معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۱۰/۲۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۰۶

وضعیت تولید گازهای گلخانه ای در مزارع نیوزیلند

خبرگزاری استاف طی گزارش کوتاهی به بررسی وضعیت مزارع نیوزیلند که گفته می شود در کاهش تولید گازهای گلخانه ای بهترین عملکرد را در میان دیگر کشورهای جهان داشته اند، پرداخته است. بخش هایی از گزارش به شرح زیر ارائه می گردد.

یکی از ادعاهای برخی از مقامات نیوزیلند این است که مزارع این کشور در کاهش تولید گازهای گلخانه ای بهترین عملکرد را در میان دیگر کشورهای جهان داشته اند. اما این ادعایی است که جای بررسی بیشتر دارد.

استوارت لدگارد، کارشناس ارشد موسسه  AgResearc، به عنوان یکی از معتبر ترین مرجع های کشاورزی در نیوزیلند، به همراه آندره مازتو و شلی فالکونر، اعتقاد دارند که ردپای گازهای گلخانه ای در مزارع را باید در صادرات دو محصول عمده بررسی نمود: شیر و گوشت قرمز.

نتایج تحقیقات صورت گرفته در نیوزیلند در مورد میزان تولید گازهای گلخانه ای دو صنعت بزرگ شیر و گوشت قرمز، با تحقیقات منتشر شده از کشورهای رقیب مقایسه شد. صنعت گوشت گوسفند نیوزیلند از جمله کمترین میزان تولید گازهای گلخانه ای را داشت اما همچنان اندکی از استرالیا جلوتر است.

در مورد تولید کربن صنعت گوشت گاو نیوزیلند، تیم لدگارد توانست وضعیت نیوزیلند را با 15 کشور دیگر مقایسه کند. گوشت گاو نیوزیلند از گاوداری‌های مزارع اختصاصی تهیه می‌شود. در این مطالعه، مشخص شد صنعت گوشت گاو جدا از صنعت لبنیات دارای تولید کربن کمتری است، زیرا مجموع انتشار گازهای گلخانه ای بین شیر و محصول فرعی گوشت تقسیم می‌شود. گوشت گاو نیوزیلند در این مقایسه پس از سوئد دوم شد. این مقایسه تنها انتشارات گازهای حوزه صرف کشاورزی را مد نظر قرار داده بود و انتشارات حاصل از پردازش، حمل و نقل، پخت و پز و ضایعات را کنار گذاشته است.

در مطالعات صورت گرفته در زمینه تولید گازهای گلخانه ای صنعت شیر 19 کشور، مشخص شد که صنعت شیر نیوزیلند از نظر تولید آلایندگی پیشتاز است و پس از آن اوروگوئه، بریتانیا، استرالیا و ایالات متحده قرار دارند که همگی کمتر از 1 کیلوگرم کربن برای هر واحد شیر تولید می‌کنند.

لدگارد در همین ارتباط می‌گوید جا برای کاهش گازهای گلخانه ای ناشی از صنعت کشاورزی وجود دارد. هنوز تعدادی روش وجود دارند که می‌تواند باعث بهبود شود.

به طور خلاصه، می‌توان نتیجه گرفت که نیوزیلند در تولید گوشت قرمز و شیر برای تولید گازهای گلخانه ای نسبتاً کمتر، خوب عمل کرده است اما شواهد کافی برای گفتن اینکه بهترین عملکرد را در میان کشورهای جهان داشته است وجود ندارد. تحقیقات دقیق‌تر برای کشورهای دیگر، همراه با بهبود تکنیک‌ها در آن کشورها، می‌تواند بدون تلاش‌های جدید نیوزیلند، آنها را در رتبه‌های بهتر از این کشور قرار دهد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما