معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۱۲/۱۴- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۱۱

اخبار اقتصادی تاجیکستان

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی تاجیکستان در هفته دوم اسفند ماه 1401 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

تاجیکستان در حال مبارزه با تجارت غیرقانونی اینترنتی است

خبرگزاری اسپوتنیک:  یک مقام کمیته مالیات تاجیکستان با اشاره به رشد تجارت الکترونیک در این کشور اعلام کرد مقامات کمیته مذکور تلاش می‌کنند با کنترل و شفاف سازی همه افرادی که فعالیت اقتصادی و تجاری  الکترونیکی دارند به طور رسمی ثبت کند. در سال 2022، بیش از 170 نفر در تاجیکستان به تجارت الکترونیکی مشغول بودند، اما آنها فعالیت خود را در کمیته مالیات ثبت نام نکرده بودند.

مقام مذکور افزود در نتیجه اقدامات کنترلی، 20 میلیون سامانی از محل فعالیت کارآفرینان غیرمجاز به بودجه کشور واریز شد. این منبع خاطرنشان کرد که در مجموع 1145 واحد تجاری در تاجیکستان ثبت شده است که تجارت الکترونیکی انجام می­دهند.

بنا به گزارش کمیته مالیات تاجیکستان، کسب و کار اینترنتی به طور قابل توجهی در این کشور افزایش  یافته است و تنها در سال 2022 بیش از 170 مورد ثبت شده است که نیمی از آن­ها قبلاً مالیات خود را پرداخت کرده اند.شایان ذکر است کلیه شرکت­های داخلی و خارجی که در تاجیکستان خدمات الکترونیکی ارائه می­دهند موظف به پرداخت مالیات هستند.  تغییرات و الحاقات مربوطه به قانون مالیات جمهوری تاجیکستان از ابتدای سال 2021 اجرایی شد. از اول ژانویه سال 2022 نرخ مالیات بر ارزش افزوده 15 درصد شد که قبلا 18 درصد بود.

https://sputnik-tj.com/20230216/tojikiston-sohibkori-ghayriqonuni-interneti-muboriza-1054962117.html

 

افزایش مهاجران کاری تاجیک‌ به روسیه در سال 2022

مرکز خدمات تحلیلی و مشاوره‌ای «فاین‌اکسپرس»، با انتشار گزارشی فهرست کشورهایی که شهروندانشان در سال گذشته میلادی، سفر به روسیه را جهت کار و فعالیت انتخاب کرده اند، منتشر کرد که براساس گزارش مذکور روسیه هدف اصلی مهاجران کاری ازبک، تاجیک و قرقیز در سال 2022 میلادی بوده است. بر اساس گزارش مرکز فوق، سال گذشته میلادی 986.7 هزار تبعه تاجیک از تاجیکستان به روسیه سفر کرده اند. در میان تمام خارجی‌هایی که برای کار به روسیه آمده‌اند، اتباع تاجیکستان بیش از یک چهارم کل مهاجران را (28.4 درصد) تشکیل داده‌اند .همچنین ازبکستان و قرقیزستان از جمله 3 کشور به شمار می روندکه شهروندان آنها برای کار به روسیه سفر می‌کنند. سهم قابل توجهی از مهاجران کاری را شهروندان ارمنستان، قزاقستان و جمهوری آذربایجان تشکیل می دهند. این در حالی است که اکثر کسانی که وارد فدراسیون روسیه شده‌اند تابعیت ازبکستان داشته‌اند. بدین ترتیب، اتباع ازبکستان 41.9 درصد (1.45 میلیون نفر) از کل شهروندان خارجی را تشکیل داده که برای کار وارد روسیه شده‌اند.

شهروندان قرقیزستان که با هدف کار وارد روسیه شده اند 562.6 هزار نفر (16.2 درصد از کل مهاجران کاری) اعلام شده اند، به این ترتیب، «بیشکک» موقعیت سوم این فهرست را به خود اختصاص داده است.

اختصاص کمک بانک جهانی جهت رفع کمبود در برخی مناطق استان ختلان

بنا بر گزارش خبرگزاری دولتی خاور، بانک جهانی جهت توسعه و اجرای پروژه‌های دولتی در جمهوری تاجیکستان کمک های مالی برای توسعه مناطق ولایت ختلان اختصاص خواهد داد. این مطلب در دیدار مقامات ارشد ولایت ختلان با نمایندگان بانک جهانی در شهر باختر اعلام شد. در این نشست موضوعات مربوط به همکاری بانک جهانی جهت توسعه کشاورزی، آموزش، بهداشت و حمل و نقل در ولایت ختلان بررسی گردید. بانک جهانی در 30 سال فعالیت خود در تاجیکستان، بیش از 110 پروژه را در حوزه اقتصادی و اجتماعی تاجیکستان به ارزش بیش از 2.3 میلیارد دلار اجرا کرده است. بیشتر این کمک ها به ولایت ختلان اختصاص یافته است. در حال حاضر 14 پروژه سرمایه گذاری دولتی در این استان با حمایت بانک جهانی به مبلغ 260 میلیون دلار در حال اجرا است.

 

برگزاری نهمین نمایشگاه بین المللی تجارت «سغد-» در شهر خجند

براساس گزارش خبرگزاری خاور، طبق اطلاعات منتشر شده از سوی کمیته دولتی سرمایه گذاری و مدیریت اموال دولتی جمهوری تاجیکستان، نهمین نمایشگاه بین المللی تجارت «سغد-2023»در تاریخ 22 تا 24 ماه ژوئن 2023 در شهر خجند برگزار خواهد شد. هدف از برگزاری این نمایشگاه حمایت از تجارت بین‌المللی، افزایش قدرت صادرات، ایجاد همکاری‌های مفید با کشورهای خارجی دور و نزدیک، جذب سرمایه، معرفی فناوری جدید، گسترش همکاری‌های بین کشورهای منطقه و سازمان‌های مالی بین‌المللی است.

این نمایشگاه برای نهمین بار در منطقه  سغد برگزار می­شود و سال گذشته بیش از 400 بازرگان از مناطق مختلف فدراسیون روسیه، چین، ترکیه، ایران، عربستان سعودی، ازبکستان، بلاروس و قزاقستان در این نمایشگاه شرکت کردند و با محصولات تولید شده در تاجیکستان و همچنین  با ظرفیت و امکانات صنعتی و کشاورزی تاجیکستان آشنا شدند و 60 قرارداد جدید همکاری به امضا رسید.

در این نمایشگاه شرکت‌ و کارخانه­ های تولیدی تاجیکستان محصولات مختلف خود را ارائه می‌کنند و برای یافتن بازار جدید، قراردادهای همکاری امضا می‌کنند. انتظار می رود که همایش تجارت و سرمایه گذاری به عنوان بخشی از نهمین نمایشگاه بین المللی تجارت «سغد-2023» برگزار شود.

https://khovar.tj/2023/02/mo-i-iyun-dar-sha-ri-hu-and-yarmarkai-ix-bajnalmilalii-savdo-su-d-2023-barguzor-meshavad/

 

بازدید نمایندگان شرکت هواپیمایی سامان ایر از کارخانه هواپیماسازی در جمهوری چک

خبرگزاری اوستا: نمایندگان شرکت هواپیمایی سامان ایر تاجیکستان از کارخانه صنایع هواپیماسازی LET در جمهوری چک بازدید کردند و با روند تولید هواپیماهای L410 NG آشنا شدند. به گزارش مرکز مطبوعاتی سامان ایر، همچنین جلساتی با نمایندگان شرکت های صادراتی آژانس صادرات چک و شرکت تضمین صادرات و بیمه در خصوص تامین مالی خرید احتمالی هواپیما برگزار شد.

شایان ذکر است پیش از این در دوشنبه، نشستی بمنظورمعرفی هواپیمای L410 NG برای مقامات شرکت هواپیمایی برگزار شد. این هواپیما توسط آژانس ایمنی هوانوردی اروپا تأیید شده است. L-410 NG آخرین اصلاح از خانواده L-410 است. این هواپیمای مدرن پارامترهای پرواز و ویژگی‌های عملیاتی را بهبود بخشیده است، فناوری‌های پیشرفته‌ای را ارائه می‌دهد و به تجهیزات اویونیک نوآورانه مجهز شده است.

شرکت هواپیمایی سامان ایر در حال حاضر با موفقیت پروازهایی را از تاجیکستان به ایران، آلمان، امارات متحده عربی، ترکیه، چین، هند، روسیه، قزاقستان و ازبکستان انجام می دهد. در حال حاضر، ناوگان این شرکت هواپیمایی از هواپیماهای بوئینگ 737-800 و 737-900 استفاده می­کند.

https://avesta.tj/2023/02/22/strong-predstaviteli-somon-ejr-posetili-zavod-po-proizvodstvu-samoletov-v-chehii-strong/

 

افزایش 12 درصدی تجارت تاجیکستان و اتحادیه اروپا در سال 2022

روابط تجاری تاجیکستان با اتحادیه اروپا در سال 2022 میلادی به 490.2 میلیون دلار رسید  که در مقایسه با سال قبل 12.3 درصد بیشتر است. ذوقی ذوقی زاده وزیر توسعه اقتصادی و تجارت تاجیکستان با هیأت اتحادیه اروپا به سرپرستی «لوک دیوین»، مدیر بخش عملیات خارجی اتحادیه اروپا در امور روسیه، شرکای شرقی، کشورهای آسیای مرکزی و سازمان امنیت و همکاری اروپا دیدار و گفت‌وگو کرد

در جریان این دیدار دو طرف با اشاره به افزایش 12.3 درصدی تجارت متقابل در سال گذشته میلادی نسبت به سال 2021 اظهار داشتند که این شاخص با در نظر گرفتن ذخایر و فرصت‌های گسترده موجود می‌تواند باز هم بالاتر باشد. در بخش دیگری از این دیدار، تسریع روند الحاق تاجیکستان به سیستم عمومی ترجیحات اتحادیه اروپا (GSP+)، جذب بودجه بیشتر در زمینه‌های اقتصاد ملی، روند اجرای برنامه شاخص اتحادیه اروپا در جمهوری تاجیکستان برای سال‌های 2027-2021 مورد بحث و بررسی قرار گرفت. در چارچوب برنامه مذکور اولویت به حوزه‌های اقتصاد سبز و دیجیتال، هوش مصنوعی و تجارت الکترونیک داده شده است.

در پایان این دیدار دو طرف به صورت مجدد آمادگی خود را برای گسترش بیشتر روابط متقابل سودمند ابراز داشتند.

 

شرکت وزیر انرژی تاجیکستان در سیزدهمین نشست هیئت مدیران مرکز منطقه ای مدیریت آب شهری

خبرگزاری خاور: دلیر جمعه، وزیر انرژی و ذخایر آب جمهوری تاجیکستان بمنظور شرکت در سیزدهمین جلسه هیات مدیران مرکز منطقه ای مدیریت آب شهری طی روزهای 22 لغایت 24 فوریه در چارچوب سفر کاری به تهران سفر و در نشست مذکور سخنرانی کرد.

وزیر انرژی و منابع آب جمهوری تاجیکستان طی سخنان خود به  اهمیت ابتکارات جهانی امامعلی رحمان، رئیس جمهور جمهوری تاجیکستان به لزوم حل مشکلات جهانی آب و استفاده بهینه از منابع اب در شهرها تاکید نمود. در این راستا،  از شرکت کنندگان در نشست فوق دعوت نمود در کنفرانس سازمان ملل متحد در خصوص بررسی اهداف دهه اقدام بین المللی “آب برای توسعه پایدار، 2028-2018” که در تاریخ 22 الی 24 مارس سال 2023 در نیویورک به ریاست تاجیکستان و هلند برگزار می‌شود، شرکت کنند.

آقای دلیر جمعه وزیر انرژی و ذخایر آب تاجیکستان در حاشیه برگزاری سیزدهمین اجلاس مرکز منطقه‌ای مدیریت آب شهری (تحت پوشش یونسکو)، از آزمایشگاه‌ها و مدل‌های هیدرولیکی موسسه تحقیقات آب بازدید کرد. در این بازدید که با حضور «محمدرضا کاویانپور» رئیس موسسه تحقیقات آب و مدیران این مجموعه برگزار شد، فعالیت‌های موسسه در زمینه‌های مدلسازی فیزیکی، پایش کیفی بدنه‌های آبی و مخازن سدها، پیش‌بینی میان‌مدت وکوتاه‌ مدت بارش، مدیریت سیلاب، استفاده از تصاویر ماهواره‌ای در مدیریت آب، آینده‌پژوهی و غیره ارائه شد. همچنین، سامانه هشدار سیل و پیش‌بینی بارش به‌صورت آنلاین به نمایش درآمد و نحوه فعالیت آن توضیح داده شد. وزیر انرژی تاجیکستان در این سفر با جناب آقای محرابیان وزیر نیرو و جناب آقای اوجی وزیر نفت ایران نیز ملاقات و در خصوص همکاری دو کشور در بخشهای انرژی، نفت و گاز و حضور شرکتهای ایرانی در اجرای پروژه‌های زیربنایی تاجیکستان مذاکره نمود.

شایان ذکر است، مقرر شد از ظرفیت‌های موسسه در زمینه‌های مدلسازی عددی و فیزیکی سازه‌های هیدرولیکی، مدیریت سیلاب، سنجش از دور و شهپاد برای رفع مسائل بخش آب کشور تاجیکستان استفاده شود. در این زمینه هیئت تاجیکستانی در اردیبهشت‌ سال آتی جهت هماهنگی‌های بیشتر به ایران سفر خواهند کرد.

 

پیش‌بینی رشد اقتصادی تاجیکستان توسط بانک توسعه و بازسازی اروپا

خبرگزاری اسپوتنیک، بانک توسعه و بازسازی اروپا با انتشار گزارشی، رشد اقتصاد کشورهای آسیای مرکزی در سال جاری میلادی را 4.9 درصد و در سال 2024 نیز 5.4 درصد پیش بینی نمود. براساس گزارش مذکور متوسط رشد اقتصادی قرقیزستان، قزاقستان، مغولستان، تاجیکستان، ترکمنستان و ازبکستان در بین تمام مناطقی که بانک مذکور در آنها فعالیت می‌کند، بالاترین رقم خواهد بود و دو برابر پیش‌بینی کلی برای 39 کشور دیگر خواهد بود (رشد 2.1 درصدی در سال 2023 و 3.3 درصدی در سال 2024).

بیشترین رشد در تاجیکستان (8 درصد)، قرقیزستان و مغولستان (هر کدام 7 درصد)، ترکمنستان و ازبکستان (هر کدام 6.5 درصد) پیش بینی می‌شود.

 

43 میلیارد سامانی ارزش تولید محصولات صنعتی تاجیکستان در سال 2022

خبرگزاری اسپوتنیک: شیرعلی کبیر وزیر صنعت و فناوری­های تاجیکستان نوین در نشست خبری گفت: تولیدات صنعتی این کشور در سا ل2022 به 43 میلیارد سامانی رسید که نسبت به سال 2021 رشد 115.4 درصدی و 5.7 میلیارد سامانی افزایش یافته است.

در دوره مورد گزارش، 61.4 درصد از حجم کل تولیدات صنعتی به صنایع تبدیلی، 20.4 درصد به صنایع معدنی، 17.8 درصد به تامین برق، گاز، بخار، تصفیه هوا، 0.4 درصد به تامین آب تصفیه، بازیافت پسماندهای شهری اختصاص داشته است. همزمان وزیر صنعت و فناوری‌های نوین تاجیکستان گفت در سال گذشته 505 شرکت و کارگاه جدید در این کشور ساخته شده است.که حدود شش هزار شغل جدید در این بنگاه­های جدید ایجاد شده است.

https://sputnik-tj.com/20230216/sherali-kabir-istehsol-mahsulot-sanoat--1054973649.html

صادرات دو میلیارد دلاری محصولات صنعتی تاجیکستان در سال ۲۰۲۲

تاجیکستان در سال گذشته میلادی موفق به صادرات محصولات صنعتی به ارزش بیش از دو میلیارد دلار شده است. بهرالدین سراج‌الدین‌زاده مدیر آژانس صادرات وابسته به دولت تاجیکستان اعلام کرد، این کشور در سال گذشته میلادی موفق به صادرات محصولات صنعتی به ارزش بیش از دو میلیارد و 88 میلیون دلار شده  که  این میزان در مقایسه با با یک سال پیش 2.1 درصد کمتر شده است. براساس این گزارش،  بخش عمده صادرات محصولات صنعتی تاجیکستان را سنگ معدن (1.34درصد)، فلزات و سنگ های گران‌قیمت (7.24 درصد)، پنبه (1.9درصد)، آلومینیوم (1.7 درصد) و برق (9.4درصد) تشکیل می‌دهد.

کاهش بدهی‌های خارجی تاجیکستان

دولت تاجیکستان در تلاش است از دریافت وام‌ از بانک‌های اروپایی خودداری و بر تامین مالی از مؤسسات مالی بین‌المللی تکیه می‌کند. بدهی خارجی تاجیکستان در ابتدای سال 2022 به  3 میلیارد و 243 میلیون دلار رسید که این رقم با کاهش 0.47 درصدی (15.4 میلیون دلاری) به 3 میلیارد و 228 میلیون دلار رسیده است. کاهش بدهی خارجی تاجیکستان با کاهش بدهی مستقیم خارجی این کشور و همچنین بازپرداخت جزئی بدهی به صندوق بین المللی پول، چین و بانک توسعه اسلامی مرتبط است.

فیض‌الدین قهارزاده وزیر مالیه (دارایی) تاجیکستان طی گزارشی اعلام کرد با وجود پویایی مثبت، وضعیت بدهی خارجی تاجیکستان همچنان دشوار است، علاوه بر این، دوشنبه تلاش برای تحریک توسعه داخلی اقتصاد از طریق وام‌های خارجی را ادامه می‌دهد. تاجیکستان بیش از یک میلیارد دلار به بانک صادرات و واردات چین بدهکار است و نمی‌تواند تعهدات برخی شرکت‌های دولتی را انجام دهد. تاجیکستان در تلاش است تا استقراض خارجی خود را محدود کند. در همین راستا تاجیکستان اخیراً از دریافت وام از بانک‌های اروپایی برای تکمیل «راغون» خودداری کرده است.

تاجیکستان از جذب وام از بانک­های اروپایی برای ادامه ساخت نیروگاه راغون خودداری کرد

خبرگزاری آسیا پلوس:  فیض الدین قهارزاده وزیر مالیه (دارایی) تاجیکستان در نشست خبری اعلام کرد که دولت تاجیکستان از دریافت از بانک­های اروپایی برای ادامه ساخت نیروگاه برق آبی راغون خودداری می­کند. در ماههای اخیر موضوع دریافت وام از بانک های اروپایی Credit Suisse (سوئیس) و Landesbank Baden-Wuerttemberg (آلمان) مطرح شده بود. همچنین در سال 2017 برای ساخت نیروگاه راغون از طریق خرید اوراق مشارکت دولتی با نرخ سالانه 7.1 درصد، مبلغ 500 میلیون دلار وام جذب شد.

قهارزاده وزیر دارایی خاطرنشان کرد: در حال حاضر مذاکرات برای جذب کمک­های بلاعوض و وام از موسسات مالی بین المللی و برخی صندوق های دیگر با شرایط بهتر در حال انجام است. ایشان تاکید کرد: نگاه  کمک کننده‌های مالی احتمالی نسبت به پروژه نیروگاه راغون طی چند سال اخیر تغییر کرده و آمادگی تامین مالی این پروژه را دارند.  به گفته وی، پیشنهاد کمک‌های فنی بانک جهانی (15 میلیون دلار) و بانک سرمایه‌گذاری زیرساخت آسیا (5 میلیون دلار) و توافق‌های اولیه برای جذب وام ترجیحی از بانک توسعه اسلامی‌ با کمک بلاعوض به مبلغ 150 میلیون دلار مورد موافقت قرار گرفت.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر با همه کمک کنندکان که می­توانند با شرایط مطلوب تامین مالی  اجرای پروژه نیروگاه راغون را فراهم کنند، مذاکره می­شود. به گفته وزیر دارایی تاجیکستان، امسال 2.5 میلیارد سامانی از بودجه برای ساخت نیروگاه راغون اختصاص می­یابد.

بر اساس اطلاعات وزارت انرژی و ذخایر آب تاجیکستان، برای اجرای کامل پروژه نیروگاه راغون حداقل 5 میلیارد دلار نیاز است.

امامعلی رحمان رئیس‌جمهور تاجیکستان در پایان ماه دسامبر بهنگام ارائه پیام‌ به نمایندگان مجلس اشاره کرد که در سال 2022، 3.2 میلیارد سامانی (حدود 315 میلیون دلار) برای تکمیل کار ساختمانی نیروگاه راغون اختصاص یافته است.

https://asiaplustj.info/tj/news/tajikistan/economic/20230217/toikiston-az-albi-arzi-bonkoi-avrupo-baroi-idomai-sohtmoni-nerugoi-roun-dast-kashid

دلائل افزایش قیمت اجناس در سال گذشته درتاجیکستان

مدیران بانک ملی تاجیکستان تحریم های غرب ضد روسیه را دلیل افزایش قیمت در سال گذشته اعلام کردند. در گزارش بانک ملی تاجیکستان در این اعلام شد افزایش قیمت کالاها در این کشور بیشتر در ماه‌های مارس تا می‌بوده است که در این ماه‌ها قیمت ها در تاجیکستان بیش از ۳ درصد افزایش یافت.

 در سال گذشته در تاجیکستان قیمت محصولات غذایی ۵.۲ درصد، کالاهای غیرخوراکی ۴ درصد و خدمات پولی به مردم ۱.۹ درصد افزایش یافته است. همچنین نرخ تورم در تاجیکستان در سال ۲۰۲۲حدود ۴.۲ درصد بوده که نسبت به سال قبل ۳.۸ درصد کاهش داشته است.روسیه  شریک اصلی تجاری تاجیکستان است و سالانه صدها هزار مهاجر از این کشور برای کار به روسیه می روند. درآمد های ارزش انتقال داده شده توسط مهاجران این کشور در روسیه یکی از عوامل اصلی تضمین ثبات اقتصادی و اجتماعی در تاجیکستان است.

کاهش قابل توجه تجارت خارجی تاجیکستان در ماه ژانویه 2023

خبرگزاری آسیا پلوس: حجم تجارت خارجی تاجیکستان در ماه ژانویه امسال نسبت به مدت مشابه سال 2022 معادل 72.4 میلیون دلار کاهش داشته است. تجارت خارجی تاجیکستان در ماه ژانویه امسال 505 میلیون دلار برآورد شده که در مقایسه با زمان مشابه سال گذشته 12.5 درصد کمتر است. در این دوره صادرات و واردات کالا و خدمات به جمهوری تاجیکستان کاهش یافت. حجم نقدی کالاهای صادراتی این کشور طی این مدت 120 میلیون دلار بوده که در مقایسه با ژانویه سال 2021 میلادی 10.8 درصد کمتر است.

درماه ژانویه سال جاری میلادی، میزان واردات کالا و خدمات به تاجیکستان به 385.1 میلیون دلار رسید که 13.1 درصد کمتر از ژانویه سال 2022 است.

بیش از نیمی از صادرات تاجیکستان را محصولات معدنی (سیمان، سنگ معدن و کنسانتره، برق و زغال سنگ)، 21.5 درصد از فلزات ارزان قیمت (فلزات) و محصولات آن، 15 درصد را تولیدات نساجی و فرآورده‌های آن تشکیل می دهد. سهم گروه کالاها و محصولات در ساختار واردات نسبتاً در همین حد است و هیچ کدام به شاخص 20 درصد نمی­رسد.

کالاهای وارداتی به تاجیکستان را بیشتر فرآورده­های نفتی، گاز مایع، زغال سنگ، سنگ معدن، کنسانتره و غیره(به میزان 17درصد)، ماشین آلات و تجهیزات - 13.1درصد، مواد مصرفی (برنج، چای، قهوه، سبزیجات، میوه، گندم) و سایر محصولات غلات) -  9.3درصد  تشکیل می دهند. کسری تجاری (اختلاف واردات به صادرات) به 265 میلیون دلار رسید. تاجیکستان در اولین ماه سال جاری با 86 کشور جهان مبادلات مالی انجام داد.

بیش از 60 درصد تجارت خارجی تاجیکستان به سه کشور روسیه (22 درصد)، چین (21 درصد) و قزاقستان(20 درصد) جریان دارد. حجم تجارت دوجانبه با همه کشورهای چین 30درصد، قزاقستان  18درصد، روسیه  4درصد و  با ازبکستان که در سال­های اخیر در رتبه چهارم گردش کالاهای خارجی تاجیکستان قرار داشت، نسبتاً بیشتر (35درصد) کاهش یافته است.

https://www.asiaplustj.info/tj/news/tajikistan/economic/20230221/toikiston-solro-bo-koishi-nazarrasi-savdoi-hori-ooz-kard

افزایش 50 درصدی صادرات برق تاجیکستان در ماه ژانویه

به گزارش آژانس آمار وابسته به ریاست جمهوری تاجیکستان، صادرات برق توسط این کشور در ابتدای سال جاری میلادی با افزایش چشمگیری مواجه شد. تاجیکستان در ماه ژانویه 2023 بیش از 4.3 میلیون دلار به خارج برق صادر کرده که در مقایسه با زمان مشابه سال 2022 میلادی بیش از 50 درصد (1.4 میلیون دلار) افزایش یافته  است. بنابر گزارش شرکت «برق تاجیک»، در ماه ژانویه سال جاری تاجیکستان به کشورهای افغانستان، ازبکستان و قرقیزستان برق صادر کرده است. بر اساس اعلام این شرکت، صادرات برق طی این دوره در چارچوب آماده‌سازی سیستم برق تاجیکستان برای اتصال به سیستم واحد برق آسیای مرکزی انجام شده است.

وزیر انرژی تاجیکستان در ژانویه امسال اعلام کرد که اتصال شبکه‌های برق از بخش مرکزی این کشور به سیستم واحد انرژی آسیای مرکزی از طریق خطوط برق ازبکستان حداکثر تا آوریل سال 2023 تکمیل خواهد شد. سیستم واحد انرژی آسیای مرکزی یک شبکه منطقه‌ای انتقال برق است که در زمان اتحاد جماهیر شوروی ایجاد شده است.

بر اساس آمار، تاجیکستان در سال 2022 بیش از 106 میلیون دلار برق صادر کرده که در مقایسه با سال 2021 میلادی 10.6 درصد بیشتر است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما