معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۱۰/۰۸- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۴۲

اخبار اقتصادی پاکستان - کراچی

اهم اخبار و تحولات اقتصادی ایالت سند پاکستان در هفته اول دی ماه 1401 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می گردد.

سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در کراچی: می‌توان به حجم تجارت 5 میلیارد دلاری دست یافت  .

حسن نوریان سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در کراچی گفت: علیرغم روابط خوب سیاسی و سابقه  فرهنگی عمیق، حجم مبادلات تجاری ایران و پاکستان در حال حاضر رضایت بخش نیست، هدف 5 میلیارد دلاری تعیین شده است که به راحتی می‌توان به آن دست یافت. دولت ایران اخیرا اقدامات خوبی برای ارتقای تجارت دوجانبه انجام داده است. به ویژه دو تفاهم نامه نیز به امضا رسیده است. تفاهم نامه اول برای ایجاد شورای تجاری مشترک بین پاکستان و ایران و تفاهم نامه دوم برای داوری اختلافات تجاری می‌باشد. در همین حال اتاق اصفهان و اتاق پاکستان تفاهم نامه ای را برای بهبود همکاری بین جامعه تجاری دو کشور امضا کرده اند.

https://www.thenews.com.pk/print/1022811-iran-pakistan-target-5-billion-bilateral-trade-volume-iranian-envoy

کشف ذخایر نفت و گاز در ایالت سند

براساس گزارش OGDCLذخایر نفت و گاز در چاه‌های کوت نواب (سنجور) کشف شده است. این چاه کشف شده روزانه 125 بشکه نفت خام و 400 هزار فوت مکعب گاز تولید می‌کند. یک چاه دیگر در منطقه سانگهر در ایالت سند نیز کشف شده است و این دومین کشف در یک هفته می‌باشد.

منبع: (روزنامه جرات مورخ 1401.10.6)

پاکستان فاقد زیرساخت های اولیه برای واردات گاز از روسیه

علیرغم توافق دو کشور برای واردات گاز از روسیه به پاکستان، به دلیل ظرفیت ناکافی زیرساخت های موجود، در حال حاضر امکان این امر دیده نمی‌شود. تحلیلگران می‌گویند که واردات گاز در مقیاس بزرگ از روسیه به دو دلیل در حال حاضر امکان پذیر نخواهد بود، یکی، نبود زیرساخت های اولیه برای واردات گاز و دیگری زیرساخت های موجود برای انتقال گاز از نقطه ای به نقطه دیگر. طاهر عباس، سرپرست تحقیقات شرکت عارف حبیب ، گفت: حتی اگر امروز از روسیه گاز بخریم، امکان آغاز فوری تحویل آن وجود ندارد زیرا زیرساخت های اولیه مورد نیاز برای آن مهیا نیست و باید این مشکل را در دراز مدت حل نمائیم. الکساندر نواک، معاون نخست وزیر روسیه در گفتگو با رسانه‌ها گفت که روسیه آماده است تا برای مدت طولانی از طریق آسیای مرکزی یا ایران گاز طبیعی به پاکستان بفروشد.

https://www.dawnnews.tv/news/1194481/

پاکستانی‌ها 10 میلیارد دلار سرمایه انباشته اند

رئیس انجمن شرکت های بورس پاکستان ملک محمد بوستان بار دیگر توجه شهباز شریف نخست وزیر و اسحاق دار وزیر دارایی را به این واقعیت جلب کرد که مردم پاکستان بیش از 10 میلیارد دلار برای تأمین سرمایه خود سرمایه گذاری کرده اند. ملک محمد بستان همچنین فاش کرد که طی 27 سال گذشته 180 میلیارد دلار از بانک های پاکستانی به خارج از کشور ارسال شده است که 5 درصد افراد طبقه نخبه این دلارها را از پاکستان به خارج از کشور منتقل کرده اند. وی گفت: تقاضای جهانی دلار به 70 درصد کاهش یافته است، افغان‌ها روزانه 50 تا 70 میلیون دلار می خرند، تاجران و صنعت گران از سرمایه گذاری در دلار خودداری می‌کنند. بهبود اقتصاد تدبیر سیاستمداران است، دشمنان پاکستان ایدئولوژی، ارتش، سیاستمداران و افسران این کشور را هدف قرار می دهند، روزانه 15 هزار افغان از افغانستان به پاکستان قاچاق می‌شوند. ملک بوستان گفت که شرکت های صرافی دلار در دسترس ندارند، فعالیت های تجارت ترانزیتی افغانستان نقش مهمی در بحران دلار ایفا می‌کند. صرافی‌ها 100 درصد حواله‌های کارگران را به بازار بین بانکی تحویل می‌دهند که به دلیل عدم وجود دلار در بازار آزاد، 98 درصد خریدار و تنها 2 درصد فروشنده هستند. لذا از وزیر دارایی تقاضا می‌شود به صرافی‌ها اجازه دهد 20 درصد حواله‌های کارگران را به دلار بفروشند تا دلار برای تامین نیازهای بهداشتی و آموزشی در بازار آزاد موجود باشد.

https://www.nawaiwaqt.com.pk/E-Paper/karachi/2022-12-28/page-9/detail-9

نرخ تورم بیش از 27 درصد، نگران کننده است.

فرازور الرحمن رئیس انجمن تجارت و صنعت کورنگی (کاتی) از افزایش نرخ تورم بیش از 27 درصد در کشور ابراز نگرانی کرد. وی گفت: به دلیل کمبود دلار در کشور، باز نشدن ال سی‌ها، مواد اولیه در بندر کراچی گیر کرده و به همین دلیل تقاضا برای اقلام مصرفی روزانه افزایش می یابد، اما به دلیل کمبود عرضه، قیمت ها افزایش می یابد. رئیس کاتی در مورد داده‌های منتشر شده توسط موسسه آمار گفت که این نرخ بالاترین میزان در تاریخ کشور است که مردم عادی توانایی پرداخت آن را ندارند. وی گفت: قیمت برق و گاز برای صنعتگران نیز به سرعت در حال افزایش بوده که به همین دلیل هزینه تولید نیز به بالاترین حد تاریخی رسیده است. فرازور رحمان گفت: منابع جایگزین برق و گاز برای صنعتگران، گران می‌شود و صنعتگران به این دلیل ترجیح می دهند این صنعت را تعطیل کنند. وی با بیان اینکه در هفته گذشته دو صنعت بزرگ خودروسازی تعطیلی موقت اعلام کردند، گفت: از سوی دیگر صدها صنعت خصوصی به طور کامل تعطیل شده که به دلیل آن هزاران نفر بیکار شده اند. رئیس کاتی گفت که دولت باید به صورت اضطراری تدابیری اتخاذ کند تا از بدتر شدن اوضاع جلوگیری نماید، در غیر این صورت سرمایه گذاری در کشور پایان می یابد و طوفان بیکاری به راه می افتد.

http://epaper.jasarat.com/2022/12/28/221228-06-26/

برنامه کاهش 2 میلیارد دلاری هزینه واردات  از تولید برق

شرکت انگروپ پاور لیمیتد قصد دارد با تولید برق از گاز که از میادین گازی سند به دست می‌آید، 2میلیارد دلار هزینه واردات کشور را کاهش دهد. از طرف این شرکت به مسئولان اطلاع داده شده است که با گازرسانی از میادین گازی کندکوت سند به نیروگاه کدیرپور تا سال 2035 می‌توان 23 میلیارد واحد برق تولید کرد که 2 میلیارد دلار صرفه جویی ارزی خواهد داشت. پیش بینی می‌شود تاخیر در استفاده بهینه از گاز، باعث تشدید بحران انرژی در فصل زمستان می‌شود، از این رو لازم است برای بهره برداری از این منبع گازی سرمایه گذاری و تصمیمات فوری برای تسکین اقتصاد ملی اتخاذ شود. گفته می‌شود شرکت Engro Powergen Kadirpur Limited می‌تواند با تامین گاز پیش‌مت از میادین کوچک گازی منطقه گوتکی مانند بدر، کندرا و سارا غرب به نیروگاه کدیرپور برای تولید برق ارزان‌قیمت، به کشور در مقابله با بحران انرژی کمک نماید.

http://epaper.jasarat.com/2022/12/28/221228-06-17/

افزایش قیمت کالاهای اساسی/ قیمت آرد در کراچی به بالاترین حد خود رسید

افزایش قیمت 20 قلم کالای ضروری به بالاترین حد خود رسید، بر اساس جزئیات موسسه آمار اسلام آباد که آمار تورم هفتگی را منتشر می‌کند قیمت 20 قلم از 51 قلم کالای ضروری افزایش یافته است. در حالی که قیمت 14 قلم کاهش و قیمت 17 قلم از آنها ثابت مانده است. از سوی دیگر قیمت آرد در کراچی با افزایش بی سابقه ای مواجه شد و قیمت یک کیسه 20 کیلوگرمی‌به بالاترین سطح یعنی 2500 روپیه رسید. بر اساس اطلاعات منتشر شده توسط اداره آمار پاکستان (PBS)، یک کیسه 20 کیلوگرمی آرد در یک هفته 100 روپیه گران شده است. بر اساس شاخص قیمت، آرد در هفته منتهی به 22 دسامبر به ازای هر کیلوگرم 125 روپیه در بزرگترین شهر کشور به فروش می رسد. که قیمت آن تقریبا 100% بالاتر از اسلام آباد و پنجاب است.

http://epaper.jasarat.com/2022/12/25/221225-01-19/

بحران انرژی در پاکستان؛ تصمیم برای تعطیلی بازارها و رستوران‌ها تا ساعت 8 شب، تالار های عروسی تا ساعت 10 شب

دولت تدابیر مختلفی را برای صرفه جویی در مصرف انرژی اعلام کرده است که بر اساس آن تصمیمات مهم دیگری به جز تعطیلی بازار در ساعت 20 و تالارهای عروسی در ساعت 22 اتخاذ شده است. وزیردفاع فدرال در یک نشست خبری بیان کرد کمیته ای در این زمینه تشکیل شده است که شامل 10 وزیر ازجمله وزیر نیرو و وزیر دفاع نیز می‌باشد. وزیر دفاع گفت: اگر 20 درصد نیروی کار نهادهای دولتی درخانه کار کنند، 56 میلیارد روپیه صرفه جویی می‌شود. (روزنامه جنگ ، روزنامه نوای وقت، روزنامه جسارت، دان)

https://www.express.pk/story/2417203/1/

وزیر اطلاع رسانی سند: سرویس تاکسی برقی مقرون به صرفه به زودی در کراچی راه اندازی می‌شود

شرجیل اینام میمن، وزیر اطلاع رسانی، گفت که به زودی سرویس تاکسی برقی ارزان قیمت در شهر کراچی راه اندازی خواهد شد. وی در گفتگو با رسانه‌ها در مجلس سند اعلام کرد که به زودی خدمات تاکسی برقی در کراچی زیر نظر اداره حمل و نقل سند آغاز خواهد گردید. وی گفت: خدمات تاکسی برقی در مقایسه با تاکسی خصوصی، ارزان تر، ایمن تر و راحت تر خواهد بود. کرایه سرویس تاکسی برقی بین 200 تا 500 روپیه بوده و در دو فاز معرفی می‌شود که شامل سرویس اول صورتی و سرویس دوم آبی می‌باشد. وی گفت: در مرحله اول، سرویس تاکسی برقی با سرویس تاکسی صورتی آغاز خواهد شد که فقط مختص بانوان بوده و رانندگان این سرویس نیز خانم ها هستند. وی گفت: برای ایمنی مسافران سیستم مانیتورینگ و دوربین در تاکسی نصب خواهد گردید. وی گفت که پس از موفقیت خدمات اتوبوسرانی مردمی در کراچی، لارکانا و حیدرآباد، خدمات اتوبوسرانی مردمی در سکهر نیز در این ماه راه اندازی خواهد شد.

https://www.express.pk/story/2417375/

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما