معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۱۰/۱۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۹۰

اخبار اقتصادی تاجیکستان

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی تاجیکستان در نیمه اول دی ماه 1401 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

رشد 8 درصدی اقتصاد تاجیکستان در سال 2022

ذوقی ذوقی زاده، وزیر توسعه اقتصاد و بازرگانی جمهوری تاجیکستان در نشست مربوط به ابعاد اقتصادی و اجتماعی پیام رئیس جمهوری تاجیکستان به پارلمان کشور اظهار داشت که طی پنج سال گذشته رشد اقتصادی  این کشور در سطح 7.3 درصد و در سال 2022 در سطح 8 درصد بوده است. میزان تولید ناخالص داخلی کشور از 71 میلیارد سامانی در سال 2018 به 115 میلیارد سامانی در سال 2022 و یا 1.6 برابر افزایش یافته است.

تاکید شد در پیام مذکور به وزارتخانه و ادارات ذیربط، از جمله وزارت توسعه اقتصاد و بازرگانی به منظور جلوگیری از تاثیر خطرات احتمالی به اقتصاد ملی و تامین توسعه اقتصاد پایدار کشور، استفاده مؤثر و عاقلانه فرصت و ذخایر موجود و دریافت منابع جدید توسعه اقتصادی، ارتقاء قابلیت رقابت تولید داخلی، جلب سرمایه و اجرایی نمودن راهبردی و برنامه‌های دولتی دستورات لازم صادر شده اند. 

خبرگزاری خاور، مورخ 15 دی

 

میزان درآمدها و هزینه‌های بودجه سال آینده تاجیکستان

خبرگزاری اسپوتنیک: به گفته فیض الدین قهارزاده وزیر دارایی تاجیکستان، بودجه سال 2023 تأثیر عوامل منفی بر اقتصاد این کشور را کاهش می­دهد و به ارتقای سطح زندگی مردم کمک می­کند. در سال 2023، بخش درآمدی بودجه دولت تاجیکستان بیش از 37.1 میلیارد سامانی و بخش هزینه‌ها 38.1 میلیارد سامانی می‌باشد.

درآمد های بودجه سال 2023  نسبت به سال 2022 معادل  12.3 درصد یا 4.1 میلیارد سامانی افزایش یافته است. اقلام هزینه ای بودجه این کشور در سال 2023 بیش از 4.5 میلیارد سامانی افزایش می یابد. کسری بودجه 0.8 درصد تولید ناخالص داخلی یا 1.3 میلیارد سامانی است. در بودجه سال 2023 دولت تاجیکستان،7.2 میلیارد سامانی برای توسعه بخش آموزش و 9.4 میلیارد سامانی برای بخش حمایت اجتماعی اختصاص داده شده است. همچنین  3.4 میلیارد سامانی نیز برای تامین بدهی خارجی اختصاص می­یابد.

 

انتقاد امامعلی رحمان از سرعت و قیمت اینترنت در تاجیکستان

رئیس جمهوری تاجیکستان در تاریخ 23 دسامبر سال 2022 در پیام خود به مجلس نمایندگان و عالی این کشور از کیفیت اینترنت، نرخ و سرعت آن انتقاد نمود و گفت، افزایش سرعت اینترنت و دسترس بودن و قیمت آن برای توسعه اقتصاد دیجیتال، هوش مصنوعی، تامین امنیت اقتصادی و جلب سرمایه ضروری می‌باشد.

طبق آمار رئیس جمهوری، تعداد مشتریان اینترنت در تاجیکستان بیش از  4.3 میلیون نفر است. سرعت و قیمت اینترنت هنوز رضایتبخش نیست.  گردشگران به کشوری سفر می‌کنند که دارای سرعت بالای اینترنت باشد.

امامعلی رحمان، رئیس جمهوری تاجیکستان از خدمات مخابرات و شرکت های مخابراتی درخواست کرد که جهت بالا بردن سرعت اینترنت، کاهش قیمت  و دسترسی به اینترنت دارای سرعت بالا در مناطق، تدابیر ضروری اتخاذ نمایند. یکی از این تدابیر رئیس جمهوری، بازبینی قانون مخابرات است. این قانون در در سال 2017 تصویب شده بود و نکته ای که از آن به یاد مانده است، ثبت دوباره سیمکارت ها می‌باشد.

 

حذف دلار از 70 دصد مبادلات روسیه و تاجیکستان

روابط تجاری روسیه و تاجیکستان علیرغم پیش بینی‌های برخی موسسات بین المللی بعد از بروز جنگ روسیه و اوکراین افزایش یافته است. سفیر روسیه اعلام کرد  دلار از ۷۰ درصد مبادلات دو کشور حذف شده است.

«سمیون گریگوریف» سفیر روسیه در تاجیکستان با اشاره افزایش گردش تجاری بین روسیه و تاجیکستان، افزود برخلاف پیش بینیها در مورد تأثیر تحریم‌ها، روابط اقتصادی روسیه و تاجیکستان با شیب قابل قبولی افزایش یافته است. روابط تجاری روسیه و تاجیکستان طی یازده ماهه اول سال ۲۰۲۲ حدود ۱.۵۲۱ میلیارد دلار بود که نشان دهنده افزایش ۳۴.۴ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل است.

به گفته سفیر روسیه در تاجیکستان،تحریم‌ها به توسعه تجارت ما کمک کرد. در ماه مارس، روسیه و تاجیکستان توافق کردند که روابط تجاری خود را از دلار آمریکا به روبل روسیه تغییر دهند. این اقدام واردات از روسیه را ساده کرد و اکنون برای خرید کالاها و محصولات در کشور ما نیازی به تبدیل حواله‌های پولی به دلار نیست.

سفیر روسیه تاکید کرد که حداقل ۷۰ درصد از قراردادهای تأمین کنندگان کالا و محصولات تاجیکستان از روسیه به روبل تغییر کرده است.

 

تاجیکستان درصدد استفاده از مکانیزم تجارت با روپیه

بنا به گزارش خبرگزاری آسیا پلوس به نقل از خبرگزاری رویتِرز، تاجیکستان و هند به منظور استفاده از ساز و کار محاسبات تجارت با روپیه با کشور هند در حال مذاکره می‌باشد. ساز و کار مذکور جهت استفاده روپیه بجای دلار و سایر ارزهای خارجی به منظور انجام معاملات بین‌المللی کمک می‌کند. علاوه بر تاجیکستان، کشورهای نظیر کوبا، لوکزامبورگ و سودان با این کشور مذاکره می‌کنند و همچنین ماوریکی و سریلانکا نیز ابراز علاقمندی نمودند. بانک رزرو (ذخیره) هند (RBI) در ماه جولای سال 2022 ساز و کار انجام تجارت با روپیه را تهیه کرده است.

بنا به اعلام یک منبع آگاه در دولت، هند تلاش دارد با این ساز و کار کشورهایی را جذب نماید که با کمبود دلار مواجه هستند.همچنین در این اطلاعیه در خصوص مذاکرات مربوط به استفاده از این ساز و کار با شرکای بزرگتر تجاری هند، اعم از تامین کنندگان نفت نظیر عربستان سعودی و امارات متحده عربی ذکر می‌شود.

براساس گزارش آژانس آمار وابسته به ریاست جمهوری تاجیکستان، گردش تجارت دو جانبه تاجیکستان و هند طی یازده ماه سال جاری 113 میلیون دلار بوده است که 1.7 درصد میزان کل گردش تجارت خارجی کشور می‌باشد. سهم صادرات کالا و محصولات هند در میزان کل گردش تجارت دو کشور 99.9 درصد است.

بانک ها برای اجرای این ساز و کار، بایستی مجوز دپارتمان معاملات ارزی بانک رزرو هند که به عنوان بانک مرکزی آن کشور محسوب می‌شود را  دریافت کنند. 

در اطلاعیه بانک رزرو هند گفته اعلام شده به منظور توسعه تجارت جهانی با تکیه به صادرات از هند و حمایت از پیشرفت علاقمندی جامعه تجارت جهانی به روپیه، تصمیم گرفته شد که اقدامات لازم برای پرداخت و محاسبات صادرات/واردات با روپیه اقدام شود.

خبرگزاری آسیا پلوس، مورخ 2 دی ماه

 

اختصاص 50 میلیون دلار توسط بانک جهانی برای بخش کشاورزی تاجیکستان

شورای هیئت اجرایی بانک جهانی در تاریخ 22 دسامبر 2022 کمک بلاعوض 50 میلیون دلاری برای اجرای طرح ارتقاء پایداری بخش کشاورزی در تاجیکستان را تایید کرد. در اطلاعیه بانک مذکور گفته می‌شود که سرمایه گذاری از صندوق واکنش جهت مقابله با بحران را برای حمایت از تلاش دولت تاجیکستان در زمینه تامین امنیت غذایی و بهبود تغذیه خانوارها و ارتقاء ثبات کلی بخش کشاورزی ارائه می‌شود.

اوزن سِویملی، نماینده دائم بانک جهانی در تاجیکستان گفت پیامدهای جنگ اوکراین و پیامدهای منفی بیماری کووید-19 موجب افزایش ریسک امنیت غذایی در تاجیکستان از جمله ایجاد تهدید برای سلامت و رفاه مناطق روستایی اعم از اطفال خرد سال شده است. در چارچوب این طرح تامین و توزیع بذر، کود و ماشین‌الات کوچک میان کشاورزان آسیب پذیر اعم از زنان کشاورز مورد حمایت قرار می‌گیرد.  

انتظار می رود در قالب طرح مذکور به 345 هزار کشاورز آسیب پذیر، اعم از زنانی که کمک های اضطراری از قبیل بذر، کود و ماشین آلات کشاورزی کوچک دریافت می‌کنند، مفید خواهد بود. در مجموع بیش از 1.4 میلیون نفر در چارچوب اقدامات فوق العاده طرح مذکور منتفع خواهند کرد.

خبرگزاری آسیا پلوس، مورخ 2 دی ماه

 

اختصاص 15 میلیون دلار جهت تکمیل نیروگاه برق آبی راغون

دولت تاجیکستان 150 میلیون سامانی (15 میلیون دلار) از صندوق تثبیت و توسعه اقتصادی این کشور برای تکمیل نیروگاه برق آبی راغون اختصاص می دهد. بر اساس مصوبه دولت تاجیکستان در تاریخ 13 دسامبر سال 2022 که در پایگاه اطلاع‌رسانی اطلاعات حقوقی وزارت دادگستری منتشر شده وزارت دارایی کشور مجوز دریافت نموده که این مبالغ را از صندوق مذکور پرداخت نماید. این رقم در ردیف بودجه شرکت سهامی عام نیروگاه برق آبی -راغون در بودجه سال 2022 درج شد.

شرکت سهامی عام نیروگاه برق آبی راغون متعهد شد که استفاده هدفمند و بموقع از بودجه فوق را هزینه نموده و به وزارت دارایی کشور در مورد هزینه‌های انجام شده گزارش دهد. قبلاً دولت تاجیکستان بر اساس مصوبه دیگری در  تاریخ 11 نوامبر سال 2022 ،200 میلیون سامانی (حدود 20 میلیون دلار) را برای تکمیل نیروگاه برق آبی راغون  تصویب نمود.

خبرگزاری آسیا پلوس، مورخ 5 دی ماه

 

حمایت بانک توسعه و بازسازی اروپا و بانک اسخاتا از توسعه باغداری در تاجیکستان

بانک توسعه و بازسازی اروپا بمنظور حمایت از تجارت کوچک و متوسط در تاجیکستان با اختصاص منابع مالی با سایر موسسات مالی بین المللی به این کشور ادامه می دهد.

بانک مذکور 50 درصد ریسک مربوط به وام 750 هزار دلاری را که بانک اسخاتا به شرکت های تاجیک اعم از شرکت دارای مسئولیت خاص «شرکت غلات» و «میوه‌های سغد» اختصاص داده است، پوشش می دهد.

همچنین مبالغی جهت توسعه باغداری ارائه خواهد شد. طرح حاضر توسط بانک توسعه و بازسازی اروپا و بانک اسخاتا در چارچوب برنامه مشترک ریسک توسط دو مؤسسه مالی به امضاء رسیده است اجرامی‌شود.

مبالغ مذکور جهت اجرای برنامه‌های پیش بینی شده جهت توسعه باغداری برای خرید تجهیزات تخصصی پرداخت می‌شود.

بانک توسعه و بازسازی اروپا برای اولین بار از چنین طرح در تاجیکستان حمایت می‌کند. این طرح با استفاده از روش های جدید باغداری جهت افزایش تولید میوه هسته دار صادراتی مساعدت خواهد کرد. در حال حاضر بانک مذکور در چارچوب 157 طرح به مبلغ 930 میلیون یورو به اقتصاد تاجیکستان سرمایه گذاری کرده است. 

خبرگزاری آسیا پلوس، مورخ 14 دی ماه

 

اجرای 200 طرح دولتی سرمایه گذاری در تاجیکستان طی سه سال آینده

طی سه سال آینده در تاجیکستان قرار است حدود 200 طرح دولتی سرمایه گذاری اجرا شود. بنا به گزارش خبرگزاری اوستا به نقل از مراجع ذیربط بخش اقتصادی کشور، تا سال 2025 قرار است بیش از 200 طرح دولتی سرمایه گذاری اجرا شود و تنها در بخش پروژه‌های زیر بنایی بیش از 82 میلیارد سامانی (بیش از 8 میلیارد دلار) واریز شود. این مبالغ قرار است از نهادهای بین المللی مالی، سایر کشورها همچنین به عنوان سرمایه گذاری مستقیم جلب شوند. وام و خطوط اعتباری برای اجرای طرح ها بر مبنای شرایط ویژه و برای بلند مدت اعطا خواهد شد. طرح های انرژی، حمل و نقل، آبرسانی و مخابرات، در اولویت قرار دارند.

گفته می‌شود که از سال 2002 بیش از 152 میلیارد سامانی سرمایه خارجی، از جمله 60 میلیارد سامانی سرمایه مستقیم به کشور جلب شده است. بیش از 36 میلیارد سامانی از مبالغ مذکور سرمایه‌های خارجی، برای بخش صنایع اختصاص یافته است.

خبرگزاری اوستا، مورخ  14 دی ماه

 

آغاز اجرای پنج طرح در بخش حمل و نقل تاجیکستان

به گزارش  خبرگزاری اوستا به نقل از وزارت نقلیات تاجیکستان، در سال 2023 اجرای 5 طرح نوسازی جاده‌ها، احداث پل ها و کریدورهای ضد بهمن در تاجیکستان آغاز خواهد شد. بر اساس طرح مذکور قرار است تقریباً 214کیلومتر جاده از جمله جاده گلستان-کولاب (32.5 کیلومتر)، دنغره-گلستان (49.2 کیلومتر)، گلستان-فرخار (40 کیلومتر)، باختر-لِواکانت-دنغره (40 کیلومتر) و منطقه 4 جاده در استان سغد (52 کیلومتر) نوسازی شوند.

علاوه بر این، ساخت و ساز پل بر روی رودخانه گوند و شاف‌دریا، کریدورهای ضد بهمن در منطقه بارسِم (4.6 کیلومتر) استان خود مختار کوهستان بدخشان شروع خواهد شد. در سال 2022 اجرای سه طرح  سرمایه گذاری، از جمله نوسازی بخشی از جاده دنغره-باختر (29 کیلومتر) و دوشنبه-کولمه در منطقه قلعه خومب-ونج-مرز ناحیه روشان (93 کیلومتر) شروع شده بود. در حال حاضر در تاجیکستان در بخش حمل و نقل 17 طرح سرمایه گذاری به مبلغ کل 11 میلیارد سامانی در حال اجرا می‌باشد.   

خبرگزاری اوستا، مورخ 15 دی ماه

 

کاهش قیمت شمش‌های طلای بانک ملی تاجیکستان

قیمت شمش های طلای بانک ملی تاجیکستان در سال 2022 پس از افزایش یک دفعه ای پس از همه‌گیری سال 2020 کاهش یافته است. روند کاهش نرخ آن در 2022 سرعت پیدا نموده و از 4.1 درصد سال 2021 تا 9 درصد بالغ شده است.

شایان ذکر است  نرخ شمش های طلای بانک ملی تاجیکستان در سال 2020 به علت افزایش نرخ جهانی آن به اندازه 43 درصد افزایش یافته بود.

نرخ شمش 5 گرمی در تاریخ  4 ژانویه 3 هزار و 117 سامانی می‌باشد که 306 سامانی کمتر از آغاز سال گذشته می‌باشد. نرخ شمش 100 گرمی‌به اندازه 6 هزار و 112 سامانی کاهش یافته و الآن 61 هزار و 255 سامانی می‌باشد. 

 

کمک 6 میلیون دلاری به شرکت تاجیک تلکام مربوط به بیگ صبور

سایت رادیو آزادی وابسته به دولت آمریکا: دولت تاجیکستان بار دیگر امتیازاتی را به شرکت "تاجیک تلکام"، یک شرکت ارائه دهنده خدمات مخابرات به ریاست بیگ صبور، رئیس جمهور تاجیکستان اعطا کرد. بر اساس تصمیم دولت تاجیکستان در 22 دسامبر سال2022، پرداخت بیش از 67 میلیون سامانی (حدود 6 میلیون و 700 هزار دلار) از بدهی مالیاتی شرکت به یک سال دیگر به تعویق افتاد.

بیش از 24 میلیون سامانی (2.4 میلیون دلار) از این مبلغ بهره یا بهره وام است.

این شرکت که بطور انحصاری واردات اینترنتی را در اختیار دارد در سال­های اخیر وضعیت مالی خوبی نداشته و به شرکت­های دیگر بدهکار است. پیش از این اداره برق دوشنبه و شرکت مخابرات Tcell علیه "تاجیک تلکام" به دلیل عدم پرداخت بدهی شکایت کرده بودند.

https://dsfs9m6mpbqzp.cloudfront.net/a/32205077.html

 

رشد ۸۳ درصدی جمعیت تاجیکستان در ۳۰ سال اخیر

بنا به گزارش آژانس آمار تاجیکستان،  جمعیت این کشور طی ۳۰ سال گذشته از ۵ میلیون و ۳۶۰ هزار نفر در پایان سال ۱۹۹۱ میلادی به بیش از9 میلیون نفر در اوایل سال ۲۰۲۲ میلادی افزایش یافته است که طی 30 سال گذشته حدود ۸۳ درصد رشد داشته و از ۵ میلیون ۳۶۰.۹ هزار نفر در پایان سال ۱۹۹۱ میلادی به ۹ میلیون و ۸۸۶.۸ هزار نفر در ابتدای سال ۲۰۲۲ میلادی رسیده است. جمعیت جهان طی این دوره ۴۷ درصد افزایش یافته است، از ۵ میلیارد و ۴۱۴ میلیون نفر در پایان سال ۱۹۹۱ میلادی به ۷ میلیارد و ۹۴۸ میلیون نفر در ابتدای سال ۲۰۲۲ میلادی رسیده است. متوسط رشد سالانه جمعیت تاجیکستان از سال ۱۹۹۱ میلادی تا ابتدای سال ۲۰۲۲ میلادی ۲.۷ درصد بود، در حالی که جمعیت جهان به طور کلی، به طور متوسط ۱.۵ درصد افزایش یافته است.

در این دوره جمعیت  شهر دوشنبه پایتخت تاجیکستان۲ برابر (از ۵۸۴ هزار به ۱ میلیون و ۲۰۲ هزار نفر)، استان «ختلان» ۹۴.۳ درصد (از ۱ میلیون و ۸۱۷ هزار نفر به ۳ میلیون ۵۳۰ هزار)، استان «سغد» ۷۳ درصد (از ۱ میلیون و ۶۳۴ هزار به ۲ میلیون و ۸۲۴ هزار نفر)، «نواحی تابع مرکز» ۸۱ درصد (از ۱ میلیون و ۱۵۸ هزار به ۲ میلیون و ۱۰۱ هزار) و استان مختار کوهستان بدخشان ۳۶ درصد (از ۱۶۹ هزار به ۲۳۰ هزار نفر) رسیده است. جمعیت استان مختار کوهستان بدخشان در سال‌های ۲۰۰5-۲۰۰4 از ۲۰۹.۵ هزار نفر به ۲۰۳.۱ هزار نفر کاهش یافته بود.

پیش از این، «استرانا»، یکی از رسانه‌های روسی‌زبان با استناد به بانک جهانی نوشت طی ۳۰ سال گذشته بیشترین رشد جمعیت در میان کشورهای تازه استقلال یافته از شوروی سابق در تاجیکستان ثبت شده است. کشور‌های ازبکستان با رشد ۶۳.۴ درصدی، ترکمنستان ۵۹.۲ درصدی و قرقیزستان ۴۷.۷ درصدی در رتبه‌های بعدی این فهرست قرار گرفته‌اند. آذربایجان با رشد ۴۰ درصدی و قزاقستان با رشد ۱۴ درصدی در ردیف های بعدی قرار دارند. کمترین میزان تولد در کشور‌های بالتیک ثبت شده است، از جمله لتونی در دوران استقلال ۲۸.۳ درصد و لیتوانی ۲۴.۵ درصد از جمعیت خود را از دست داده‌اند. در رتبه‌های بعدی این فهرست گرجستان قرار دارد که طی این دوره ۲۳.۲ درصد، اوکراین ۲۰ درصد، ارمنستان ۱۵.۵ درصد، استونی، ۱۴.۷ درصد، مولداوی ۱۲ درصد، بلاروس ۷.۸ درصد و روسیه ۲.۹ درصد، کاهش یافته‌اند.

بازدید هشت هزار گردشگر خارجی ازمنطقه سغد

خبرگزاری اسپوتنیک: مسئولان منطقه سغد اعلام کرده اند که گردشگران خارجی بیشتر برای بازدید از اماکن تاریخی و فرهنگی، پارک­ها و کوچه­ ها به این منطقه می­آیند. طی یازده ماهه اول سال 2022 بیش از 133.8 هزار نفر شامل 8 هزار گردشگر خارجی از اماکن تاریخی و فرهنگی، پارک­ها و کوچه­ های منطقه سغد بازدید کردند که از این تعداد بیش از 92 هزار و 600 نفر در هتل­ها، آسایشگاه­ها و استراحتگاه­ها درمان و استراحت کردند.

به گفته مسئولان منطقه سغد، 41 شرکت گردشگری و 2 سازمان مردمی - شورای توسعه گردشگری و انجمن توسعه گردشگری زرفشان در منطقه سغد فعالیت می­کنند. در منطقه سغد 205 مسیر شرکت­های گردشگری ایجاد شده است که تمامی اماکن تاریخی و فرهنگی را پوشش می­دهد. 91 واحد خدمات گردشگری در شهرستان­ها و ناحیه ­های منطقه سغد شامل 61 هتل، 16 آسایشگاه، 2 مرکز درمانی، 4 کلینیک درمانی- تفریحی، 2 استراحتگاه، 4 کمپ، 1 واحد پایگاه تفریحی و 1 پایگاه گردشگری، ظرفیت بیش از 7000 نفر برای ارائه خدمات  گردشگری در خدمت شهروندان و گردشگران داخلی و خارجی می­باشد.

40 موزه و 1190 اثر تاریخی و فرهنگی از جمله 97 زیارتگاه در شهرها و نواحی خجند، اسفره، پنجکنت، ایستاروشن، کانی بادام، باباجان غفوراف، جبار رسول اف، اشت، دواشتیچ، اسپیتامن، شهرستان، عینی وکوهستان مستچاه فعالیت  می‌کنند.

 

ارائه خدمات به گردشگران در فرودگاه­ها و گذرگاه­های مرزی بین المللی و محلی در تاجیکستان

بنا به گزارش خبرگزاری خاور: کارگروهی توسط کمیته توسعه گردشگری وابسته به دولت جمهوری تاجیکستان ایجاد شده که در زمینه پذیرش گردشگران، خدمات­ رسانی مناسب به گردشگران داخلی و خارجی در فرودگاه­های بین المللی و محلی و گذرگاه­های مرزی دولتی فعالیت می‌کند. کارگروه مذکور طی برگزاری همایشی، توصیه­ های مشخصی را به ساختارهای ذیربط برای توجه ویژه به پذیرش و خروج بازدیدکنندگان، تشویق و ایجاد همکاری نزدیک بین ساختارهای گردشگری مرتبط منطقه با دستگاه مجاز، وزارتخانه­ های ذیربط و نیز آژانس­ها و شرکای توسعه برای اجرای سیاست موثر دولتی در حوزه گردشگری ارائه کرد.

در سال­های گذشته  توجه ویژه دولت به حوزه گردشگری باعث شد تا تعداد گردشگران داخلی و شرکت­های گردشگری داخلی نیز افزایش یابد. در پنج سال گذشته، بیش از 3.9 میلیون نفر از جمله یک میلیون گردشگر در سال 2022 وارد تاجیکستان شده اند. در این مدت بیش از 600 تأسیسات زیرساختی گردشگری برای ارائه خدمات به آن­ها راه اندازی شده و تنها در سال 2022، 100 تأسیسات به بهره برداری رسید.

شایان ذکر است تاجیکستان از اول ژانویه سال 2022 برای اتباع 52 کشور خارجی به منظور جذب بیشتر گردشگران و سرمایه گذاران خارجی، لغو روادید به صورت یک طرفه را اعلام کرد. همچنین در این راستا  صدور روادید جمهوری تاجیکستان به صورت ساده برای اتباع ۱۲۶ کشور خارجی در نظر گرفته شد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما