معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۱۰/۱۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۸۶

دیدگاه وزیر خارجه‌ ایتالیا درباره‌ اهمیت صادرات در اقتصاد این کشور

وزیر امور خارجه‌ ایتالیا افزایش صادرات را مأموریت راهبردی همه‌ بخش‌های دولت این کشور می‌داند و از صادرات به عنوان «نفت ایتالیا» یاد می‌کند. وی همچنین اولویت‌های نخست برای تقویت حضور اقتصادی ایتالیا را مناطق بالکان و آفریقا برمی‌شمارد.

سخنان آنتونیو تایانی، وزیر امور خارجه‌ی ایتالیا درباره‌ی اهمیت صادرات در اقتصاد این کشور در ادامه بیان شده است.

صادرات مأموریتی استراتژیک و کلید کاهش بدهی است

صادرات برای ایتالیا حکم زندگی را دارد و از نقش تعیین‌کننده در کاهش بدهی‌ها و ایجاد ثبات و رشد اعتبار اجتماعی و اقتصادی کشور برخوردار است. در شرایط اقتصادی که مصرف داخلی کاهش می‌یابد، شرکت‌ها کاهش تقاضا را فقط با صادرات می‌توانند جبران کنند. به همین دلیل، تقویت صادرات برای ما در وزارت امور خارجه مأموریتی راهبردی است. افزایش تولید ناخالص داخلی به معنای افزایش درآمدهای مالیاتی و کاهش بدهی است. اگر اقتصاد فعال باشد، آن هم به واسطه‌ی صادرات، ثروت تولید می‌شود و رفاه اجتماعی افزایش می‌یابد. برای اجرای سیاست‌های توزیعی، ابتدا باید ثروت تولید کنیم و نمی‌توانیم با ایجاد بدهی جدید، ثروت بخریم. به همین دلیل است که رشد صادرات باید وظیفه‌ی اصلی دولت باشد.

سال 2022 سالی خوب برای صادرات ایتالیا

در سال 2022 صادرات ایتالیا از 600 میلیارد یورو فراتر خواهد رفت که بسیار بیشتر از سال 2021 است، حتی با این‌که تا حدی متأثر از نرخ تورم تعیین شود. شیوه‌های تولید در ایتالیا بسیار متنوع شده است. امروزه علاوه بر بخش‌های سنتی مکانیک و مد و بخشهای مدرن، بخش‌های هوافضا و داروسازی و زیست‌پزشکی نیز به طور فزاینده‌ای به سبد صادرات کشور افزوده شده است.

کاهش صادرات و افت چشم‌انداز در سال 2023

اقتصاد ایتالیا قوی است و از 5 میلیون شرکت فعال در آن، 140 هزار شرکت صادرکننده‌اند. ما در بسیاری از حوزه‌های مهم پیشرو هستیم. این از سرمایه‌های اصلی سیاست خارجی ایتالیا است. نقش صادرات برای ایتالیا نقشی جهانی است. هیچ کشوری در دنیا نیست که ما در آن نباشیم و به دنبال محصولات ما نباشند. صادرات «نفت» ماست.

جهانی‌شدن یعنی فعال‌شدن در همه‌ی بازارها

در دوره‌ی مدیریت من، تمام عناصر سیاست خارجی ایتالیا و وزارت‌خانه‌ای که من رهبری می‌کنم، بر اساس چشم‌انداز افزایش صادرات حرکت خواهد کرد. ما کشوری تولیدکننده‌ایم، به بازارهایی تا حد امکان آزاد نیاز داریم، بازارهایی که بتوانیم مواد خام را از آن وارد و صادرات خود را به آن هدایت کنیم.

آیا اولویت‌هایی هست که با اهداف «سیاسی» دولت مطابقت داشته باشد؟

دیپلماسی رشد را در مناطق نزدیک و کشورهای همسایه مانند «بالکان و آفریقا» تقویت می‌کنیم. در ماه‌های نخست سال 2023 انجمن‌های تجاری مختلفی را در بلگراد و پریستینا تشکیل خواهیم داد - فرایندی که به نظر من با بازسازی اوکراین در زمان پایان درگیری مرتبط خواهد بود. در مورد بالکان، در 24 ژانویه، همایشی ملی را در تریسته برگزار می‌کنیم که به استراتژی کلی ما در این زمینه اختصاص دارد.

اولویت‌های بعدی، دریای مدیترانه و آفریقا

قاره‌ی آفریقا برای کل جهان و حتی بیشتر از آن برای ما در ایتالیا که در مرکز دریای مدیترانه قرار داریم، محوری است. ما باید حضور شرکت‌های ایتالیایی را در کشورهای جنوب صحرای آفریقا که چشم‌انداز رشد خوبی دارند تقویت کنیم. اما مهمترین هدف ما، توسعه‌ی قاره‌ی آفریقا با منطق همکاری است، نه استثمار.

آفریقا، غنی از مواد خام

ما می‌خواهیم نه‌تنها برای استخراج مواد گران‌بها مانند خاک‌های کمیاب یا لیتیوم در آفریقا حضور داشته باشیم، بلکه در نظر داریم با آفریقایی‌ها سرمایه‌گذاری مشترک انجام دهیم و در جهت کمک به رشد طبقه‌ی حاکم در کشورهای آفریقایی حرکت کنیم و شاید حتی بتوانیم آموزش‌هایی را در ایتالیا انجام دهیم. این امر از موضوعات اصلی همایشی است که هفته‌ی آینده در Farnesina برگزار خواهیم کرد.

مناطقی با پتانسیل بسیار زیاد اما فراموش‌شده

مناطقی از جهان هستند که پتانسیل بسیار زیادی دارند، اما گاه فراموش‌شده به نظر می‌رسند. نخست، آمریکای لاتین - جایی که بزرگ‌ترین جوامع ایتالیایی‌الاصل ساکن آن هستند. برای ما کل قاره‌ی آمریکا باید مورد توجه باشد. در سانفرانسیسکو، وزارت‌خانه‌ی من اولین «مرکز نوآوری و فرهنگ ایتالیا» را در سال 2022 به راه انداخت. این ابتکار پس از بازدید رئیس‌جمهور سرجیو ماتارلا از سیلیکون‌ولی در سال 2019 پایه‌ریزی شد و می‌تواند در شانگهای و جاهای دیگر نیز تکرار شود.

چین، عاملی ناشناخته که اتحادیه‌ی اروپا به آن به‌چشم رقیب می‌نگرد

در مورد چین، هدف ما همیشه توسعه‌ی روابط تجاری است، اما منافع ملی ما باید مد نظر قرار گیرد. علتش رقابت ناعادلانه‌ای است که گاه در شرایط خاص بروز می‌کند. این فرایند البته شامل بخشی از تمرکز بر آسیا در چارچوب تقویت روابط با هند است که امسال ریاست گروه 20 را بر عهده خواهد داشت.

تلاش برای راه‌اندازی دادگاه ثبت اختراع در میلان

ما با شرکای اروپایی خود، به‌ویژه آلمان و فرانسه، در زمینه‌ی لازم‌الاجرا شدن «توافقنامه‌ی تاب» کار می‌کنیم. ایتالیا یکی از سه قطب اصلی صنعت و نوآوری در اتحادیه‌ی اروپا است، بنابراین انتقال این بخش به میلان که قبلاً لندن مرکز آن بود، مهم است و توجیه اقتصادی دارد.

چه راهبردی برای ارتقای سفارت‌خانه‌ها داریم؟

راهبردی که می‌خواهیم به خارجی‌ها نشان دهیم، خرد، زیبایی، تنوع، اصالت و انگیزه برای نوآوری است که همیشه مشخصه‌ی دانش ایتالیایی در زمینه‌های فرهنگ، اقتصاد، علم و فناوری بوده است. همچنین برای ترویج ورزش، به‌ویژه با توجه به برگزاری مسابقات مهم گلف در سپتامبر، طرح‌های تبلیغاتی را در تمام سفارت‌خانه‌ها و کنسولگری‌های خود فعال خواهیم کرد.

افزایش نرخ‌های بهره در بانک مرکزی اروپا

بانک مرکزی اروپا در تصمیمات سیاست پولی خود مستقل است. به نظر من در این مرحله، افزایش هزینه‌ی پول برای مشاغل و خانوارها اشتباه است. در اروپا نرخ تورم از افزایش شدید قیمت انرژی سرچشمه می‌گیرد که در تضاد با سقف قیمت است. در ایالات متحده‌ی آمریکا وضعیت فرق دارد، آنجا تقاضای داخلی قیمت‌ها را افزایش می‌دهد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما