معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۱۲/۰۷- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۸۴

اخبار اقتصادی ترکمنستان - مرو

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی ترکمنستان در هفته اول اسفند ماه 1401 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

«ترکمن تلکام» تعرفه‌ها را کاهش می دهد و حداکثر سرعت اینترنت را افزایش می دهد.(2 اسفند)

خبرگزاری اورینت: شرکت مخابرات ترکمنستان از اول مارس تعرفه اینترنت نامحدود را کاهش و حداکثر سرعت اتصال در دسترس را برای افراد به ۶ مگابیت بر ثانیه افزایش می‌دهد. این در وب سایت مخابرات ترکمن گزارش شده است.

تعرفه‌ها به شرح زیر خواهد بود:

– 1 مگابیت بر ثانیه – 150 منات،

– 2 مگابیت بر ثانیه – 180 منات،

– 4 مگابیت بر ثانیه – 230 منات،

– 6 مگابیت بر ثانیه - 280 منات.

تعرفه 256 کیلوبیت بر ثانیه و 512 کیلوبیت بر ثانیه نیز لغو می‌شود. کسانی که از اینترنت با سرعت 512 کیلوبیت بر ثانیه (که قبلاً 150 منات هزینه داشت) استفاده می‌کنند به طور خودکار به تعرفه 1 مگابیت بر ثانیه منتقل می‌شوند.

پیش از این حداکثر سرعت اینترنت نامحدود در دسترس افراد 2 مگابیت بر ثانیه بود. هزینه تعرفه 200 منات در ماه است.

منبع: https://orient.tm/ru/old/post/47368/turkmentelekom-snizit-tarify-i-uvelichit-maksimalnuyu-skorost-interneta

 

کارآفرینان می‌توانند در شهرک صنعتی شهر ارکاداگ زمین خریداری کنند.(4 اسفند)

خبرگزاری بیزنس ترکمنستان: کارآفرینان می‌توانند زمین را در منطقه صنعتی مرکز اداری جدید و مدرن استان آخال، شهر آرکاداگ خریداری کنند. کسانی که مایل به خرید زمین هستند می‌توانند به اتحادیه صنعت گران و کارآفرینان ترکمنستان مراجعه کنند.

در سفر کاری  قربانقلی بردی محمداف، رئیس مصلحت خلق ترکمنستان، در تاریخ 18 فوریه از شهر ارکاداگ، استان آخال، موضوع ایجاد منطقه صنعتی در مرحله دوم ساخت و ساز شهر مورد بررسی قرار گرفت.

رئیس رئیس مصلحت خلق ترکمنستان با تاکید بر اهمیت جنبه‌های زیست محیطی، دستور داد در مرحله دوم ساخت شهر، مسائل مربوط به ایجاد منطقه صنعتی را به دقت مورد بررسی قرار دهند.

همچنین وی خاطرنشان کرد: ایجاد بنگاه‌های تولیدی در صنایع پوشاک و مواد غذایی که نیازهای زیست‌محیطی زمان ما را برآورده می‌کنند، سطح اشتغال را بیشتر می‌کند.

سردار بردی محمداف رئیس جمهور ترکمنستان در نشست گسترده کابینه وزیران که در اوایل فوریه برگزار شد، گفت که مرحله اول ساخت مرکز اداری مدرن جدید استان آخال - شهر ارکاداگ به بهره برداری می رسد.

منبع: https://business.com.tm/ru/post/9885/predprinimateli-mogut-priobresti-zemlyu-v-promzone-goroda-arkadag

 

ترکمنستان در حال آماده سازی برنامه عملیاتی برای جذب فناوری‌های پیشرفته به اقتصاد خود است.(6اسفند)

خبرگزاری اورینت: ترکمنستان در حال توسعه یک برنامه اقدام برای توسعه همکاری‌های بین المللی به منظور جذب فناوری‌های پیشرفته و نوآورانه در اقتصاد است. رشید مرداف معاون نخست وزیر، وزیر امور خارجه روز جمعه در جلسه دولت در مورد تهیه این طرح که برای آینده نزدیک 2024-2023 طراحی شده است، گزارش داد.

همچنین، به عنوان یک اقدام سیستمی، پیشنهاد ایجاد مجتمع بین‌المللی نوآوری و مدرسه تجاری با فناوری پیشرفته در ترکمنستان شد که برای تحرک بخشی توسعه روابط با شرکت‌های تخصصی برجسته خارجی طراحی شده است.

علاوه بر این، پیشنهادهایی برای برگزاری مجمع تجاری بین المللی دراین دستور کار و هفته فناوری در عشق آباد با همکاری برنامه توسعه سازمان ملل و مرکز سازمان امنیت و همکاری اروپا در ترکمنستان مطرح شد.

منبع: https://orient.tm/ru/old/post/47774/turkmenistan-gotovit-plan-dejstvij-po-privlecheniyu-vysokih-tehnologij-v-svoyu-ekonomiku

3 میلیون نهال درخت و انگور در سال 2023 در ترکمنستان کاشته می‌شود.(5اسفند)

خبرگزاری اورینت: 3 میلیون نهال درختان برگریز، سوزنی برگ، میوه و انگور در چارچوب برنامه ملی جنگل برای دوره سبزسازی در سال 2023 در ترکمنستان کاشته می‌شود. فرمان در این خصوص توسط سردار بردی محمداف رئیس جمهور در جلسه روز جمعه دولت امضا شد.

این سند به شهرداری عشق آباد، وزارتخانه‌ها و ادارات دستور می دهد تا از کاشت 1.5 میلیون نهال در پایتخت و اطراف آن اطمینان حاصل کنند. 1.5 میلیون اصله نهال دیگر در مناطق کشور کاشته می‌شود که ادارات منطقه مسئولیت آن را بر عهده دارند.

محل کاشت توسط متخصصین وزارت کشاورزی و حفاظت محیط زیست و مقامات محلی تعیین خواهد شد. وزارت کشاورزی نیز موظف است نسبت به تامین نهال کافی جهت کنترل کاشت و مراقبت از آنها اقدام نماید و ادارات و نهادهای اراضی موظفند نسبت به آبیاری مزارع جدید با استفاده از آبیاری قطره ای اقدام نمایند.

منبع: https://orient.tm/ru/old/post/47763/v-turkmenistane-v-2023-godu-vysadyat-3-milliona-sazhencev-derevev-i-vinograda

 

زنان جامعه ترکمنستان از رئیس جمهور هدایای نقدی دریافت خواهند کرد.(5اسفند)

خبرگزاری اورینت: زنان ترکمنستان در آستانه هشتم مارس هدایای نقدی مرسوم از طرف رئیس جمهور این کشور دریافت خواهند کرد. این فرمان توسط سردار بردی محمداف در جلسه روز جمعه دولت امضا شد.

در سندی که توسط رادیو و تلویزیون دولتی ترکمنستان منتشر شده، آمده است که از اول تا ششم مارس به مناسبت روز جهانی زن در فضایی باشکوه به نمایندگی از رئیس جمهور ترکمنستان هدایای نقدی به مبلغ 60 منات به همه زنان جامعه - از کارکنان همه سازمان‌ها، مستمری بگیران و کسانی که مزایای دولتی، تا دانش آموزان، دانشجویان فارغ التحصیل، دختران مدرسه ای و کودکان مهدکودک ها دریافت می‌کنند.

منبع: https://orient.tm/ru/old/post/47757/vsya-prekrasnaya-polovina-turkmenskogo-obshchestva-poluchit-denezhnye-podarki-ot-prezidenta

 

رئیس جمهور ترکمنستان در سال 2023 طرح پهنه بندی محصولات کشاورزی را به تفکیک منطقه تصویب کرد.(5اسفند)

خبرگزاری ترکمن پورتال: به گزارش برنامه اطلاع رسانی وطن تلویزیون ترکمنستان، طرح پهنه بندی محصولات کشاورزی توسط استانها در سال 2023 به تصویب سردار بردی محمداف رئیس جمهور ترکمنستان رسید که در جلسه امروز کابینه وزیران مصوبه مربوطه را امضا کرد.

این سند "به منظور ادامه موفقیت آمیز اصلاحات در کشاورزی کشور، چیدمان محصولات بر اساس انواع آن‌ها متناسب با شرایط خاکی و اقلیمی استان‌ها (مناطق) و بخش ها و همچنین افزایش بیشتر تولیدات کشاورزی از طریق علمی‌بر اساس تناوب زراعی و افزایش فرهنگ بهره وری به تصویب رسید."

همانطور که در جلسه دولت گزارش شد، در سال جاری در ترکمنستان کل مساحت زمین‌های کشاورزی در نظر گرفته شده برای کشت انواع محصولات با در نظر گرفتن شرایط خاکی و اقلیمی مناطق و انجام تناوب زراعی مبتنی بر علمی‌به یک میلیون و 414 هزار و 980 هکتار خواهد رسید. کشت محصولات سبزیجات و تره بار در 106 هزار هکتار انجام می‌شود.

سردار بردی محمداف رئیس جمهور ترکمنستان به اهمیت افزایش بیشتر حجم تولیدات کشاورزی در کشور از جمله سبزیجات، میوه جات و تره بار اشاره کرد که برای کمک به پاسخگویی به تقاضای مردم برای محصولات با کیفیت بالا و سازگار با محیط زیست طراحی شده است.

منبع: https://turkmenportal.com/blog/58379/prezident-turkmenistana-utverdil-plan-raionirovaniya-selhozkultur-po-regionam-v-2023-godu    

                

بانک اروپایی بازسازی و توسعه  28 پروژه به ارزش 35 میلیون یورو را در ترکمنستان اجرا می‌کند.(2اسفند)

خبرگزاری بیزنس ترکمنستان: سبد وام پروژه‌های بانک اروپایی بازسازی و توسعه در ترکمنستان برای سال 2022 حدود 35 میلیون یورو برآورد شده است.

آذربایجان ترند روز شنبه با استناد به بانک اروپایی بازسازی و توسعه گزارش داد که سبد وام برای اجرای 28 پروژه طراحی شده است.

بیشتر سبد (96 درصد یا 33 میلیون یورو) به سرمایه گذاری در زیرساخت های پایدار و چهار درصد یا دو میلیون یورو به سرمایه گذاری در مؤسسات مالی اختصاص دارد.

بر اساس این گزارش، بانک اروپایی بازسازی و توسعه بیش از 334 میلیون یورو در 87 پروژه در ترکمنستان سرمایه گذاری کرده است.

بانک اروپایی بازسازی و توسعه یک سازمان مالی بین المللی است که از زمان آغاز به کار بیش از 6.1 هزار پروژه را اجرا کرده است.

منبع: https://business.com.tm/ru/post/9872/ebrr-realizuet-v-turkmenistane-28-proektov-na-35-mln-evro

 zemletryaseniya-turciyu

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما