معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۱۱/۲۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۸۰

اخبار اقتصادی اتریش

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی اتریش در هفته سوم بهمن ماه 1401 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

تفاوت روند افزایش تورم در اتریش نسبت به میانگین اتحادیه اروپایی

یارانه‌های دولتی در اتریش، به چالشی جدی برای دولت این کشور تبدیل شده است. از یک سو، کاهش توان خرید خانوارهای اتریشی، باعث کاهش مصرف داخلی و ایجاد ضعف در رشد اقتصادی کشور می‌شود و از سوی دیگر یارانه‌های پرداختی، به کاتالیزور مهمی در روند افزایش تورم تبدیل شده است. براساس گزارش مرکز آمار اتحادیه اروپایی (Eurostat)، تورم سالانه در منطقه یورو در ژانویه 2023 به 8.5 درصد رسیده است که نسبت به دسامبر سال گذشته میلادی با نرخ 9.2 درصد، نشان از کاهش تاثیر تورم در اقتصاد کشورهای حوزه یورو دارد؛ این درحالی است که تورم بالای 11 درصد اقتصاد اتریش را فرا گرفته است. در میان کشورهای حوزه یورو، 13 کشور در مسیر کاهش تورم قرار دارند، برخی بدون تغییر نسبت به گذشته هستند و اتریش و 5 کشور دیگر، تنها کشورهای حوزه یورو می‌باشند که تورم در آنها همچنان در مسیر صعودی قرار دارد. کمک هزینه‌های پرداختی دولت برای جبران افزایش هزینه‌های انرژی، هرچند کمک به ایجاد ثبات در کیفیت زندگی برای خانوارهای اتریشی داشته است، اما به مساله تورم دامن زده است.

https://www.derstandard.at/story/2000143127132/in-oesterreich-steigt-die-teuerung-in-der-eurozone-sinkt-sie

رکورد درآمدهای مالیاتی دولت اتریش

با افزایش تورم، میزان درآمدهای دولت از محل مالیات نیز افزایش یافته و در سال 2022 به 105.2 میلیارد یورو رسید. براساس گزارش اندیشکده آگندا آستریا، با افزایش چشمگیر درآمد مالیاتی دولت، میزان درآمد دولت که در سال 2021 برابر با 95.7 میلیارد یورو بود، سال قبل با افزایش نزدیک به 10 میلیارد یورویی به رکورد جدیدی دست یافت. براساس اطلاعات مرکز آمار اتریش، در مقایسه با سال 2019، تورم باعث افزایش 17.8درصدی درآمد‌های دولت نسبت به آن زمان شده است. کمک‌ها و یارانه‌های دولتی نیز، هرچند به صورت موقت به شرایط زندگی مردم کمک کرده است اما در طولانی مدت، با دامن زدن به تورم، فشار مالی بر خانوار و بر اقتصاد کشور را افزایش داده است.

https://www.derstandard.at/story/2000143158924/steuereinnahmen-in-oesterreich-erreichten-2022-rekordhoch

زیان مالی وارده به دولت اتریش به دنبال ترفند‌های شرکت‌ها برای فرار مالیاتی

براساس آمار منتشره وزارت دارایی اتریش، دولت در سال 2022 حدود 1.3 میلیارد یورو به دلیل ترفند‌های شرکت‌ها برای فرار مالیاتی از دست داده است. گزارش اندیشکده اقتصادی مومنتوم در همین خصوص نشان از زیان مالیاتی وارد بر دولت اتریش دارد. بر اساس این گزارش، بیشتر شرکت‌ها سرریز مالیات خود را به کشورهایی مانند سوئیس، ایرلند و لوکزامبورگ منتقل می‌کنند. این موسسه معتقد است برای جلوگیری از این موضوع، می‌بایست قوانین بیشتری وضع شوند تا روند فعالیت مالی برای شرکت‌های چند ملیتی، در اتریش و در چارچوب قوانین مالیاتی اتحادیه اروپایی، شفاف‌تر شود. شایان ذکر است که اکثر کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اقتصادی و توسعه (OECD) قبلاً بر روی حداقل مالیات جهانی با حداقل نرخ مالیات یکنواخت بدون تغییر 15 درصد توافق کرده‌اند، اما این قانون هنوز به اجرا در نیامده است.

https://www.derstandard.at/story/2000143256706/staat-verlor-2022-rund-1-3-milliarden-euro-durch-steuertricks

بهبود تجارت خارجی اتریش در سال 2022

بر اساس اطلاعات منتشره توسط مرکز آمار اتریش، از ژانویه تا نوامبر 2022 تجارت خارجی اتریش پس از گذر از همه گیری کرونا و جنگ در اوکراین، روند بهبود را تجربه کرد. بر اساس این گزارش، واردات با 21 درصد افزایش به بیش از 197 میلیارد یورو و صادرات با 18 درصد افزایش به بیش از 179 میلیارد یورو رسید که کسری تراز تجاری نزدیک به 18 میلیارد یورویی را سبب شده است. در نوامبر 2022، ارزش واردات کالا با حدود 18 درصد افزایش به 19.71 میلیارد یورو و ارزش صادرات با افزایش تقریبا 15 درصدی به 18.13 میلیارد یورو رسید. در سال 2022 به ویژه در ماه اکتبر و نوامبر محصولات پزشکی و دارویی بیشترین سهم واردات را در به خود اختصاص دادند. گزارش نهایی سال 2022، در ماه مارس 2023 منتشر خواهد شد.

https://www.trend.at/news/oesterreichs-aussenhandel-november-

گزارش موسسه پژوهش‌های اقتصادی اتریش در خصوص شرایط اقتصادی در فصل زمستان

موسسه پژوهش‌های اقتصادی اتریش اعلام کرد که میزان کاهش رشد اقتصادی در زمستان سال 2023 کمتر از حد انتظار و پیش‌بینی‌های قبلی است. گفته می‌شود سرمای هوا و افزایش میزان بارش‌های زمستانی، به ویژه در حوزه گردشگری زمستانی، مجددا اسباب رونق را برای صنعت گردشکری و فعالان اقتصادی این حوزه فراهم آورده است. رئیس این موسسه، در شرایط فعلی، میزان تورم بالا در ماه ژانویه را مهم‌ترین نگرانی فعلی در خصوص روند بهبود شرایط اقتصادی اتریش در سال جاری دانست. از دیدگاه رئیس این موسسه، پیش‌بینی‌ها در خصوص میزان تولید ناخالص داخلی و تورم برای سال 2023 همچنان نیاز به بررسی و تحلیل بیشتر دارند و نمی‌توان پیش‌بینی‌های عجولانه انجام داد. برای سال 2023، موسسه پژوهش‌های اقتصادی اتریش انتظار دارد که با وجود رکود اقتصادی، رشد اقتصادی تا 0.3 درصد به ثبت برسد و در سال 2024 نیز پیش‌بینی‌ها حاکی از افزایش بیشتر تا 1.8 درصد است.

https://orf.at/stories/3304306

کمبود شدید کارگران ماهر و کارگران صنعتی

فدراسیون صنعتگران اتریش، مساله کمبود کارگران ماهر در صنعت کشور را خطرناک ارزیابی کرده است. به گفته گئورگ کنیل، رئیس این فدراسیون، مساله دیجیتال‌سازی، یکی از مشکلات اصلی حوزه صنعت است که سبب شده تا حتی کارکنان با سابقه نیز امکان همراهی با حوزه صنعت را از دست بدهند. به گفته آقای کنیل، عدم آشنایی با ابزارهای دیجیتال و مفاهیم پایه‌ای صنعت نسل چهارم، از مشکلات اصلی کارکنان و صنعت‌گران در اتریش به شمار می‌آید. آقای کنیل با توجه به ساختار جمعیتی اتریش و تغییرات سریع در بازار کار به ویژه در حوزه صنعت افزود: شرایط فعلی سبب خواهد شد تا حتی بدون تغییرات جمعیتی، 58 هزار شغل اضافی در بخش فناوری تا سال 2029 خالی بمانند. علاوه بر این، به دلیل تغییرات جمعیتی، کمبود 461 هزار کارگر حرفه‌ای در دوازده سال آینده نمایان‌تر خواهد شد. آقای کنیل همچنین گفت: ترس همیشگی از این مساله که افزایش زیرساخت‌های فناوری و دیجیتال‌سازی سبب از بین رفتن مشاغل خواهد شد نتیجه عکس داده است و مشخص شده که افزایش میزان فناوری‌های دیجیتال و حتی هوش مصنوعی، همچنان نیازمند انسان در حوزه صنعت و تولید می‌باشد و حتی بیش از پیش نیازمند کنترل از سوی نیروی انسانی است. تنها این نیروی انسانی جدید مورد نیاز، می‌بایست آموزش‌های متفاوتی نسبت به گذشته دریافت نماید.

https://www.trend.at/wirtschaft/massiver-fachkraefte-arbeitkraeftemangel-industrie

افزایش سهم برق تولیدی از جایگاه انرژی‌های تجدیدپذیر در اتحادیه اروپایی

در سال 2022، برای نخستین بار میزان برق تولیدی از طریق انرژی‌های تجدیدپذیر نسبت به دیگر منابع تولید انرژی افزایش چشمگیری داشته است. بر اساس گزارش اندیشکده Ember Climate، حدود 22 درصد از برق اتحادیه اروپا در سال گذشته از انرژی خورشیدی و بادی تامین شده است. براساس گزارش این اندیشکده، آلمان در مقایسه با دیگر کشورهای اتحادیه اروپایی، بیشترین انرژی بادی و خورشیدی را در سال 2022 تولید کرده است. اتحادیه اروپایی در سال گذشته 203 تراوات ساعت برق از خورشید تولید کرد که 39 تراوات ساعت بیشتر از سال 2021 بوده و افزایشی 24 درصدی را به ثبت رسانده است. همچنین همزمان 420 تراوات ساعت برق از توربین‌های بادی تولید شده است که نشان از 33 درصد رشد در میزان برق تولید شده از این طریق را دارد.

 https://www.sn.at/wirtschaft/welt/erstmals-mehr-strom-aus-erneuerbaren-als-aus-gas-in-der-eu-133339540

تلاش اتریش، برای تامین گاز مورد نیاز سال آینده همچنان ادامه دارد

اتریش زمستان سال جاری را هرچند با دشواری‌های زیاد، اما به خوبی تا کنون پشت سرگذاشته است و به نظر نمی‌رسد که تا پایان فصل زمستان امسال، برای تامین گاز مورد نیاز با مشکلی روبرو شود. هرچند محموله‌های گاز از روسیه، با نوسانات و حتی قطعی موقت روبرو بوده است، اما همچنان گاز اتریش به طور کامل از طریق روسیه تامین شده است. در همین خصوص آلفرد استرن، رئیس شرکت نیمه دولتی نفت و گاز اتریش (OMV) گفت: تأسیسات ذخیره‌سازی گاز هنوز پر هستند و برای زمستان آینده نیازی به خرید زیاد نیست. آقای استرن تاکید کرد که تمرکز بر ذخیره‌سازی و صرفه‌جویی و همچنین ایجاد تنوع بیشتر در منابع گازی به منظور مستقل شدن از روسیه از اولویت‌های این شرکت بوده است. این شرکت در تلاش است تا تولید خود را در نروژ افزایش دهد و گاز بیشتری را از طریق قراردادهای تامین در نروژ و ایتالیا خریداری کند. ظرفیت ترمینال LNG برای گاز مایع در روتردام، که این شرکت در آن سهم دارد نیز افزایش خواهد یافت. آقای استرن همچنین به ذخایر بالای گاز پتروم رومانیایی (که OMV، حدود 51 درصد از سهام آن را در اختیار دارد) در دریای سیاه اشاره کرد و از نهایی شدن سرمایه‌گذاری 4 میلیارد یورویی در این منطقه خبر داد.

https://kurier.at/wirtschaft/gasversorgung-vorbereitungen-fuer-naechsten-winter-auf-hochtouren/402314654

حذف مالیات بر ارزش افزوده سامانه‌های فوتوولتاییک

لئونور گیوسلر، وزیر انرژی و محیط زیست اتریش برای تشویق خانوارها و واحدهای صنعتی به سرمایه‌گذاری و نصب سامانه‌های فوتوولتاییک برای مصارف عمومی و خصوصی، تلاش بر حذف مالیات بر ارزش افزوده برای این سامانه‌ها دارد. گفته می‌شود اتریش در سال جاری میلادی، 123 میلیون از مجموع بودجه توسعه زیرساخت‌های انرژی‌های تجدیدپذیر را تنها برای سیستم‌های فتوولتائیک در نظر گرفته است. خانم گوسلر، در یک کنفرانس مطبوعاتی در خصوص این طرح صحبت کرد و گفت که پیش از این در این خصوص با وزیر دارایی گفتگوهایی داشته است. بودجه تخصیص داده شده برای صندوق اقلیم و انرژی در سال 2022، به میزان 300 میلیون یورو بود و در سال 2023 به 581 میلیون یورو افزایش خواهد یافت.

https://www.diepresse.com/6248308/gewessler-will-mehrwertsteuer-auf-photovoltaikanlagen-streichen

ثبت بین‌المللی الگوریتم رمزنگاری دانشگاه صنعتی گراتز به عنوان یکی از استانداردهای رمزنگاری

 استاندارد رمزنگاری تولید شده توسط دانشگاه صنعتی گراتز به نام «Ascon» توسط موسسه ملی استاندارد و فناوری ایالات متحده آمریکا به عنوان یک استاندارد رمزنگاری بین‌المللی ثبت شد. این الگوریتم مزیت‌های گوناگونی نسبت به دیگر الگوریتم‌های رمزنگاری متن باز دارد که می‌تواند به ‌ویژه برای استفاده در اینترنت اشیا و سامانه‌های اندازه‌گیری موبایل مورد استفاده قرار گیرد. این الگوریتم در مسابقه الگوریتم‌های رمزنگاری توانست با گذر از 56 رقیب دیگر از سراسر جهان، امتیاز استاندارد موسسه ملی استاندارد و فناوری ایالات متحده آمریکا را کسب نماید.

https://steiermark.orf.at/stories/3193984/

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما