معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۱۰/۲۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۷۵

اخبار اقتصادی ترکمنستان - مرو

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی ترکمنستان در هفته سوم دی ماه 1401 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

میزان وام های ارائه شده توسط بانک های ترکمنستان از 88.4 میلیارد منات فراتر رفت.(13 دی)

خبرگزاری بیزنس ترکمنستان: مجموع اعتبار تخصیص یافته توسط موسسات اعتباری ترکمنستان به بنگاه‌ها، سازمان‌ها و جمعیت به پول ملی تا دسامبر 2022 میلادی بالغ بر 88 میلیارد و 490 میلیون منات بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته میلادی 14 درصد افزایش داشته است. تا دسامبر 2021، مجموعاً 77 میلیارد و 199 میلیون منات وام صادر شد.

بر اساس اطلاعات بانک مرکزی ترکمنستان، تا اول دسامبر 2022 میلادی، مبلغ 58 میلیارد و 41 میلیون منات وام به پول ملی به موسسات و بنگاه‌های دولتی صادر شده که نسبت به سال 2021 میلادی، 7 درصد افزایش داشته است. در سال 2021 میلادی، میزان این وام ها بالغ بر 54 میلیارد و 24 میلیون منات بود.

بر اساس آمار بانک مرکزی کشور، تا اول دسامبرماه 2022 میلادی، میزان وام های تخصیص یافته به بخش خصوصی کشور به پول ملی بالغ بر 11 میلیارد و 830 میلیون منات بوده است که نسبت به همین شاخص در سال 2021 بیشتر است. (8 میلیارد و 46 میلیون منات) با 47 درصد.

علاوه بر این، برای دوره مشخص شده در سال 2022 میلادی، مجموعاً 18 میلیارد و 619 میلیون منات وام به شهروندان و کارآفرینانی که بدون تشکیل شخصیت حقوقی به فعالیت‌های کارآفرینی می‌پردازند اعطا شده است که از رقم مشابه در سال 2021 میلادی (15 میلیارد و 129 میلیون منات) 23 درصد بیشتر است.

در بازه زمانی ژانویه تا نوامبر 2022 میلادی، حجم کل گردش غیرنقدی کارت‌های بانکی در ترکمنستان بالغ بر 12 میلیارد و 908 میلیون و 564 هزار و 286 منات بوده است.

 

واحد تولید هیدروژن در ترکمنستان در پالایشگاه نفت ترکمن باشی ساخته می‌شود.(21 دی)

خبرگزاری بیزنس ترکمنستان: روز چهارشنبه رسانه‌های رسمی ترکمنستان گزارش کردند؛ مجتمع پالایشگاه‌های نفت ترکمن باشی در نظر دارد مجموعه ای از واحدهای تصفیه هیدروژنی برای فراکسیون‌های دیزل و بنزین، کراکینگ کاتالیزوری و کک سازی با واحد تولید هیدروژن در شرکت های خود بسازد.

به طور خاص، برنامه ریزی شده که مجموعه ای از واحدها برای تصفیه هیدروژنی فراکسیون‌های دیزل و بنزین، کراکینگ کاتالیزوری و کک سازی با واحد تولید هیدروژن در مجتمع پالایشگاه‌های نفت ترکمن باشی و مجتمع پالایشگاه‌های نفت سیدی، تاسیسات برای کراکینگ کاتالیزوری بقایای سنگین محصولات پالایش نفت، تاسیسات برای تولید روغن‌های فنی پایه با کیفیت بالا ایجاد شود. تمامی این تاسیسات امکان رساندن عمق پالایش نفت به بیش از 90 درصد را فراهم می‌کند.

امسال حجم تولیدات داخلی ترکمنستان به قیمت فعلی معادل 206.4 میلیارد منات خواهد بود.(21 دی)

خبرگزاری ترکمن پورتال: در گفت وگویی که در شماره امروز روزنامه «ترکمنستان» منتشر شده، بیان شده است؛ پیش بینی می‌شود در سال 2023 میلادی نرخ رشد تولید ناخالص داخلی 6.5 درصد باشد. تخمین زده می‌شود که حجم تولید ناخالص داخلی به قیمت فعلی برابر با 206.4 میلیارد منات باشد.

در سال جاری میلادی، سیاست مالیاتی-بودجه ای مطابق با برنامه‌های دولتی و ملی توسعه اجتماعی-اقتصادی ترکمنستان اجرا خواهد شد. سیاست بودجه با هدف افزایش ثبات مالی دولت، تضمین ثبات بلندمدت سیستم بودجه، تشویق به جمع‌آوری بودجه برای استفاده مؤثر از منابع ملی کشور و در نتیجه حمایت از توسعه اقتصاد خواهد بود. هدف آن حفظ سطح و ساختار بار مالیاتی است که اجازه بدتر شدن شرایط توسعه اقتصادی را نمی دهد.

در سال جاری میلادی بخش درآمدی بودجه به هزینه ثبات اقتصاد، افزایش تولید ناخالص داخلی و افزایش بهره‌وری نیروی کار تامین می‌شود. توجه ویژه ای به ایجاد یک سیستم مالیاتی انعطاف پذیر، شفاف، پایدار و راحت خواهد داشت. این امر با بهبود مدیریت مالیاتی انجام خواهد شد.

در سال جاری میلادی اعتبارات لازم برای تامین مالی آموزش و پرورش، بهداشت و درمان، فرهنگ، نظام های رفاهی کشور، مسکن و تسهیلات اجتماعی از محل بودجه دولت تخصیص می یابد.

حجم صادرات و واردات ترکمنستان و ایران از مرز یک میلیون تن گذشت.(14 دی)

خبرگزاری ترکمن پورتال: "فایننشال تریبون" گزارش داد؛ پایانه‌های گمرکی استان هم مرز جمهوری اسلامی ایران با ترکمنستان طی هشت ماهه اخیر سال 2022 میلادی با حجم کل بیش از یک میلیون تن و ارزش کل بیش از یک میلیارد و 250 میلیون دلار آمریکا صادرات و واردات داشته اند.

بر اساس این گزارش، در هشت ماه سال 2022 (از 21 مارس لغایت 21 نوامبر ماه) بر اساس تقویم ایران، کالاهایی به حجم 1.25 میلیون تن و ارزش کل 827 میلیون دلار از طریق پایانه‌های گمرکی استان خراسان رضوی صادر شده است.

از بین کالاهای صادر شده در مبدا، کالای اصلی متعلق به پسته و زعفران است. همچنین در این گزارش آمده است که در مدت مربوطه، این کالاها به ارزش 428 میلیون دلار آمریکا از طریق پایانه‌های گمرکی استان خراسان رضوی وارد شده است. این شاخص نسبت به مدت مشابه سال گذشته میلادی 26 درصد افزایش یافته است. عمده واردات ماشین آلات صنعتی، مواد اولیه و گوشی تلفن همراه است.

به گفته جواد جعفری، مسئول گمرکات این کشور، در مدت مشابه یک میلیون و 300 هزار تن کالا از طریق استان خراسان رضوی جابجا شد. این میزان 55 درصد بیشتر از دوره مشابه سال 2021 میلادی است.

تا آنجا که می دانیم در مجموع 4 پایانه گمرکی مرزی در استان خراسان رضوی ایران وجود دارد که 3 گمرک از این گمرک یعنی سرخس، لطف آباد و باجگیران ترکمنستان در مرز ایران قرار دارند.

 

دیدار وزیر امور خارجه ترکمنستان با معاون وزیر امور خارجه ایران(19 دی)

خبرگزاری وزارت امور خارجه ترکمنستان: رشید مردوف وزیر امور خارجه ترکمنستان 9 دسامبر سال 2023 میلادی با مهدی صفری معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه ایران در ساختمان وزارت امور خارجه ترکمنستان دیدار و گفتگو کرد.

در این دیدار طیف گسترده ای از موضوعات همکاری‌های دوجانبه در زمینه‌های سیاسی، دیپلماتیک، تجاری، اقتصادی، فرهنگی و بشردوستانه مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

طرفین بر اهمیت دیدارها در سطوح بالا و عالی در گسترش روابط دوستانه دوجانبه تاکید کردند.

در این گفتگو بر اهمیت فعالیت کمیسیون مشترک ترکمنستان و ایران برای همکاری‌های اقتصادی تاکید شد. این دستور کار همچنین شامل موضوعات توسعه همکاری در بخش سوخت و انرژی، ایجاد ظرفیت حمل و نقل و ترانزیت بود.

 

 ترکمنستان و آستاراخان در مورد چشم انداز همکاری در توسعه کشتیرانی گفتگو کردند.(21 دی)

خبرگزاری ترکمن پورتال: در آستانه اجلاس تجاری ترکمنستان و روسیه که هفته آینده در عشق آباد برگزار می‌شود، نشستی بین ولادیمیر گلوفکوف وزیر روابط خارجی منطقه آستاراخان و نوری گولیف، کنسول ترکمنستان در آستاراخان برگزار شد.

به گزارش ABN-Astrakhan، طرفین خاطرنشان کردند که توسعه بیشتر منطقه آستاراخان و ترکمنستان عمدتاً به دلیل افزایش کار کریدور حمل و نقل بین المللی "شمال-جنوب" است.

قرار است در سال جاری میلادی موضوعات ایجاد خط کشتیرانی منظم بین بنادر منطقه آستاراخان و بندر ترکمن باشی و احداث مرکز لجستیک ترکمنستان در منطقه بررسی شود.

گولوفکوف وزیر روابط خارجی منطقه آستاراخان خاطرنشان کرد:این موضوع و سایر موضوعات تعامل ما هفته آینده در مجمع تجاری در عشق آباد که با حضور هیئتی از منطقه ما برگزار خواهد شد، مورد بحث قرار خواهد گرفت.

به نوبه خود، کنسول نوری گولیف از ارائه کمک در آماده سازی برای این رویداد مهم بین المللی اطمینان داد.

 

ترکمنستان در میان سه شریک تجاری برتر ایران قرار گرفت.(21 دی)

خبرگزاری ترکمن پورتال: نشریه ایرانی "فایننشال تریبون" به نقل از گمرک جمهوری اسلامی ایران گزارش داد؛ حجم مبادلات تجاری ترکمنستان و ایران در 9 ماهه سال جاری میلادی 1.03 میلیون تن و معادل 358850 میلیون دلار بوده است.

روسیه به شریک اصلی ایران تبدیل شد و حجم مبادلات تجاری بین کشورهای حاشیه خزر در دوره گزارش به 1.63 میلیارد دلار و 2.86 میلیون تن رسید. ترکمنستان از این نظر پس از آذربایجان در رتبه سوم قرار گرفت.

همچنین در این گزارش آمده است که تجارت خارجی صادرات نفت خام ایران با کشورهای حاشیه خزر در 9 ماهه سال جاری میلادی به 5.1 میلیون تن رسیده است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما