معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۱۰/۰۷- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۸۲

اخبار اقتصادی بلاروس

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی بلاروس در هفته اول دی ماه 1401 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

بلاروس دوباره درآمد یوروباندها را به پول ملی پرداخت کرد

بلاروس به دلیل تحریم‌های غرب، بار دیگر درآمد یوروباندهای این کشور (بلاروس-2027) را به روبل بلاروس پرداخت کرد. این پرداخت که در تاریخ 29 دسامبر 2022 صورت پذیرفت، معادل 22.9 میلیون دلار بود که به روبل بلاروس پرداخت شد. شایان ذکر است یوروباندها نوعی ابزار بدهی (اوراق قرضه) با درآمد ثابت هستند که به واحد پولی‌ متفاوت از ارز رایج یک کشور منتشر می‌شوند.

مطابق با مصوبه شورای وزیران و بانک ملی (مرکزی) این کشور، وجوه به طور کامل به یک حساب بانکی که در ASB Belarusbank افتتاح شده بود، واریز شد و دارندگان یوروباندها می‌توانند با ارائه درخواست مربوطه و تأیید ارائه شده توسط مقامات بلاروس، از حساب مشخص شده، درآمد مربوط به یوروباندهای خود را برداشت کنند. وزارت دارایی یادآوری کرد که رویه تعیین شده برای انجام تعهدات این کشور در خصوص یوروباندها و پرداخت درآمد این اوراق به پول ملی، به دلیل محدودیت‌های تحریمی موجود (خصوصا علیه بانک ملی به عنوان عامل مالی دولت بلاروس) و همچنین ناتوانی مداوم زیرساخت‌های غربی در تضمین پرداخت‌ها به همه دارندگان یوروباندها اعمال می‌شود.

https://tass.ru/ekonomika/16715839

ارزش تولید محصولات جایگزین وارداتی به 25 میلیارد دلار رسید

الکساندر چرویاکوف، وزیر اقتصاد بلاروس گفت: جایگزینی واردات به سازوکار و ابزاری کلیدی برای مقابله با فشار تحریم‌ها و همچنین محرکی برای تولید صنعتی تبدیل شده است، علاوه بر این، به کاهش واردات و بهبود تراز پرداخت‌ها نیز کمک می‌کند. وی افزود: در سال 2022، ارزش تولید محصولات جایگزین وارداتی با 10 درصد افزایش نسبت به سال گذشته، به حدود 25 میلیارد دلار رسید که 50 درصد از این محصولات تولیدی نیز صادر شد که این شاخص‌ها، به اندازه کافی خوب هستند. وزیر اقتصاد گفت: مسیر ادغام (تشکیل دولت اتحاد با روسیه) نیز در حال پیشرفت است؛ حدود 20 پروژه ادغام تدوین شده است و ما شاهد پتانسیل‌های بزرگی در این راستا هستیم. توجه ویژه‌ای نیز به بومی‌سازی می‌شود که شامل افزایش فرآیندهای فناوری در قلمرو بلاروس و در همکاری با تولیدکنندگان روسی است. همچنین استفاده از مواد اولیه بومی نیز اولویت‌دار است.

رومن گولوفچنکو، نخست‌وزیر بلاروس نیز در خصوص موضوع جایگزینی واردات گفت: این موضوع، وظیفه شماره یک و یکی از موتورهای اقتصاد است که خصوصا برای مقاومت در برابر فشار تحریم‌ها طراحی شده است. وی افزود: در دسامبر گذشته، جهت‎گیری‌های استراتژیک کار مشخص شد و وظایف مشخصی تدوین شد. در حال حاضر نتایج 9 ماهه وجود دارد که بر مبنای آن، محصولات جایگزین واردات، تقریبا به ارزش 20 میلیارد دلار یا 77 درصد از هدف سالانه تولید شده است. تراز تجارت خارجی کالاها نیز در چارچوب جایگزینی واردات مثبت است. سهم محصولات جایگزین وارداتی از حجم تولیدات صنعتی کشور نیز افزایش یافته و در مجموع به 42.7 درصد رسیده است. باعث خوشحالی است که ارزش نولیدات کسب و کارهای کوچک و متوسط در این زمینه، به 2.2 میلیارد دلار رسیده است.

https://www.belta.by/economics/view/minekonomiki-po-itogam-goda-budet-proizvedeno-importozameschajuschej-produktsii-na-25-mlrd-542140-2022/

https://www.belta.by/economics/view/golovchenko-importozameschenie-odin-iz-dvigatelej-ekonomiki-prizvannyj-protivostojat-sanktsionnomu-542135-2022/

بلاروس 1.8 میلیون تن نفت را در سال 2023 استخراج خواهد کرد

الکساندر لیاخوف، مدیر عامل «بلوروس نفت» گفت که در سال 2023، تولید نفت در بلاروس تثبیت خواهد شد. ما قصد داریم حداقل 1.8 میلیون تن نفت در سال 2023 استخراج کنیم که امکان رشد استخراج نفت، به اکتشاف معادن نفت جدید بستگی دارد.

به عقیده الکساندر لیاخوف، اگر سالانه 1.8 میلیون تن نفت استخراج شود، ذخایر این مادۀ اولیه بلاروس، تقریبا بعد از 25 سال به پایان می‌رسد. الکساندر لیاخوف یادآور شد که اکنون شرکت بلوروس نفت، در خارج از کشور کار می‌کند و پروژه اصلی آن در روسیه در حال اجرا است؛ وی گفت: استخراج نفت در روسیه به طور پیوسته در حال رشد است و همه چیز به خوبی پیش می‌رود. مدیر عامل بلوروس نفت در پایان یادآور شد که یک پروژه کوچک در اکوادور در حال انجام است و پروژه‌ای نیز در ونزوئلا وجود دارد که این شرکت به عنوان سهامدار در آن حضور دارد.

https://sputnik.by/20221227/v-2023-godu-v-belarusi-dobudut-18-milliona-tonn-nefti-1070583298.html

بودجه دولت اتحاد برای سال 2023 تصویب شد

دیمیتری مزنتسف، دبیر دولت اتحاد گفت که الکساندر لوکاشنکو و ولادیمیر پوتین روسای جمهور بلاروس و روسیه ویژگی‌های اصلی بودجه دولت اتحاد برای سال 2023 را تصویب کردند. 26 دسامبر، روسای جمهور دو کشور این سند را امضا کردند. در این روز، نشست غیررسمی‌ کشورهای مستقل مشترک المنافع در سن پترزبورگ آغاز شد. به گفته مزنتسف، بودجه سال آینده شامل بودجه برای 8 برنامه دولت اتحاد است. وی تصریح کرد: در شرایط فعلی، اهمیت همکاری برای تضمین امنیت دولت اتحاد در حال افزایش است. در این رابطه، تأسیسات زیرساختی نظامی و مرزبانی جدید ایجاد خواهد شد. بودجه برای این امر نیز از بودجه دولت اتحاد تخصیص خواهد یافت. علاوه بر این، مزنتسف به همکاری در زمینه بهداشت تاکید کرد و گفت: در آینده نزدیک، متخصصان دو کشور تحقیقاتی را در زمینه توسعه فناوری‌هایی برای محافظت از غشای بدن انسان در برابر ویروس‌ها انجام خواهند داد. دیمیتری مزنتسف افزود که بودجه برای حمایت از پروژه‌ها و 33 رویداد دولت اتحادی که ماهیت فرهنگی، بشردوستانه و میهنی دارند، در نظر گرفته شده است که تمام برنامه‌ها، پروژه‌ها و رویداد‌ها در چارچوب دولت اتحاد بدون تأخیر از ماه ژانویه 2023 تأمین مالی خواهد شد.

https://sputnik.by/20221227/utverzhden-byudzhet-soyuznogo-gosudarstva-na-2023-god--1070570595.html

پیش‌بینی تولید ناخالص داخلی و تورم بلاروس در سال آینده

رومن گولوفچنکو، نخست‌وزیر جمهوری بلاروس گفت که کاهش تورم در بلاروس برای سومین ماه مشاهده شده است، بنابراین تا پایان سال، نرخ تورم در بلاروس ممکن است به 12 تا 13 درصد برسد، در حالی که قبلا به 18 درصد رسیده بود. به گفته رومن گولوفچنکو، پس از امضای بخشنامه تنظیم شدید قیمت‌ها، نیاز به تعدیل‌های هدفمند برخی از جنبه‌ها وجود دارد که در حال حاضر کارشناسان در حال بررسی این موضوع هستند.

نخست‌وزیر بلارروس در مورد سطح تولید ناخالص داخلی کشور نیز گفت: پیش‌بینی می‌شود که نسبت تولید امسال به سال قبل، 96 درصد باشد (رشد منفی 4 درصدی). رومن گولوفچنکو اظهار داشت که سال سختی برای اقتصاد بلاروس بود، اما دولت وظیفه تعیین شده توسط رئیس‌جمهور را انجام داد، به طوری که از بسیاری جهات کشور متوجه (و متضرر از) تحریم‌های اعمال شده توسط غرب نشد. وی افزود: امسال سال سختی بود. ما به طور عینی تهدیدهایی را که با آن مواجه بودیم، ارزیابی کردیم. البته چالش‌های زیادی وجود داشت. کسانی که این عملیات را علیه ما انجام دادند، با تکیه بر محاسبات، تأثیر مورد انتظار تحریم‌ها را بر کشور ارزیابی کردند. ما هم محاسبات خود را انجام دادیم و می‌دانستیم که یک سوم تولید ناخالص داخلی در خطر است و باید کار کنیم تا کشور متوجه تحریم‌ها نشود. تا حد زیادی نیز موفق بودیم. بلاروس نه تنها مقاومت کرد، بلکه به نحو شایسته با وضعیت دشواری که آنها سعی کردند امسال ما را در آن قرار دهند، مقابله کرد.

https://sputnik.by/20221224/pravitelstvo-dalo-prognoz-po-vvp-i-inflyatsii-v-belarusi-1070491653.html

https://www.belta.by/economics/view/golovchenko-belarus-dostojno-spravilas-s-sanktsionnym-davleniem-541773-2022/

قزاقستان بر سر ترانزیت نفت با بلاروس به توافق رسید

شرکت ملی Kaztransoil قزاقستان، قراردادی را با شرکت بلاروسی Gomeltransneft Druzhba در مورد ترانزیت نفت از طریق بلاروس امضا کرد. قزاقستان قصد دارد سال آینده، 1.2 میلیون تن نفت را از طریق سیستم خطوط لوله اصلی نفت شرکت روسی «ترانس نفت» انتقال دهد و تحویل به نقطه «آداموا زاستاوا» که در خاک لهستان قرار دارد برای تحویل بعدی به آلمان انجام می‌شود. پیش از این عنوان شده بود که بلاروس می‌خواهد تعرفه انتقال نفت را در سال آینده برای ترانس نفت، 39 درصد افزایش دهد. انگیزه طرف بلاروسی این است که حجم ترانزیت مواد خام روسیه، پنجاه درصد کاهش یافته است. وزارت مقررات ضد انحصار و تجارت گزارش داده بود که این مشکل با طرف روسی تا 25 دسامبر 2022 حل خواهد شد، اما هیچ اطلاعات رسمی در این مورد وجود ندارد. افزایش قبلی تعرفه‌های انتقال نفت روسیه از طریق خاک بلاروس در 1 فوریه سال جاری صورت گرفت که وزارت مقررات ضد انحصار و تجارت آن را 7.4 درصد افزایش داد.

شورای فدراسیون روسیه توافقنامه با بلاروس در مورد مالیات‌های غیرمستقیم را تصویب کرد

شورای فدراسیون روسیه توافقنامه‌ای را در مورد اصول مشترک مالیات‌های غیرمستقیم روسیه و بلاروس تصویب کرد. این توافقنامه در اکتبر 2022 در مسکو امضا شد که برای رفع موانع مالیاتی در همکاری‌های اقتصادی، تضمین یکپارچگی پایه مالی بلاروس و روسیه و تشکیل فضای واحد برای همکاری و کمک متقابل مقامات مالیاتی دو کشور تدوین شده است. این سند، هماهنگی قوانین مالیاتی بلاروس و روسیه در زمینه مالیات را تامین می‌کند. همچنین یکسان‌سازی قوانین دو کشور در مورد مالیات‌های غیرمستقیم (مالیات بر ارزش افزوده) در این توافقنامه پیش‌بینی شده است. ایجاد یک نهاد هماهنگ‌کننده یعنی کمیته مالیاتی فراملی نیز در این سند پیش‌‍بینی شده است.

https://sputnik.by/20221223/sovfed-rossii-ratifitsiroval-dogovor-s-belarusyu-o-kosvennykh-nalogakh-1070434777.html

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما