معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۱۲/۰۷- ۰۹:۰۰ - مشاهده: ۱۶۵

اخبار اقتصادی قزاقستان-آکتائو

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی قزاقستان در هفته اول اسفند ماه 1401 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر می‌باشد:

افزایش صادرات ازبکستان به اتحادیه اروپا را از طریق بندر آکتائو

خبرگزاری آستانا تایمز به نقل از خبرگزاری دونیا وزارت امور خارجه ازبکستان گزارش داد: صادرکنندگان ازبکستان قرار است محموله‌های باری به بازارهای اروپایی را از طریق بندر آکتائو افزایش دهند. آبای توریکپن‌بایف، رئیس بندر آکتائو، در 16 فوریه 2023 با اتابک تورسین بکوف سرکنسول ازبکستان در آکتائو برای بررسی توسعه همکاری در حمل و نقل و لجستیک ملاقات کرد. رئیس بندر آکتائو ضمن اشاره به فعالیت‌ها و گسترش بندر به عنوان بخشی از اقدامات برای بهبود مسیر حمل و نقل بین المللی ترانس خزر (TITR) ، از آمادگی این بندر برای پذیرش درخواست‌های صادرکنندگان ازبک برای حمل کالا از طریق بندر آکتائو و ارائه تعرفه ترجیحی به آنها را اعلام کرد.

https://astanatimes.com/2023/02/uzbekistan-to-increase-exports-to-eu-via-aktau-seaport-in-kazakhstan/

بررسی امکان استفاده قزاقستان از بندرعباس

آقای مارات کارابایف وزیر صنعت و توسعه زیرساخت ها در دیدار با نمایندگان شرکت بنادر ابوظبی درخصوص مسائل حمل و نقل و لجستیک و توسعه مسیرهای حمل و نقل بین المللی، در مورد مشارکت بنادر ابوظبی در ساخت ترمینال چند منظوره "سرجا" با همکاری Semurg Invest و موضوع استفاده از بندر بندرعباس بحث و تبادل نظر شد. همچنین طرح های همکاری برای توسعه کریدور شمال-جنوب و مسیر حمل و نقل بین المللی ترانس خزر با مشارکت راه آهن قزاقستان و پلت فرم لجستیک بنادر ابوظبی در نظر گرفته شده است.

https://baq.kz/elimiz-bander-abbas-portyn-paydalanuy-mumkin-297502/

قصد روسیه برای ورود به خاورمیانه از طریق دریای خزر

 در خبرگزاری‌های قزاقی به نقل از پوتین رئیس جمهور روسیه در تاریخ 22 فوریه 2023(3 اسفند 1401)، آمده است: برای ایجاد همکاری تجاری با هند، ایران، پاکستان و کشورهای خاورمیانه اقداماتی را انجام خواهد داد. روابط اقتصادی خارجی گسترش خواهد یافت و مسیرهای لجستیکی جدید ایجاد خواهد شد. تصمیم گرفته شده است که بزرگراه مسکو-کازان به یکاترینبورگ، چلیابینسک و تیومن و در آینده به ایرکوتسک و ولادی وستوک با خروجی به قزاقستان، مغولستان و چین گسترش یابد. روابط اقتصادی با بازار آسیای جنوب شرقی به طور قابل توجهی گسترش خواهد یافت. بنادر دریای سیاه و آزوف توسعه خواهد یافت. به کریدور بین المللی «شمال-جنوب» توجه ویژه ای شده است. امسال از کانال یدیل-خزر کشتی‌هایی با آبگیری حداقل 4.5 متر می‌توانند عبور کنند. این امر مسیرهای جدیدی را برای همکاری تجاری با هند، ایران، پاکستان و کشورهای خاورمیانه باز خواهد کرد. ما این مسیر را بیشتر توسعه خواهیم داد.

https://baq.kz/resey-kaspiy-tenizi-arqyly-tayau-shygysqa-shygudy-kozdep-otyr-297997/

ارسال 20 هزار تن نفت قزاقستان به آلمان

بنا گزارش سایت خبری Atyrau Press  در تاریخ 22فوریه2023(3اسفند1401) در ابتدا قرار بود اولین محموله نفت در ژانویه به آلمان تحویل داده شود. بولات آکچولاکوف وزیر انرژی به خبرنگاران پاسخ داد که اولین محموله نفت قزاقستان چه زمانی به آلمان ارسال می‌شود. می‌توان گفت اولین محموله 20هزار تنی تا پایان ماه فوریه ارسال می‌شود. در ابتدا، قزاقستان قصد داشت در ژانویه یک محموله آزمایشی نفت را به آلمان بفرستد، اما "مشکلات کوچکی" وجود داشت که به دلیل آن  به تعویق افتاد. قبلا وزیر انرژی وعده داده بود که آلمان در نیمه اول فوریه نفت قزاقستان را دریافت خواهد کرد، اما این پیش بینی نیز محقق نشد. انتظار میرود از ژانویه تا مارس، قزاقستان 300هزار تن نفت به آلمان ارسال کند. طبق توافقنامه بین دولت قزاقستان و روسیه در مورخ 7 ژوئن 2022 (17 خرداد 1401)نفت به صورت ترانزیت از طریق قلمرو فدراسیون روسیه، تحویل آلمان داده خواهد شد.

https://atpress.kz/ru/news/v-kazakhstane/kazakhstan-napravit-20-tysyach-tonn-nefti-v-germaniyu-v-blizhajshie-dni

 

به تعویق اقتادن صادرات نفت قزاقستان از طریق خط لوله BTC  

KazTransOil ، یک شرکت خط لوله نفت قزاقستان که خدمات حمل و نقل نفت را ارائه می دهد، ترانزیت نفت را از بندر دریایی آکتائو به باکو با حمل و نقل بیشتر از طریق خط لوله باکو-تفلیس-جیهان (BTC) در ماه فوریه آغاز نکرد. این تاخیر به این دلیل است که شرکت کازترانس اویل در تاریخ 18 بهمن ماه اخطاریه فورس ماژور در ارتباط با توقف موقت عملیات بارگیری در پایانه جیهان دریافت کرد. در همین راستا، صادرات نفت از بندر آکتائو به باکو با حمل و نقل بیشتر از طریق خط لوله باکو - تفلیس - جیهان (BTC) متوقف شد. KazTransOil خاطرنشان کرد که این امر بر عرضه نفت از Tengizchevroil، اپراتور توسعه میدان تنگیز، شرکت ملی نفت و گاز KazMunayGas از منابع این کشور تأثیر می‌گذارد. پیش از این، شرکت Tengizchevroil، اپراتور میدان‌های نفتی Tengiz و Korolev، به دلیل زلزله در ترکیه نتوانسته بود صادرات نفت را از طریق خط لوله باکو-تفلیس-جیهان (BTC) آغاز کند. در همین حال، کوین لیون، مدیر عامل تنگیزچورویل، تاکید کرد که زلزله ترکیه بر زیرساخت های محلی از جمله ترمینال جیهان تأثیر گذاشته و همچنین افزود که در حال حاضر این شرکت نمی‌تواند تحویل آزمایشی را آغاز کند، بنابراین این مسیر غیرفعال است.

https://azh.kz/ru/news/view/89531

تولید نیمی از نفت قزاقستان در استان آتیراو

طبق اطلاعات کانال تلگرامی انرژی مانیتور، نیمی از نفت تولید شده در قزاقستان از استان آتیراو تامین می‌شود. بر اساس اطلاعات موجود، در سال 2022، 84 میلیون و 240 هزار تن طلای سیاه در کشور تولید شده است که بیشتر آن یعنی 22.5 میلیون تن متعلق به شرکت NC "KazMunayGas"،   ( میلیون تنChevron(6.6 ، ( 9.4 میلیون تن) متعلق به ExxonMobil است.

https://www.instagram.com/reel/CoxaxnDI6We/?utm_source=ig_web_copy_link

 

آکتائو جزو ده شهر آلوده قزاقستان

بوم شناسان در جریان همایشی که به مشکلات اکولوژی و کیفیت هوا اختصاص داشت، 22 شهر با بیشترین هوای آلوده در قزاقستان را نام بردند که آکتائو در رتبه دهم قرار گرفت. به گزارش BaigeNews.kz، پایش کیفیت هوا در قزاقستان در 69 شهر در 170 پست انجام می‌شود که از این تعداد 47 مورد نمونه برداری دستی و 130 مورد به صورت خودکار است. همچنین 15 آزمایشگاه سیار نیز وجود دارد. با کمک پست های ثابت، آلاینده‌های اولویت مانند PM2.5، PM10، دی اکسید نیتروژن، دی اکسید گوگرد، مونوکسید کربن و ازن مشخص می‌شوند.22 شهری که سطح آلودگی بالا بوده به ترتیب شامل: کاراگاندا، آلماتی، آستانه، اوست-کامنوگورسک، آتیرائو، آکتوبه، آکتائو، بالخاش، تمیرتاو، ژزکازگان، ریدر، سمی، پتروپاول، اورالسک، کوستانای، آکسای، آبایی، لیزاکوفسک، ایاگوز، شمونایخا، آرکال و ژارکنته است.

https://www.inaktau.kz/news/3552563/aktau-v-desatke-samyh-zagraznennyh-gorodov-strany

اختصاص 500 میلیون تنگه در استان مانگستائو برای تثبیت قیمت محصولات

در استان مانگستائو، 4.9 میلیارد تنگه از بودجه محلی برای تضمین امنیت غذایی برای سال‌های 2022-2019 اختصاص یافته است. 500 میلیون تنگه دیگر نیز در سال جاری تخصیص یافت. به گفته معاون بخش کارآفرینی و تجارت استان، دو راه برای تثبیت قیمت کالاهای مهم اجتماعی وجود دارد: اولی، یک کارآفرین می‌تواند وام با نرخ بهره پایین بگیرد و کالا را به قیمت ثابت بفروشد و دوم پر کردن صندوق ثبات استان با محصولات غذایی است.این به حفظ ثبات قیمت کالاهای مهم کمک می‌کند. تا به امروز، برای فروش محصولات با اهمیت اجتماعی به قیمت ثابت، قراردادهایی برای تولید یا عرضه 3816.2 تن هشت محصول غذایی مختلف به مبلغ 683.5 میلیون تنگه با 10 واحد تجاری منعقد شده است. در آینده در چارچوب این پروژه افزایش قراردادها پیش بینی شده است. علاوه بر این، قراردادی دوجانبه با پنج زنجیره خرده‌فروشی بزرگ که دارای 48 تسهیلات و 235 تسهیلات خرده‌فروشی دیگر هستند امضا شد تا در قیمت کالاهای مهم اجتماعی از 15 درصد به 10 درصد کاهش یابد. - در سال جاری 56 نمایشگاه تولیدکنندگان و عرضه کنندگان عمده محصولات کشاورزی برای جلوگیری از رشد قیمت برگزار شد.

https://mangystaumedia.kz/ru/region/500_mln_tenge_videleno_v_mangistau_dlya_stabilizatsii_tsen_na_sotsialynie_produkti

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما