنین خاطرنشان کرد: در منطقه ترکستان 875 هزار هکتار سطح زیر کشت وجود دارد که در حال حاضر 98 درصد آن مورد استفاده قرار می‌گیرد. پروژه ای برای ایجاد 100 هکتار منطقه کشاورزی در مناطق ساریاگش، کلس، کازیگورت، اورداباسی، سایرم در منطقه توسعه یافته و در حال اجرا است که توسعه گلخانه‌ها و اجرای مجتمع های گلخانه ای جدید را تا 500 هکتار تا 2027 افزایش می دهد.  مناطق جنوبی منطقه، 2000 هکتار ذرت و 1000 هکتار ماش غلات دیگر کشت می‌شود.

 برای عرضه این محصولات به بازارهای فروش، یک شرکت فرآوری ذرت به ارزش 26 میلیارد تنگه (شردارا-آگرو)در منطقه شاردره افتتاح خواهد شد . این کارخانه سالانه 100000 تن ذرت را با استفاده از فناوری‌های ترکیه و فرانسه فرآوری می‌کند.

همچنین برای توسعه صنعت پنبه تا سال 2027، قرار است 12 شرکت برای فرآوری عمیق الیاف 100 درصد پنبه در منطقه افتتاح شود.

 www.Eldala.kz

حمایت دولت از ایجاد مجتمع های کشت و صنعت در مناطق جنوبی

ابوالخیر تمابک، معاون وزیر کشاورزی به ElDala.kz گفت: اولین نمایشگاه بین المللی تجارتKazAgro/KazFood Turkistan2023 که در جشن‌های نوروزی برگزار می‌شود، کشاورزان و تولیدکنندگان کالاهای کشاورزی را از مناطق مختلف قزاقستان و 20 کشور جذب کرد.

 انعقاد قراردادهای سرمایه گذاری و تبادل تجربه به توسعه قوی تر کشاورزی نه تنها در منطقه ترکستان، بلکه در مناطق همجوار جنوبی کمک می‌کند.

به طور سنتی، مناطق جنوبی قزاقستان تولیدکنندگان اصلی چغندرقند، سبزیجات و پنبه هستند.

ابوالخیر تمابیک خاطرنشان کرد: تا به امروز طرحی برای تولید شکر تدوین شده است که بر اساس آن سطح زیر کشت چغندر قند در مناطق ژامبیل، ژتیسو به 38 هزار هکتار افزایش می یابد.

 اگر سال گذشته استاندارد یارانه 15 هزار تنگه در هر تن بود، امسال - 25 هزار تنگه است.کارخانه‌ها هر تن چغندر قند را 15 هزار تنگه می خرند و به این ترتیب کشاورزان به ازای هر تن چغندر 40 هزار تنگه دریافت خواهند کرد.

علاوه بر این، قوانین جدید یارانه ای که برای تصویب برنامه ریزی شده است، بازپرداخت 50 درصد هزینه خرید تجهیزات را پیش بینی می‌کند. این تجهیزات شامل کمباین برای برداشت چغندر قند، بذرپاش و سایرتجهیزات لازم می‌باشند.

معاون وزیر همچنین خاطرنشان کرد: منطقه ترکستان حدود 80 درصد گلخانه‌ها و تقریباً کل حجم پنبه تولید شده در قزاقستان را تشکیل می دهد.  بر اساس نتایج جلسات با تولیدکنندگان محصولات کشاورزی، اقدامات حمایتی اضافی تدوین شد. ابوالخیر تمابیک گفت: کار برای اعطای یارانه گاز و برق به گلخانه‌ها در حال انجام است. برای توسعه کشت پنبه، اکنون کار با شرکای ترک در زمینه تولید و انتخاب بذر در حال انجام است. وی افزود: ما دو دانشمند ترک را به موسسه پرورش پنبه خود دعوت کردیم.استانداری منطقه ترکستان نیز به نوبه خود با ازبکستان به توافق رسیده و در حال کار بر روی توسعه صنعت نساجی است.در عین حال، وزارت کشاورزی به لزوم رعایت تناوب زراعی توجه می‌کند: علاوه بر پنبه، سایر محصولات مانند ذرت نیز باید کاشته شوند .به منظور اطمینان از فروش، در حال حاضر یک کارخانه نشاسته در شاردرا در حال برنامه ریزی است.

ابوالخیر تمابیک تاکید کرد که نمایشگاه بین المللی تخصصیKazAgro/KazFoodکه در ترکستان برگزار می‌شود، تاثیر مثبتی بر توسعه بخش کشاورزی خواهد داشت.

https://eldala.kz/novosti/kazahstan/13859-o-gospodderzhke-apk-v-yuzhnyh-regionah-rasskazal-tamabek

 

 آمار شرکتهای خارجی در قراقستان

به گزارش حسین نظروف از اول مارس 2022 تا اول مارس 2023 حدود 49 درصد به تعداد شرکت های خارجی(کوچک، متوسط و بزرگ) در قزاقستان اضافه گردیده است .

از بین این تعداد بیشترین سهم مربوط به کشور روسیه ( 16.3 هزار شرکت  ) می‌باشد که در واقع افزایش دو برابری را به خود تخصیص داده است. پس از آن  کشور ترکیه (3.7 هزار شرکت ) با 14  در صد رشد و سپس بترتیب کشورهای ازبکستان (2.3 هزار ) 1.5 برابر ، قرقیزستان (2.3 هزار ) 13 در صد رشد را دارا می‌باشند .

تعداد شرکت های چینی با تعداد 1.8 هزار شرکت 27 درصد رشد ، اوکراین 981 شرکت 23 در صد رشد ، آذربایجان 941 شرکت 20 در صد رشد ، آلمان 728 شرکت 14 در صد رشد و بلاروس 611 دو برابر افزایش داشته است .

  https://lsm.kz/inostrannye-kompanii

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما