معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۱۲/۰۷- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۳۴

اخبار اقتصادی گرجستان

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی گرجستان در هفته اول اسفندماه 1401 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

بهبود جایگاه گرجستان در شاخص شفافیت داده‌ها

به گزارش سازمان دیده بان داده‌های باز (ODIN)   سیستم آماری گرجستان در سال 2022 هفتاد امتیاز کسب کرده است.

به گزارش اداره ملی آمار گرجستان، بر اساس فهرست بندی سازمان دیده بان داده‌های باز رتبه گرجستان نسبت به ارزیابی قبلی 3 امتیاز بهبود یافته واز رتبه 31 به رتبه 28 در بین کشورهای جهان صعود کرده است.

این موسسه ششمین گزارش متوالی خود را منتشر کرده است که ارزیابی خدمات آماری رسمی‌کشورهای جهان را بر اساس معیارهای مختلف ارائه می‌کند. در این گزارش، گرجستان از 12 کشور اتحادیه اروپا (ایتالیا، فرانسه، اتریش، بلژیک، مجارستان، لوکزامبورگ، کرواسی، قبرس، یونان، مالت، بلغارستان و جمهوری چک) جلوتر است و در بین بهترین کشورهای اروپا در رتبه هجدهم قرار دارد.

همچنین گرجستان از کشورهای توسعه یافته ای مانند سوئیس، بریتانیا، ژاپن، جمهوری کره، چین، استرالیا، نیوزیلند و مالزی جلوتر است. هدف ODIN ارائه یک ارزیابی عینی از پوشش و در دسترس بودن آمار رسمی‌بر اساس تعریف داده‌های باز است.

موارد ارزیابی بر اساس دسته‌ها و معیارها در لینک زیر موجود است:

https://odin.opendatawatch.com/Report/countryProfileUpdated/GEO?year=2022

علاوه بر این، این سیستم اجازه می دهد تا داده‌ها را بر اساس سال ها مقایسه کنید.

 در سال 2022 ارزیابی داده‌های باز با پوشش 22 مقوله آماری و 65 شاخص در 192 کشور انجام شد. بر اساس این ارزیابی، گرجستان همچنان کشور پیشرو در منطقه است.

https://interpress.ge/read/42543

در سال 2022 آبخازیا نیمی از برق وارداتی گرجستان را مصرف کرد

در سال 2022 واردات برق گرجستان 9.7 درصد از کل مصرف را تشکیل داد. در عین حال، 82.5 درصد واردات برق از روسیه (عمدتاً برای آبخازیا)، 9 درصد از ارمنستان و 8.4 درصد نیز از جمهوری آذربایجان انجام شده است.

آبخازیا نیمی از برق وارداتی گرجستان را دریافت کرده است و روسیه این برق را با قیمت "ویژه" و به میزان قابل توجهی پایین تر تامین می‌کند.

بر اساس گزارش موسسه مالی Galt & Taggart، مصرف برق در سال 2022 نسبت به مدت مشابه سال قبل 3.3 درصد افزایش یافته و به 14.2 میلیارد کیلووات ساعت رسیده است. لازم به ذکر است مصرف در نیمه اول سال 9.8 درصد افزایش و در نیمه دوم سال 2.7 درصد کاهش داشته است.

کاهش مصرف در نیمه دوم سال با کاهش تولید منگنز گرجستان، محصولات شرکت های متالورژی و معدن همراه است.

بخش اصلی  برق مورد نیاز گرجستان توسط نیروگاه‌های برق آبی ـ  68.3 درصد ـ تولید می‌شود. سهم نیروگاه‌های حرارتی نیز 21.5 درصد مصرف و سهم برق وارداتی نیز 9.7٪ درصد می‌باشد.

https://commersant.ge/ru/post/v-2022-godu-abxaziia-potrebliala-polovinu-importiruemoy-v-gruziiu-elektroenergii

ادامه رشد اقتصادی دو رقمی در ماه ژانویه

موسسه مالی TBC Capital در گزارش هفتگی خود اعلام کرد: به نظر می رسد رشد اقتصادی دو رقمی در ژانویه ادامه داشته است.

این سازمان توضیح می دهد که شاخص های تجارت خارجی در ژانویه هنوز قوی هستند. به ویژه رشد صادرات و واردات به ترتیب 38.5 درصد و 25.2 درصد بوده است. همچنین حمل و نقل به میزان قابل توجهی - با 37.5 درصد رشد و گردشگری در مقایسه با سال 2019 به 167.6 درصد رشد رسیده است.

https://commersant.ge/ru/post/tvs-kapital-v-ianvare-soxranitsia-dvuznachniy-ekonomicheskiy-rost

کاهش نرخ بیکاری به 16 درصد

براساس گزارش اداره ملی آمار گرجستان، در سه ماهه چهارم سال 2022، نرخ بیکاری در گرجستان 3.0 واحد درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش یافت و به 16.1 درصد رسید.به خصوص تعداد شاغلان با افزایش 42900 نفر به 884100 نفر و تعداد افراد خوداشتغال با افزایش 18000 نفر به 420400 نفر رسید.در سه ماهه چهارم سال 2022، سهم شهروندان شاغل در بخش رسمی 0.1 واحد درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش یافت و به 67.8 درصد رسید.نرخ بیکاری در مناطق شهری و روستایی به ترتیب 3.7 و 1.9 واحد درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش داشته است. نرخ بیکاری به طور سنتی برای مردان در مقایسه با زنان بالا است.در سه ماهه چهارم سال 2022 نسبت به مدت مشابه سال قبل، این شاخص برای زنان 3.1 واحد درصد و برای مردان 2.8 واحد درصد کاهش داشته است.

https://commersant.ge/ru/post/uroven-bezrabotici-v-gruzii-snizilsia-do-16

سوخت همچنان ارزان خواهد شد

لوان داویتاشویلی وزیر اقتصاد گرجستان گفت تا پایان هفته قیمت سوخت 10 تتری دیگر کاهش خواهد یافت. به گفته وی، در حال حاضر روند کاهشی قیمت سوخت وجود دارد. قیمت ارزان ترین بنزین معمولی در برخی از شبکه‌های توزیع 2.39 لاری در هر لیتر است. برخی از شرکت ها کمپین‌های بازاریابی و تخفیف های اضافی دارند. بر این اساس، قیمت سوخت های معمولی و سایر سوخت ها نسبتا کاهش می یابد. طبق پیش بینی‌های ما تا پایان هفته جاری قیمت سوخت تا 10 تتری کاهش می یابد و دلایل کافی برای کاهش چشمگیر قیمت سوخت وجود دارد.در این مورد، گفت و گوی بسیار سازنده ای با توزیع کنندگان و واردکنندگان سوخت داشتیم. ما بازار و  روندها را تحلیل کرده ایم و فکر می‌کنم که حاشیه سوددهی به خصوص برای سوختهای پرمصرف وجود خواهد داشت. به گفته وزیر، روند نزولی باید در فوریه ماه ادامه یابد. جمعیت می‌خواهد که کاهش قیمت در یک روز اتفاق بیفتد. هر چند که سوخت موجود در بازار با قیمتهای گران قبلی خریده شده باشد.داویتاشویلی گفت: بر اساس توافقی که بین دولت و فعالان بازار وجود دارد، همزمان با در نظر گرفتن سود شرکتها، حاشیه معقولی برای قیمتها مد نظر قرار می‌گیرد.

https://commersant.ge/ru/post/toplivo-prodoljit-deshevet

 

نیمی از خریداران املاک در باتومی خارجی هستند

کمترین وام های مسکن مربوط به َشهر بندری باتومی است که با خرید بیش از 50 درصد از منازل فروخته شده توسط اتباع خارجی پیشرو می‌باشد.طبق گزارش بانک ملی (مرکزی) گرجستان، اتباع خارجی نسبت به شهروندان این کشور دسترسی کمتری به تسهیلات بانکی دارند. فلذا اتباع خارجی غالبا املاک را به صورت نقدی و یا با اقساط ارائه شده توسط خود انبوه سازان خریداری می‌کنند.88 درصد از پروژه‌های ساختمانی واقع در باتومی‌با ارائه اقساط از سوی انبوه سازان فروخته می‌شود و بر اساس این شاخص، این تفرجگاه دریای سیاه جلوتر از تفلیس است. علاوه بر این، غالبا در باتومی طولانی ترین اقساط فروش مسکن 3 ساله است، در حالی که در پایتخت و سایر شهرها 2 ساله می‌باشد است.این مطالعه همچنین نشان می دهد که فروش شرکت های انبوه ساز در باتومی تقریباً هرگز بیش از 4 سال طول نمی‌کشد و در عرض 2 سال پس از شروع فروش، به طور متوسط 66 درصد از طرح به فروش می رسد.در عین حال، نقش بخش املاک و مستغلات در سیستم بانکی به طور قابل توجهی افزایش یافته است. بطوری که طی چهار سال گذشته، این رقم حدود 2.5 برابر رشد کرده است و تا اکتبر 2022 به 5.9٪ از کل وام های صادر شده توسط  بانکها رسیده است.

هنگام رکود ناشی از همه‌گیری، بخش املاک و مستغلات انعطاف‌پذیری بالاتری از حد انتظار نشان داد. طبق این مطالعه، کمکهای ارائه شده به این بخش در دوره کرونا از جمله دلایل این تاب آوری بوده است.سهم خارجی‌ها در میان خریداران املاک در تفلیس به طور قابل توجهی کمتر از باتومی است. آنها 8.8٪ از کل خریداران را تشکیل می دهند و این شاخص اندکی کمتر از شاخص سال 2019 دوره قبل از کرونا (9٪) می‌باشد.اکثر خریداران (91 درصد) در تفلیس شهروندان گرجستان هستند. افزایش تراکنش‌های مربوط به خارجی‌ها عمدتاً از سوی شهروندان روسیه صورت می‌گیرد. اما رشد فروش املاک و مستغلات از رشد تعداد روس‌ها در گرجستان و همچنین حواله‌های ارزی ارسالی از روسیه به گرجستان عقب‌تر است.همچنین در سال گذشته سهم شهروندان روسیه در معاملات خرید ملک در تفلیس از 0.9 درصد (ژانویه) به 5 درصد (اکتبر) و در باتومی از 5 درصد (ژانویه) به 17.6 درصد (نوامبر) افزایش یافته است.

https://commersant.ge/ru/post/polovina-pokupateley-nedvijimosti-v-batumi-inostranci

حواله‌های ارزی هم مبنای دریافت وام در گرجستان قرار می‌گیرد

بانک ملی (مرکزی) گرجستان اعلام کرد که از اول مارس دریافت حواله ارزی از خارج هم مبنای دریافت وام در گرجستان خواهد بود. بدین منظور متقاضی دریافت وام می‌بایست اطلاعات مربوط به دریافت حواله‌های ارزی قابل دسترسی برای بانک مرکزی را ارائه دهد.

شایان ذکر است در سال های اخیر، سیاست وام دهی در گرجستان تشدید شده است. قبل از صدور وام، موسسات مالی موظفند هم سابقه وام گیرنده و هم وجود ظرفیت لازم برای بازپرداخت وام را بررسی کنند.

پاپونا لژاوا نایب رئیس بانک ملی توضیح داد که پس از ارائه مستندات به موسسه مالی، انتقال پول به عنوان منبع درآمد تأیید شده تلقی می‌شود.

 لژاوا گفت: "هدف از تغییرات این است که تسهیلات بیشتری برای دریافت کنندگان حواله‌های ارزی فراهم شود و آنها را قادر سازد تا سرمایه‌های خود را به دلخواه مدیریت کنند. این شامل تسهیل دسترسی موسسات اعتباری به داده‌های مربوط به حواله‌های ارزی است و پس از آن واجدین شرایط می‌توانند در هنگام دریافت وام مصرفی روی شرایط مطلوب تری حساب کنند.

پس از دریافت مجوز از مشتری، بانک ها و سازمان‌های مالی خرد باید اطلاعات زیر را در اختیار اداره اطلاعات اعتباری قرار دهند: کشوری که پول از آن منتقل می‌شود. تاریخ انتقال؛ تاریخ واریز حواله؛ مشخصات گذرنامه گیرنده؛ ملیت گیرنده؛ ارز و مبلغ انتقال.

تا به امروز حدود 1.3 میلیون فقره وام مصرفی در گرجستان صادر شده است که 1.2 میلیون آن برای شهروندان گرجستان صادر شده است. شهروندان حدود 4.5 میلیارد لاری به بانک ها بدهکار هستند.

https://sputnik-georgia.ru/20230222/denezhnye-perevody-stanut-osnovaniem-dlya-polucheniya-kredita-v-gruzii-275160541.html

 

قیمت محصولات صنعتی در گرجستان در ابتدای سال 2023 چگونه تغییر کرده است

اداره ملی آمار گرجستان گزارش داد که شاخص هزینه تولید محصولات صنعتی در گرجستان در ژانویه 2023 نسبت به ژانویه 2022 حدود 1.8 درصد افزایش یافته است.

شکل‌گیری این شاخص عمدتاً تحت تأثیر افزایش قیمت‌ها در صنایع تبدیلی و به میزان 3.2٪ ، از جمله برای مواد غذایی 9.8٪ افزایش و برای محصولات معدنی  9.8٪ کاهش وجود داشته است.

در ماه ژانویه در مقایسه با ماه ماقبل (دسامبر)، قیمت محصولات صنعتی یک درصد افزایش یافت. قیمت محصولات صنعتی عرضه شده برای بازار داخلی گرجستان در ژانویه نسبت به مدت مشابه در سال 2022 حدود 8.2 درصد افزایش قیمت داشته است. بیش از همه، قیمت ها در صنعت معدن 17.1٪ و صنعت تبدیل  9.3٪، از جمله مواد غذایی 11.1٪ افزایش یافته است.

شاخص قیمت محصولات صنعتی صادراتی در ژانویه نسبت به مدت مشابه سال 2022  حدود 10.2 درصد کاهش داشته است. از جمله قیمت محصولات معدنی 14.8 درصد کاهش، محصولات صنایع تبدیلی 8.9 درصد کاهش و قیمت نوشیدنی‌ها نیز 9.7 درصد کاهش یافته اند.

 قیمت محصولات صنعتی وارداتی به گرجستان طی دوره گزارش 7.6 درصد کاهش یافته است. از جمله قیمت محصولات وارداتی صنایع تبدیلی 3.2 درصد کاهش قیمت داشته است.

نرخ تورم سالانه گرجستان در ژانویه 2023 به 9.4 درصد رسید. در عین حال، قیمت مواد غذایی نسبت به ژانویه 2022 حدود 15 درصد و نسبت به دسامبر 2022  حدود 1.4 درصد افزایش یافته است.

در ژانویه 2023 نسبت به دسامبر 2022 قیمت محصولات صنعتی 1 درصد افزایش یافت.

https://sputnik-georgia.ru/20230223/kak-izmenilis-tseny-na-promyshlennuyu-produktsiyu-v-gruzii-v-nachale-2023-goda-275123350.html

در ژانویه 34404 تریلر ترانزیتی از کریدور گرجستان عبور کردند

بر اساس آمار اداره درآمد دولت، استفاده از جاده‌های گرجستان توسط کامیون‌های ترانزیتی در ماه ژانویه ۱۲ میلیون لاری برای گرجستان درآمد داشته است که ۱۲۵ درصد بیشتر از ژانویه سال ۲۰۲۲ است.

هزینه استفاده از جاده‌های گرجستان برای تریلرهای ترانزیتی 350 لاری (135 دلار) است. این تعرفه از 20 ژوئن 2022 دریافت می‌شود.

تا قبل از آن رانندگان می‌باید 200 لاری پرداختند می‌کردند.

 در اولین ماه از سال جاری (میلادی) 34404 کامیون از کریدور گرجستان عبور کردند ـ 12 میلیون لاری درآمد گرجستان.

در صورتی که در سال قبل نزدیک به 27 هزار کامیون ترانزیت از اراضی گرجستان استفاده کردند ـ 5 میلیون 348 هزار لاری درآمدزایی.

https://commersant.ge/ru/post/v-ianvare-2023-goda-po-gruzinskomu-koridoru-proshlo-34-404-tranzitnix-pricepa

 

مقررات جدیدی برای عبور کالا از مرزهای روسیه وضع شده است

ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه قانونی را امضا کرد که بر اساس آن حمل بار روسیه نمی‌تواند بدون رزرو زمان و تاریخ از چندین بخش مشکل‌ساز مرز از جمله لارس علیا (مرز با گرجستان) عبور کند. این قانون از اول سپتامبر اجرایی می‌شود.

لازم به ذکر است که نسخه اصلی اصلاحات قانون "در مورد جاده‌ها و فعالیت های جاده ای در فدراسیون روسیه" مشخص نمی‌کند که کدام نوع حمل و نقل مشمول قانون خواهد بود. سند تصویب شده توسط دومای دولتی در قرائت سوم و امضای پوتین فقط به حمل کالا مربوط می‌شود و به هیچ وجه تردد خودروهای شخصی در مرزها را محدود نمی‌کند.

این قانون فهرستی از پست‌های بازرسی را ارائه می‌کند که وسایل نقلیه حامل محموله‌های بین‌المللی باید در آنها ثبت نوبت الکترونیکی انجام دهند. از جمله نقاط مرزی مشکل ساز می‌توان به مرز ترانس بایکال با چین، لارس علیا در مرز با گرجستان و مرز یاراگسکو - کازمالیار در مرز با آذربایجان اشاره کرد.

رزرو الکترونیکی نوبت در سامانه اطلاعات دولتی اسناد حمل کالا رایگان است. احتمال عدم رزرو تاریخ و ساعت تنها در صورت امکان پذیر است که مدارک مورد نیاز توسط راننده ارائه نگردد. طبق قانون، پارکینگ‌های دارای سرویس‌های بهداشتی و همچنین فروشگاه‌ها، قهوه‌خانه‌ها و مکان‌های تفریحی برای انتظار در مرزها ایجاد می‌شود.

یوگنی موسکویچف رئیس کمیته دومای دولتی در حمل و نقل و توسعه زیرساخت های حمل و نقل می‌گوید که قانون جدید بسیاری از کیلومترها نوبت در گذرگاه‌های مرزی را از بین می‌برد.

https://commersant.ge/ru/post/vvodiatsia-novie-pravila-peresecheniia-gruzovim-transportom-granic-rossii

رشد 16 برابری ثبت شرکت در گرجستان توسط اتباع روسیه

در سال 2022، بیش از 15 هزار شرکت توسط اتباع روسیه در گرجستان به ثبت رسید که 16 برابر بیشتر از سال 2021 می‌باشد.

در گزارش تهیه شده توسط موسسه شفافیت بین المللی گرجستان در خصوص "وابستگی اقتصادی گرجستان به روسیه ـ تاثیر جنگ روسیه و اوکراین" آمده است:

در مجموع 22400 شرکت روسی در گرجستان به ثبت رسیده و 66 درصد آنها پس از شروع جنگ در اوکراین به ثبت رسیده اند.

95 درصد از شرکتهای ثبت شده در سال 2022، شخصی هستند. برای مقایسه، سهم شرکت های شخصی در بین شرکت های روسی ثبت شده در سال 2021 حدود 51٪ بود.

شرکت‌های بزرگ روسی در گرجستان عمدتاً از طریق شرکت‌های تابعه کار می‌کنند. شرکتهای روسی متوسط و کوچک عمدتاً توسط شهروندان روسی که در حال حاضر مقیم گرجستان هستند تأسیس شده اند. برخی از شرکت‌ها توسط گرجی‌هایی که دارای تابعیت روسی یا دوتابعیتی هستند به ثبت رسیده‌اند.

افزایش ثبت شرکت های روسی در گرجستان از سال 2022 به وضوح با جنگ روسیه و اوکراین مرتبط است. برخی از شهروندان روسیه برای زندگی و کسب و کار به گرجستان نقل مکان کردند. در ماه‌های ژانویه ـ فوریه 2022، حدود 190 شرکت روسی و در ماه مارس - 2154 شرکت ثبت شده است.  در ماه‌های آوریل ـ سپتامبر، به طور متوسط 1263 شرکت روسی در ماه ثبت شده است. ثبت شرکت های روسی از اکتبر افزایش یافته است. در فاصله اکتبر ـ دسامبر سال گذشته ماهانه به طور متوسط 1685 شرکت از سوی اتباع روسیه ثبت شده است.

از مجموع کارفرمایان روس که در گرجستان کسب و کار ایجاد کرده اند فقط یک درصد خاک گرجستان را ترک کرده اند.

https://commersant.ge/ru/post/v-2022-godu-v-gruzii-zaregistrirovano-v-16-raz-bolshe-rossiyskix-kompaniy-chem-v-2022-m

 

تجارت خارجی گرجستان به رشد خود ادامه می هد ـ طرفهای مهم تجاری گرجستان کدامند؟

بر اساس گزارش اداره ملی آمار، گردش مالی تجارت خارجی گرجستان در ژانویه 2023 تقریباً 1.5 میلیارد دلار (بدون احتساب تجارت غیرمتشکل) بوده است که 29.1 درصد بیشتر از شاخص مشابه سال گذشته است.

صادرات در دوره گزارش 459 میلیون دلار بوده است، یعنی 38.5 درصد بیشتر از ژانویه  2022 و واردات نیز بیش از 1 میلیارد دلار (+25.2 درصد) بوده است.

تراز تجاری منفی در اولین ماه سال 2023 نزدیک به 544 میلیون دلار بوده که معادل 37.2 درصد حجم کل مبادلات تجاری بوده است.

همچنین در مقایسه با ژانویه سال 2020 گردش مالی تجارت خارجی 60 درصد افزایش داشته است. جهت مقایسه حجم مبادلات تجارت خارجی در ژانویه 2020 بیش از 913 میلیون ، ژانویه 2021 بیش از 786 میلیون، در ژانویه 2022 بیش از 1.132 میلیارد و در ژانویه 2023 نزدیک به 1.462 میلیارد دلار بوده است.

روسیه، ترکیه و جمهوری آذربایجان در ماه ژانویه شرکای اصلی تجاری گرجستان بوده اند.

عمده کالاهای صادراتی گرجستان در ماه ژانویه 2023 عبارت بوده اند از :

خودرو سبک 104 میلیون دلار و 187 درصد رشد،

سنگ معدن و کنسانتره مس 68 میلیون دلار با 2.7 درصد رشد،

فروآلیاژ 51 میلیون دلار با 62 درصد رشد،

کود ازت 21 میلیون دلار با 18 درصد رشد،

خودروهای مسافری با ظرفیت بیش از 10 نفر 18 میلیون دلار،

آب انگور طبیعی 16 میلیون دلار با 8 درصد رشد.

آب معدنی، طلا، فندق و سایر آجیل ها، سیگار و دخانیات، گوشی‌های تلفن و دستگاه‌های ارتباطی، دیگر محصولات صادراتی گرجستان بوده اند.

کالاهای اصلی وارداتی گرجستان در ژانویه 2023 عبارت بوده اند از:

خودرو سبک 123 میلیون دلار با 11 درصد کاهش

گاز و هیدروکربن گازی 92 میلیون دلار با 40 درصد رشد

نفت و محصولات نفتی 82 میلیون دلار با 13 درصد رشد

سنگ معدن و کنسانتره مس 72 میلیون دلار با رشد 29 برابری،

دستگاه‌های تلفن 28 میلیون دلار با 16 درصد رشد،

دارو 23 میلیون دلار با 4.6 درصد کاهش،

خودرو حمل مسافر با ظرفیت حداقل 10 نفر با رشد 26 برابری.

طرفهای اصلی تجاری گرجستان کدام کشورها می‌باشند

در ماه ژانویه 2023 ، روسیه با نزدیک به 264 میلیون دلار و 105 درصد رشد و 18 درصد از حجم مبادلات خارجی، جایگاه اول را به خود اختصاص داده است.

ترکیه با 196 میلیون دلار و 14 درصد رشد در جایگاه دوم،

آذربایجان با 120 میلیون دلار و 2.8 درصد کاهش در جایگاه سوم،

ارمنستان با نزدیک به 100 میلیون دلار و 206 درصد رشد در جایگاه چهارم قرار دارند.

چین با 97 میلیون دلار و 7 د رصد رشد در جایگاه پنجم قرار دارد.

در ماه اول سال، واردات از اندونزی رشد 41 برابری و صادرات به کشور پرو رشد 25 برابری داشته اند.

https://sputnik-georgia.ru/20230221/vneshnetorgovyy-oborot-prodolzhaet-rasti--s-kem-torguet-gruziya-275031451.html

 

ازبکستان قصد دارد از حمل و نقل مستمر کالا به اروپا و ایالات متحده از طریق گرجستان اطمینان حاصل کند

وزارت حمل و نقل ازبکستان در نظر دارد از طریق بنادر گرجستان - پوتی و باتومی - کالاها را بدون وقفه به کشورهای اروپایی و ایالات متحده تحویل دهد.

عبدالصمد مومن اف معاون وزیر حمل و نقل ازبکستان در سفر به گرجستان با مسئولین وزارت اقتصاد و توسعه پایدار، و شرکت راه آهن گرجستان و مقامات بنادر پوتی و باتومی دیدار کرد.

طرفین دراین دیدارها درباره سازماندهی حمل و نقل بی وقفه کالاهای صادراتی و وارداتی ازبکستان به کشورهای اروپا و آمریکا از طریق بنادر گرجستان گفتگو کردند. همچنین شرایط حمل بار و زمینه‌های کاهش هزینه و تخفیفهای تعرفه ای مورد بررسی قرار گرفت.

همزمان طرفین در مورد استفاده بهینه از زیرساخت بنادر پوتی و باتومی تبادل نظر کردند. علاوه بر این، طرفین زمینه‌های همکاری و وظایفی را که قرار است در آینده اجرا شود، مشخص نمودند.

https://sputnik-georgia.ru/20230222/uzbekistan-nameren-obespechit-nepreryvnuyu-perevozku-gruzov-v-evropu-i-ssha-cherez-gruziyu-275116610.html

 

تصمیم گرجستان برای برقراری پروازهای مستقیم با صربستان

به گزارش سرویس مطبوعاتی اتحادیه فرودگاه‌های گرجستان، ایراکلی کارکاشادزه  مدیرعامل این اتحادیه در حال مذاکره با مدیران شرکت هواپیمایی ملی صربستان "ایرصربیا" در مورد راه اندازی پروازهای مستقیم است. در چارچوب نشست CONNECT 2023 اعضای انجمن بین المللی هوانوردی  در مراکش بین طرفین دیدار و گفتگو برگزار گردید.

کارکاشادزه بیان داشت، صربستان یکی از مقاصد جالب برای ما است. می‌بینیم که تعداد گردشگران صرب به تدریج در حال افزایش است. برای ما مهم است که یک ارتباط هوایی مستقیم بین پایتخت های ما برای توسعه روابط اقتصادی و فرهنگی و همچنین گردشگری بین دو کشور وجود داشته باشد

وی خاطرنشان کرد: در مقایسه با سال 2019، در سال 2022 تعداد سفر اتباع صربستانی به گرجستان 13 درصد افزایش و نسبت به سال 2021، حدود 107 درصد افزایش داشته است.

مدیر اتحادیه فرودگاه‌های گرجستان همچنین با نمایندگان شرکتهای هواپیمایی پگاسوس، ترکیه، و عربستان و غیره دیدارهایی برگزار نمود. انجمن بین المللی هوانوردی CONNECT در سال 2004 توسط آژانس فرودگاهی فرانسه تأسیس شد. هدف آن توسعه هوانوردی غیرنظامی است. این انجمن هر ساله در کشورهای مختلف اروپا برگزار می‌شود. در فوریه 2018، پانزدهمین سالگرد CONNECT به میزبانی گرجستان برگزار شد و بیش از 500 نماینده از 65 شرکت هواپیمایی و 250 فرودگاه در این مجمع شرکت کردند.

https://sputnik-georgia.ru/20230223/gruziya-planiruet-zapustit-pryamye-reysy-s-serbiey-275184728.html

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما