معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۱۰/۰۷- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۵۲

اخبار اقتصادی جمهوری آذربایجان

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی جمهوری آذربایجان در هفته اول دی ماه 1401 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

معافیت برنج پاکستان از حقوق گمرکی واردات به آذربایجان(خبرگزاری آپا 1 دی)

بر اساس مصوبه هیئت وزیران برنج وارداتی از جمهوری اسلامی‌پاکستان به جمهوری آذربایجان از 15 درصد حقوق گمرکی معاف شد. بر اساس این تصمیم، برنج های کشور جمهوری اسلامی‌پاکستان تا 31 دسامبر 2027 از حقوق گمرکی واردات معاف هستند.

یک کشتی جدید از نوع رو-پکس در آذربایجان ساخته می‌شود(خبرگزاری ریپورت 2 دی)

قراردادی بین شرکت کشتیرانی دریای خزر آذربایجان و کارخانه کشتی سازی باکو برای ساخت یک کشتی دیگر از نوع رو-پکس حامل مسافر، خودرو و واگن ریلی امضا شد. این اقدام گامی مهم در راستای نوسازی ناوگان بر اساس برنامه راهبردی توسعه کشتیرانی تلقی می‌شود که هیئت نظارت بر کشتیرانی دریای خزر آذربایجان آن را از نظر مفهومی قابل قبول می داند. در مراسم امضای این قرارداد عنوان شد که کشتی جدید از همان نوع کشتی‌های «آذربایجان» و «ظریفه علیوا» پذیرفته شده در ترازنامه کشتیرانی دریای خزر آذربایجان است. امکان جابجایی 100 مسافر، 56 واگن مخزن دار یا 46 نیمه واگن یا 50 کامیون نیمه تریلر با این کشتی جدید فراهم می‌شود.

ساخت این کشتی برای کشتیرانی دریای خزر آذربایجان که مشارکت کننده مهمی در حمل و نقل بار شرق به غرب و بالعکس در مسیر حمل و نقل بین المللی ترانس خزر بوده و به عنوان تنها اپراتور کشتی برای چندین سال در خزر فعالیت می‌کند و همچنین برای همه شرکت کنندگان در کریدور ترانس خزر از اهمیت بالایی برخوردار است.

این کشتی جدید امکان حفظ پایداری پتانسیل حمل و نقل بار کشتیرانی دریای خزر آذربایجان را فراهم می‌کند و حجم رو به رشد واگن و حمل و نقل TIR از طریق دریای خزر را برآورده می‌کند. این به نوبه خود به توسعه بیشتر کریدورهای حمل و نقل فعلی و آینده که از آذربایجان می‌گذرد کمک خواهد کرد./

افزایش سفر گردشگران ترکیه ای به آذربایجان(خبرگزاری ترند 2 دی)

آزاده حسینوا، معاون رئیس آژانس دولتی گردشگری آذربایجان گفت: از ژانویه تا نوامبر سال 2022 در مجموع 283 هزار و 493 شهروند ترکیه از آذربایجان بازدید کرده اند که 60 درصد بیشتر از مدت مشابه سال قبل است. نادر آلپاسلان معاون وزیر فرهنگ و گردشگری ترکیه نیز در دومین نشست کمیسیون مشترک گردشگری آذربایجان و ترکیه در 23 دسامبر در باکو به خبرنگاران گفت: تعداد گردشگران آذربایجانی که امسال از ترکیه بازدید کرده اند از 500 هزار نفر فراتر رفته است.

 

بخش 64 کیلومتری جاده باکو - گوبا - روسیه به بهره برداری رسید(خبرگزاری آپا 2 دی)

بخش 64 کیلومتری بزرگراه باکو - گوبا - مرز دولتی فدراسیون روسیه به بهره برداری رسید. انار نجفلی، رئیس اداره روابط عمومی آژانس دولتی راهداری آذربایجان در گفت و گو با خبرگزاری آپا گفت: «این جاده در روز 31 دسامبر در آستانه روز همبستگی آذربایجانی‌های جهان و تعطیلات سال نو بر اساس دستور رئیس جمهور الهام علی اف افتتاح شد.»

 صالح ممدوف، رئیس هیئت مدیره آژانس دولتی راهداری آذربایجان، روسای قوه مجریه منطقه گوبا و شبران در مراسم افتتاحیه شرکت کردند. گزارش شده است که کار 3 کیلومتر آخر جاده بازسازی شده 67 کیلومتری گوبا به باکو در ژانویه 2023 به طور کامل به پایان می رسد.

تمدید دوره قرنطینه کرونا در آذربایجان(خبرگزاری ریپورت 2 دی)

 دوره قرنطینه ویژه در آذربایجان تمدید شد؛ بر اساس تصمیم کابینه وزرا، به منظور جلوگیری از شیوع ویروس کرونا (کووید-۱۹) در کشور و عواقب ناشی از آن، دوره قرنطینه ویژه در خاک جمهوری آذربایجان تا اول مارس سال 2023 تمدید شد.

هدفگذاری 1 میلیارد دلاری روابط تجاری آذربایجان و ازبکستان(خبرگزاری ترند 5 دی)

به گزارش ترند به نقل از وزارت سرمایه گذاری و تجارت خارجی ازبکستان، آذربایجان و ازبکستان هدف خود را برای رساندن گردش مالی تجاری متقابل به یک میلیارد دلار در مدت 5 سال تعیین کرده اند.

باکو میزبان قطار حامل بار از ازبکستان به اروپا(خبرگزاری ترند 6 دی)

شرکت راه آهن آذربایجان گفت: اولین قطار بلوک کانتینری حامل کنسانتره مس از ازبکستان به اروپا از طریق پروژه مسیر حمل و نقل چند وجهی آسیای مرکزی، قفقاز جنوبی و آناتولی وارد باکو شد.

توافق ژاپن و آذربایجان برای حذف مالیات مضاعف(خبرگزاری ترند 6 دی)

به گزارش ترند با اشاره به توئیت میکائیل جباروف، وزیر اقتصاد آذربایجان، جمهوری آذربایجان و ژاپن کنوانسیون حذف مالیات مضاعف را امضا کردند.

همکاری سه جانبه ایران آذربایجان و روسیه در حمل و نقل و ارتباطات(خبرگزاری ترند 6 دی)

جیحون بایراموف وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان امروز در یک کنفرانس مطبوعاتی درباره نتایج سال 2022 گفت که آذربایجان در سال 2022 کار بزرگی را در بخش حمل و نقل و ارتباطات آغاز کرده است. بایراموف همچنین گفت: در طول سال جاری می‌توان به برگزاری نشست کارگروهی در سطح عالی بین روسیه، آذربایجان و ایران در باکو اشاره کرد.

 

افزایش حجم مبادلات تجاری آذربایجان و قزاقستان(خبرگزاری ترند 7 دی)

به گزارش ترند به نقل از کمیته دولتی گمرک آذربایجان، حجم مبادلات تجاری آذربایجان و قزاقستان از ژانویه تا نوامبر 2022 به 549.8 میلیون دلار رسید که نسبت به 110.7 میلیون دلار در سال گذشته 396.6 درصد افزایش یافته است.

همکاری‌های ترانزیتی آذربایجان و ازبکستان(خبرگزاری ترند 7 دی)

به گزارش ترند از طریق بندر باکو، آذربایجان و ازبکستان قصد دارند همکاری‌های حمل و نقل و سرمایه گذاری را گسترش دهند. این موضوع بین جمشید خوجایف وزیر سرمایه گذاری و تجارت خارجی ازبکستان، باخرم اشرفخانف سفیر ازبکستان در آذربایجان، طالح زیادوف مدیرکل بندر باکو، صاحب ممدوف معاون وزیر اقتصاد آذربایجان و همچنین مقامات نهادهای دولتی و رهبران شرکت های خصوصی از ازبکستان مورد بحث و بررسی قرار گرفت. در این دیدار طرفین در مورد گسترش همکاری بین بنادر خشک فعال در ازبکستان و بندر باکو گفتگو کردند. در طول این گفتگوها، نمایندگان دو کشور در مورد مشارکت شرکت های ازبکستانی در پروژه‌های زیرساختی بندر باکو و همچنین چشم انداز افزایش حمل و نقل بار بین آسیا و اروپا از طریق بندر باکو صحبت کردند. علاوه بر این، طرفین بر چشم انداز افتتاح انبارها و پایانه‌های کانتینری ازبکستان بر اساس بندر تجاری بین المللی باکو و همچنین سازماندهی نشست کمیسیون مشترک حمل و نقل جاده ای بین المللی برای بحث در مورد مسائل حمل و نقل بار متقابل تاکید کردند.

 

آذربایجان و ایران در ارتباط با کریدور زنگزور ساخت پل بر روی رودخانه ارس را آغاز کردند(خبرگزاری ترند 7 دی)

جیحون بایراموف وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان در نشست خبری پایان سال 2022 میلادی اعلام کرد که «در رابطه با کریدور زنگزور، آذربایجان و ایران هم اکنون ساخت پل بر روی رودخانه ارس را آغاز کرده اند.» به گفته وی آذربایجان یک مسیر جایگزین از زنگیلان به نخجوان خواهد داشت.

وزیر امور خارجه آذربایجان: نقش آذربایجان در تامین انرژی و حمل و نقل بین المللی انرژی افزایش یافته است(خبرگزاری آپا 7 دی)

جیحون بایراموف، وزیر امور خارجه آذربایجان  در یک کنفرانس مطبوعاتی که به نتایج سال 2022 اختصاص داشت، گفت که «در سال 2022 نقش آذربایجان در تامین انرژی و حمل و نقل بین المللی انرژی افزایش یافته است.» جیحون بایراموف گفت که در 18 جولای، یادداشت تفاهم در زمینه مشارکت استراتژیک در زمینه انرژی بین اتحادیه اروپا و آذربایجان امضا شد: «در اول اکتبر، افتتاح خط لوله گاز یونان-بلغارستان در صوفیه برگزار شد. در 16 دسامبر، قرارداد صادرات گاز به رومانی بین سوکار و «روم گاز» امضا شد و از اول ژانویه سال آینده گاز آذربایجان به رومانی صادر می‌شود. با این کار صادرات گاز آذربایجان به چهارمین کشور اروپایی آغاز خواهد شد.»

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما