معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۱۰/۱۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۱۵

اخبار اقتصادی جمهوری آذربایجان

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی جمهوری آذربایجان در هفته دوم دی ماه 1401 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

هزینه‌های جدید برای صدور مجوز کار برای اتباع خارجی در آذربایجان تعیین شد(خبرگزاری ریپورت 8 دی)

خبرگزاری «رپورت»: هزینه‌های جدید برای صدور و تمدید مجوز کار برای اتباع خارجی شاغل در آذربایجان تعیین شد.

به گزارش خبرگزاری «رپورت»، این امر با تصویب اصلاحیه قانون «درباره عوارض دولتی» از سوی الهام علی اف رئیس جمهور آذربایجان امکان پذیر شد.

طبق این اصلاحیه، برای صدور و تمدید مجوز کار برای اتباع خارجی و افراد بدون تابعیت برای اشتغال مزدبگیری در آذربایجان، هزینه‌های زیر اخذ می‌شود:

  1. در صورتی که ظرف ده روز کاری صادر یا تمدید شود:

تا 1 سال و 6 ماه - 1600 منات.

تا 2 سال - 1800 منات؛

  1. در صورتی که ظرف پانزده روز کاری صادر یا تمدید شود:

تا 1 سال و 6 ماه - 1400 منات.

تا 2 سال - 1600 منات؛

  1. در صورتی که ظرف بیست روز کاری صادر یا تمدید شود:

تا 1 سال و 6 ماه - 1200 منات.

تا 2 سال - 1400 منات هزینه دولتی اخذ خواهد شد.

این قانون از اول ژانویه 2023 لازم الاجرا می‌شود.

استفاده از ماهواره برای اکتشافات معدنی در آذربایجان(خبرگزاری آپا 8 دی)

آژانس فضایی آذربایجان-آزرکاسموس که زیر نظر وزارت توسعه دیجیتال و حمل و نقل و موسسه زمین شناسی و ژئوفیزیک وزارت آموزش و پرورش فعالیت می‌کند، تفاهم نامه همکاری متقابل امضا کردند. بر اساس این تفاهم نامه، انجام تحقیقات به منظور کشف ذخایر معدنی با استفاده از داده‌های ماهواره ای و ارزیابی خطر لرزه ای در کشور، جهت اصلی فعالیت مشترک خواهد بود.

 

رئیس جمهور قانون بودجه سال 2023 کشور را تصویب کرد(خبرگزاری آپا 9 دی)

رئیس جمهور آذربایجان قانون بودجه دولتی سال 2023 جمهوری آذربایجان را امضا کرد. یه گزارش آپا درآمدهای بودجه دولتی جمهوری آذربایجان برای سال 2023 میلادی30 میلیارد و 773 میلیون و 978 هزار منات، هزینه‌ها 33 میلیارد و 353 میلیون و 278 هزار منات (شامل درآمدهای متمرکز 30 میلیارد و 16 میلیون و 998 هزار منات، درآمدهای محلی 756 میلیون و 980 هزار منات، هزینه‌های متمرکز 32 میلیارد و 583 میلیون و 992 هزار منات، هزینه‌های محلی 769 میلیون و 286 هزار منات) تصویب شد.

رئیس جمهور «حداقل معیشت» و «معیار نیاز» سال آینده را تصویب کرد(خبرگزاری ریپورت 9 دی)

رئیس جمهور الهام علی اف قوانین «حداقل معیشت» و «معیار نیاز» را که در 9 دسامبر در مجلس ملی تصویب شد، تصویب کرد. به گزارش «رپورت»، حداقل دستمزد معیشتی در آذربایجان در سال آینده 246 منات، 36 منات یا 17.15 درصد بیشتر از سال جاری خواهد بود. در سال 2023، معیار نیاز در کشور 46 منات یا 23 درصد بیشتر از سال 2022، یعنی 246 منات خواهد بود.

ذخایر ارزی استراتژیک آذربایجان به 60 میلیارد دلار رسیده است(خبرگزاری آپا 9 دی)

به گزارش «آپا»، در یازده ماه سال 2022، در تراز تجارت خارجی که جزء اصلی تراز پرداخت ها است، 23.5 میلیارد دلار یا 2.5 برابر بیشتر از مدت مشابه سال قبل تراز مثبت ایجاد شد. این مطلب در بیانیه بانک مرکزی آذربایجان در مورد جهت‌گیری‌های اصلی سیاست‌های پولی برای سال 2023 آمده است. در شرایط مازاد تراز پرداخت ها، ذخایر استراتژیک ارزی کشور طی 11 ماهه 12.3 درصد معادل 6.5 میلیارد دلار افزایش یافت و به 59.8 میلیارد دلار رسید.

 

بانک مرکزی آذربایجان: هزینه‌های بودجه سال آینده از 30 درصد تولید ناخالص داخلی فراتر خواهد رفت(حبرگزاری ریپورت 9 دی)

خبرگزاری «رپورت»: بانک مرکزی آذربایجان پیش بینی می‌کند که در سال آینده نسبت هزینه‌های بودجه دولتی به تولید ناخالص داخلی از 30 درصد فراتر رود. این در بیانیه بانک مرکزی در مورد جهت گیری‌های اصلی سیاست پولی برای سال 2023 گزارش شده است.

معافیت سوخت جت وارداتی به آذربایجان از حقوق گمرکی(خبرگزاری ترند 9 دی)

سوخت جت TS-1 از حقوق گمرکی 15 درصدی آذربایجان تا 31 دسامبر 2023 معاف است.

تلاش آذربایجان برای جایگزین کردن مواد غذایی وارداتی با تولید داخلی(خبرگزاری ترند 9 دی)

به گزارش ترند، آذربایجان فهرستی از مواد غذایی تولید شده در داخل تهیه خواهد کرد که جایگزین کالاهای وارداتی خواهد شد. این امر در فرمان امضا شده توسط رئیس جمهور الهام علی اف در مورد اجرای قانون "در مورد اصلاحات در قانون مالیات جمهوری آذربایجان" منعکس شده است. بر اساس این مصوبه، کابینه وزیران قرار است ظرف سه ماه فهرست مذکور را تصویب و مراتب را به اطلاع رئیس جمهور آذربایجان برساند.

حمل و نقل کانتینری فیدر بین آذربایجان و ترکمنستان(خبرگزاری ترند 9 دی)

ناوگان تجاری دریایی ترکمنستان CJSC از اول ژانویه 2023 حمل و نقل کانتینری فیدر را در مسیر ترکمن باشی - باکو - ترکمن باشی راه اندازی می‌کند.

همکاری بانک EBRD و آذربایجان در حوزه سرمایه گذاری سبز(خبرگزاری ترند 10 دی)

 کامولا مخمودوا، مدیر بانک توسعه و بازسازی اروپا EBRD در آذربایجان در مصاحبه اختصاصی با ترند گفت: بانک اروپایی بازسازی و توسعه به گسترش سرمایه گذاری‌های سبز در شهرهای جدید آذربایجان چشم دوخته است.

دولت آذربایجان گرانی نفت و گاز را به فرصت تبدیل نکرد(خبرگزاری توران 13 دی)

خبرگزاری «توران»: بر اساس گزارش کمیته دولتی گمرک، در 11 ماهه سال 2022، سهم بخش نفت و گاز در  صادرات آذربایجان 92.6 درصد بوده است. 7.4 درصد باقیمانده مربوط به صادرات غیرنفتی است. درآمد ارزی حاصل از صادرات کالاهای مشمول این بخش در 11 ماهه سال گذشته با 2.2 برابر افزایش نسبت به مدت مشابه سال 2021 به 33.6 میلیارد دلار رسید. این بدان معناست که اگر چه بیش از 10 سال است که موضوع تنوع بخشی در آذربایجان مطرح است، ولی، سهم بخش نفت و گاز در صادرات کاهش نمی یابد.

پروژه تامین گاز اضافی از آذربایجان به اروپا ارائه خواهد شد(خبرگزاری ترند 14 دی)

رومن رادف رئیس جمهور بلغارستان گفت که پروژه تامین اضافی گاز طبیعی آذربایجان به اروپا در نشست وزرای انرژی کشورهای شرکت کننده در پروژه "کریدور گاز جنوبی" در سوم فوریه در باکو ارائه خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری "اینترفاکس"، رادف این مطلب را در جریان دیدار با فاتح دونمز وزیر انرژی ترکیه در صوفیه بیان کرد.

رومن رادف گفت: این پروژه ای است که امکان انتقال حجم اضافی گاز طبیعی از آذربایجان به اروپا را با حداقل بودجه و بلافاصله فراهم می‌کند. به ابتکار بلغارستان، رومانی، مجارستان، اسلواکی و اتریش به این پروژه پیوستند.

فاتح دونمز نیز به نوبه خود با اشاره به فرصت های گسترش همکاری بین بلغارستان و ترکیه، گفت: ترکیه با در نظر گرفتن موقعیت جغرافیایی و زیرساخت های موجود، آماده کمک به انتقال گاز از منطقه دریای خزر، خاورمیانه و دریای مدیترانه شرقی است.

تولید محصولات دارویی در آذربایجان طی 11 ماه سال گذشته 8 درصد افزایش داشته است(خبرگزاری ریپورت 15 دی)

در ژانویه تا نوامبر سال گذشته، 2 میلیارد و 110.1 میلیون منات محصول در حوزه صنایع شیمیایی، فرآورده‌های دارویی، لاستیک و محصولات فله پلاستیکی در آذربایجان تولید شده است. تولید محصولات دارویی در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 7.7 درصد، تولید محصولات توده لاستیکی و پلاستیکی 6 درصد و تولید محصولات صنایع شیمیایی 2.7 درصد افزایش داشته است.

حداقل حقوق ماهیانه در آذربایجان 345 منات است(خبرگزاری ریپورت 15 دی)

خبرگزاری «رپورت»: حداقل دستمزد ماهانه در آذربایجان از اول ژانویه سال جاری 345 منات تعیین شده است. در همین راستا، رئیس جمهور الهام علی اف فرمان « اقدامات اضافی در زمینه بهبود رفاه اجتماعی مردم» را امضا کرده است. در این فرمان آمده است که تقویت حمایت اجتماعی از جمعیت کشور یکی از اولویت های مهم سیاست اجتماعی-اقتصادی است. طی این فرمان، کابینه وزیران موظف شد پیشنهادات خود را در خصوص افزایش حداقل مستمری کار به 280 منات ظرف مدت 10 روز و همچنین پیشنهاداتی برای افزایش میزان کمک های اجتماعی و بورسیه‌ها به رئیس جمهور آذربایجان ارائه کند.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما