معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۱۰/۲۲- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۴۷

اخبار اقتصادی فنلاند

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی فنلاند در هفته سوم دی ماه 1401 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

نرخ تورم 9.1 درصدی فنلاند در دسامبر

مرکز آمار فنلاند در گزارش اخیر خود عنوان نمود که متوسط نرخ تورم فنلاند در سال 2022، برابر با 7.1 درصد بوده است. همچنین بر مبنای این گزارش، شاخص قیمت مصرف کننده در ماه دسامبر 2022، در مقایسه با دسامبر 2021 به میزان 9.1 درصد رشد داشته است که هزینه‌های بالاتر برق و افزایش نرخ بهره اعتباری، عمده‌ترین دلیل آن بوده است. برق در ماه دسامبر، 64 درصد گرانتر از ماه مشابه سال قبل بود و نرخ بهره وام مسکن نیز 124 درصد رشد یافت. همچنین به گفته این آژانس، هزینه غذا در ماه دسامبر 16 درصد بیشتر از ماه مشابه سال قبل بوده است. بیشترین افزایش قیمت مواد غذایی در طول سال گذشته مربوط به غلات (45 درصد)، تخم مرغ (37 درصد) و کره (36 درصد) بوده است. لازم به ذکر است نرخ تورم در ماه نوامبر، 10.1 درصد بود، اما به گفته آژانس آمار، افزایش قیمت‌ها با کاهش نسبی قیمت‌های بنزین و گازوئیل مهار شد.

https://yle.fi/a/74-20012747

وزیر دادگستری: فنلاند باید آزمون بازار کار را برای کارگران خارجی لغو کند

خانم آنا ماجا هنریکسون وزیر دادگستری فنلاند گفت که شرکت‌ها می‌توانند خودشان تصمیم بگیرند که به چه نوع کارگری نیاز دارند. ایشان همچنین خواستار لغو تست‌های بازار کار برای مهاجران مبتنی بر کار شده است، زیرا فنلاند با نیاز روزافزون به جذب کارگران خارج از اتحادیه اروپا مواجه است. هنریکسون خاطرنشان کرد که شرکت‌های فنلاندی خودشان بهترین نوع کارگرانی را که نیاز دارند می‌شناسند.

بر اساس قوانین فعلی، فنلاند تنها در صورتی به یک کارگر غیراتحادیه اروپا اجازه اقامت می‌دهد که شرکت استخدام کننده نتواند نامزد مناسبی از فنلاند یا سایر کشورهای عضو اتحادیه اروپا پیدا کند که به عنوان آزمون بازار کار یا saatavuusharkinta در فنلاند شناخته می‌شود. هنریکسون افزود که فنلاند نیاز فوری به اتخاذ تصمیمات سیاسی برای مقابله با کمبود شدید نیروی کار دارد. به عنوان مثال، در بخش مراقبت‌های بهداشتی، مطالعه اخیر انجام شده توسط وزارت امور اقتصادی و اشتغال نشان می‌دهد که فنلاند تا سال 2030 باید 200 هزار کارمند جدید برای بخش بهداشت و مراقبت‌های اجتماعی استخدام کند.

https://yle.fi/a/74-20012062

مزارع بادی جدید فنلاند، قیمت برق را در تابستان امسال پایین می‌آورد

 کنراد هانشمیت، مدیر اجرایی شرکتی که بر بهینه‌سازی مصرف برق تمرکز دارد، گفت: اضافه شدن مزارع بادی در فنلاند، قیمت برق را در تابستان کاهش می‌دهد. وی افزود: قبل از شروع سال، هوا در اروپا نسبتا گرم بود که باعث کاهش قیمت برق شد. همچنین اعضای اتحادیه اروپا در صرفه‌جویی در انرژی و راه اندازی نیروگاه‌ها فوق العاده خوب عمل کرده‌اند، بنابراین جای تعجب نیست که با فرا رسیدن هوای بادی، قیمت‌ها شروع به کاهش کنند. فنلاند حدود 2000 مگاوات مزارع بادی اضافه کرده است و قیمت‌گذاری تابستانی نشان دهنده این است. هانشمیت گفت: در بهار و تابستان، نرخ ممکن است به زیر 10 سنت در هر کیلووات ساعت کاهش یابد. وی افزود: در تابستان همه چیز خوب به نظر می‌رسد، اما به محض کاهش دما و کاهش باد، وضعیت تغییر می‌کند.

https://news.err.ee/1608840448/finland-s-new-wind-power-to-bring-electricity-prices-down-this-summer

تعدیل نیرو در شرکت خودروسازی  Valmet Automotive

شرکت خودروسازی Valmet Automotive که در ساحل غربی فنلاند در Uusikaupunki مستقر است اعلام کرد که قصد دارد تا 630 شغل را به دلایل مالی و همچنین کاهش حجم تولید خودرو در سال 2023 تعدیل کند. این شرکت گفت که خواستار مذاکره با نمایندگان کارکنان در مورد پیشنهاد خود شده است. به گفته این شرکت، مذاکرات تعدیل نیرو بر تمامی‌ کارکنان غیر از کارمندان خط تجارت باتری تأثیر خواهد گذاشت. والمت گفت که گزینه‌های جایگزین شامل اخراج موقت، خاتمه کار و تغییر در شرح وظایف در حال بررسی هستند. این شرکت سال گذشته قراردادی با مرسدس بنز برای تولید خودروهای اسپرت مرسدس AMG GT امضا کرد.

https://yle.fi/a/74-20012224

کشف نوع جدید کروناویروس «Kraken» در فنلاند

طبق اعلام مؤسسه ملی سلامت و رفاه (THL)، سویه Omicron XBB.1.5 در فنلاند شناسایی شده است، اما اعتقاد بر این نیست که نسبت به سویه‌های دیگر، باعث بیماری جدی‌تر شود. لازم به ذکر است چندین زیر سویه از ویروس اصلی SARS-CoV-2 در سه سال گذشته در سراسر جهان ظاهر شده است.

 مؤسسه ملی سلامت و رفاه (THL) اعلام کرد همان‌گونه که انتظار می‌رفت، به اصطلاح «کراکن» زیرمجموعه ویروس کرونا در فنلاند یافت شده است. سویه XBB.1.5 اولین بار در پاییز گذشته در ایالات متحده شناسایی شد و از آن زمان به سرعت گسترش یافته است. بر اساس گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های ایالات متحده، این نوع فرعی اکنون حدود 72 درصد موارد را در شمال شرق این کشور تشکیل می‌دهد.

https://yle.fi/a/74-20012765

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما