معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۱۲/۰۶- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۵۱

بسته پیشنهادی بخشهای خصوصی برای جلوگیری از بروز «پس لرزه‌های اقتصادی» در ترکیه

سازمان‌های اقتصادی، اتاقهای صنفی، انجمن‌ها و اتحادیه‌های تجاری برای جلوگیری از بروز «پس لرزه‌های اقتصادی» پس از فاجعه اخیر زمین لرزه در بیش از 10 شهر ترکیه، اقدام به تبیین بسته اقتصادی شامل مجموعه ای از اقدامات در بخش مالیات، تولید و عملکرد زندگی اجتماعی کشور کرده و آن را به وزارت خزانه داری و دارایی ارائه نمودند.

اهم نکات اقدامات پیش بینی شده در بسته پیشنهادی سازمانها و تشکلات خصوصی کشور به وزارت خزانه داری و دارایی به شرح ذیل می‌باشد.

■ مالیاتی را که در دوره قبل از زلزله به شهروندان و مودیان ساکن در منطقه زلزله زده تعلق گرفته و یا متعلق به دوره‌های قبل از زلزله بوده و در تاریخ وقوع زلزله سررسید نشده و مشمول قانون آیین دادرسی مالیاتی و همچنین سود تاخیر، جریمه دیرکرد، سهم صندوق و مالیات های مربوطه قرار می‌گیرد، بایستی مورد لحاظ قرار نگرفته و حذف گردد.

■ مطالبات شرکت های فعال در خارج از مناطق زلزله زده از شرکت های فعال در شهرهای زلزله زده لحاظ نشده و میزان مطالبه به عنوان هزینه از پایه مالیات شرکت طلبکار کسر گردد.

■ نرخ مالیات شرکتها در نزد دولت جهت تشویق سرمایه گذاری‌های جدید در مناطق زلزله زده بایستی حذف گردد.

■ تسریع روند اعاده مالیات ارزش افزوده و سایر مالیاتها برای شرکتهای مناطق زلزله زده

■ لغو انجام بازرسی متقابل در مورد شرکتهای زلزله زده در دریافت بازپرداخت مالیات بر ارزش افزوده در مراوده تجاری با شرکتهای خارج از این مناطق و بازگرداندن میزان مالیات بر ارزش افزوده خریدهای انجام شده توسط مودیان مناطق زلزله زده بدون اعمال هر گونه پیش شرط.

■ کمک هایی که به کسانی که اقوام خود را در اثر زلزله از دست داده اند از پرداخت مالیات بر درآمد و حق بیمه معاف شده و این مزایا به عنوان هزینه مستقیم در تعیین پایه درآمد و مالیات شرکت ها لحاظ گردد.

■ ارائه هر گونه خدمات به سازمانهای دولتی و شرکتهای انبوه ساز وابسته به دولت نظیر شرکتهای TOKİ، Emlak Konut، شهرداری‌ها و سایر نهادها و سازمان‌های دولتی در محدوده بازسازی ساختمان‌های تخریب شده در زلزله باید از مالیات بر ارزش افزوده معاف گردند. علاوه بر این، مالیات بر ارزش افزوده  از مصالح ساختمانی که باید در طول بازسازی مصرف و تامین گردد نیز بایستی حذف شود.

■ افزایش حداکثر مبلغ پوشش های بیمه اجباری زلزله توسط مؤسسه بیمه بلایای طبیعی (DASK)

■ حذف پرداخت مالیات بر ارزش افزوده در ماشین آلات و تجهیزات جدید خریداری شده برای جایگزینی ماشین آلات و تجهیزات در کارخانه‌ها و کارگاه‌های واقع در مناطق زلزله زده و کاهش عوارض و تسهیل تشریفات گمرکی لازم در واردات ماشین آلات.

■ حذف مالیات املاک، مالیات وسایل نقلیه موتوری، میراث، نقل و انتقال، مالیات نظافت محیط زیست و بدهی مشمولین به ادارات مالیاتی محل های مذکور نسبت به تعهدات خود و عوارض املاک، نظافت محیط زیست و وسایل نقلیه موتوری.

■ دریافت اخذ گواهی خسارت از دادگاه توسط مؤدیانی که دفاتر و اسنادشان در اثر زلزله مفقود شده است بایستی حذف شده و درخواست مودیان از مراجع ذیصلاح به تنهایی مورد قبول واقع گردد.

■  به تعویق افتادن پرداخت اصل وام و بهره بانکی از سوی شرکتهای مناطق زلزله زده تا پایان سال 2023 میلادی.

■ اعطای وام بلند مدت و بدون بهره بانکی به همه شهروندان مناطق زلزله زده به منظور حفظ تعادل اقتصادی اجتماعی.

■ حمایت مالی از مناطق صنعتی و جبران خسارات وارد شده در راستای افزایش سطح اشتغال مناطق آسیب دیده.

■ ایجاد فرصتهای تامین منابع مالی برای اجرای برنامه حمایتی تقویت ساختمان‌هایی که دچار آسیبهای جزئی شده و تخریبی در آنها صورت نگرفته است.

■ به تعویق انداختن پرداخت سهم بیمه، مالیات و همچنین تمامی‌ پرداختهای چک ها و وامهای بانکی مدارس خصوصی به مدت یکسال، به منظور حفظ پویایی آموزشی در مناطق زلزله زده و لزوم ارائه وامهای بدون بهره بانکی با 2 سال تنفس پرداخت به موسسات آموزشی.

■ پرداخت حقوق کارمندان، پرسنل و آموزگاران مراکز و موسسات آموزشی تا سطح حداقل دستمزد در کشور تا پایان سپتامبر سال 2023 میلادی و به تعویق انداختن پرداخت قبوض آب، برق، گاز و سایر قبوض مصرفی سازمانها و ادارات آموزشی تا پایان سپتامبر سال جاری میلادی.

■  اعطاء بورس کامل به دانش آموزان مقاطع تحصیلی ابتدایی و متوسطه مناطق زلزله زده در نزد مدارس غیر دولتی شهرهای مختلف و اعطاء بورسیه رایگان تحت عنوان بورسیه زلزله به تمامی دانشجویان این مناطق تا پایان سال 2023 میلادی جهت ادامه تحصیل در خارج از مناطق زلزله زده .

■ بورسیه تحصیلی به دانشجویان زلزله زده بدون هیچ قید و شرطی از مالیات بر درآمد معاف شود. باید به شرکت ها فرصت داده شود تا بورسیه‌هایی را که به عنوان هزینه پرداخت نموده و به دانشجویان اعطاء می‌کنند از میزان مالیات قابل پرداخت کسر نمایند.

■ اعطای وامهای بلاعوض به فعالان بخشهای کشاورزی و دامپروری در مناطق زلزله زده برای ممانعت از مهاجرت نیروی کار مولد در مناطق زلزله زده.

 http://www.ekonomim.com

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما